av Teslaägare GreenMachine » 17 okt 2019 14:02
Om ni på OK/Q8 verkligen menar allvar med en satsning på elbilskunder så tror jag att det är bra att titta rätt noga på Teslas koncept med Superchargers eftersom det till stor del gör det ”lika enkelt” att ladda en elbil som det är att tanka en vanlig bil. Det är det man vill ha och det vet ni ju redan på OKQ8 hur man gör samt vilken service och krav man behöver för att det ska fungera.
Som många här redan varit inne på så måste man kunna lita på att det 1. Att det fungerar 2 Finns plats utan allt för lång väntetid (elbilister har naturligt en rätt hög tröskel när det gäller att vänta jämfört med fossilare, så att behöva sitta en kvart och vänta går såklart bra någon gång ibland, men inte för jämnan) och 3. Att det inte tar en vecka att ladda klart när man väl får i kontakten. Satt idag och väntade i en kvart på ledig stolpe och när jag väl fick i kontakten så laddade det endast med 10 kw. Åker inte dit igen med andra ord..
Tittar man igen på Teslas SuC så var det kraftigt överdimensionerat i alla led redan från start, vilket också är en stor del av framgången. Kraftig utbyggnad, fet kapacitet, många stolpar och moderna prylar fungerar i detta sammanhang, så om Er VD eller CFO tänker sig en ska-helst-inte-kosta-så-mycket-och-gå-med-vinst-inom-36-månaders-projekt så är det nog klokare att avstå helt istället. Eller ... .. .
.. att satsa på att istället för ett rikstäckande motorvägsnätverk sätta upp Superchargers-isch centralt i de större städerna för det är något som inte alls finns idag. 10 st >150 kw stolpar placerade centralt i Sth- Gtb och Malmö skulle helt klart behövas. Att SuC endast är till för långresor har debatterats rätt friskt här i forumet vid flertalet tillfällen men på just den punkten, dvs att SuC endast är för långresor och att ”vardagsladdning” ska göras hemma tror jag är något som Mr Musk missbedömt rätt grovt faktiskt.
Bor du centralt och parkerar på gatan idag så är det mer eller mindre omöjligt att ladda en elbil idag. Visst du kan åka iväg till ett köpcentrum eller ställa dig i ett p-garage, men att betala 600 spänn i p-avgift i city för att ladda bilen gör ju knappast en el-bil till någon lysande affär i längden och de laddare som finns ute på gator etc är ofta så långsamma att de inte heller är något alternativ i praktiken. Det finns idag många el-bilsägare som inte har tillgång till hemma-laddning (jag är en av dom och jag känner många fler) och att då behöva åka en mil utanför stan bara för att ladda är inte så lockande.
Senast redigerad av
GreenMachine 17 okt 2019 14:18, redigerad totalt 1 gång.