Sida 3 av 7

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 17 okt 2019 14:04
av Surfaren
taliz skrev:
Många, kanske t.o.m. de flesta, bensinpumpar har tak över sig.
Tvärtom för snabbladdare av nån anledning.
Dags att ändra på det!
Gärna tak där man ska stå för att betala och sätta igång laddningen. Över hela ytan med bil och allt är dock inte nödvändigt, utan riskerar väl mest att öka kostnaderna (vilka någon gång måste tas igen på priserna).

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 17 okt 2019 15:02
av GreenMachine
Om ni på OK/Q8 verkligen menar allvar med en satsning på elbilskunder så tror jag att det är bra att titta rätt noga på Teslas koncept med Superchargers eftersom det till stor del gör det ”lika enkelt” att ladda en elbil som det är att tanka en vanlig bil. Det är det man vill ha och det vet ni ju redan på OKQ8 hur man gör samt vilken service och krav man behöver för att det ska fungera.

Som många här redan varit inne på så måste man kunna lita på att det 1. Att det fungerar 2 Finns plats utan allt för lång väntetid (elbilister har naturligt en rätt hög tröskel när det gäller att vänta jämfört med fossilare, så att behöva sitta en kvart och vänta går såklart bra någon gång ibland, men inte för jämnan) och 3. Att det inte tar en vecka att ladda klart när man väl får i kontakten. Satt idag och väntade i en kvart på ledig stolpe och när jag väl fick i kontakten så laddade det endast med 10 kw. Åker inte dit igen med andra ord..

Tittar man igen på Teslas SuC så var det kraftigt överdimensionerat i alla led redan från start, vilket också är en stor del av framgången. Kraftig utbyggnad, fet kapacitet, många stolpar och moderna prylar fungerar i detta sammanhang, så om Er VD eller CFO tänker sig en ska-helst-inte-kosta-så-mycket-och-gå-med-vinst-inom-36-månaders-projekt så är det nog klokare att avstå helt istället. Eller ... .. .

.. att satsa på att istället för ett rikstäckande motorvägsnätverk sätta upp Superchargers-isch centralt i de större städerna för det är något som inte alls finns idag. 10 st >150 kw stolpar placerade centralt i Sth- Gtb och Malmö skulle helt klart behövas. Att SuC endast är till för långresor har debatterats rätt friskt här i forumet vid flertalet tillfällen men på just den punkten, dvs att SuC endast är för långresor och att ”vardagsladdning” ska göras hemma tror jag är något som Mr Musk missbedömt rätt grovt faktiskt.

Bor du centralt och parkerar på gatan idag så är det mer eller mindre omöjligt att ladda en elbil idag. Visst du kan åka iväg till ett köpcentrum eller ställa dig i ett p-garage, men att betala 600 spänn i p-avgift i city för att ladda bilen gör ju knappast en el-bil till någon lysande affär i längden och de laddare som finns ute på gator etc är ofta så långsamma att de inte heller är något alternativ i praktiken. Det finns idag många el-bilsägare som inte har tillgång till hemma-laddning (jag är en av dom och jag känner många fler) och att då behöva åka en mil utanför stan bara för att ladda är inte så lockande.

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 17 okt 2019 15:09
av Aanuka
Kan bara instämma med föregående personer!

- Minst 150kW
- Minst 4 laddplatser
- Möjlighet att kunna se lediga platser (Och kanske möjlighet för andra aktörer att integrera mot detta också)
- Enkel betalning med kort eller CCS avläsning (Eller iaf erbjuda avläsning av andra RFID, t.ex. Audi Charging Service, Mercedes me Charge)
- Tydligt pris utan krångel med "per minut".
- Tydligen markering på befintliga tavlor som visar att macken har laddningsmöjlighet.
- 24/7 service kring trasiga stolpar
- Möjlighet att också felanmäla. Behöver inte nödvändigtvis vara stolpen i sig utan något som strular runt omkring

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 02 nov 2019 07:05
av _TonyV
Hej Isabella.
Nu är jag nog sen till pumpen, tja laddaren. Men lägger ut detta ändå.

- Jag tycker egna kort /RFID är en okej identifieringslösning om de inte kostar om de inte används. Att implementera automatisk identifikation vid inkoppling är målet. En central lösning där bilens VIN kopplas till kund är målet. Detta löser inte OK/Q8 själv iofs.

