Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inläggav elbilist Surfaren » 17 okt 2019 13:04

taliz skrev:Många, kanske t.o.m. de flesta, bensinpumpar har tak över sig.
Tvärtom för snabbladdare av nån anledning.
Dags att ändra på det!

Gärna tak där man ska stå för att betala och sätta igång laddningen. Över hela ytan med bil och allt är dock inte nödvändigt, utan riskerar väl mest att öka kostnaderna (vilka någon gång måste tas igen på priserna).
Senast redigerad av Surfaren 17 okt 2019 14:59, redigerad totalt 1 gång.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Surfaren
elbilist

Referralkod: filip93773

Inläggav Teslaägare GreenMachine » 17 okt 2019 14:02

Om ni på OK/Q8 verkligen menar allvar med en satsning på elbilskunder så tror jag att det är bra att titta rätt noga på Teslas koncept med Superchargers eftersom det till stor del gör det ”lika enkelt” att ladda en elbil som det är att tanka en vanlig bil. Det är det man vill ha och det vet ni ju redan på OKQ8 hur man gör samt vilken service och krav man behöver för att det ska fungera.

Som många här redan varit inne på så måste man kunna lita på att det 1. Att det fungerar 2 Finns plats utan allt för lång väntetid (elbilister har naturligt en rätt hög tröskel när det gäller att vänta jämfört med fossilare, så att behöva sitta en kvart och vänta går såklart bra någon gång ibland, men inte för jämnan) och 3. Att det inte tar en vecka att ladda klart när man väl får i kontakten. Satt idag och väntade i en kvart på ledig stolpe och när jag väl fick i kontakten så laddade det endast med 10 kw. Åker inte dit igen med andra ord..

Tittar man igen på Teslas SuC så var det kraftigt överdimensionerat i alla led redan från start, vilket också är en stor del av framgången. Kraftig utbyggnad, fet kapacitet, många stolpar och moderna prylar fungerar i detta sammanhang, så om Er VD eller CFO tänker sig en ska-helst-inte-kosta-så-mycket-och-gå-med-vinst-inom-36-månaders-projekt så är det nog klokare att avstå helt istället. Eller ... .. .

.. att satsa på att istället för ett rikstäckande motorvägsnätverk sätta upp Superchargers-isch centralt i de större städerna för det är något som inte alls finns idag. 10 st >150 kw stolpar placerade centralt i Sth- Gtb och Malmö skulle helt klart behövas. Att SuC endast är till för långresor har debatterats rätt friskt här i forumet vid flertalet tillfällen men på just den punkten, dvs att SuC endast är för långresor och att ”vardagsladdning” ska göras hemma tror jag är något som Mr Musk missbedömt rätt grovt faktiskt.

Bor du centralt och parkerar på gatan idag så är det mer eller mindre omöjligt att ladda en elbil idag. Visst du kan åka iväg till ett köpcentrum eller ställa dig i ett p-garage, men att betala 600 spänn i p-avgift i city för att ladda bilen gör ju knappast en el-bil till någon lysande affär i längden och de laddare som finns ute på gator etc är ofta så långsamma att de inte heller är något alternativ i praktiken. Det finns idag många el-bilsägare som inte har tillgång till hemma-laddning (jag är en av dom och jag känner många fler) och att då behöva åka en mil utanför stan bara för att ladda är inte så lockande.
Senast redigerad av GreenMachine 17 okt 2019 14:18, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Inläggav Aanuka » 17 okt 2019 14:09

Kan bara instämma med föregående personer!

- Minst 150kW
- Minst 4 laddplatser
- Möjlighet att kunna se lediga platser (Och kanske möjlighet för andra aktörer att integrera mot detta också)
- Enkel betalning med kort eller CCS avläsning (Eller iaf erbjuda avläsning av andra RFID, t.ex. Audi Charging Service, Mercedes me Charge)
- Tydligt pris utan krångel med "per minut".
- Tydligen markering på befintliga tavlor som visar att macken har laddningsmöjlighet.
- 24/7 service kring trasiga stolpar
- Möjlighet att också felanmäla. Behöver inte nödvändigtvis vara stolpen i sig utan något som strular runt omkring
Aanuka

Inläggav elbilist _TonyV » 02 nov 2019 07:05

Hej Isabella.
Nu är jag nog sen till pumpen, tja laddaren. Men lägger ut detta ändå.

- Jag tycker egna kort /RFID är en okej identifieringslösning om de inte kostar om de inte används. Att implementera automatisk identifikation vid inkoppling är målet. En central lösning där bilens VIN kopplas till kund är målet. Detta löser inte OK/Q8 själv iofs.

- DC laddare har en display. Använd den att informera om vilket pris som gäller. Visa gärna efter slutförd laddning hur många Kwh / min / kr som nyttjats i några sekunder iallafall.

