Hjälp, jag vill ha solceller

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Edis
Teslaägare
Inlägg: 149
Blev medlem: 07 mar 2016 21:12
Ort: Långaryd
Kontakt:

Re: Hjälp, jag vill ha solceller

Inlägg av Edis »

heldiggrisen skrev:
Är du säker på det? Du får bara skattereduktion för lika mycket som du tar ur nätet, så köper du 10mWh och säljer 20mWh så får du enbart skattereduktion för 10mWh (om du har skattbar inkomst motsvarande 6000kr)
Frågan är nu vad får OP betalt för sista 10mWh? Tveksamt om han får bättre än spot, energibolagen ska också tjäna pengar.
Ring HEM i morgon, mycket intresserad i svaret.
MWh, inte milliWh ;)

Japp, skattereduktionen får man ju bara på det man säljer och är förutsättningarna som Skatteverket skriver, så är det naturligtvis under de premisserna. Men som jag skrev, så går det ju alltid att se till så att man ökar sin förbrukning så att den matchar produktionen ;)
Men om man menar allvar med fossilfrihet, så kan vi inte ha den typen av begränsande regler. Det är ju bättre för miljön att leverera 20000kWh, än 15000kWh... De 60 örena som man får i skattereduktion, är ju knappast en kostnad för staten heller, eftersom de tar ut energiskatt och moms från den som köper elen.

Elbolagen tjänar grova pengar även om de betalar spot + en viss nivå. Det ser jag på min egna räkning med rörligt pris. Har ju följt spotpriset noga den senaste tiden och eftersom jag knappt köpt någon el på dagtid när den varit dyr och köpt mest på nätterna när jag laddat elbilen m.m. och då priset är lågt så får de väldigt hög marginal på mina kWh jag köpt. Funderar på att hoppa på timbaserad taxa, tror det skulle löna sig ganska mycket.
Grå Tesla Model 3 LR -22 med vit inredning och dragkrok
- = Snabbladdad.se = - - = Min Youtube-kanal = -
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Re: Hjälp, jag vill ha solceller

Inlägg av dbar »

Edis skrev:
Elbolagen tjänar grova pengar även om de betalar spot + en viss nivå. Det ser jag på min egna räkning med rörligt pris. Har ju följt spotpriset noga den senaste tiden och eftersom jag knappt köpt någon el på dagtid när den varit dyr och köpt mest på nätterna när jag laddat elbilen m.m. och då priset är lågt så får de väldigt hög marginal på mina kWh jag köpt. Funderar på att hoppa på timbaserad taxa, tror det skulle löna sig ganska mycket.
Betalar spotpris + några enstaka öres marginal (i skrivande stund 2,90 öre) för den elen jag köper. Men kan ju hända jag väljer ett "sämre avtal" om det gynnar mina sålda kWh tillräckligt. På såvis kanske du är bunden till E.on för att det totalt sätt ger dig bra deal.
Men kan rekomendera tibber, tycker det är grymt smidigt. Och fint att kunna integrera mot teslan så den bara laddar nattetid när elen är billig med mera.
Ska gå att konfigurera så det laddar när bilen står inkopplad på dagen också om man har paneler.

Men ok, kontentan är helt enkelt.
Du får full nytta av alla ekonomiska incitament upp till fastighetens egna förbrukning. Efter det gäller ett antal brytpunkter som försämrar förtjänsten. Men blir (oftast) inte en förlustaffär, snarare att de sista panelerna tar lång tid att betala tillbaka sig.
- Första brytpunkten är din egen förbrukning ELLER om man säljer för >30 000kr, vilket som än kommer först, efter det får man ingen skattereduktion om 60 öre per såld kWh
Här kan din nätleverantör eventuellt försämra ytterligare för dig genom en fast avgift för att du är nettoproducent, kolla upp detta för din fastighet
- Vid >30 000kr/år (överskottsproduktion) måste man också betala moms
- Vid >40 000kr/år (totalt(oavsett egen förbrukning)) måste man betala skatt (inkomst av kapital) på överskridande belopp.

