Läckströmmar - fortplantning till grannar
Moderator: Redaktion
Re: Läckströmmar - fortplantning till grannar
Fungerar testknappen på jfb a som den skall även när likström är inblandad, dvs om min bil läcker DC som blockerar JFB A, så händer inget när jag trycker på knappen, och om jag kopplar ur bilen så löser JFB A ut när jag trycker på testknappen igen?
Re: Läckströmmar - fortplantning till grannar
Vad är det då för vits med en jfB som bryter vid 30mA om värdet på 6mA är rätt? Då är ju den mättad flera gånger om. Ingen säkerhet alltså!renes skrev:Det nämndes tidigare i tråden att det är runt 6 mA.Teslared skrev:Är det någon som mätt eller vet vid vilken likström som en normal vanlig jfbA kärna mättas eller börjar bli kritisk. Kan ju kanske tänkas att de tål en del innan funktionen fallererar.
Re: Läckströmmar - fortplantning till grannar
Det är ett likspänningsuttag. Vi, eller rättare sagt min morfars far, lät sätta upp detta när elen levererades via likström innan det blev vanligt med växelström.renes skrev:Det där har jag aldrig sett. Vad var den till för och var kom likspänningen ifrån?Svenssons skrev:Från detta uttag som är före JFB och som vi har i traktorgaraget så har det kunnat gå 10 000 mA 230V likström...renes skrev:Nej, eftersom JFB A inte blockerades av likströmsläckor innan vi fick elbilar. Inte ofta, i alla fall.e5m1r skrev:Nu är jag säkert dum som få men dog folk som flugor unna jfb kom in i våra hem ?
Men innan vi fick JFB A så dog folk som flugor. Nästan.
Det är dock meningen... Några flugor har nog dock dött i spindelväven där...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Läckströmmar - fortplantning till grannar
En JFB typ B består av en JFB typ A med 30 mA trigger och en likströmstriggad krets. Man verkar inte specificera vad triggernivån är för likström i de datablad jag hittat, men här och där i artiklar nämns att likströmstriggern än 6 mA.Teslared skrev:Vad är det då för vits med en jfB som bryter vid 30mA om värdet på 6mA är rätt? Då är ju den mättad flera gånger om. Ingen säkerhet alltså!renes skrev:Det nämndes tidigare i tråden att det är runt 6 mA.Teslared skrev:Är det någon som mätt eller vet vid vilken likström som en normal vanlig jfbA kärna mättas eller börjar bli kritisk. Kan ju kanske tänkas att de tål en del innan funktionen fallererar.
Jag har letat efter bättre specifikationer, tycker det känns väldigt iffy att man inte tydligare säger på vilken nivå likströmsgränsen ligger.
Å andra sidan: när du säger att "den är mättad flera gånger om" så utgår du ifrån att all läckström genom en JFB B skulle passera genom en enda JFB A och så ska det ju inte vara, eftersom dessa inte ska ligga i serie. Den läckström som kommer ur en JFB B kommer att fördelas över en rad andra kretsar i normalfallet. Varje granne får lite grann, och du själv också.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Läckströmmar - fortplantning till grannar
Spara den. Kanske kommer till användning när vi går över till likspänning igen.Svenssons skrev:Det är ett likspänningsuttag. Vi, eller rättare sagt min morfars far, lät sätta upp detta när elen levererades via likström innan det blev vanligt med växelström.renes skrev:Det där har jag aldrig sett. Vad var den till för och var kom likspänningen ifrån?Svenssons skrev:Från detta uttag som är före JFB och som vi har i traktorgaraget så har det kunnat gå 10 000 mA 230V likström...renes skrev:Nej, eftersom JFB A inte blockerades av likströmsläckor innan vi fick elbilar. Inte ofta, i alla fall.e5m1r skrev:Nu är jag säkert dum som få men dog folk som flugor unna jfb kom in i våra hem ?