- jag tror att trasig laddare ofta kan vara lika med trasig uppkoppling för identifikation. I detta fall om det går tillåta någon slags laddning ändå. Tex. begränsat antal kwh min effekt. Kostnaden är låg för Ok/Q8 men kunden kan ladda och ev ta sig nästa laddplats.
/tack
Leaf 24, 30, 40
Skoda CitiGo
_TonyV
elbilist

Inläggav Teslaägare Laban » 02 nov 2019 08:04

Jag tycker inte att man måste ha 4 laddare/station i absurdum. Eller 150 kW för den delen. Det kan vara 2x100 kW i mindre orter, åtminstone initialt. Men det ska finnas laddare på varje OK/Q8 station så snabbt det är möjligt. Täck in de vita fläckarna på kartan så gör ni elbilsägarna en större tjänst än om ni bygger 8x150 kW stationer där det redan finns bra laddmöjligheter.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Referralkod: bjrn85925

Inläggav Teslaägare LarsL » 02 nov 2019 10:42

Fyra laddare per station tycker jag är helt rimligt, två stycken är hygien nivå. Har de fyra laddare så finns det en rimlig chans att hålla igång åtminstone en av dem hela tiden. Den största skillnaden mellan Leaf och Model 3 SR+ är att du vågar köra den med full fart in mot laddaren för du vet att du kommer få laddning på Superchargern. Enda gången du har samma möjlighet i en Leaf är när du är på väg hem och har koll på vad du har för grejer.

OKQ8 borde vara laddstationer med garanterad åtkomst 24/7. Om en kundunderlag lyckas få laddning ska OKQ8 se till att kunden kommer till en laddare som fungerar... det hade varit revolutionerande.
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, HW2.5, mjukvara 2020.48.35
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Referralkod: lars74032

Inläggav Teslaägare GreenMachine » 02 nov 2019 11:00

_TonyV skrev:Hej Isabella.
Nu är jag nog sen till pumpen, tja laddaren. Men lägger ut detta ändå.

- Jag tycker egna kort /RFID är en okej identifieringslösning om de inte kostar om de inte används. Att implementera automatisk identifikation vid inkoppling är målet. En central lösning där bilens VIN kopplas till kund är målet. Detta löser inte OK/Q8 själv iofs.

- DC laddare har en display. Använd den att informera om vilket pris som gäller. Visa gärna efter slutförd laddning hur många Kwh / min / kr som nyttjats i några sekunder iallafall.

- jag tror att trasig laddare ofta kan vara lika med trasig uppkoppling för identifikation. I detta fall om det går tillåta någon slags laddning ändå. Tex. begränsat antal kwh min effekt. Kostnaden är låg för Ok/Q8 men kunden kan ladda och ev ta sig nästa laddplats.
/tack

Även pm RFID är gratis så är det en värdelös betalningsmetod eftersom du är/blir bunden till en särskild tag eller bricka. Varför trixa till det så fasligt?
RFID visst men det förutsätter att alla andra betalmetoder redan fungerar och är möjliga.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Johlei » 02 nov 2019 12:21

Tydlig prisinformation i kr/kWh samt tydlig info om laddkapacitet (t.ex. ”4 st laddpunkter 150kW, 2,50 kr/kWh”)

Prissättning med annat än kr/kWh är vilseledande och/eller otydligt.

Att betala med kreditkort/OKQ8-kort precis som när man tankar soppa funkar lika bra för elladdning, anser jag.

En prissättning som är mer än dubbel så dyr som hemma känns överdrivet, i min mening. Då blir laddningen en nödlösning som jag gör enbart i undantagsfall. Således är ca 2,50kr/kWh max pris som jag tycker det är motiverat att ta ut. Chansen är nog överhängande att laddkunder kommer spendera betydligt mer inne i caféerna jämfört med soppakunder.
Tesla Model 3 AWD Long Range, dragkrok, uttagen juli 2019

Jag är Referral-fadder, se https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=57&t=18437

Bygger solpaneler i Afrika m.m. genom https://www.trine.com/just-invested/78588
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare

Referralkod: john47989

Inläggav elbilist _TonyV » 03 nov 2019 08:00

GreenMachine skrev:Även pm RFID är gratis så är det en värdelös betalningsmetod eftersom du är/blir bunden till en särskild tag eller bricka. Varför trixa till det så fasligt?
RFID visst men det förutsätter att alla andra betalmetoder redan fungerar och är möjliga.

För mig så är det inte värdelöst att ha 3-4 RFID brickor liggandes i bilen som inte kostar mig något när de inte används.
Men så har jag inte heller bekvämligheten att stanna till på en SuC med allt av bekvämlighet det innebär. Allt är relativt.
Leaf 24, 30, 40
Skoda CitiGo
_TonyV
elbilist

Inläggav Teslaägare bylund » 03 nov 2019 09:05

_TonyV skrev:
GreenMachine skrev:Även pm RFID är gratis så är det en värdelös betalningsmetod eftersom du är/blir bunden till en särskild tag eller bricka. Varför trixa till det så fasligt?

För mig så är det inte värdelöst att ha 3-4 RFID brickor liggandes i bilen som inte kostar mig något när de inte används.
Men så har jag inte heller bekvämligheten att stanna till på en SuC med allt av bekvämlighet det innebär. Allt är relativt.

Helt ok att ha som en alternativ betalningsmetod, så länge som det även går att betala med kort, eller annat allmänt betalsätt som gemene bilist har tillgång till.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Referralkod: olga1734

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt