Sida 4 av 7

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 12 okt 2020 18:06
av dfa
Jerker skrev:
dfa skrev:
Bumpar den här tråden då det har hänt några intressanta saker sedan tidigare i år.

OKQ8 har två stationer med 150kw laddning i egen regi som än så länge är gratis, dvs inte Ionity eller Bee.
Enligt dem på ev av stationerna så kommer eventuellt debitering att införas via OKQ8 appen senare i år.
Skulle vara intressant att veta mer om hur OKQ8 tänker satsa på att bygga ut sina egna laddare, samt hur de kommer att prissätta elen framöver.

Hittar ingen tråd om detta.
Var finns dessa två stationer?
Jag gör en komplett pudel. Hävdar tillfällig demens i kombination med att mackarna byter namn för ofta. :lol:
Menade naturligtvis CIRCLEK.

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 12 okt 2020 18:29
av mati
dfa skrev:
... demens ...
Menade naturligtvis CIRCLEK.
På ett elbilsforum är det fullt godkänt att blanda ihop olika bensinmackar. Hur ska man ha koll på sånt som man i vanliga fall aldrig befattar sig med? Vi har ju fullt upp med att komma ihåg alla olika laddbrickor som finns. ;) :lol:

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 12 okt 2020 18:55
av Black
-Det vore väldigt bra om man kan se i förväg om laddare är upptagna eller sönder eller kö ex vis via app eller Web. Och vilka stationer som har eller ska få laddstationer.
-Möjlighet till mat och toa och ev affärer är väldigt avgörande eftersom det fortfarande tar en viss tid att ladda en elbil och man vill inte bara sitta och vänta i bilen. Speciellt om det är lite långsammare laddare tex 50kw.
-Priset är avgörande. Det får absolut inte vara dyrare än motsvarande bensin/dieselbil per mil och det måste vara mycket billigare för långsam laddning och mer krav på mat, wc, annat då det tar längre tid. (pris 2-5kr)
-Betalning. Måste vara enkelt och rättvist och begripligt att betala. Gärna med kort. Enkel tariff med kr/kw som står tydligt på display/skrift på laddstolpe/skylt.
-Läge. Helst inte nära ingång pga att fossil bilar gärna ställer sig där, och gärna vid lugnaste området pga att de flesta elbilsägare är rädda om sin dyra bil och är livrädda för parkeringsskador. Helst parkeringstillgång från båda sidor på laddstolpe (annars räcker inte sladden ibland när uttag sitter på andra sidan eller har släp) samt att man kan plugga i sin kontakt och "stå i kö" till den som laddar innan dig är färdig och startar automatiskt din laddning. Behövs ändå två olika kontakter och det finns ofta på publika laddare.
-gärna tydliga informationstavlor/app om vad som finns tillgängligt intill samt öppettider och telnr för frågor och felanmälan.

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 12 okt 2020 21:13
av mikebike
Jag fick reklam för OKQ8s satsning på laddstationer för ett par veckor sedan, så jag drog iväg ett mejl med frågor.
Svaret jag fick var att samtliga laddplatser är på 50 kW och priset är 5 kr/kWh.
En tredjedel av hastigheten och dubbla priset jämfört med Tesla SC.

Några dagar senare beställde jag en Model Y.

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 12 okt 2020 21:18
av Fredrik j
mikebike skrev:
Jag fick reklam för OKQ8s satsning på laddstationer för ett par veckor sedan, så jag drog iväg ett mejl med frågor.
Svaret jag fick var att samtliga laddplatser är på 50 kW och priset är 5 kr/kWh.
En tredjedel av hastigheten och dubbla priset jämfört med Tesla SC.

Några dagar senare beställde jag en Model Y.
När du får din model Y ser det nog väldigt annorlunda ut.

OKQ8 har ju kopplingar till Volvo. Kanske kan man tänka sig möjligheter där nu när första el-Volvon snart levereras?