Men innan vi fick JFB A så dog folk som flugor. Nästan.
Det är dock meningen... Några flugor har nog dock dött i spindelväven där...
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Läckströmmar - fortplantning till grannar
Jag funderar på att skaffa ett likströmsnät i något av garagen. Då blir det dock troligen 12V och inte 230V... Har ingen el där nu men har lite solcellspaneler liggande.renes skrev:Spara den. Kanske kommer till användning när vi går över till likspänning igen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- loftux
- Teslaägare
- Inlägg: 858
- Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
- Ort: Nacka
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Re: Läckströmmar - fortplantning till grannar
Jag skrev faktiskt till Elsäkerhetsverket igår och frågade, fick svar idag (snabbt, bra jobbat!).
Kort och koncist, ingen tvekan om vad som gäller. Inte för att jag trodde det heller, annars skulle det inte varit tillåtet alls med laddboxar och att man dessutom får bidrag för det.
Bad dem lägga upp en FAQ kring detta, för det verkar som det inom expertkretsar florerar rykten kring detta, se tex
https://www.byggahus.se/forum/threads/h ... re.339736/
Du behöver inte vara orolig för att solceller eller laddning av elbil skall slå ut grannens jordfelsbrytare typ A förutsatt att installationerna är gjorda på ett korrekt sätt enligt standard och med godkända produkter.
Kort och koncist, ingen tvekan om vad som gäller. Inte för att jag trodde det heller, annars skulle det inte varit tillåtet alls med laddboxar och att man dessutom får bidrag för det.
Bad dem lägga upp en FAQ kring detta, för det verkar som det inom expertkretsar florerar rykten kring detta, se tex
https://www.byggahus.se/forum/threads/h ... re.339736/
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Läckströmmar - fortplantning till grannar
Varför uppstår likströmsläckage ? Är det bara apparater som har likriktare som kan ge detta ? Tänker att likriktningen kan vara olika effektiv om det är positiv spänning eller negativ som ska likriktas, varvid växelströmförbrukningen inte längre skulle bli ”symmetrisk” runt 0an ? Annan förklaring ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Läckströmmar - fortplantning till grannar
Ja så är det nog. Man kan också tänka sig läckage från batterispänningen baklänges genom laddaren. (Det här är mina slutsatser, har ingen källa för det.)Gustafsson skrev:Varför uppstår likströmsläckage ? Är det bara apparater som har likriktare som kan ge detta ? Tänker att likriktningen kan vara olika effektiv om det är positiv spänning eller negativ som ska likriktas, varvid växelströmförbrukningen inte längre skulle bli ”symmetrisk” runt 0an ? Annan förklaring ?
Hittade förresten en rätt bra produktbeskrivning från Western Automation med en del scheman. Där verkar likströmsgränsen ligga på 6mA för detektorer, men 30 mA för JFB typ B:
https://www.westernautomation.com/wp-co ... -Pages.pdf
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Läckströmmar - fortplantning till grannar
Då återstår att kontrollera om installationen skett på korrekt sätt.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Läckströmmar - fortplantning till grannar
Undrar om det är oljebolagen som sprider konstiga myter om elbilar?
Elbilar läcker inte ut något alls från sitt batteri och normalt inte något alls på AC-kretsen heller.
Bilden nedan visar strömbanan från områdets transformatorstation till elbilens laddare och tillbaka vid 1-fas laddning. Liknande gäller för 3-fas.
Elektronerna är lata och bekväma, de tar normalt aldrig vägen genom grannens hus.
I en strömkrets, där någon likriktare är inkopplad och i drift, skapas alltid en extra liten ström genom hela kretsen. Finns lite olika benämningar, men kallas ofta för likströmskomponent.
Jordfelsbrytare inkopplade i denna krets upplever det som att likström passerar igenom, därför ska inte typ A jordfelsbrytare sitta i just den kretsen.