Eftersom alla brytpunkter förutom just den egna förbrukning är relativt höga, är det den som kickar in först. De andra brytpunkterna är relativt generöst satta för en anläggning på en privat fastighet.

Med tanke på detta, så resonerar jag nog som några av de senare varit inne på. Så länge kalkylen går ihop, så installerar jag så mycket jag får plats med. Även om jag så går +/- 0 på "de där sista panelerna", och att dem åtminstone betalar av sig inom livslängden med marginal (tror man byter paneler tidigare än livslängden på grund av att utvecklingen går fort). Anledningarna är flera.
Jag ser inte min energiförbrukning minska något, har redan låg konsumtion och effektiv uppvärmning (bergvärme), min produktion kan iprincip bara öka av följande anledningar:
- Vi riskerar att bli minst en till familjemedlem närmaste åren, och vårt nuvarande barn är bara knappt 2 år
- Vi har bara en el-bil i dagsläget, den andra kommer också bli elbil i framtiden
- Frugan vill ha pool
- Vi kommer bygga ut
- tekniken blir inte strömsnålare i högre takt än jag skaffar mer av den :roll:
- Sist men inte minst, tror jag finns det en viss politisk risk/möjlighet i solceller, och personligen tror jag att incitamenten snarare kommer öka än tvärt om för att ha solceller på sin bostad. Det är bara att hoppas att incitamenten gäller själva produktionen, snarar än installationen för dem som redan har köpt paneler.

Därmed, så länge kalkylen går plus, så installerar jag så mycket jag kan. Förmodligen då upp till dryga 17kWh vilket är vad mina 25A-säkringar klarar.

Invändningar?
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Hjälp, jag vill ha solceller

Inlägg av heldiggrisen »

Nej inga andra än att de där sista panelen inte betalar sig på 30 år om du enbart får 5 öre kWh, med mindre du får de för 500kr styck.
Men det hittar du svaret på hos HEM
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Hjälp, jag vill ha solceller

Inlägg av Hedman »

Edis skrev:
Jag bor ca 6mil från Halmstad, byggde en anläggning med 64 paneler á 280W med en omriktare på 20kW i somras. Ytan är ca 105m2, är en markanläggning som är riktad söderut och panelerna är vinklade 42 grader. Ska mata ut 17.3kW på nätet (25A), men kan ge 17.9kW, husen förbrukar ju alltid lite, plus att jag har lite utrymme att köpa några paneler till utan att byta omriktare.

Får inte mata ut mer än ca 9kW på nätet ännu, de ska gräva ner nya kablar, skulle vara färdiga V.43, men fick ett SMS vecka 44 att de har skjutit fram det till V.9 nästa år... Lite surt, men köpte en Smart Meter, så panelerna producerar 9.5kW plus det vi gör av med på gården. Så har toppat anläggning några gånger ändå, men tappar väl runt 30% skulle jag gissa. Tog den i drift den 23 juli och har producerat nästan exakt 4500kWh hittills, men som sagt, får inte leverera fullt ännu.

Vi gör av med ca 17000kWh, men så har jag installerat värmepump i ena huset i somras också, så det lär ju öka framöver. Eldade med ved tidigare.

Jag har E.On som nätägare och elleverantör, de betalar nu spot+10 öre för överskottet. Följer upp anläggningen noga och räknar kontinuerligt ut hur mycket "förtjänsten" är och hur jag ligger till med återbetalningen. Räknar med att den ska vara betald på 6-7 år, men efter nästa år, om de nu har grävt ner kabeln, så blir det väldigt spännande att se vad anläggningen verkligen ger.

Hela frågan med överproduktion på årsbasis är ju rätt galen egentligen, är ju mycket bättre att producera mer än man gör av med om man ser det miljömässigt. Har hört flera som har överproducerat där elbolagen inte har sagt något, men HEM kanske är tvära. Om det blir tjafs om överproduktion så kan man ju alltid skruva upp värmen, eller sätta en luftvärmepump i garaget eller något liknande :roll:

Hade jag varit i dina kläder hade jag installerat en så stor anläggning som möjligt, helst igår. Varje dag utan solceller är en förlust :D
Ser inte någon laddplats i abetterrouteplanner.com ännu. Då du sälja lite till förbipasserande. :D
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Hjälp, jag vill ha solceller

Inlägg av Teslaspolen »

Solcellskollen har just tagit upp detta ämne om större generering än förbrukning. :)

https://solcellskollen.se/blogg/lisa-om ... anlaggning

https://solcellskollen.se/blogg/vad-han ... gor-av-med
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Hjälp, jag vill ha solceller

Inlägg av bonath »

dbar skrev:
- Vi riskerar att bli minst en till familjemedlem närmaste åren, och vårt nuvarande barn är bara knappt 2 år

Riskerar??? :lol:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Edis
Teslaägare
Inlägg: 149
Blev medlem: 07 mar 2016 21:12
Ort: Långaryd
Kontakt:

Re: Hjälp, jag vill ha solceller

Inlägg av Edis »

Hedman skrev:
Ser inte någon laddplats i abetterrouteplanner.com ännu. Då du sälja lite till förbipasserande. :D
Haha, kanske vore något, men risken är att det inte blir något gjort hemma på gården då, skulle ju stå och tjata elbilar med elbilister på all fritid isåfall :D Plus att elbilister är genuint snåla, så man skulle säkert inte få betalt heller ;) :lol: (Har kört elbil i fem år, så jag vet hur vi resonerar ;) )
dbar skrev:
Invändningar?
Ditt resonemang ser bra ut!

Sök bidrag så fort som möjligt. Informationen behöver inte vara exakt rätt från början, går att komplettera i efterhand. Jag ansökte i september förra året och fick det beviljat och utbetalat efter ca 1 år. Verkar bara bli längre och längre köer dessutom, så känns inte som att man kan lita på att man får bidrag.

Låter som att du har huset onödigt högt säkrat egentligen, 25A är ju mer än vad jag har haft på hela gården (två hus, garage, lada m.m.). Jag har haft 20A, men går upp på 25A nu eftersom jag skaffade värmepump till andra huset också. Finns ett alternativ att köra 20A till huset och sedan har en produktionssäkring på 25A. Kostar inget extra, förutom att elinstallationen i elskåpet blir lite dyrare.
Grå Tesla Model 3 LR -22 med vit inredning och dragkrok
- = Snabbladdad.se = - - = Min Youtube-kanal = -
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Inlägg: 337
Blev medlem: 10 sep 2019 13:53
Ort: Dvärsätt

Re: Hjälp, jag vill ha solceller

Inlägg av Henkens »

Jag har installerat solceller i omgångar.
2016 började jag med 34kWh på taket 128st 270W plattor.
Jag har 2st SMA likriktare på 25 + 12
Konstaterade att det inte räckte och satte 2017 upp 26st till så det blev totalt 154st plattor
Känner nu att jag borde sätta upp ca 15 plattor till för att kunna matcha min elförbrukning till bilen också.

In med en ansökan om bidrag och skriv gärna att du vill sätta upp fler än vad du tänkt, för man kan inte komma senare och vilja ha mer i bidrag än vad man har sökt om det blev dyrare.
Jag har huvudsäkring 25Ah och en produktionssäkring på 64Ah
Jag anlitade en snickare som klättrade på taket och jag satt i en skylift och lyfte upp plattorna och vi satte upp dom på en vecka.
Jag har Jämtkraft som leverantör och abonnemanget "Dela vattnet" Vilket betyder att jag lånar ut strömmen på sommaren när den är billigare och får igen överskottet på vintern när den är dyrare.
Således tjänar jag lite på mellanskillnaden också då.
Jag importerade plattorna och omformaren från tyskland själv då det var billigare att köpa där ifrån.
Solceller.PNG
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Hjälp, jag vill ha solceller

