Sida 4 av 7

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 05 nov 2019 21:37
av Hjortis
Skulle gärna se att man kan ladda smidigt även med en husvagn, så att man kan köra in och ut enkelt.

/Hjortis

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 06 nov 2019 05:40
av nek0
fth skrev:
LarsL skrev:
nek0 skrev:
Undrar till vem ni skriver.

Isabella

Användarstatistik

Blev medlem:
16 okt 2019 11:31
Senaste besöket:
21 okt 2019 14:54
På ett forum skriver man ju till alla och ingen.
Isabella kanske läser den här tråden flera gånger om dagen utan att logga in ;)

/fth
Jo det kanske hon gör ,men ska man inte svara eller utveckla diskussion i sin egen tråd. Kanske tacka för bra svar osv.

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 06 nov 2019 08:04
av mati
Hjortis skrev:
Skulle gärna se att man kan ladda smidigt även med en husvagn, så att man kan köra in och ut enkelt.

/Hjortis
Bra där. Jag kan ange två exempel som jag tidigare har lagt upp i en annan tråd.

Ionity i Karlstad. Dåligt för laddning med husvagn. Nästan omöjligt att ladda utan att stå i vägen. Att parkera husvagnen vid sidan av är inte heller helt enkelt pga platsbrist.
IMG_20191029_112604.jpg
Fortum (McDonalds) i Kristinehamn. Det är så det ska se ut.
IMG_20191029_124816.jpg

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 06 nov 2019 22:29
av micke_r
nek0 skrev:
fth skrev:
LarsL skrev:
nek0 skrev:
Undrar till vem ni skriver.

Isabella

Användarstatistik

Blev medlem:
16 okt 2019 11:31
Senaste besöket:
21 okt 2019 14:54
På ett forum skriver man ju till alla och ingen.
Isabella kanske läser den här tråden flera gånger om dagen utan att logga in ;)

/fth
Jo det kanske hon gör ,men ska man inte svara eller utveckla diskussion i sin egen tråd. Kanske tacka för bra svar osv.
Hon har redan skrivit ett utförligt inlägg och tackat för den input som givits. Det hade vid det laget kommit många, många inlägg mer liknande andemening och Tibor hade tryckt på vissa viktiga punkter i ett inlägg.

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 12 nov 2019 15:20
av Isabella
Hej,

Vi är mycket tacksamma för all bra idéer och erfarenheter som ni har delat med er av! Jag hade gärna velat svara på varje inlägg men tyvärr räcker inte min tid till, hoppas att ni har förståelse.
Jag kan meddela att vi har nu smygstartat vår lansering av laddutrustning som ni gärna får gå in och kika på.
För privatpersoner: https://www.okq8.se/hem-forsakring/ladda-elbil/
För företag: https://www.okq8.se/foretag/elbilsladdning/

Gällande snabbladdning på våra stationer fick vi väldigt bra insikt i vad ni som elbilsförare vill ha. Vi kommer att göra så gott vi kan för att försöka tillgodo se detta.

Vi återkommer med mer info om projektet i takt med projektets fortskridande.

Vänliga hälsningar,
Isabella OKQ8

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 09 feb 2020 13:34
av Jerker
Pratade med folk vid OKQ8:s monter på elbilsmässan. Förklarade det som det handlar om i den här tråden och frågade om de visste nåt om hur de kommer att gå vidare. Den jag pratade med sade sig veta och det han sa var tyvärr bara att de ska fortsätta att sätta upp de där gamla 50 kW-laddarna på fler stationer samt sätta dit ytterligare en på vissa stationer som redan har en. Och så skulle de fundera på att sätta upp en del 350 kW-laddare. Lät ju inget vidare så jag argumenterade lite med honom. Vet inte om han verkligen var så insatt i detta eller om de helt enkelt inte kommit så långt i det här projektet.

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 09 feb 2020 14:08
av LarsL
Fast dubbla eller fler 50kW laddare är ju inte direkt dåligt om det kommer till alla OKQ8. Tänk att kunna veta att man får laddning bara man kan ta sig till en OKQ8 mack, det vore rätt bra. 150kW vore kanske ännu bättre fast 350kW känns onödigt då få bilar kan ta den laddningen.