- DC laddare har en display. Använd den att informera om vilket pris som gäller. Visa gärna efter slutförd laddning hur många Kwh / min / kr som nyttjats i några sekunder iallafall.

- jag tror att trasig laddare ofta kan vara lika med trasig uppkoppling för identifikation. I detta fall om det går tillåta någon slags laddning ändå. Tex. begränsat antal kwh min effekt. Kostnaden är låg för Ok/Q8 men kunden kan ladda och ev ta sig nästa laddplats.
/tack

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 02 nov 2019 08:04
av Laban
Jag tycker inte att man måste ha 4 laddare/station i absurdum. Eller 150 kW för den delen. Det kan vara 2x100 kW i mindre orter, åtminstone initialt. Men det ska finnas laddare på varje OK/Q8 station så snabbt det är möjligt. Täck in de vita fläckarna på kartan så gör ni elbilsägarna en större tjänst än om ni bygger 8x150 kW stationer där det redan finns bra laddmöjligheter.

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 02 nov 2019 10:42
av LarsL
Fyra laddare per station tycker jag är helt rimligt, två stycken är hygien nivå. Har de fyra laddare så finns det en rimlig chans att hålla igång åtminstone en av dem hela tiden. Den största skillnaden mellan Leaf och Model 3 SR+ är att du vågar köra den med full fart in mot laddaren för du vet att du kommer få laddning på Superchargern. Enda gången du har samma möjlighet i en Leaf är när du är på väg hem och har koll på vad du har för grejer.

OKQ8 borde vara laddstationer med garanterad åtkomst 24/7. Om en kundunderlag lyckas få laddning ska OKQ8 se till att kunden kommer till en laddare som fungerar... det hade varit revolutionerande.

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 02 nov 2019 11:00
av GreenMachine
_TonyV skrev:
Hej Isabella.
Nu är jag nog sen till pumpen, tja laddaren. Men lägger ut detta ändå.

- Jag tycker egna kort /RFID är en okej identifieringslösning om de inte kostar om de inte används. Att implementera automatisk identifikation vid inkoppling är målet. En central lösning där bilens VIN kopplas till kund är målet. Detta löser inte OK/Q8 själv iofs.

- DC laddare har en display. Använd den att informera om vilket pris som gäller. Visa gärna efter slutförd laddning hur många Kwh / min / kr som nyttjats i några sekunder iallafall.

- jag tror att trasig laddare ofta kan vara lika med trasig uppkoppling för identifikation. I detta fall om det går tillåta någon slags laddning ändå. Tex. begränsat antal kwh min effekt. Kostnaden är låg för Ok/Q8 men kunden kan ladda och ev ta sig nästa laddplats.
/tack
Även pm RFID är gratis så är det en värdelös betalningsmetod eftersom du är/blir bunden till en särskild tag eller bricka. Varför trixa till det så fasligt?
RFID visst men det förutsätter att alla andra betalmetoder redan fungerar och är möjliga.

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 02 nov 2019 12:21
av Johlei
Tydlig prisinformation i kr/kWh samt tydlig info om laddkapacitet (t.ex. ”4 st laddpunkter 150kW, 2,50 kr/kWh”)

Prissättning med annat än kr/kWh är vilseledande och/eller otydligt.

Att betala med kreditkort/OKQ8-kort precis som när man tankar soppa funkar lika bra för elladdning, anser jag.

En prissättning som är mer än dubbel så dyr som hemma känns överdrivet, i min mening. Då blir laddningen en nödlösning som jag gör enbart i undantagsfall. Således är ca 2,50kr/kWh max pris som jag tycker det är motiverat att ta ut. Chansen är nog överhängande att laddkunder kommer spendera betydligt mer inne i caféerna jämfört med soppakunder.

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 03 nov 2019 08:00
av _TonyV
GreenMachine skrev:
Även pm RFID är gratis så är det en värdelös betalningsmetod eftersom du är/blir bunden till en särskild tag eller bricka. Varför trixa till det så fasligt?
RFID visst men det förutsätter att alla andra betalmetoder redan fungerar och är möjliga.
För mig så är det inte värdelöst att ha 3-4 RFID brickor liggandes i bilen som inte kostar mig något när de inte används.
Men så har jag inte heller bekvämligheten att stanna till på en SuC med allt av bekvämlighet det innebär. Allt är relativt.

