Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inläggav HenrikC » 16 okt 2019 18:52

Jag tänker ta mig friheten att använda de andra medlemmarnas argument som mina egna:

EnTraktor skrev:Förslag
* Enkel betalning - även för utländska turister (alltså ej bara Swish eller mobilbetalning)
* Hög effekt - alltså absolut minst 100 kW per laddare, helst 150 kW+
* Enkel betalning - även för utländska turister (alltså ej bara Swish eller mobilbetalning)
* Minst 4 laddare per station. Man planerar stoppen där det är störst chans att det finns lediga laddare, med bara 1-2 laddare är det stor risk att det kommer vara upptaget.
* Enkel betalning - även för utländska turister (alltså ej bara Swish eller mobilbetalning)
* Inte lika viktigt, men en stor fördel om ni kommer med en bra app. Ingen snabblösning, utan bra karta, status/tillgänglighet samt eventuellt möjlighet att betala genom appen.
* Enkel betalning - även för utländska turister (alltså ej bara Swish eller mobilbetalning)


Jag håller helt med på dessa punkter. Det är oftast betalningen som är problemet: alla - utom Bee - hänvisar till en app. Varje gång man ska ladda är man utloggad ur appen. Sedan ska man välja laddare på en karta. Alla fungerar lika dåligt. Som grädde på moset har laddarna och appen ofta dålig kontakt.

Bästa betallösningen är den som finnns på bensinmackarna: En stolpe där man sätter in sitt betalkort. Fungerar alltid, för alla. Hur man kan välja något annat som bas är obegripligt. Ska man som tillägg till detta göra en app som man betalar med, gör som parkeringsapparna med en kod på laddplatsen.

Just fyra laddare per station är faktiskt lite av ett magiskt tal. Den bästa uppställningen är i min mening den som pumparna ofta har på bensinmackarna, d.v.s. två pumpar i rad med bilar på vardera sida. De två främre bilarna delar på den ena dubbla pumpen/laddaren och de bakre på den andra. På mindre station förslagvis två laddare. Jag är medveten om att detta är ett Tesla-forum och användarna älskar synen av ett stort antal laddare på samma ställe. Men i mig svider det att se massor av lediga laddare. Det är kunderna som får betala för oanvända laddare.

Placering och kabellängd är små saker med obetydlig påverkan på kostnaden, men ack så viktig för att alla ska kunna ladda. Jag har sett ett antal laddare i landet som har placerats så att bilarna har svårt att komma till, vilket leder till sträckta kablar och onödigt slitage på laddarna. Typiska misstag är att påkörningsskydden är överdimensionerade och/eller placerade på för stort avstånd till laddare.

LarsL skrev:Snabbladdare
Viktigast är driftsäkerhet! Laddaren måste fungera och vara lediga annars vågar jag inte lita på landstället utan måste ha marginal för att ta mig till nästa laddare. Driftsäkerheten löser man genom att ha flera laddare på samma ställe.


Driftsäkerhet är viktigt. En aspekt på detta är att det ska vara OKQ8 som driver laddarna på OKQ8s stationer, inte en tredje part. Det ska kunna lita på OKQ8, att man kan betala och att laddarna är i drift. Är det fel ska man kunna tala med personalen, som kan förklara hur den fungerar och vid fel kan starta om en laddare eller beställa service på den. Att ha bemanning på plats är en enorm fördel som inte ska underskattas.

Teslaspolen skrev:Ifall ni tänkt er en app, så gör det lilla extra i appen. Visst, man ska kunna se om laddaren är ledig eller upptagen, trasig eller fungerande. Men! Det finns en del stackars bilar med helt hopplöst dåliga bil-specifika appar (Nissan...) eller ingen app alls (Hyundai...) som exempel. Vad som hade varit guld värt för dessa förare är att kunna se laddstatus på sin egna laddsession via appen och få en push notis om laddningen avbryts oväntat.

Det finns inget så irriterande som att ställa sin bil på laddning, försvinna iväg i affären i 40 minuter och återvända till bilen bara för att upptäcka att laddningen gav ett error efter tio minuter och laddningen stannade.