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 09 feb 2020 14:18
av Snap02
Jag tror det blir svårt kostnads mässigt med massa snabbladdare på 150 kw. Jag tror det kommer komma massa som skaffar elbil o inte har laddning hemma.

För den gruppen tror jag ett par 50 kw laddare per station skulle få många att välja eran station. Priset per laddning är viktigare än snabbheten på en sådan laddare. Min tesla 3 laddar fullt på drygt 1 timme på 50 kw laddaren. Om det skulle ta 25 min o priset väsentligt högre så skulle jag o många andra föredra 50 kw laddare istället.

Pratar vi resa så är det en annan sak. Då har man sc att tillgå.

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 12 okt 2020 16:56
av dfa
Bumpar den här tråden då det har hänt några intressanta saker sedan tidigare i år.

OKQ8 har två stationer med 150kw laddning i egen regi som än så länge är gratis, dvs inte Ionity eller Bee.
Enligt dem på ev av stationerna så kommer eventuellt debitering att införas via OKQ8 appen senare i år.
Skulle vara intressant att veta mer om hur OKQ8 tänker satsa på att bygga ut sina egna laddare, samt hur de kommer att prissätta elen framöver.

Hittar ingen tråd om detta.

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 12 okt 2020 17:00
av Jerker
dfa skrev:
Bumpar den här tråden då det har hänt några intressanta saker sedan tidigare i år.

OKQ8 har två stationer med 150kw laddning i egen regi som än så länge är gratis, dvs inte Ionity eller Bee.
Enligt dem på ev av stationerna så kommer eventuellt debitering att införas via OKQ8 appen senare i år.
Skulle vara intressant att veta mer om hur OKQ8 tänker satsa på att bygga ut sina egna laddare, samt hur de kommer att prissätta elen framöver.

Hittar ingen tråd om detta.
Var finns dessa två stationer?

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 12 okt 2020 18:06
av dfa
Jerker skrev:
dfa skrev:
Bumpar den här tråden då det har hänt några intressanta saker sedan tidigare i år.

OKQ8 har två stationer med 150kw laddning i egen regi som än så länge är gratis, dvs inte Ionity eller Bee.
Enligt dem på ev av stationerna så kommer eventuellt debitering att införas via OKQ8 appen senare i år.
Skulle vara intressant att veta mer om hur OKQ8 tänker satsa på att bygga ut sina egna laddare, samt hur de kommer att prissätta elen framöver.

Hittar ingen tråd om detta.
Var finns dessa två stationer?
Jag gör en komplett pudel. Hävdar tillfällig demens i kombination med att mackarna byter namn för ofta. :lol:
Menade naturligtvis CIRCLEK.

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 12 okt 2020 18:29
av mati
dfa skrev:
... demens ...
Menade naturligtvis CIRCLEK.
På ett elbilsforum är det fullt godkänt att blanda ihop olika bensinmackar. Hur ska man ha koll på sånt som man i vanliga fall aldrig befattar sig med? Vi har ju fullt upp med att komma ihåg alla olika laddbrickor som finns. ;) :lol:

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 12 okt 2020 18:55
av Black
-Det vore väldigt bra om man kan se i förväg om laddare är upptagna eller sönder eller kö ex vis via app eller Web. Och vilka stationer som har eller ska få laddstationer.
-Möjlighet till mat och toa och ev affärer är väldigt avgörande eftersom det fortfarande tar en viss tid att ladda en elbil och man vill inte bara sitta och vänta i bilen. Speciellt om det är lite långsammare laddare tex 50kw.
-Priset är avgörande. Det får absolut inte vara dyrare än motsvarande bensin/dieselbil per mil och det måste vara mycket billigare för långsam laddning och mer krav på mat, wc, annat då det tar längre tid. (pris 2-5kr)
-Betalning. Måste vara enkelt och rättvist och begripligt att betala. Gärna med kort. Enkel tariff med kr/kw som står tydligt på display/skrift på laddstolpe/skylt.
-Läge. Helst inte nära ingång pga att fossil bilar gärna ställer sig där, och gärna vid lugnaste området pga att de flesta elbilsägare är rädda om sin dyra bil och är livrädda för parkeringsskador. Helst parkeringstillgång från båda sidor på laddstolpe (annars räcker inte sladden ibland när uttag sitter på andra sidan eller har släp) samt att man kan plugga i sin kontakt och "stå i kö" till den som laddar innan dig är färdig och startar automatiskt din laddning. Behövs ändå två olika kontakter och det finns ofta på publika laddare.
-gärna tydliga informationstavlor/app om vad som finns tillgängligt intill samt öppettider och telnr för frågor och felanmälan.

