Läckströmmar - fortplantning till grannar

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 858
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Läckströmmar - fortplantning till grannar

Inlägg av loftux »

Mitt lilla projekt informera grannarna i radhusområdet om hur det är att ladda elbil på egna uppfarten tog en oväntad vändning.
Det finns ju alltid en expert som poppar upp, så nu kommer min elbilsladdning fortplanta likströmmar och sätta grannarnas jordfelsbrytare ur spel.
Jag vet inte om du riktigt förstod. Jag förtydligar: Det hjälper inte grannarna eller för den del din övriga del av centralen om du endast har typ B i gruppen för elbilladdningen. Det vore tacksamt om du kan kolla upp hur hög likströmsläckström din laddare genererar.
Jag har ju bara antagit att om jag följer regler och riktlinjer så är man säker. Har en Tesla Wall Connector och en jordfelsbrytare typ B, men det är tydligen inte tillräckligt enligt vissa. Hittade detta som faktiskt antyder att det kan vara så
https://www.elinstallatoren.se/innehall ... det-tysta/

Hur mycket likström läcker en godkänd laddbox rent generellt, och finns det en siffra för Tesla Wall Connector?

Min tanke med inlägget på samfällighetens Facebookgrupp var ju att uppmuntra grannarna att livet med elbil inte är så komplicerat. Men nu verkar det som om alla måste byta ut sina jordfelsbrytare bara för att en i radhuset laddar elbil. Värt notera är att grannen som vill ha specifikation på min laddbox inte ens bor i samma radhuslänga, utan han bor i en länga en bra bit från mig.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Läckströmmar - fortplantning till grannar

Inlägg av Svenssons »

Laddboxen skall inte läcka någon likström alls och läcker den så har du ju Typ B jordfelsbrytare som är kopplad till laddboxen. Den skall bryta strömmen om det blir en läckström över 30 mA.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 858
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Läckströmmar - fortplantning till grannar

Inlägg av loftux »

Från den länkade artikeln
De flesta fastigheter har jordfelsbrytare av typ A, som tål upp till sex milliampere likström. Vid mer ström än så blir jordfelsbrytaren mättad och ”somnar in”.
Så om en laddbox läcker bara lite, och jordfelsbrytare B bryter först vid 30mA, så menar min granne att det ackumuleras från alla grannar med laddbox, till alla grannar, och alla jordfelsbrytare typ A slås ut.
Nu är mitt antagande att alla laddboxar som säljs inte läcker något, och jordsfelsbrytare typ B tar hand om det blir ett fel.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Läckströmmar - fortplantning till grannar

Inlägg av Svenssons »

loftux skrev:
Från den länkade artikeln
De flesta fastigheter har jordfelsbrytare av typ A, som tål upp till sex milliampere likström. Vid mer ström än så blir jordfelsbrytaren mättad och ”somnar in”.
Så om en laddbox läcker bara lite, och jordfelsbrytare B bryter först vid 30mA, så menar min granne att det ackumuleras från alla grannar med laddbox, till alla grannar, och alla jordfelsbrytare typ A slås ut.
Nu är mitt antagande att alla laddboxar som säljs inte läcker något, och jordsfelsbrytare typ B tar hand om det blir ett fel.
Behöver inte vara en laddbox eller solceller som orsakar läckström. Kan vara fel på vilken typ av likströmsapparater som helst, t.ex. julbelysning. Det är inte så att varje laddbox kommer stå och läcka 10-20 mA som sedan ackumuleras. Det är något som han har hittat på.

Från samma artikel:
Som anläggningsägare är det viktigt att vara uppmärksam på problemet med läckströmmar. En elanläggning får inte störa intilliggande anläggningar. Det är ett brott mot lagstiftningen kring elektromagnetiska fält och störningar, EMC.
Skulle laddboxen läcka ström så skulle den inte vara godkänd.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Läckströmmar - fortplantning till grannar

Inlägg av renes »

Enligt artikeln: "Alla anläggningsägare med omvandlare bör ha en plan för byte till jordfelsbrytare typ B, och rådet är att byta alla jordfelsbrytare i anläggningen, säger Fredrik Byström Sjödin."

