renes skrev:
Det enda sättet de skulle kunna vara galvaniskt åtskilda är om det effektivt satt en isolationstransformator i bilen och det har jag väldigt svårt att tro att det gör det. För trefas 16 eller 32 A skulle den nog väga minst 50 kg eller så. Bra mycket lättare att sätta in DC läckdetektor istället.
De allra flesta transformatorerna i olika apparater är inte isolerande, utan använder en enda lindning med avtappning på olika ställen, vilket gör dem lite mindre och lättare.
S.k. spartransformatorer eller autotransformatorer är ovanliga. Det krävs att man helt säkert vet vad som är fas och nolla för att potentialen mot jord ska bli rätt, vilket man inte gör i en portabel utrustning. Alla transformatorer i nätaggregat i datorer, belysning, diskmaskiner, laddare till startbatterier eller vad det nu må vara har primär och sekundärlindningar som är isolerade från varandra. Det är inte svårt att isolera lindningarna. Ofta räcker det med lacken på lindningen (googla triple insulated wire) som faktiskt klarar prov med flera tusen volt. Naturligtvis väger inte transformatorn några 50 kg. Till exempel väger Brusas 22kW laddare 12 kg, vilket inkluderar transformatorn, elektroniken och kapslingen.
Det är fullt möjligt att bygga switchande nätaggregat som inte är isolerade utan som du skriver använda en induktor istället. Nätaggregat inuti elmätare är ett exempel på sådana. Eftersom hela mätaren är i plast (=isolerad) och man ändå måste ha nätspänning på kretskortet för att kunna mäta spänningen så blir det ett enkelt sätt att bygga dem.
När det gäller bilar med separata laddare, vilket är de allra flesta, vet jag faktiskt inte om alla har transformatorer eller om vissa använder induktorer. Alla jag har sett datablad på är dock isolerade. Ett exempel är den här, vilken till och med är dubbelisolerad.