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 12 okt 2020 21:13
av mikebike
Jag fick reklam för OKQ8s satsning på laddstationer för ett par veckor sedan, så jag drog iväg ett mejl med frågor.
Svaret jag fick var att samtliga laddplatser är på 50 kW och priset är 5 kr/kWh.
En tredjedel av hastigheten och dubbla priset jämfört med Tesla SC.

Några dagar senare beställde jag en Model Y.

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 12 okt 2020 21:18
av Fredrik j
mikebike skrev:
Jag fick reklam för OKQ8s satsning på laddstationer för ett par veckor sedan, så jag drog iväg ett mejl med frågor.
Svaret jag fick var att samtliga laddplatser är på 50 kW och priset är 5 kr/kWh.
En tredjedel av hastigheten och dubbla priset jämfört med Tesla SC.

Några dagar senare beställde jag en Model Y.
När du får din model Y ser det nog väldigt annorlunda ut.

OKQ8 har ju kopplingar till Volvo. Kanske kan man tänka sig möjligheter där nu när första el-Volvon snart levereras?

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 12 okt 2020 22:38
av macksie
Hej.
Kul med nytänkande men smart att vända sig till detta forum för att få svar.

Det jag säger har alla andra redan sagt, men tänker att ni vill veta ändå för att få lite statistik.

Gjorde nyligen en resa 65 mil genom sverige på stora vägar enkel väg, tur och retur, startade morgon och åter på natten.
När jag åkte bortåt så tänkte jag att jag skulle experiementera och inte använda Tesla's superchargers utan istället använda alternativ. Enligt den ruttplanerare jag använde skulle det tom gå fortare. Också kul att prova ionitys 350kW's laddare.
När jag åkte hem valde jag att bara stanna på Tesla's superchargers.

Anledning. Stannade på tre olika ställen från tre olika leverantörer som hade tre olika betallösningar, och det fattar jag att man vill ha betalt. Inte på en enda av de tre hoppade laddningen igång direkt, trots att jag hade de RFID taggar, appar och betalkort som krävdes. Det blev till slut som en parodi. Och jag skämtar inte nu för att slå in en poäng, utan på alla tre ställen var jag tvungen att ringa kundtjänst för att få igång laddningen. På två av tre var jag också tvungen att flytta bilen till en annan laddstolpe. En laddstation var ett samarbete mella flera aktörer, och den erbjöd totalt tre olika sätt att betala. Kreditkort, easypark app och RFID tagg, jag hade alla tre betalsätten, inget fungerade. Ionity's supermoderna lösning var de tvungen att remote guida mig genom systemet via en särskild webbsida samt be mig att ordentligt hålla laddkabeln mot bilen samt flytta på bilen innan den kom igång. På alla tre ställen kom laddningen till slut igång, vilket jag tycker tyder på att det är mer fel på vald lösning än mannen bakom kabeln. Samma snubbe, jag, har aldrig haft problem på Tesla's laddstolpar de senaste ca 80 gångerna. När jag åkte hem valde jag Tesla's superchargers. På alla ställena fungerar det så här. Kör fram eller backa in. Koppla in laddkabel. Klart. ALLT ANNAT sköts i efterhand, inget strul med laddkort eller autentiseringar.

Så slutligen mina tre viktigaste tips som alla redan är sagda.