Om det nu trots allt blir ett äkta jordfel i elbilen, som tex. att kabelisoleringen skadas och ligger mot karossen, då slår jordfelsbrytaren ifrån blixtsnabbt och ingen (AC-ström) läcker då heller ut.
Elbilar läcker inte ut något alls från sitt batteri och normalt inte något alls på AC-kretsen heller.
Bilden nedan visar strömbanan från områdets transformatorstation till elbilens laddare och tillbaka vid 1-fas laddning. Liknande gäller för 3-fas.
Elektronerna är lata och bekväma, de tar normalt aldrig vägen genom grannens hus.
I en strömkrets, där någon likriktare är inkopplad och i drift, skapas alltid en extra liten ström genom hela kretsen. Finns lite olika benämningar, men kallas ofta för likströmskomponent.
Jordfelsbrytare inkopplade i denna krets upplever det som att likström passerar igenom, därför ska inte typ A jordfelsbrytare sitta i just den kretsen.
Om det nu trots allt blir ett äkta jordfel i elbilen, som tex. att kabelisoleringen skadas och ligger mot karossen, då slår jordfelsbrytaren ifrån blixtsnabbt och ingen (AC-ström) läcker då heller ut.
Re: Läckströmmar - fortplantning till grannar
En jordfelsbrytare typ B löser inte ut vid 6mA likströmsfel utan oftast mellan 15-60mA. Vilket innebär att en typ A som kanske finns i huset kan bli mättad och löser då inte ut vid ett AC fel. Kan även bli så att detta sprids till ev. Grannar på samma nätstation. Det enda som funkar är inbyggd DC felsövervakning som är inbyggd i laddstationen.
Re: Läckströmmar - fortplantning till grannar
Jag trodde vi redan fastställt att likström i en krets håller sig till den kretsen?
Min JFB typ B sitter parallellt med min JFB typ A, så det blir precis som i diagrammet ovan om det skulle uppstå ett litet strömläckage. Typ A:n påverkas ej.
Min JFB typ B sitter parallellt med min JFB typ A, så det blir precis som i diagrammet ovan om det skulle uppstå ett litet strömläckage. Typ A:n påverkas ej.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Läckströmmar - fortplantning till grannar
Ännu en som går in och sprider felaktigheter i första inlägget.
Re: Läckströmmar - fortplantning till grannar
Stämmer, men det förutsätter att Jordfelsbrytaren typ B ligger som en undercentral till typ A brytaren.NisseP skrev:En jordfelsbrytare typ B löser inte ut vid 6mA likströmsfel utan oftast mellan 15-60mA. Vilket innebär att en typ A som kanske finns i huset kan bli mättad och löser då inte ut vid ett AC fel.
Nej detta är bara en skröna som har fått fäste.NisseP skrev:Kan även bli så att detta sprids till ev. Grannar på samma nätstation. Det enda som funkar är inbyggd DC felsövervakning som är inbyggd i laddstationen.
Ett DC läckage kommer att manifestera sig som en DC last till överliggande matning. (Med någon ma)
Denna kan inte orsaka en DC felström igenom summeringstransformatorn till underliggande grupper. (En DC felström i en traditionell transformator mättar kärnan och gör den mindre effektiv)
Re: Läckströmmar - fortplantning till grannar
Märkligt när jag vet att ett antal hus i ett kvarter fått sina jfb typA utslagna...
Re: Läckströmmar - fortplantning till grannar
Hur märktes detta? Var det någon som gick runt till husen med någon typ av testapparat medan det pågick ett verifierat likströmsläckage?
Eller var det någon typ av allmänna störningar i nätet, och så fick en stackars elbilsägare vara syndabock?
Eller var det någon typ av allmänna störningar i nätet, och så fick en stackars elbilsägare vara syndabock?