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 03 nov 2019 09:05
av bylund
_TonyV skrev:
GreenMachine skrev:
Även pm RFID är gratis så är det en värdelös betalningsmetod eftersom du är/blir bunden till en särskild tag eller bricka. Varför trixa till det så fasligt?
RFID visst men det förutsätter att alla andra betalmetoder redan fungerar och är möjliga.
För mig så är det inte värdelöst att ha 3-4 RFID brickor liggandes i bilen som inte kostar mig något när de inte används.
Men så har jag inte heller bekvämligheten att stanna till på en SuC med allt av bekvämlighet det innebär. Allt är relativt.
Helt ok att ha som en alternativ betalningsmetod, så länge som det även går att betala med kort, eller annat allmänt betalsätt som gemene bilist har tillgång till.

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 03 nov 2019 10:01
av LarsL
_TonyV skrev:
GreenMachine skrev:
Även pm RFID är gratis så är det en värdelös betalningsmetod eftersom du är/blir bunden till en särskild tag eller bricka. Varför trixa till det så fasligt?
RFID visst men det förutsätter att alla andra betalmetoder redan fungerar och är möjliga.
För mig så är det inte värdelöst att ha 3-4 RFID brickor liggandes i bilen som inte kostar mig något när de inte används.
Men så har jag inte heller bekvämligheten att stanna till på en SuC med allt av bekvämlighet det innebär. Allt är relativt.
Har skaffat brickor till Teslan också. Det är så smidigt att slippa trassla med appar och betalkort för laddstolpar. Sen ska jag väl säga att gillar parkeringsapparna tex EasyPark som ju faktiskt också funkar som laddapp på vissa ställen. Och ja, det vore smidigt om man bara hade kunnat dutta betalkortet mot stolpen som ett rfid.

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 04 nov 2019 06:21
av Laban
LarsL skrev:
Fyra laddare per station tycker jag är helt rimligt, två stycken är hygien nivå. Har de fyra laddare så finns det en rimlig chans att hålla igång åtminstone en av dem hela tiden...
Siktet måste vara på minst fyra laddare/station. Men jag ser inte att man behöver göra det initialt, ex som Tesla i Poultikasvaara. OK/Q8 har mackar i Arvidsjaur, Jokkmokk, Övertorneå, Pajala, Porjus, Sorsele osv. Där behöver man inte ha fyra laddare/station i detta skede som jag ser det. Två räcker så länge de hålls efter. Alternativt om man kan ha fyra laddare med delad effekt, 200 kW totalt förslagsvis.

Kortfattat så ser jag hellre att man fixar yttäckning i första hand. Att man ser till att en OK/Q8 station betyder att det finns laddmöjligheter. De får mycket goodwill om de gör det.

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 04 nov 2019 10:30
av point1
Alla som förespråkar RFID som betalmetod har uppenbarligen inte tagit deras elbil på semester utomlands.

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 04 nov 2019 10:55
av Remuz
Sätter man upp laddningen vid en OKQ8-station är det ju extremt enkelt då man kan använda befintlig betalinfra och välja "pump" till en laddare...

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 04 nov 2019 11:45
av Klintan
Verkar sikta på laddning vid alla mackar: https://teknikensvarld.se/snabbladdning ... q8-mackar/
"Nu sätter man nämligen upp som mål att samtliga ska erbjuda laddning för elbilar.

Man vill erbjuda ett helhetskoncept, allt för att förenkla elbilsägandet. Företagskunder men en blandad fordonsflotta ska nu kunna använda samma kort för laddning av el som tankning av bränsle och få allt på samma faktura."


"Även möjlighet att öppna upp sin egen laddare för laddning och försäljning till mackens kortkunder kommer att finnas
Något datum när arbetet ska vara klart anges inte. OKQ8 har 700 mackar i Sverige."

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 04 nov 2019 12:25
av Surfaren
Klintan skrev:
Något datum när arbetet ska vara klart anges inte.
Utan något datum för när detta ska vara klart så känns det ganska "meh". Lätt att lova något som man sannolikt blir tvungen att göra på lite längre sikt ändå.