1. Viktigare än allt annat. Välj en enkel betallösning. NEJ, det finns inga bra sådana på marknaden idag förutom Teslas där man betalar efteråt. Och om ni försöker hitta på en egen med RFID, taggar, betalkort eller app'ar kommer det inte att fungera. Ni kommer inte lyssna på detta tips det vet jag, så därför säger jag istället. Se till att det finns ordentlig support i bakändan, dvs supporttekniker med 24/7 bemanning som har stor makt att starta en laddning manuellt när en person ringer in klockan tre på natten, inte får igång laddningen, är frustrerad, och bara vill hem. Här har ni en möjlighet att differentiera er mot Cirkle K som ligger aningen före.
2. Absolut minimum två, helst fyra snabbladdare på varje lokation. En av era största konkurrenter Cirkle K verkar vad jag fattar bygga fyra. Det är klokt. Efter att ha gjort några resor som elbilist chansar man inte på att en ensam stolpe är ledig. "Worst case scenario". Man kommer dit nästan tom, där står en annan bil som just börjat ladda och behöver ladda lika mycket som du. Då kanske man tittar på bortåt en timmes väntetid INNAN du får börja ladda. Jag lovar att familjen inte tycker att det var en bra ide att välja den laddstolpen.
3. Bygg modernt, dvs se till att laddarna kan leverera ordentligt med effekt. Personligen tycker jag inte att "bleeding edge" och jaga rekord i effekt är viktigt. Om jag kan välja mellan två rutter som båda är lika långa och på den ena finns en laddplats med fyra stycken 150kW laddare och på den andra två stycken 350kW laddare. Väljer jag rutten med fyra laddare.

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 12 okt 2020 22:45
av fth
macksie skrev:
Hej.
Kul med nytänkande men smart att vända sig till detta forum för att få svar.

Det jag säger har alla andra redan sagt, men tänker att ni vill veta ändå för att få lite statistik.

[snip]
Bra sammanfattning, men tråkigt att höra att laddning utanför SuC fortfarande inte funkar OK :(

Hur svårt kan detta vara egentligen?

Dessa problem kan väl egentligen bara bero två saker:
1. inkompetens hos operatörer och tillverkare
2. en ovilja att faktiskt få detta att fungera

Jag har vanligen svårt för konspirationsteorier, men tom jag börjar undra om det inte bakom denna mur av inkompetens finns någon form av kartell som försöker sabotera elbilsmarknaden så länge det går :D

/fth

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 12 okt 2020 23:32
av martinot
macksie skrev:
Hej.
Kul med nytänkande men smart att vända sig till detta forum för att få svar.

Det jag säger har alla andra redan sagt, men tänker att ni vill veta ändå för att få lite statistik.

Gjorde nyligen en resa 65 mil genom sverige på stora vägar enkel väg, tur och retur, startade morgon och åter på natten.
När jag åkte bortåt så tänkte jag att jag skulle experiementera och inte använda Tesla's superchargers utan istället använda alternativ. Enligt den ruttplanerare jag använde skulle det tom gå fortare. Också kul att prova ionitys 350kW's laddare.
När jag åkte hem valde jag att bara stanna på Tesla's superchargers.

Anledning. Stannade på tre olika ställen från tre olika leverantörer som hade tre olika betallösningar, och det fattar jag att man vill ha betalt. Inte på en enda av de tre hoppade laddningen igång direkt, trots att jag hade de RFID taggar, appar och betalkort som krävdes. Det blev till slut som en parodi. Och jag skämtar inte nu för att slå in en poäng, utan på alla tre ställen var jag tvungen att ringa kundtjänst för att få igång laddningen. På två av tre var jag också tvungen att flytta bilen till en annan laddstolpe. En laddstation var ett samarbete mella flera aktörer, och den erbjöd totalt tre olika sätt att betala. Kreditkort, easypark app och RFID tagg, jag hade alla tre betalsätten, inget fungerade. Ionity's supermoderna lösning var de tvungen att remote guida mig genom systemet via en särskild webbsida samt be mig att ordentligt hålla laddkabeln mot bilen samt flytta på bilen innan den kom igång. På alla tre ställen kom laddningen till slut igång, vilket jag tycker tyder på att det är mer fel på vald lösning än mannen bakom kabeln. Samma snubbe, jag, har aldrig haft problem på Tesla's laddstolpar de senaste ca 80 gångerna. När jag åkte hem valde jag Tesla's superchargers. På alla ställena fungerar det så här. Kör fram eller backa in. Koppla in laddkabel. Klart. ALLT ANNAT sköts i efterhand, inget strul med laddkort eller autentiseringar.