Det är ett bra förslag på bra användning av appen. Jag startar ibland laddningen åt min fru när hon kör elbil. Eftersom jag inte är på plats vet jag inte om det fungerat och hur mycket ström bilen fått.

På en punkt tycker jag att de tidigare inläggen är fel: Jag tycker att man inte ska ha tak på laddarna. Istället bör fokus vara på att få in kunderna i butiken för att maximera merförsäljningen. En laddningsession är längre än en vanlig tankning. Detta bör gå att utnyttja för att generera ökade intäkter. Kunden ska fås att lämna bilen under tiden den laddar och inte komma tillbaka förrän den laddat tillräckligt. Laddare utan tak, en bra app som säger till när bilen är klar och en inbjudande fikahörna kan utgöra de tre benen i en sådan strategi.

En annan punkt som jag inte riktigt håller med är prisnivån: Eftersom elbilar snabbladdas huvudsakligen på långresor kan marknaden förmodligen tolerera en mycket hög prisnivå. Smärtgränsen kan nog vara så hög som 10 kr/kWh. I takt med stigande konkurrens kommer prisnivån att pressas, men det är viktigt att branschen uppnår lönsamhet.
HenrikC
 
Inlägg: 353
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inläggav Teslaägare mans71 » 16 okt 2019 19:00

Glöm heller inte att laddplatsen måste anpassas för att man ska kunna ladda med påkopplat släp - sjukt struligt annars om man tvingas koppla bort släpet innan man ska ladda!
There is no planet B

Model S P85D+
Model X 90D
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
 
Inlägg: 1713
Blev medlem: 04 apr 2015 12:38
Referralkod: mns5307

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inläggav Teslaägare matsm » 16 okt 2019 19:01

Ojoj vad många bra repliker här fanns. Kom på några till.:
* Se till att lägga laddplatserna så dom inte riskerar att ockuperas av fossilbilar.
Skylta rätt dvs "Parkering förbjuden" - skylt med tilläggstavla "Gäller ej elbilar som laddas". Se till att samarbeta med vaktbolag som kan lappas bilar som inte följer regeln.
* Fräscha toaletter!
* Gärna lounge/sitt-platser inne och aktivitetsyta/picnic/lekplats ute är viktigt då man stannar ca 20-45 min
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Användarvisningsbild
matsm
Teslaägare
 
Inlägg: 344
Blev medlem: 05 mar 2014 20:50
Referralkod: mats813

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inläggav Teslaägare Joohan » 16 okt 2019 19:05

Dom få gånger jag har laddat på mackar med "snabbladdning" så saknar jag att kunna komma in på macken och ordna betalningen.

Någon gång har jag fått köpa ett "förladdat" kort till klever. Jag fattar inte hur man kan ge bort affären till en tredje part så lättvindigt..

En annan gång har de varit slut med de förladdade korten så macken ringde supporten och fixade en gratisladdning.

Borde ju vara enkelt att lösa med att kunna starta laddningen omedelbart och komma in och betala/reservera maxbelopp och betalningen går igenom när laddningen är klart.

Givetvis skall det även gå att betala med kort vid laddaren, men ni borde ju vara rädd om möjligheten till merförsäljning..
Användarvisningsbild
Joohan
Teslaägare
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 02 jan 2019 21:23

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inläggav Teslaägare MG_68 » 16 okt 2019 19:12

Många laddplatser är förstås bra, men risk för kö blir det säkert ändå emellanåt. Med traditionella pumpar är de flesta införstådda med att ställa sig bakom någon som tankar och kör sedan fram när det blir ledigt. Det förutsätter att bilen framför kan köra framåt förstås.
De flesta laddplatser jag sett (det är dock inte så många) så får man backa, eller köra fram mot en stolpe (beroende på var uttaget sitter) för att sedan köra åt motsatt håll när man är klar. Hur köar man då?
Eftersom laddning kan pågå ett tag så blir köandet än mer komplext med ökad risk för sura miner.
Intressant tanke tidigare i tråden att kunna se laddprocent, och större variation av fordon torde också öka kraven på flexibel ”laddningslayout”.
En utmärkt övning i funktionell design!
Finns det genomtänkta lösningar som någon kan lyfta fram som förslag?
Användarvisningsbild
MG_68
Teslaägare
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 15 apr 2019 16:42
Ort: Umeå
Referralkod: magnus99494

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inläggav Teslaägare tor » 16 okt 2019 19:21

Mycket bra i denna tråd!