Inlägg av mickeisol »

Nej, Jämtkrafts "Dela vattnet" är ingen höjdare ekonomiskt. Du "sparar" kilowattimmar på dagen som är dyrare och så får du tillbaka som är billigare.
Om spara i vattnet hade inräknat kilowattimmar inklusive skatter etc då hade det varit affär men inte som det är nu.
Ifjol 2018 så hade jag en skillnad på ungefär 10öre per kilowattimme mer på el som jag sålde jämfört med den jag köpte (laddade elbil på natten och körde elpatron mellan 00-06) allt för att förbruka lika mycket som jag sålde för att slippa jämtkrafts "mätavgift" på 3000 kr.

Hade då vattenfalls timavtal på både köp och sälj, med sälj på spotpris+40 öre, summering av 2018 ekonomiskt blev 21000kwh producerad från solceller, köpt el från vattenfall 16900kwh, såld el till vattenfall 15900kwh (uppenbarligen använt ungefär 5000kwh direkt egenanvändning). Total elkostnad 2025kr på hela året efter sammanställning av fakturor från jämtkraft elnät och vattenfall elhandel samt skatteavdrag på dom 15900kwh sålda.

I denna elförbrukning kan räknas in 6000 mil med elbil fördelat på två elbilar och en stor del av uppvärmning av hus.

Nu är det slut på dom 40 öre extra från vattenfall så nu blir det skelleftekraft som har i allafall 20 öre och rabatt för tesla ägare (och en utökning av anläggningen med 6,5kwp )
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Hjälp, jag vill ha solceller

Inlägg av Wahll »

mickeisol skrev:
Nej, Jämtkrafts "Dela vattnet" är ingen höjdare ekonomiskt.
Jämtkraft är en miljökatastrof. Av den anledning och att de betalar bättre, välj Telge (80 öre) eller Falkenberg (70 öre) energi.
Själv har jag Tibber med det avtalet jag har går inte att få längre därför blir det sämre betalning än hos Telge/Falkenberg men å andra sidan är ju Tibbers styrning av Teslans laddning supersmutt och spar väldigt mycket pengar på helåret.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Re: Hjälp, jag vill ha solceller

Inlägg av dbar »

Tack för alla tips, länkar och input.

Har precise beställt 57st 310W paneler och en 15kW Inverter från Fornius och installation. En beräkning blir ju alltid full av massa gissningar, men efter att ha räknat fram och tillbaka ett par gånger så kommer jag framt till att det visst blir lönsamt att "överinstallelra"

Räknar med att producera ~17 600kWh första året, som gradvis sjunker till 15000kWh efter 25år.
Räknar med att göra av förbruka ~13 000kWh första året, vilket jag räknat på kommer öka med några enstaka % om året till ca 16000kWh.
Uppskattar att jag får 60 öre per kWh som produceras + ytterligare 60 öre i bidrag för dem jag förbrukar (när förbrukningen är mindre än produktionen)

Totalt kostar installationen ~275 kkr exkl bidrag (antagligen något högt räknat)
Breakeven efter 12 år.
Total förtjänst efter 25 år ~250 kkr

skulle jag istället installera ~14kW blir installationen ca 50kkr billigare, breakeven kommer fortfarande efter 12 år, men förtjänsten blir endast 200kkr efter 25 år.
Screenshot_1.png
Sen har jag inte räknat med en hel del positiva saker i själva kalkylen.
Jag tror förutsättningarna bara kommer bli bättre,
- politiska incitament
- skatt, nätavgift och eventuellt även elpris kommer bli högre
- Med tibber säljer jag el när den är som dyrast (mitt på dagen), jag har gratis egen el när elen är som dyrast (mitt på dagen), och jag köper elen när den är som billigast (på natten).
Finns självklart en hel del undantag här, men rent generellt blir det ju så
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Re: Hjälp, jag vill ha solceller