Så slutligen mina tre viktigaste tips som alla redan är sagda.

1. Viktigare än allt annat. Välj en enkel betallösning. NEJ, det finns inga bra sådana på marknaden idag förutom Teslas där man betalar efteråt. Och om ni försöker hitta på en egen med RFID, taggar, betalkort eller app'ar kommer det inte att fungera. Ni kommer inte lyssna på detta tips det vet jag, så därför säger jag istället. Se till att det finns ordentlig support i bakändan, dvs supporttekniker med 24/7 bemanning som har stor makt att starta en laddning manuellt när en person ringer in klockan tre på natten, inte får igång laddningen, är frustrerad, och bara vill hem. Här har ni en möjlighet att differentiera er mot Cirkle K som ligger aningen före.
2. Absolut minimum två, helst fyra snabbladdare på varje lokation. En av era största konkurrenter Cirkle K verkar vad jag fattar bygga fyra. Det är klokt. Efter att ha gjort några resor som elbilist chansar man inte på att en ensam stolpe är ledig. "Worst case scenario". Man kommer dit nästan tom, där står en annan bil som just börjat ladda och behöver ladda lika mycket som du. Då kanske man tittar på bortåt en timmes väntetid INNAN du får börja ladda. Jag lovar att familjen inte tycker att det var en bra ide att välja den laddstolpen.
3. Bygg modernt, dvs se till att laddarna kan leverera ordentligt med effekt. Personligen tycker jag inte att "bleeding edge" och jaga rekord i effekt är viktigt. Om jag kan välja mellan två rutter som båda är lika långa och på den ena finns en laddplats med fyra stycken 150kW laddare och på den andra två stycken 350kW laddare. Väljer jag rutten med fyra laddare.

Bra rapport från *verkligheten*!

Förutom det som du tar upp så är olika former av tvångspotter är lika galna som alla dessa idiotiska abonnemang, och tusen olika brickor som krävs. Visst, även jag har betalat in pott till någon, men det är ett j-kla skitsystem!

Tänk om vanliga bilister som tankade på mackar plötsligt skulle behöva slanta upp 200 spänn i förskott för att få börja tanka? Tänk om de tvingades till ett årsabonnemang för att undvika att tanka diesel för en kostnad x5 på marknadspriset för diesel? Tänk om mackarna vägrade ta vanliga konto/kreditkort, utan hänvisade till att man först skulle beställa en bricka på posten? Eller att man måste ladda ner och installera en app (dessutom olika för varje besinkedja), innan man kunde betala?

Helt galet skulle alla ICE-ägare tycka!

Köper att alla tidiga elbilister är "entusiaster", och kanske omedvetet (eller medvetet) blundar för alla dumheter och problem som finns idag för elbilister. Men vi måste se sanningen i vitögat för att kunna ta tag i situationen och förbättra den.

Skall vi få elbilar, förutom Teslas, som intressanta för gemeneman till största delen så måste vi få ordning på detta och sluta ställa upp på sådana här tokerier och galenskaper. Vanliga "svensson" kommer aldrig att acceptera sådan här skit som ovan.

Idag är det endast Tesla som fungerar vettigt om man skall åka på semester eller utanför sin batteri-range. Det gör att alla andra elbilar är relegerade till att endast fungera som andrabilar i ett hushåll.

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 12 okt 2020 23:39
av LarsL
mikebike skrev:
Svaret jag fick var att samtliga laddplatser är på 50 kW och priset är 5 kr/kWh.
En tredjedel av hastigheten och dubbla priset jämfört med Tesla SC.
Ja, 5 kr/kWh är gränsfall. Det blir ju åtminstone inte lockande att välja den laddaren för ett fika stopp. Undrar varför de ska ha så stor marginal på elen? Tjänar de så mycket på bensinen också?
fth skrev:
Jag har vanligen svårt för konspirationsteorier, men tom jag börjar undra om det inte bakom denna mur av inkompetens finns någon form av kartell som försöker sabotera elbilsmarknaden så länge det går :D

/fth
Det de gör är att göda Tesla, så inte särskilt smart i så fall.