Senast redigerad av tor-ake, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Läckströmmar - fortplantning till grannar
...och fortsätter med ett mystifierande andra inlägg.LarsL skrev:Ännu en som går in och sprider felaktigheter i första inlägget.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Läckströmmar - fortplantning till grannar
Vad är det som jag sprider felaktigheter om?
Du har inte funderat på varför det är krav på dc-felsövervakning / jfb B i laddboxar. Kanske finns en anledning till det... vissa bilmodeller är inte de snällaste mot laddstationerna. Har själv en kund som just nu försöker ringa in vilken bilmodell som löser ut dc-felsövervakningen.
Du har inte funderat på varför det är krav på dc-felsövervakning / jfb B i laddboxar. Kanske finns en anledning till det... vissa bilmodeller är inte de snällaste mot laddstationerna. Har själv en kund som just nu försöker ringa in vilken bilmodell som löser ut dc-felsövervakningen.
Re: Läckströmmar - fortplantning till grannar
Du får gärna svara på hur du "vet att ett antal hus i ett kvarter fått sina jfb typA utslagna" istället för att börja prata om något helt annat.
Vill gärna veta eftersom det strider mot den ellära jag fått lära mig.
Vill gärna veta eftersom det strider mot den ellära jag fått lära mig.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Läckströmmar - fortplantning till grannar
Utslagna? Löser dom ut, eller var det att dom faktiskt INTE löser ut som är problemet? Har man samtidigt testat funktionen med test-knappen och att den då inte löser ut, eller vad? Alla på en gång liksom?NisseP skrev:Märkligt när jag vet att ett antal hus i ett kvarter fått sina jfb typA utslagna...
Re: Läckströmmar - fortplantning till grannar
Du har inte förklarat om det fanns JFB B, om det fanns likströmsdetektorer, i vilken ordning de fanns gentemot JFB A hos "grannarna". Du har inte förklarat ett dugg, bara kastat ut att det sket sig på något ospecificerat sätt. Det går alltså inte att veta om det saknades brytare, val fel typ, var för få, var felkopplade, var för många, eller om vetenskapen helt har missat vad du tydligen förstått.NisseP skrev:Vad är det som jag sprider felaktigheter om?
Du har inte funderat på varför det är krav på dc-felsövervakning / jfb B i laddboxar. Kanske finns en anledning till det... vissa bilmodeller är inte de snällaste mot laddstationerna. Har själv en kund som just nu försöker ringa in vilken bilmodell som löser ut dc-felsövervakningen.
Så om du vill klaga på nåt, förklara vad. Måla upp en bild på situationen och sen på vad som hänt. Inte bara kasta ut såna här påståenden utan minsta bakgrund eller supporterande beskrivning.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Läckströmmar - fortplantning till grannar
Jag ska prata med honom på måndag och få all fakta så herrn blir nöjd. Har jag fått fel uppgifter ska jag givetvis framföra dessa. Men återigen finns det bilar som får dc-felsövervakningen att lösa ut. Och det jag ville poängtera från början var att jfb-B inte löser vid 6mA som många verkar tro. Det gör däremot övervakningen.
Re: Läckströmmar - fortplantning till grannar
Jo, så är det nog, men det betyder inte att hela grannskapets JFB A plötsligt inte funkar. Det är liksom inte så det går till.NisseP skrev:Jag ska prata med honom på måndag och få all fakta så herrn blir nöjd. Har jag fått fel uppgifter ska jag givetvis framföra dessa. Men återigen finns det bilar som får dc-felsövervakningen att lösa ut. Och det jag ville poängtera från början var att jfb-B inte löser vid 6mA som många verkar tro. Det gör däremot övervakningen.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Läckströmmar - fortplantning till grannar
Och det har du bevis för då antar jag. Rätt kaxigt att våga påstå att det aldrig har hänt och aldrig kommer hända. Då kanske du kan förklara varför dc-felsövervakningen löser ut i en laddstolpe på en viss bil? Jordfelsbrytaren typ A löser inte ut.