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 12 okt 2020 22:38
av macksie
Hej.
Kul med nytänkande men smart att vända sig till detta forum för att få svar.

Det jag säger har alla andra redan sagt, men tänker att ni vill veta ändå för att få lite statistik.

Gjorde nyligen en resa 65 mil genom sverige på stora vägar enkel väg, tur och retur, startade morgon och åter på natten.
När jag åkte bortåt så tänkte jag att jag skulle experiementera och inte använda Tesla's superchargers utan istället använda alternativ. Enligt den ruttplanerare jag använde skulle det tom gå fortare. Också kul att prova ionitys 350kW's laddare.
När jag åkte hem valde jag att bara stanna på Tesla's superchargers.

Anledning. Stannade på tre olika ställen från tre olika leverantörer som hade tre olika betallösningar, och det fattar jag att man vill ha betalt. Inte på en enda av de tre hoppade laddningen igång direkt, trots att jag hade de RFID taggar, appar och betalkort som krävdes. Det blev till slut som en parodi. Och jag skämtar inte nu för att slå in en poäng, utan på alla tre ställen var jag tvungen att ringa kundtjänst för att få igång laddningen. På två av tre var jag också tvungen att flytta bilen till en annan laddstolpe. En laddstation var ett samarbete mella flera aktörer, och den erbjöd totalt tre olika sätt att betala. Kreditkort, easypark app och RFID tagg, jag hade alla tre betalsätten, inget fungerade. Ionity's supermoderna lösning var de tvungen att remote guida mig genom systemet via en särskild webbsida samt be mig att ordentligt hålla laddkabeln mot bilen samt flytta på bilen innan den kom igång. På alla tre ställen kom laddningen till slut igång, vilket jag tycker tyder på att det är mer fel på vald lösning än mannen bakom kabeln. Samma snubbe, jag, har aldrig haft problem på Tesla's laddstolpar de senaste ca 80 gångerna. När jag åkte hem valde jag Tesla's superchargers. På alla ställena fungerar det så här. Kör fram eller backa in. Koppla in laddkabel. Klart. ALLT ANNAT sköts i efterhand, inget strul med laddkort eller autentiseringar.

Så slutligen mina tre viktigaste tips som alla redan är sagda.

1. Viktigare än allt annat. Välj en enkel betallösning. NEJ, det finns inga bra sådana på marknaden idag förutom Teslas där man betalar efteråt. Och om ni försöker hitta på en egen med RFID, taggar, betalkort eller app'ar kommer det inte att fungera. Ni kommer inte lyssna på detta tips det vet jag, så därför säger jag istället. Se till att det finns ordentlig support i bakändan, dvs supporttekniker med 24/7 bemanning som har stor makt att starta en laddning manuellt när en person ringer in klockan tre på natten, inte får igång laddningen, är frustrerad, och bara vill hem. Här har ni en möjlighet att differentiera er mot Cirkle K som ligger aningen före.
2. Absolut minimum två, helst fyra snabbladdare på varje lokation. En av era största konkurrenter Cirkle K verkar vad jag fattar bygga fyra. Det är klokt. Efter att ha gjort några resor som elbilist chansar man inte på att en ensam stolpe är ledig. "Worst case scenario". Man kommer dit nästan tom, där står en annan bil som just börjat ladda och behöver ladda lika mycket som du. Då kanske man tittar på bortåt en timmes väntetid INNAN du får börja ladda. Jag lovar att familjen inte tycker att det var en bra ide att välja den laddstolpen.
3. Bygg modernt, dvs se till att laddarna kan leverera ordentligt med effekt. Personligen tycker jag inte att "bleeding edge" och jaga rekord i effekt är viktigt. Om jag kan välja mellan två rutter som båda är lika långa och på den ena finns en laddplats med fyra stycken 150kW laddare och på den andra två stycken 350kW laddare. Väljer jag rutten med fyra laddare.

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 12 okt 2020 22:45
av fth
macksie skrev:
Hej.
Kul med nytänkande men smart att vända sig till detta forum för att få svar.