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 12 okt 2020 23:44
av martinot
mikebike skrev:
Jag fick reklam för OKQ8s satsning på laddstationer för ett par veckor sedan, så jag drog iväg ett mejl med frågor.
Svaret jag fick var att samtliga laddplatser är på 50 kW och priset är 5 kr/kWh.
En tredjedel av hastigheten och dubbla priset jämfört med Tesla SC.

Några dagar senare beställde jag en Model Y.
*LOL* Vad håller resten av industrin på med?

Det är nästan så man blir lite konspiratorisk att oljebolagen (ivf. vissa av de) inte vill (seriöst) sälja el till elbilar. :)

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 13 okt 2020 09:16
av mikebike
Fredrik j skrev:
mikebike skrev:
Jag fick reklam för OKQ8s satsning på laddstationer för ett par veckor sedan, så jag drog iväg ett mejl med frågor.
Svaret jag fick var att samtliga laddplatser är på 50 kW och priset är 5 kr/kWh.
En tredjedel av hastigheten och dubbla priset jämfört med Tesla SC.

Några dagar senare beställde jag en Model Y.
När du får din model Y ser det nog väldigt annorlunda ut.

OKQ8 har ju kopplingar till Volvo. Kanske kan man tänka sig möjligheter där nu när första el-Volvon snart levereras?
Ja, kanske. Jag har ju möjligheten att avbeställa...

Jag fattar inte varför inte Volvo/Geely/Polestar/Tanka inte har byggt laddplatser redan.

Laddmöjligheten hade stor betydelse för beslutet att beställa en Tesla, men det som avgjorde var att en XC40 kostar lika mycket som en Model Y.

Jag har ställt samma frågor till Polestar, Bilia, Skoda och Jaguar:
Var laddar jag med minst 150 kW och hur mycket kostar det?
Ingen har lämnat tydliga svar.

Var man laddar en Tesla och hur mycket det kostar är glasklart.

PS. Läs Teknikens världs erfarenheter från en långtur med en Taycan.

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 13 okt 2020 09:18
av mikebike
"Tänk om vanliga bilister som tankade på mackar plötsligt skulle behöva slanta upp 200 spänn i förskott för att få börja tanka? "
Så har det varit på min närmaste Bilia/Tanka i flera år.

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 13 okt 2020 09:21
av BrooklynS
mikebike skrev:
"Tänk om vanliga bilister som tankade på mackar plötsligt skulle behöva slanta upp 200 spänn i förskott för att få börja tanka? "
Så har det varit på min närmaste Bilia/Tanka i flera år.
Nja, det har väl snarare varit så i flera år att bränslebolagen enligt lag reserverar ett visst belopp på kortet innan tankning. Efter tankning dras det faktiska beloppet.

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 13 okt 2020 09:23
av Fredrik j
mikebike skrev:
Jag fattar inte varför inte Volvo/Geely/Polestar/Tanka inte har byggt laddplatser redan.
Det är väl uppenbart att man inte ser att kunderna är tillräckligt många för att finansiera en utbyggnad. När Volvo nu börjar sälja elbilar kommer man behöva svara på kundernas frågor.
Laddstationer på Tanka-mackarna är ju ett självklart steg.

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 13 okt 2020 09:42
av Esterox
Fredrik j skrev:
mikebike skrev:
Jag fattar inte varför inte Volvo/Geely/Polestar/Tanka inte har byggt laddplatser redan.
Det är väl uppenbart att man inte ser att kunderna är tillräckligt många för att finansiera en utbyggnad. När Volvo nu börjar sälja elbilar kommer man behöva svara på kundernas frågor.
Laddstationer på Tanka-mackarna är ju ett självklart steg.
Nej till en början behöver dom inte svara vart kunden laddar 150kw för den frågan vet inte kunden om.

Frågan kommer vara laddstationer och då finns det ju faktiskt hur mycket som helst. Sen att det är 7,2 kw eller 150 kw kommer kunden inte veta om eller ens fundera på.

Det är ju inte så att man idag funderar på vilken pump som ger mest bränsle per sekund.