Inlägg av dbar »

Förresten, hamnar på lite högre avbetalningstid än många pratat om.
Har jag räknat lite för lågt? Är alla andra kalkyler glädjekalkyler? Eller köper jag ett dyrt tak?
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Hjälp, jag vill ha solceller

Inlägg av zyax »

dbar skrev:
Förresten, hamnar på lite högre avbetalningstid än många pratat om.
Har jag räknat lite för lågt? Är alla andra kalkyler glädjekalkyler? Eller köper jag ett dyrt tak?
Det ser ju ganska korrekt ut tycker jag, men jag har inte räknat i detalj. Du spar/tjänar cirka 1,2 kr/kWh förbrukad och du hade fått bättre avkastningstid om du tajmat förbrukning och produktion bättre
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Hjälp, jag vill ha solceller

Inlägg av zyax »

Jag har för egen del räknat på 12 års avkastning från början och det ser ut att landa där. Sedan beror alla beräkningar givet på vad elpriset är. Att anläggningen skulle sänka sin effektivitet så mycket som du räknat med hade jag inte tagit med, det är mycket mindre, men däremot har jag med räntekostnader för lån och sånt så att beräkningen ska bli så korrekt som möjligt.

2018 var en bra år med bra elpriser och bra produktion. 2019 har varit lika bra i produktion men elpriserna har varit lägre så avskrivningstiden förlängs trots att kostnaderna totalt minskat varför jag inte alls ser det som negativt.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 07 okt 2015 14:50

Re: Hjälp, jag vill ha solceller

Inlägg av Kirre »

dbar skrev:
Tack för alla tips, länkar och input.

Har precise beställt 57st 310W paneler och en 15kW Inverter från Fornius och installation. En beräkning blir ju alltid full av massa gissningar, men efter att ha räknat fram och tillbaka ett par gånger så kommer jag framt till att det visst blir lönsamt att "överinstallelra"
Skulle du kunna tänka dig att del med dig av kalkylen, dvs xls-filen?
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
konungen
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 30 okt 2019 22:02
Ort: Kalmar
Kontakt:

Re: Hjälp, jag vill ha solceller

Inlägg av konungen »

Glöm sedan inte att byta elleverantör till tibber så ni kan sälja elen när den är dyr och köpa den när den är billig.

spotpris och timdebitering! Byter du och använder min referal så får du 500kr att handla prylar för och det får jag med. Så win win

https://invite.tibber.com/249003e6

så härligt nerdigt att kunna se precis hur mycket el man gör av med och som kommer in hela tiden med priserna... sa jag att du även betalar halva priset på elbilsladdning?

komsi komsi ;-)
Tesla model X beställd 2019-10-30
El till spotpris, timmätning, 500kr att handla smarta prylar för och halva elpriset för elbilsladdning https://invite.tibber.com/249003e6
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Hjälp, jag vill ha solceller

Inlägg av Wahll »

Kirre skrev:
dbar skrev:
Tack för alla tips, länkar och input.

Har precise beställt 57st 310W paneler och en 15kW Inverter från Fornius och installation. En beräkning blir ju alltid full av massa gissningar, men efter att ha räknat fram och tillbaka ett par gånger så kommer jag framt till att det visst blir lönsamt att "överinstallelra"
Skulle du kunna tänka dig att del med dig av kalkylen, dvs xls-filen?
Fronius är ju även bra om man har Tibber då den jackar in som powerup. Förutsätter dock nätverk där växelriktaren står vilket jag inte har. :ugeek: buääähähähä
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
Frippanecci
Teslaägare
Inlägg: 481
Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Re: Hjälp, jag vill ha solceller

Inlägg av Frippanecci »

Vill också ha solceller - men verkar omöjligt att få in konkreta offerter på solceller som är integrerade i takpannan (ska byta hela taket samtidigt).