Det jag säger har alla andra redan sagt, men tänker att ni vill veta ändå för att få lite statistik.

[snip]
Bra sammanfattning, men tråkigt att höra att laddning utanför SuC fortfarande inte funkar OK :(

Hur svårt kan detta vara egentligen?

Dessa problem kan väl egentligen bara bero två saker:
1. inkompetens hos operatörer och tillverkare
2. en ovilja att faktiskt få detta att fungera

Jag har vanligen svårt för konspirationsteorier, men tom jag börjar undra om det inte bakom denna mur av inkompetens finns någon form av kartell som försöker sabotera elbilsmarknaden så länge det går :D

/fth

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 12 okt 2020 23:32
av martinot
macksie skrev:
Hej.
Kul med nytänkande men smart att vända sig till detta forum för att få svar.

Det jag säger har alla andra redan sagt, men tänker att ni vill veta ändå för att få lite statistik.

Gjorde nyligen en resa 65 mil genom sverige på stora vägar enkel väg, tur och retur, startade morgon och åter på natten.
När jag åkte bortåt så tänkte jag att jag skulle experiementera och inte använda Tesla's superchargers utan istället använda alternativ. Enligt den ruttplanerare jag använde skulle det tom gå fortare. Också kul att prova ionitys 350kW's laddare.
När jag åkte hem valde jag att bara stanna på Tesla's superchargers.

Anledning. Stannade på tre olika ställen från tre olika leverantörer som hade tre olika betallösningar, och det fattar jag att man vill ha betalt. Inte på en enda av de tre hoppade laddningen igång direkt, trots att jag hade de RFID taggar, appar och betalkort som krävdes. Det blev till slut som en parodi. Och jag skämtar inte nu för att slå in en poäng, utan på alla tre ställen var jag tvungen att ringa kundtjänst för att få igång laddningen. På två av tre var jag också tvungen att flytta bilen till en annan laddstolpe. En laddstation var ett samarbete mella flera aktörer, och den erbjöd totalt tre olika sätt att betala. Kreditkort, easypark app och RFID tagg, jag hade alla tre betalsätten, inget fungerade. Ionity's supermoderna lösning var de tvungen att remote guida mig genom systemet via en särskild webbsida samt be mig att ordentligt hålla laddkabeln mot bilen samt flytta på bilen innan den kom igång. På alla tre ställen kom laddningen till slut igång, vilket jag tycker tyder på att det är mer fel på vald lösning än mannen bakom kabeln. Samma snubbe, jag, har aldrig haft problem på Tesla's laddstolpar de senaste ca 80 gångerna. När jag åkte hem valde jag Tesla's superchargers. På alla ställena fungerar det så här. Kör fram eller backa in. Koppla in laddkabel. Klart. ALLT ANNAT sköts i efterhand, inget strul med laddkort eller autentiseringar.

Så slutligen mina tre viktigaste tips som alla redan är sagda.

1. Viktigare än allt annat. Välj en enkel betallösning. NEJ, det finns inga bra sådana på marknaden idag förutom Teslas där man betalar efteråt. Och om ni försöker hitta på en egen med RFID, taggar, betalkort eller app'ar kommer det inte att fungera. Ni kommer inte lyssna på detta tips det vet jag, så därför säger jag istället. Se till att det finns ordentlig support i bakändan, dvs supporttekniker med 24/7 bemanning som har stor makt att starta en laddning manuellt när en person ringer in klockan tre på natten, inte får igång laddningen, är frustrerad, och bara vill hem. Här har ni en möjlighet att differentiera er mot Cirkle K som ligger aningen före.
2. Absolut minimum två, helst fyra snabbladdare på varje lokation. En av era största konkurrenter Cirkle K verkar vad jag fattar bygga fyra. Det är klokt. Efter att ha gjort några resor som elbilist chansar man inte på att en ensam stolpe är ledig. "Worst case scenario". Man kommer dit nästan tom, där står en annan bil som just börjat ladda och behöver ladda lika mycket som du. Då kanske man tittar på bortåt en timmes väntetid INNAN du får börja ladda. Jag lovar att familjen inte tycker att det var en bra ide att välja den laddstolpen.
3. Bygg modernt, dvs se till att laddarna kan leverera ordentligt med effekt. Personligen tycker jag inte att "bleeding edge" och jaga rekord i effekt är viktigt. Om jag kan välja mellan två rutter som båda är lika långa och på den ena finns en laddplats med fyra stycken 150kW laddare och på den andra två stycken 350kW laddare. Väljer jag rutten med fyra laddare.