Det är väl rätt tydligt att alla som har laddbox ska ha typ B JFB, inte hela resten av samhället. Så din granne har fel.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1775
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Läckströmmar - fortplantning till grannar

Inlägg av tor-ake »

Är det jag eller grannen som inte begriper hur en elektrisk krets fungerar?

I mitt huvud är ström, oavsett växel eller lik, något som bara kan flyta genom kretsen där min anläggning och kraftverket ingår. En julljusstake, brödrost eller jordfelsbrytare i en krets som är parallell med min kan inte se den strömmen, även om den är kopplad till samma kraftverk. Detta blir ju väldigt tydligt om man ritar upp det på ett papper.

Eller tänker grannen på någonslags induktion?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Läckströmmar - fortplantning till grannar

Inlägg av renes »

tor-ake skrev:
Är det jag eller grannen som inte begriper hur en elektrisk krets fungerar?

I mitt huvud är ström, oavsett växel eller lik, något som bara kan flyta genom kretsen där min anläggning och kraftverket ingår. En julljusstake, brödrost eller jordfelsbrytare i en krets som är parallell med min kan inte se den strömmen, även om den är kopplad till samma kraftverk. Detta blir ju väldigt tydligt om man ritar upp det på ett papper.

Eller tänker grannen på någonslags induktion?
Det finns säkert elektriker på forumet som kan det här bättre än jag, men enligt min tolkning är det nog så att om du släpper ut en likströmskomponent från laddboxen så kommer den spridas i huset samt ut över inkommande nät och sen fördelas ut över grannar och upp till den lokala transformatorstationen (där det tar stopp eftersom transformatorn inte är likströmskopplad). Du måste nog släppa rejäla strömstyrkor ut på nätet innan någon grannes JFB A satureras, men om flera hus släpper ut signifikanta likströmmar är det inte helt osannolikt.

Därav plikten att ha JFB typ B, eftersom den hindrar dig från att släppa ut signifikanta likströmmar. Jag hittar ingenstans att man vid användning av JFB typ B fortfarande kan lyckas saturera grannarnas JFB A om din JFB B är korrekt installerad. Men, förstås, frånvaro av bevis är inget bevis på frånvaro.

Jag hittar en del beskrivningar, men egendomligt nog är det ingenstans man uppger likströmstriggernivån på JFB B. Det är ju tänkbart att den är lika med JFB A nivån, dvs 30 mA i Europa, men det känns osannolikt. I så fall, teoretiskt, om du bara har en enda granne på segmentet och ditt eget hus inte drar ned likströmmen alls, och ingen annan last finns, då skulle den kunna saturera din enda grannes JFB A. Du har alltså ett i princip tomt och obebott hus med en risig laddbox och/eller bil medan grannen har tillräckliga laster för att "sänka" den läckande likströmmen. Låter långsökt.

Det här var en bra beskrivning av JFB A och B, förresten:

https://www.westernautomation.com/wp-co ... ystems.pdf
Senast redigerad av renes, redigerad totalt 1 gånger.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Läckströmmar - fortplantning till grannar

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Många tillverkare har nu slutat stoppa i en inbyggd typ B jordfelsbrytare i sina laddboxar.

Istället blir den en typ A plus separat DC läckströmsdetektering.

Den bryter bort all ström genom att slå ifrån kontaktorn i laddboxen. Det blir lite lägre kostnad och högre säkerhet då gränsen är låga 6mA för att stänga av strömmen.

Det är väldigt ovanligt att dessa löser ut på DC-läckage vad jag hört från flera anläggningar med 100-tals boxar som övervakas dygnet runt.

Så risken för något läckage är mycket låg. Själva laddboxen leder ju endast växelströmmen vidare till elbilens likriktare, så laddboxen läcker normalt inget alls.

Anledningen till att kravet kom var att en viss elbil hade en feldesignad laddning som visade sig kunna göra så att likström kom ut på nätet.

Moderna elbilar som inte använder elmotorn som likriktare verkar vara mycket snälla mot elnätet.

Det största problemet just nu är 1-fas vedklyvar. Arbetar du med en sådan ansluten kan grannen få vissa problem.

Och på frågan om elnätet, ja vissa störningar kan skickas bakåt genom elnätet, men dämpas ofta ganska snart ut inuti elkabeln.

Elnätet är normalt dimensionerat för att ta hand om detta.

En särskild utredning pågår just nu gällande störningar och DC-läckage från elbilsladdning, ska bli intressant att läsa vad de kommer fram till.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Läckströmmar - fortplantning till grannar

Inlägg av Leo »

Inte helt enkel fråga. Din ”granne” är nog tyvärr inte helt ute och cyklar.

Men kort så är man rädd att elbilen läcker DC-ström bakåt in i ditt hus. Det kan då ”störa/slå ut” din (grannens) vanliga JFB typ A så den inte fungerar/skyddar som avsett.

Kopierar in nedan från ett längre inlägg som någon skrev i en grupp på FB efter att ha ringt Elsäkerhetsverket och bad de förklara. Så jag vet inte exakt hur korrekt det är i detalj:

Jordfelsbrytare Typ B - Hur det ligger till.

Jag har i dag pratat med en mycket kunnig person på elsäkerhetsverket, Mikael Karlsson. Så här ser min sammanfattning ut och lite tankar. Jag tänkte att det var något som inte riktigt gick ihop med alltihop och precis så var det faktiskt.

Så här fungerar det med jordfelsbrytare typ A och B samt elbilar

Den viktiga delen som förmodligen nästan ingen har koll på är att typ B jordfelsbrytare eller dc brytare i laddinstallationen bryter för för mycket dc ström in på fasen från bilen, >6mA, och är inte ett brand eller personskydd som skyddar mot jordfel. Det är en missuppfattning. Däremot ger detta faktum mycket intressanta konsekvenser.

Apparater ger en viss mängd ström dc tillbaka in på nätet, beroende på likriktning till största delen. När summan av alla dessa delströmmar från olika apparater överstiger 6mA så “mättas” kärnan magnetiskt i en typ A jordfelsbrytare för personskydd 30mA. Den kommer då att bli blind för jordfel som uppstår någonstans i huset. Osäkert om samma 6mA gräns gäller för 300mA brandskydds jfb, “det vet man inte.” Möjligen kan åldrande apparater ge något ökat dc återmatning. Detta är alltså inte “fel” som plötsligt uppstår. Det är en egenskap. En typ B eller dc brytare bryter för 6mA dc ström oavsett om det finns jordfel eller inte.

Elsäkerhetsverket specificerar typ A brytare i elcentralen, typ B är inte tillåtet i standard av tillgänglighetsskäl då man skulle riskera elavbrott för ofta. “Principen idiotsäkert men obrukbart.” Så vi kan inte byta till typ B i centralen. Vilket var min fråga och tanke i grunden.

En elbil ger ganska mycket dc ström tillbaka på nätet i förhållande till andra prylar, ingen vet hur mycket egentligen. Varför mäter man inte upp undrar jag? Vad jag förstod så kan det röra sig om 1 mA typiskt för en bil, men som sagt oklart.

jfb typ B krävs inte i anslutning till nyinstallerad el som vid en laddbox. Däremot krävs minst en dc brytare som bryter vid 6mA likström på fasen. Det är alltså inte jordfelen som man är ute efter egentligen utan att tillse att likströmmen är under 6mA vilket slår ut din vanliga jfb typ A. En typ B jfb för laddboxen gör dock båda jobben.

Problemet för ditt hus och dig är att om bilen ger 2 mA, en annan bil 2mA och all annan utrustning hemma 2mA, lika med 6mA, så kommer din vanliga jfb typ A i centralen ändå inte att fungera om ett jordfel uppstår. Din jfb vid bilen gör ingen skillnad.

Din bil ökar alltså risken för att tillräckligt mycket total dc skall uppstå i ditt hus för att åsidosätta jfb typ A i centralen, men bara statistiskt och beroende på annan utrustning hemma. Bilen måste alltså helt på egen hand generera 6mA för att den säkerhetsutrustningen skall fungera. Ditt hus är förmodligen säkrat men bilen oladdad. Detta gör en elbil själv förmodligen aldrig någonsin för då kan den inte heller laddas i en laddbox, någonsin, och blir en motsats till Toyotas självladdande bilar? Så det felfall som ett dc skydd eller jfb typ B häver monterat, med eller utan laddstation, är att din bil plötsligt får ett fel som ökar dc till över 6mA och samtidigt så uppstår ett jordfel i huset någonstans. Har din bil problem med för mycket dc och du någon gång laddar på stolpe kommer du att upptäcka det förr eller senare och ringa verkstaden. Om du inte har brytare hemma och bara laddar hemma så tar det längre tid att upptäcka och riskexponeringens tidkomponent ökar. Smältande kontakt med kortis mellan fas och nolla hanteras inte av jfb, vilket då säkringen i huset tar. Brandförebyggande i samhället genom tyb B jfb är alltså inte ett motiv. Personskydd är då lite mer relevant, men bara delvis. jfb Typ B eller dc brytare bör ändå installeras för alla uttag som bilar kan ansluta sig till även om det ger ganska lite faktisk riskminimering. Laddbox har en enda fördel jämfört mot schuko, vilket är själva anslutningen.

Om bilen själv ger 6mA på sin fas så går det alltså inte ladda den men resten av huset är säkert. Bilen oladdad dessvärre. Jordfel samtidigt med under 6mA total dc likström i huset upptäcks av husets jfb typ A. Även brand i schuko plugg då. Jordfel relaterat till bilens laddning är alltså inte ett relevant felfall, det hanteras någon annanstans, alltid. Fel på insidan EVSE hanteras full ut av bilen och laddaren och är inte något som elsäkerhetsverket väger in i sina rekommendationer.

Det finns då inget som skyddar från att summan av dc i huset slår ut din typ A jfb. Elsäkerhetsverket har ingen lösning på problemet utan konstaterar bara att detta inte är kommunicerbart med massorna p g a frågans komplexitet och att summan dc i ett hus extremt sällan kommer upp i 6mA. Man tänker sig att dc strömmar är så låga från annan utrustning och att detta inte är, eller åtminstone inte har varit ett praktiskt problem eller en viktig samhällsfara. Hanterat via en stilla bön óch statistik om man vill vara lite lustig. Lite som att Svalbardare inte vaccinerar sig mot fästingsmitta, tänker jag.

Frågan är då om inte 2 eller 3 mA skydd borde vara en bättre nivå för en laddstation? Om bilen ligger på 4 själv kan den inte vara väl konstruerad elektriskt i relation till de 6mA som är jfbns akilleshäl och gräns för produkter. Laddstationstillverkarna verkar ligga på 6mA brytning.

Har man två elbilar på var sin enfas så räcker 3mA per bil för att plocka bort person och brandskyddet helt i huset. Alltså borde man kanske använda samma dc skydd för båda bilar och på samma fas. Men det ger 2 x 10 = 20A exempelvis eller 32 A på en fas. Talar lite för 3 fas ac till dc till 1 fas ac med dubbla laddboxar bakom, eller hur? 3 + 3 är inte lika med 6 här.

I tillägg så rekommenderar elsäkerhetsverket helst max 8A för Schuko som tillfällig laddning. Man ser helst så lite förgreningar som möjligt, 2,5 mm2 kabel och om förgreningar finns så helst skruvade klämmor och inte snabbklämmor.

Jag är alltså nöjd tills vidare med min CEE kontakt men skall byta mina klämmor till skruvade.



https://www.selga.se/sel/Produktkatalog ... /p/2163167
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1775
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Läckströmmar - fortplantning till grannar

Inlägg av tor-ake »

Kan någon förklara hur likströmmen färdas från min laddbox till grannens jfb? Jag fattar inte. Är det genom jorden på något sätt?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Läckströmmar - fortplantning till grannar

Inlägg av renes »

tor-ake skrev:
Kan någon förklara hur likströmmen färdas från min laddbox till grannens jfb? Jag fattar inte. Är det genom jorden på något sätt?
Nej, genom fas och neutral. Föreställ dig att växelströmmen från Vattenfall (eller whatever) faller bort och du sätter ett 9 volts batteri på en kontakt i huset. Om du går till grannarna och mäter så kommer du att hitta 9V på valfri stoppkontakt. Åtminstone om alla lampor och maskiner är urkopplade. Det är helt enkelt en galvaniskt kontinuerlig förbindelse mellan dig och grannen. Finns ingen isolerande punkt mellan.

När du lägger på växelströmmen igen så finns fortfarande likströmskomponenten kvar.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Läckströmmar - fortplantning till grannar

Inlägg av renes »

Leo skrev:
Har man två elbilar på var sin enfas så räcker 3mA per bil för att plocka bort person och brandskyddet helt i huset.
En liten nitpick: ...räcker för att plocka bort personskyddet. (Brandskyddet, dvs vanliga överströmssäkringar, är inte påverkade.)
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1775
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Läckströmmar - fortplantning till grannar

Inlägg av tor-ake »

Ja, spänning fattar jag, men ström?

Om jag har 1mA ut på nollan i min installation, och 1mA in på fasen, och det på något sätt skulle skapa en motsvarande ström i grannens krets, då skulle ju transformatorstationen se 1+1=2mA. Och om jag har 100 grannar på samma transformatorstation vad blir likströmmen i transformatorlindningen då?

Det låter som att vi kommit på ett sätt att skapa en källa till oändlig och gratis energi?

EDIT: motsvarande ström, inte motström. Autocorrect?
Senast redigerad av tor-ake, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Läckströmmar - fortplantning till grannar

Inlägg av renes »

tor-ake skrev:
Ja, spänning fattar jag, men ström?

Om jag har 1mA ut på nollan i min installation, och 1mA in på fasen, och det på något sätt skulle skapa en motström i grannens krets, då skulle ju transformatorstationen se 1+1=2mA. Och om jag har 100 grannar på samma transformatorstation vad blir likströmmen i transformatorlindningen då?

Det låter som att vi kommit på ett sätt att skapa en källa till oändlig och gratis energi?
Ohms lag: spänning = motstånd * ström. Mao, om jag nu lägger på 9V och din granne har en förbrukare, typ lampa, så uppstår strömmen. Så i mitt exempel med batteriet var spänningen det primära, så att säga.

I fallet läckströmmar så är det primära strömmen, vilken inte skulle existera om det inte fanns andra förbrukare, dvs motstånd mellan fas och neutral, på nätet. Läckströmmar kommer att förstärka varandra bara om det finns en "sink" som leder bort dessa strömmar och om båda läckströmmar har samma polaritet. Har de motsatt polaritet kommer de ta ut varandra.

Men om vi tar ett exempel där granne A ger 2mA positiv läckström ut på nätet, medan granne B och granne C också ger 2 mA positiv ström på nätet och stackars granne D inte ger någon alls, då skulle granne D möjligen kunna ta in 6mA och leda det genom sin JFB A på väg till neutral genom en lampa i huset. Då har du en situation.

Om granne D inte skulle finnas där som "sänke" så skulle A, B och C inte kunna leverera ut sina 2mA vardera i alla fall, så då händer ingenting. Väldigt teoretiskt och osannolikt att nåt sånt perfekt balanserat kan hända i realiteten.

Med andra ord, strömmen du läcker måste också konsumeras hos någon annan i grannskapet.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Läckströmmar - fortplantning till grannar

Inlägg av renes »

Liten illustration ur realiteten kanske hjälper. Jag pluggade in min multimeter i kontakten och mätte först växelspänning peak-to-peak och medelvärde. "Medelvärdet" är vad vi anger när vi säger att vi har typ 225V växelström. Som du ser betyder det att spänningen går mellan +308.2V och -308.8V. Dvs i det här fallet svänger den lite längre i minus än i plus och det visar på en likspänningskomponent på -0.3V. (Jag tror det är en mätartifakt, men låt oss låtsas som om det var en riktig likspänning.)
IMG_3859.jpg
I andra bilden mätte jag växelspänning och likspänning samtidigt och där ser man att växelspänningen är helt symmetrisk, dvs likspänningskomponenten är 0V.
IMG_3860.jpg
Man kan alltså se att likspänningskomponenten (som kan uppstå från likströmsläckage) är en förskjutning av växelspänningskurvan lite uppåt (positivt) eller nedåt (negativt).

Och, som sagt, förhållandet mellan ström och spänning beror på motståndet hos förbrukare på samma nät.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Läckströmmar - fortplantning till grannar

Inlägg av HenrikC »

Själv tycker jag att det är en intressant fråga och tackar för att du tagit dig tid Leo! Jag har gjort en hemmabyggd laddbox med integrerad jordfelsövervakning för likström som öppnar kontaktorn om felströmmen överstiger inställt värde. Den är klar vilket år som helst - jag slår tyvärr Elon i tidoptimism.
Leo skrev:
Har man två elbilar på var sin enfas så räcker 3mA per bil för att plocka bort person och brandskyddet helt i huset. Alltså borde man kanske använda samma dc skydd för båda bilar och på samma fas. Men det ger 2 x 10 = 20A exempelvis eller 32 A på en fas. Talar lite för 3 fas ac till dc till 1 fas ac med dubbla laddboxar bakom, eller hur? 3 + 3 är inte lika med 6 här.
Det måste ju röra sig om en differentialström på 6mA genom summatransformatorn. Det krävs i så fall att 3 mA från vardera bil går igenom jordfelsbrytaren och att ledarnas magnetfält inte släcker ut varandra. Så blir det om bägge bilarna har läckström till jord, men inte om de matar ut likström mellan fas och nolla. Eftersom nolledare och fasledare går parallellt genom summatransformatorn kommer magnetfälten att delvis släcka ut varandra. För växelström gör summatransformatorns kärna att fas och nolla (eller fas och fas) helt släcker ut varandra och därmed inte inducerar en spänning i spolen som annars skulle aktiverat jordfelsbrytaren. Nu är ju transformatorkärnan inte gjord för likström (därav att den går i mättnad) men magnetfälten måste ändå i viss mån släcka ut varandra bara genom att ledarna är nära varandra i luften.

Jag tror det är Brusa som marknadsför sina laddare (för placering i bilen) med att de är dubbelisolerade och alltså inte kräver en typ B jordfelsbrytare. Jag antar att läckströmmen till jord blir noll per definition med dubbelisolering.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Läckströmmar - fortplantning till grannar

Inlägg av renes »

HenrikC skrev:
Det måste ju röra sig om en differentialström på 6mA genom summatransformatorn. Det krävs i så fall att 3 mA från vardera bil går igenom jordfelsbrytaren och att ledarnas magnetfält inte släcker ut varandra. Så blir det om bägge bilarna har läckström till jord, men inte om de matar ut likström mellan fas och nolla.
Ja, så är det nog, du har rätt. Jag skrev "mellan fas och neutral" i mina inlägg, men det bör nog vara "mellan fas och jord". Annars tar de effektivt ut varandra och inget inducerat magnetfält blir kvar.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Läckströmmar - fortplantning till grannar

Inlägg av e5m1r »

Nu är jag säkert dum som få men dog folk som flugor unna jfb kom in i våra hem ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Läckströmmar - fortplantning till grannar

Inlägg av renes »

e5m1r skrev:
Nu är jag säkert dum som få men dog folk som flugor unna jfb kom in i våra hem ?
Nej, eftersom JFB A inte blockerades av likströmsläckor innan vi fick elbilar. Inte ofta, i alla fall.

Men innan vi fick JFB A så dog folk som flugor. Nästan.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Läckströmmar - fortplantning till grannar

Inlägg av LarsL »

renes skrev:
e5m1r skrev:
Nu är jag säkert dum som få men dog folk som flugor unna jfb kom in i våra hem ?
Nej, eftersom JFB A inte blockerades av likströmsläckor innan vi fick elbilar. Inte ofta, i alla fall.

Men innan vi fick JFB A så dog folk som flugor. Nästan.
Fast inte så farligt att det krävs jordfelsbrytare på gamla anläggningar. Hade det varit så att folk ”dog som flugor” så skulle elsäkerhetsverket ha krävt jordfelsbrytare på alla gamla anläggningar.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Läckströmmar - fortplantning till grannar

Inlägg av renes »

LarsL skrev:
renes skrev:
e5m1r skrev:
Nu är jag säkert dum som få men dog folk som flugor unna jfb kom in i våra hem ?
Nej, eftersom JFB A inte blockerades av likströmsläckor innan vi fick elbilar. Inte ofta, i alla fall.

Men innan vi fick JFB A så dog folk som flugor. Nästan.
Fast inte så farligt att det krävs jordfelsbrytare på gamla anläggningar. Hade det varit så att folk ”dog som flugor” så skulle elsäkerhetsverket ha krävt jordfelsbrytare på alla gamla anläggningar.
Jo. Det var överdramatiskt.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Läckströmmar - fortplantning till grannar

Inlägg av Teslared »

Är det någon som mätt eller vet vid vilken likström som en normal vanlig jfbA kärna mättas eller börjar bli kritisk. Kan ju kanske tänkas att de tål en del innan funktionen fallererar.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Läckströmmar - fortplantning till grannar

Inlägg av renes »

Teslared skrev:
Är det någon som mätt eller vet vid vilken likström som en normal vanlig jfbA kärna mättas eller börjar bli kritisk. Kan ju kanske tänkas att de tål en del innan funktionen fallererar.
Det nämndes tidigare i tråden att det är runt 6 mA.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Läckströmmar - fortplantning till grannar

Inlägg av Svenssons »

renes skrev:
e5m1r skrev:
Nu är jag säkert dum som få men dog folk som flugor unna jfb kom in i våra hem ?
Nej, eftersom JFB A inte blockerades av likströmsläckor innan vi fick elbilar. Inte ofta, i alla fall.

Men innan vi fick JFB A så dog folk som flugor. Nästan.
Från detta uttag som är före JFB och som vi har i traktorgaraget så har det kunnat gå 10 000 mA 230V likström...
20181006_140327.jpg
Det är dock meningen... Några flugor har nog dock dött i spindelväven där...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Läckströmmar - fortplantning till grannar

Inlägg av renes »

Svenssons skrev:
renes skrev:
e5m1r skrev:
Nu är jag säkert dum som få men dog folk som flugor unna jfb kom in i våra hem ?
Nej, eftersom JFB A inte blockerades av likströmsläckor innan vi fick elbilar. Inte ofta, i alla fall.

Men innan vi fick JFB A så dog folk som flugor. Nästan.
Från detta uttag som är före JFB och som vi har i traktorgaraget så har det kunnat gå 10 000 mA 230V likström...

Det är dock meningen... Några flugor har nog dock dött i spindelväven där...
Det där har jag aldrig sett. Vad var den till för och var kom likspänningen ifrån?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Skriv svar