Någon som har något tips för mellansverige?
- Teslas egna vore grymt, men dom kommer ju aldrig till Sverige.
Porsche Panamera Turbo
Porsche Cayenne S
Dodge Ram

MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld

Beställda:
CyberTruck
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 09 sep 2017 14:03
Ort: Arvika

Re: Hjälp, jag vill ha solceller

Inlägg av fimpen »

Hej

De enda som jag tycker ser tillräckligt snygga ut, till och med snyggare än teslas, är dessa:

https://roofit.solar/sv/

De liknar falsat plåttak. Ingen egen erfarenhet dock...

/Fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Användarvisningsbild
Frippanecci
Teslaägare
Inlägg: 481
Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Re: Hjälp, jag vill ha solceller

Inlägg av Frippanecci »

fimpen skrev:
Hej

De enda som jag tycker ser tillräckligt snygga ut, till och med snyggare än teslas, är dessa:

https://roofit.solar/sv/

De liknar falsat plåttak. Ingen egen erfarenhet dock...

/Fimpen
Skadar ju inte att kolla med dom iaf. :-)
Porsche Panamera Turbo
Porsche Cayenne S
Dodge Ram

MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld

Beställda:
CyberTruck
Användarvisningsbild
andwin
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 18 aug 2019 09:40

Re: Hjälp, jag vill ha solceller

Inlägg av andwin »

Frippanecci skrev:
Vill också ha solceller - men verkar omöjligt att få in konkreta offerter på solceller som är integrerade i takpannan (ska byta hela taket samtidigt).

Någon som har något tips för mellansverige?
- Teslas egna vore grymt, men dom kommer ju aldrig till Sverige.
Kolla med gruppspel.se dom kommer lansera ett tak system så du slipper takpannor.. har fått förhandsinformation och det ser grymt ut.. kolla med Mattias o hälsa från mig
Model X P100D 2019 FSD
Model S 90D 2017 AP2
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Re: Hjälp, jag vill ha solceller

Inlägg av dbar »

Kirre skrev:
dbar skrev:
Tack för alla tips, länkar och input.

Har precise beställt 57st 310W paneler och en 15kW Inverter från Fornius och installation. En beräkning blir ju alltid full av massa gissningar, men efter att ha räknat fram och tillbaka ett par gånger så kommer jag framt till att det visst blir lönsamt att "överinstallelra"
Skulle du kunna tänka dig att del med dig av kalkylen, dvs xls-filen?
Självklart, ska snygga till den lite innan, så lägger jag upp den under helgen.
Senast redigerad av dbar, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Tommylaban
Inlägg: 4
Blev medlem: 03 dec 2018 00:28

Re: Hjälp, jag vill ha solceller

Inlägg av Tommylaban »

Sätt så mycket solceller du får plats med om du får bra pris. Det enda som händer är att du inte får lika kort payoff tid på installationen. Men investeringen kommer att bli lönsam. Även de sista installerade kWh. Men det tar längre tid. Miljömässigt är den sålda elen lika bra som den du förbrukar själv.
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Re: Hjälp, jag vill ha solceller

Inlägg av dbar »

Har snyggat till filen, och laggt in beräkningen för amorteringar och ränta också.

Om ni hittar något som ser galet ut, eller vill göra andra förbättringar i kalkylen, vänligen dela tillbaka filen i tråden igen
dbars solcellskalkyl 1.0.1.xlsx
solcellsprint.png
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2411
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Hjälp, jag vill ha solceller

Inlägg av NiklasTesla »

Frippanecci skrev:
Vill också ha solceller - men verkar omöjligt att få in konkreta offerter på solceller som är integrerade i takpannan (ska byta hela taket samtidigt).

Någon som har något tips för mellansverige?
- Teslas egna vore grymt, men dom kommer ju aldrig till Sverige.
Provat här? https://www.soltechenergy.com/sv/
Skriv svar