Bra rapport från *verkligheten*!

Förutom det som du tar upp så är olika former av tvångspotter är lika galna som alla dessa idiotiska abonnemang, och tusen olika brickor som krävs. Visst, även jag har betalat in pott till någon, men det är ett j-kla skitsystem!

Tänk om vanliga bilister som tankade på mackar plötsligt skulle behöva slanta upp 200 spänn i förskott för att få börja tanka? Tänk om de tvingades till ett årsabonnemang för att undvika att tanka diesel för en kostnad x5 på marknadspriset för diesel? Tänk om mackarna vägrade ta vanliga konto/kreditkort, utan hänvisade till att man först skulle beställa en bricka på posten? Eller att man måste ladda ner och installera en app (dessutom olika för varje besinkedja), innan man kunde betala?

Helt galet skulle alla ICE-ägare tycka!

Köper att alla tidiga elbilister är "entusiaster", och kanske omedvetet (eller medvetet) blundar för alla dumheter och problem som finns idag för elbilister. Men vi måste se sanningen i vitögat för att kunna ta tag i situationen och förbättra den.

Skall vi få elbilar, förutom Teslas, som intressanta för gemeneman till största delen så måste vi få ordning på detta och sluta ställa upp på sådana här tokerier och galenskaper. Vanliga "svensson" kommer aldrig att acceptera sådan här skit som ovan.

Idag är det endast Tesla som fungerar vettigt om man skall åka på semester eller utanför sin batteri-range. Det gör att alla andra elbilar är relegerade till att endast fungera som andrabilar i ett hushåll.

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 12 okt 2020 23:39
av LarsL
mikebike skrev:
Svaret jag fick var att samtliga laddplatser är på 50 kW och priset är 5 kr/kWh.
En tredjedel av hastigheten och dubbla priset jämfört med Tesla SC.
Ja, 5 kr/kWh är gränsfall. Det blir ju åtminstone inte lockande att välja den laddaren för ett fika stopp. Undrar varför de ska ha så stor marginal på elen? Tjänar de så mycket på bensinen också?
fth skrev:
Jag har vanligen svårt för konspirationsteorier, men tom jag börjar undra om det inte bakom denna mur av inkompetens finns någon form av kartell som försöker sabotera elbilsmarknaden så länge det går :D

/fth
Det de gör är att göda Tesla, så inte särskilt smart i så fall.

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 12 okt 2020 23:44
av martinot
mikebike skrev:
Jag fick reklam för OKQ8s satsning på laddstationer för ett par veckor sedan, så jag drog iväg ett mejl med frågor.
Svaret jag fick var att samtliga laddplatser är på 50 kW och priset är 5 kr/kWh.
En tredjedel av hastigheten och dubbla priset jämfört med Tesla SC.

Några dagar senare beställde jag en Model Y.
*LOL* Vad håller resten av industrin på med?

Det är nästan så man blir lite konspiratorisk att oljebolagen (ivf. vissa av de) inte vill (seriöst) sälja el till elbilar. :)

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 13 okt 2020 09:16
av mikebike
Fredrik j skrev:
mikebike skrev:
Jag fick reklam för OKQ8s satsning på laddstationer för ett par veckor sedan, så jag drog iväg ett mejl med frågor.
Svaret jag fick var att samtliga laddplatser är på 50 kW och priset är 5 kr/kWh.
En tredjedel av hastigheten och dubbla priset jämfört med Tesla SC.

Några dagar senare beställde jag en Model Y.
När du får din model Y ser det nog väldigt annorlunda ut.

OKQ8 har ju kopplingar till Volvo. Kanske kan man tänka sig möjligheter där nu när första el-Volvon snart levereras?
Ja, kanske. Jag har ju möjligheten att avbeställa...

Jag fattar inte varför inte Volvo/Geely/Polestar/Tanka inte har byggt laddplatser redan.

Laddmöjligheten hade stor betydelse för beslutet att beställa en Tesla, men det som avgjorde var att en XC40 kostar lika mycket som en Model Y.

Jag har ställt samma frågor till Polestar, Bilia, Skoda och Jaguar:
Var laddar jag med minst 150 kW och hur mycket kostar det?
Ingen har lämnat tydliga svar.

Var man laddar en Tesla och hur mycket det kostar är glasklart.

PS. Läs Teknikens världs erfarenheter från en långtur med en Taycan.

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 13 okt 2020 09:18
av mikebike
"Tänk om vanliga bilister som tankade på mackar plötsligt skulle behöva slanta upp 200 spänn i förskott för att få börja tanka? "
Så har det varit på min närmaste Bilia/Tanka i flera år.

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 13 okt 2020 09:21
av BrooklynS
mikebike skrev:
"Tänk om vanliga bilister som tankade på mackar plötsligt skulle behöva slanta upp 200 spänn i förskott för att få börja tanka? "
Så har det varit på min närmaste Bilia/Tanka i flera år.
Nja, det har väl snarare varit så i flera år att bränslebolagen enligt lag reserverar ett visst belopp på kortet innan tankning. Efter tankning dras det faktiska beloppet.

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 13 okt 2020 09:23
av Fredrik j
mikebike skrev:
Jag fattar inte varför inte Volvo/Geely/Polestar/Tanka inte har byggt laddplatser redan.
Det är väl uppenbart att man inte ser att kunderna är tillräckligt många för att finansiera en utbyggnad. När Volvo nu börjar sälja elbilar kommer man behöva svara på kundernas frågor.
Laddstationer på Tanka-mackarna är ju ett självklart steg.

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 13 okt 2020 09:42
av Esterox
Fredrik j skrev:
mikebike skrev:
Jag fattar inte varför inte Volvo/Geely/Polestar/Tanka inte har byggt laddplatser redan.
Det är väl uppenbart att man inte ser att kunderna är tillräckligt många för att finansiera en utbyggnad. När Volvo nu börjar sälja elbilar kommer man behöva svara på kundernas frågor.
Laddstationer på Tanka-mackarna är ju ett självklart steg.
Nej till en början behöver dom inte svara vart kunden laddar 150kw för den frågan vet inte kunden om.

Frågan kommer vara laddstationer och då finns det ju faktiskt hur mycket som helst. Sen att det är 7,2 kw eller 150 kw kommer kunden inte veta om eller ens fundera på.

Det är ju inte så att man idag funderar på vilken pump som ger mest bränsle per sekund.

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 13 okt 2020 09:47
av mikebike
Esterox skrev:
Fredrik j skrev:
mikebike skrev:
Jag fattar inte varför inte Volvo/Geely/Polestar/Tanka inte har byggt laddplatser redan.
Det är väl uppenbart att man inte ser att kunderna är tillräckligt många för att finansiera en utbyggnad. När Volvo nu börjar sälja elbilar kommer man behöva svara på kundernas frågor.
Laddstationer på Tanka-mackarna är ju ett självklart steg.
Nej till en början behöver dom inte svara vart kunden laddar 150kw för den frågan vet inte kunden om.

Frågan kommer vara laddstationer och då finns det ju faktiskt hur mycket som helst. Sen att det är 7,2 kw eller 150 kw kommer kunden inte veta om eller ens fundera på.
Denna kund funderar faktiskt på just det. ;)
För en bensinbil är tiden för att fylla på bränsle okritisk.
För en elbil är det en helt annan sak, särskilt för mig som lär använda snabbladdare till minst 80%.
Att behöva stanna en timme istället för 20 minuter, och dessutom betala i stort sett lika mycket som för att köra bensinbil känns inte attraktivt.

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 13 okt 2020 09:49
av mikebike
BrooklynS skrev:
mikebike skrev:
"Tänk om vanliga bilister som tankade på mackar plötsligt skulle behöva slanta upp 200 spänn i förskott för att få börja tanka? "
Så har det varit på min närmaste Bilia/Tanka i flera år.
Nja, det har väl snarare varit så i flera år att bränslebolagen enligt lag reserverar ett visst belopp på kortet innan tankning. Efter tankning dras det faktiska beloppet.
Det var skriverier i lokalpressen när min mack införde detta. Det är egentligen bara när man betalar kontant man märker det.
Orsaken sas vara ett stort antal smitningar.

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 13 okt 2020 10:00
av Esterox
mikebike skrev:
Esterox skrev:
Fredrik j skrev:
mikebike skrev:
Jag fattar inte varför inte Volvo/Geely/Polestar/Tanka inte har byggt laddplatser redan.
Det är väl uppenbart att man inte ser att kunderna är tillräckligt många för att finansiera en utbyggnad. När Volvo nu börjar sälja elbilar kommer man behöva svara på kundernas frågor.
Laddstationer på Tanka-mackarna är ju ett självklart steg.
Nej till en början behöver dom inte svara vart kunden laddar 150kw för den frågan vet inte kunden om.

Frågan kommer vara laddstationer och då finns det ju faktiskt hur mycket som helst. Sen att det är 7,2 kw eller 150 kw kommer kunden inte veta om eller ens fundera på.
Denna kund funderar faktiskt på just det. ;)
För en bensinbil är tiden för att fylla på bränsle okritisk.
För en elbil är det en helt annan sak, särskilt för mig som lär använda snabbladdare till minst 80%.
Att behöva stanna en timme istället för 20 minuter, och dessutom betala i stort sett lika mycket som för att köra bensinbil känns inte attraktivt.
Och du hänger här. Kan garantera att 90% utav dom som kikar på XC40 inte hänger här och har en aning.

Lite som hybridåkare, mestadels vet inte skillnad på alla stolpar.

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 13 okt 2020 10:02
av Fredrik j
Esterox skrev:
mikebike skrev:
Esterox skrev:
Fredrik j skrev:
mikebike skrev:
Jag fattar inte varför inte Volvo/Geely/Polestar/Tanka inte har byggt laddplatser redan.
Det är väl uppenbart att man inte ser att kunderna är tillräckligt många för att finansiera en utbyggnad. När Volvo nu börjar sälja elbilar kommer man behöva svara på kundernas frågor.
Laddstationer på Tanka-mackarna är ju ett självklart steg.
Nej till en början behöver dom inte svara vart kunden laddar 150kw för den frågan vet inte kunden om.

Frågan kommer vara laddstationer och då finns det ju faktiskt hur mycket som helst. Sen att det är 7,2 kw eller 150 kw kommer kunden inte veta om eller ens fundera på.
Denna kund funderar faktiskt på just det. ;)
För en bensinbil är tiden för att fylla på bränsle okritisk.
För en elbil är det en helt annan sak, särskilt för mig som lär använda snabbladdare till minst 80%.
Att behöva stanna en timme istället för 20 minuter, och dessutom betala i stort sett lika mycket som för att köra bensinbil känns inte attraktivt.
Och du hänger här. Kan garantera att 90% utav dom som kikar på XC40 inte hänger här och har en aning.

Lite som hybridåkare, mestadels vet inte skillnad på alla stolpar.
Jag tror vi kan utgå från att en mycket stor majoritet av dom som beställt XC40 BEV planerar att ladda den hemma.
Samma med hybridåkarna.

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 13 okt 2020 10:24
av martinot
BrooklynS skrev:
mikebike skrev:
"Tänk om vanliga bilister som tankade på mackar plötsligt skulle behöva slanta upp 200 spänn i förskott för att få börja tanka? "
Så har det varit på min närmaste Bilia/Tanka i flera år.
Nja, det har väl snarare varit så i flera år att bränslebolagen enligt lag reserverar ett visst belopp på kortet innan tankning. Efter tankning dras det faktiska beloppet.
Helt OK för mig. Oavsett om man tankar eller laddar.

Det är alla vansinniga betallösningar som gör en tokig, och som gör att man normalt bara orkar ladda på SuC eller där det är gratis.

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 13 okt 2020 10:29
av martinot
Fredrik j skrev:
mikebike skrev:
Jag fattar inte varför inte Volvo/Geely/Polestar/Tanka inte har byggt laddplatser redan.
Det är väl uppenbart att man inte ser att kunderna är tillräckligt många för att finansiera en utbyggnad. När Volvo nu börjar sälja elbilar kommer man behöva svara på kundernas frågor.
Laddstationer på Tanka-mackarna är ju ett självklart steg.
Frågan är vad som är hönan och ägget.

Finns det inte bra infrastruktur att ladda, så kommer man potentiellt inte heller att få så (tillräckligt) många kunder. De riskerar att gå till konkurrenter som löst det hela bättre för dom.

(Därav att Elon tänkt till, för att undvika den situationen, och orsaken till att bolaget idag är värt mer än hela Volvo.)

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 13 okt 2020 10:37
av PhR34k
martinot skrev:
BrooklynS skrev:
mikebike skrev:
"Tänk om vanliga bilister som tankade på mackar plötsligt skulle behöva slanta upp 200 spänn i förskott för att få börja tanka? "
Så har det varit på min närmaste Bilia/Tanka i flera år.
Nja, det har väl snarare varit så i flera år att bränslebolagen enligt lag reserverar ett visst belopp på kortet innan tankning. Efter tankning dras det faktiska beloppet.
Helt OK för mig. Oavsett om man tankar eller laddar.

Det är alla vansinniga betallösningar som gör en tokig, och som gör att man normalt bara orkar ladda på SuC eller där det är gratis.
Det sjuka är att man kommer till en laddplats och kan inte ladda för att man måste ansöka om blipp eller liknande i förväg Bild
Så ofta jag försökt ladda någonstans och det går inte för att jag saknar blipp. Så tröttsamt, skulle gärna vilja träffa den som kommit på detta över en lunch och diskutera tankegången för detta beslut.
Nu skiter jag I allt och använder mig bara av SuC eller välkända gratis platser som tex Ica Maxi, Nacka forum osv.

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 13 okt 2020 10:38
av mikebike
Esterox skrev:
mikebike skrev:
Esterox skrev:
Fredrik j skrev:
mikebike skrev:
Jag fattar inte varför inte Volvo/Geely/Polestar/Tanka inte har byggt laddplatser redan.
Det är väl uppenbart att man inte ser att kunderna är tillräckligt många för att finansiera en utbyggnad. När Volvo nu börjar sälja elbilar kommer man behöva svara på kundernas frågor.
Laddstationer på Tanka-mackarna är ju ett självklart steg.
Nej till en början behöver dom inte svara vart kunden laddar 150kw för den frågan vet inte kunden om.

Frågan kommer vara laddstationer och då finns det ju faktiskt hur mycket som helst. Sen att det är 7,2 kw eller 150 kw kommer kunden inte veta om eller ens fundera på.
Denna kund funderar faktiskt på just det. ;)
För en bensinbil är tiden för att fylla på bränsle okritisk.
För en elbil är det en helt annan sak, särskilt för mig som lär använda snabbladdare till minst 80%.
Att behöva stanna en timme istället för 20 minuter, och dessutom betala i stort sett lika mycket som för att köra bensinbil känns inte attraktivt.
Och du hänger här. Kan garantera att 90% utav dom som kikar på XC40 inte hänger här och har en aning.

Lite som hybridåkare, mestadels vet inte skillnad på alla stolpar.
Jag kanske är annorlunda. Jag är en snål ingenjör som saknar möjlighet att ladda hemma, dessutom är 75% av min årliga körsträcka långkörningar. Inte heller kan jag ta ut en förmånsbil.

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 13 okt 2020 10:39
av Esterox
Fredrik j skrev:
Esterox skrev:
mikebike skrev:
Esterox skrev:
Fredrik j skrev:
Det är väl uppenbart att man inte ser att kunderna är tillräckligt många för att finansiera en utbyggnad. När Volvo nu börjar sälja elbilar kommer man behöva svara på kundernas frågor.
Laddstationer på Tanka-mackarna är ju ett självklart steg.
Nej till en början behöver dom inte svara vart kunden laddar 150kw för den frågan vet inte kunden om.

Frågan kommer vara laddstationer och då finns det ju faktiskt hur mycket som helst. Sen att det är 7,2 kw eller 150 kw kommer kunden inte veta om eller ens fundera på.
Denna kund funderar faktiskt på just det. ;)
För en bensinbil är tiden för att fylla på bränsle okritisk.
För en elbil är det en helt annan sak, särskilt för mig som lär använda snabbladdare till minst 80%.
Att behöva stanna en timme istället för 20 minuter, och dessutom betala i stort sett lika mycket som för att köra bensinbil känns inte attraktivt.
Och du hänger här. Kan garantera att 90% utav dom som kikar på XC40 inte hänger här och har en aning.

Lite som hybridåkare, mestadels vet inte skillnad på alla stolpar.
Jag tror vi kan utgå från att en mycket stor majoritet av dom som beställt XC40 BEV planerar att ladda den hemma.
Samma med hybridåkarna.
Mycket sant. Så man inser den dagen det blir en längre tur hur laddning fungerar.

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Postat: 13 okt 2020 10:42
av Esterox
mikebike skrev:
Esterox skrev:
mikebike skrev:
Esterox skrev:
Fredrik j skrev:
Det är väl uppenbart att man inte ser att kunderna är tillräckligt många för att finansiera en utbyggnad. När Volvo nu börjar sälja elbilar kommer man behöva svara på kundernas frågor.
Laddstationer på Tanka-mackarna är ju ett självklart steg.
Nej till en början behöver dom inte svara vart kunden laddar 150kw för den frågan vet inte kunden om.

Frågan kommer vara laddstationer och då finns det ju faktiskt hur mycket som helst. Sen att det är 7,2 kw eller 150 kw kommer kunden inte veta om eller ens fundera på.
Denna kund funderar faktiskt på just det. ;)
För en bensinbil är tiden för att fylla på bränsle okritisk.
För en elbil är det en helt annan sak, särskilt för mig som lär använda snabbladdare till minst 80%.
Att behöva stanna en timme istället för 20 minuter, och dessutom betala i stort sett lika mycket som för att köra bensinbil känns inte attraktivt.
Och du hänger här. Kan garantera att 90% utav dom som kikar på XC40 inte hänger här och har en aning.

Lite som hybridåkare, mestadels vet inte skillnad på alla stolpar.
Jag kanske är annorlunda. Jag är en snål ingenjör som saknar möjlighet att ladda hemma, dessutom är 75% av min årliga körsträcka långkörningar. Inte heller kan jag ta ut en förmånsbil.
Känns som du är mer en galen elbilst än något annat. Kan man inte ladda hemma så kommer inte en vanlig Svensson ens snegla mot en elbil. Vi får inte glömma att majoriteten här inne har ett helt annat tankesätt än majoriteten utav bilägarna.

Min familj tycker jag är sjuk i huvudet som beställt en elbil som kommer 30 mil på en laddning och installerar en laddbox för 20k som gör att det tar 6 timmar att ladda fullt.