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 05 nov 2019 15:32
av Laban
Håller med om att det blir tamt utan tidsramar men lite glad blir jag ändå måste jag säga. Det var inte länge sedan man fick ha alla förhoppningar till Tesla och till viss del då Ionity. Nu börjar det ändå ljusna lite.

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 05 nov 2019 16:09
av nek0
Undrar till vem ni skriver.

Isabella

Användarstatistik

Blev medlem:
16 okt 2019 11:31
Senaste besöket:
21 okt 2019 14:54

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 05 nov 2019 18:09
av LarsL
nek0 skrev:
Undrar till vem ni skriver.

Isabella

Användarstatistik

Blev medlem:
16 okt 2019 11:31
Senaste besöket:
21 okt 2019 14:54
På ett forum skriver man ju till alla och ingen.

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 05 nov 2019 18:13
av fth
LarsL skrev:
nek0 skrev:
Undrar till vem ni skriver.

Isabella

Användarstatistik

Blev medlem:
16 okt 2019 11:31
Senaste besöket:
21 okt 2019 14:54
På ett forum skriver man ju till alla och ingen.
Isabella kanske läser den här tråden flera gånger om dagen utan att logga in ;)

/fth

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 05 nov 2019 21:37
av Hjortis
Skulle gärna se att man kan ladda smidigt även med en husvagn, så att man kan köra in och ut enkelt.

/Hjortis

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 06 nov 2019 05:40
av nek0
fth skrev:
LarsL skrev:
nek0 skrev:
Undrar till vem ni skriver.

Isabella

Användarstatistik

Blev medlem:
16 okt 2019 11:31
Senaste besöket:
21 okt 2019 14:54
På ett forum skriver man ju till alla och ingen.
Isabella kanske läser den här tråden flera gånger om dagen utan att logga in ;)

/fth
Jo det kanske hon gör ,men ska man inte svara eller utveckla diskussion i sin egen tråd. Kanske tacka för bra svar osv.

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 06 nov 2019 08:04
av mati
Hjortis skrev:
Skulle gärna se att man kan ladda smidigt även med en husvagn, så att man kan köra in och ut enkelt.

/Hjortis
Bra där. Jag kan ange två exempel som jag tidigare har lagt upp i en annan tråd.

Ionity i Karlstad. Dåligt för laddning med husvagn. Nästan omöjligt att ladda utan att stå i vägen. Att parkera husvagnen vid sidan av är inte heller helt enkelt pga platsbrist.
IMG_20191029_112604.jpg
Fortum (McDonalds) i Kristinehamn. Det är så det ska se ut.
IMG_20191029_124816.jpg

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 06 nov 2019 22:29
av micke_r
nek0 skrev:
fth skrev:
LarsL skrev:
nek0 skrev:
Undrar till vem ni skriver.

Isabella

Användarstatistik

Blev medlem:
16 okt 2019 11:31
Senaste besöket:
21 okt 2019 14:54
På ett forum skriver man ju till alla och ingen.
Isabella kanske läser den här tråden flera gånger om dagen utan att logga in ;)

/fth
Jo det kanske hon gör ,men ska man inte svara eller utveckla diskussion i sin egen tråd. Kanske tacka för bra svar osv.
Hon har redan skrivit ett utförligt inlägg och tackat för den input som givits. Det hade vid det laget kommit många, många inlägg mer liknande andemening och Tibor hade tryckt på vissa viktiga punkter i ett inlägg.

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 12 nov 2019 15:20
av Isabella
Hej,

Vi är mycket tacksamma för all bra idéer och erfarenheter som ni har delat med er av! Jag hade gärna velat svara på varje inlägg men tyvärr räcker inte min tid till, hoppas att ni har förståelse.
Jag kan meddela att vi har nu smygstartat vår lansering av laddutrustning som ni gärna får gå in och kika på.
För privatpersoner: https://www.okq8.se/hem-forsakring/ladda-elbil/
För företag: https://www.okq8.se/foretag/elbilsladdning/

Gällande snabbladdning på våra stationer fick vi väldigt bra insikt i vad ni som elbilsförare vill ha. Vi kommer att göra så gott vi kan för att försöka tillgodo se detta.

Vi återkommer med mer info om projektet i takt med projektets fortskridande.

Vänliga hälsningar,
Isabella OKQ8