Skulle man kunna tänka sig en tavla där status på laddning visas på de olika bilarna som laddar? Typ stolpe 1 50% laddar, stolpe 2 20% fel, stolpe 3 ledig? Både i "fikahörnan" men även ute? Det minskar behovet av att ha en app för att hålla koll på status men då är det även enkelt att se när en laddare blir ledig vid köbildning.
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
 
Inlägg: 246
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34
Referralkod: rickard62258

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inläggav Teslaägare bylund » 16 okt 2019 19:23

Några tankar från mig, lite nytt och lite upprepningar:
  • Jag ser det som viktigt för OKQ8 lanserar detta i egen regi. Man bör som OK-medlem få återbäring även då drivmedlet är el. Och som nämnts tidigare, att man kan prata med personalen om trasig laddare precis som man gör med en trasig bensinpump.
  • Betalningen bör inte vara krångligare än för flytande drivmedel, så absolut OK-kort och vanliga bankkort, men som många varit inne på, utnyttja möjligheterna att låta bilen identifiera sig, så man kan knyta bilen till sitt OK-kort (kanske ett sätt att få in elbilister som medlemmar i OK?), och då debiteras automatiskt.
  • Man måste börja någonstans, och jag skulle då prioritera stationer som ligger i städer vid genomfartsleder, så att det kan serva både bilister på resande fot och mer lokala behov.
  • Redundans - se till att det finns flera laddare på varje plats. Hellre färre stationer man kan lita på än många som man ändå inte vågar räkna med.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
 
Inlägg: 9039
Blev medlem: 11 jun 2014 21:11
Ort: Stockholm
Referralkod: olga1734

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inläggav PatrikS » 16 okt 2019 19:25

En idé som ni kan stjäla fritt är att ge ett incitament för elbilsladdare att handla hos er, exv, ni tar en summa betalt på laddstolpen (men precis som med fossila bränslen) så är det inte primärt här ni tjänar pengar.
Utan ge cashback i form av värdekupong (gärna direkt vid laddtillfället) i er affär så kommer kunden garanterat handla och samtidigt känna att det inte blev så dyrt.
PatrikS
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 06 dec 2018 18:30

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inläggav Teslaägare Jerker » 16 okt 2019 19:27

Jag tror att allt redan redan är sagt, så jag vill bara tacka OKQ8 för initiativet och hoppas på att dessa åsikter tas emot på rätt sätt ända upp i ledningen och att de inte sorteras ut som "önsketänkande" eller "orealistiskt"!
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Tesla M3 SR+ -19, RÖD, med dragkrok HW2.5
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare
 
Inlägg: 9006
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29
Referralkod: jerker97039

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inläggav elbilist mati » 16 okt 2019 19:34

Jerker skrev:Jag tror att allt redan redan är sagt, så jag vill bara tacka OKQ8 för initiativet och hoppas på att dessa åsikter tas emot på rätt sätt ända upp i ledningen och att de inte sorteras ut som "önsketänkande" eller "orealistiskt"!

Mycket bra. När man läser igenom den här tråden så fattar man att en bensinbilist aldrig någonsin hade kunnat komma på allt detta. Samtliga inlägg är extremt relevanta, jag känner igen mig i nästan allt som har skrivits. Vilket fantastiskt forum!
Stort tack till OKQ8 att ni vågar fråga här och ni (förhoppningsvis) inte bara hittar på ytterligare nånting som är bara halvbra, som så många andra aktörer har gjort.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 11917
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 20 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.