Inte helt enkel fråga. Din ”granne” är nog tyvärr inte helt ute och cyklar.
Men kort så är man rädd att elbilen läcker DC-ström bakåt in i ditt hus. Det kan då ”störa/slå ut” din (grannens) vanliga JFB typ A så den inte fungerar/skyddar som avsett.
Kopierar in nedan från ett längre inlägg som någon skrev i en grupp på FB efter att ha ringt Elsäkerhetsverket och bad de förklara. Så jag vet inte exakt hur korrekt det är i detalj:
Jordfelsbrytare Typ B - Hur det ligger till.
Jag har i dag pratat med en mycket kunnig person på elsäkerhetsverket, Mikael Karlsson. Så här ser min sammanfattning ut och lite tankar. Jag tänkte att det var något som inte riktigt gick ihop med alltihop och precis så var det faktiskt.
Så här fungerar det med jordfelsbrytare typ A och B samt elbilar
Den viktiga delen som förmodligen nästan ingen har koll på är att typ B jordfelsbrytare eller dc brytare i laddinstallationen bryter för för mycket dc ström in på fasen från bilen, >6mA, och är inte ett brand eller personskydd som skyddar mot jordfel. Det är en missuppfattning. Däremot ger detta faktum mycket intressanta konsekvenser.
Apparater ger en viss mängd ström dc tillbaka in på nätet, beroende på likriktning till största delen. När summan av alla dessa delströmmar från olika apparater överstiger 6mA så “mättas” kärnan magnetiskt i en typ A jordfelsbrytare för personskydd 30mA. Den kommer då att bli blind för jordfel som uppstår någonstans i huset. Osäkert om samma 6mA gräns gäller för 300mA brandskydds jfb, “det vet man inte.” Möjligen kan åldrande apparater ge något ökat dc återmatning. Detta är alltså inte “fel” som plötsligt uppstår. Det är en egenskap. En typ B eller dc brytare bryter för 6mA dc ström oavsett om det finns jordfel eller inte.
Elsäkerhetsverket specificerar typ A brytare i elcentralen, typ B är inte tillåtet i standard av tillgänglighetsskäl då man skulle riskera elavbrott för ofta. “Principen idiotsäkert men obrukbart.” Så vi kan inte byta till typ B i centralen. Vilket var min fråga och tanke i grunden.
En elbil ger ganska mycket dc ström tillbaka på nätet i förhållande till andra prylar, ingen vet hur mycket egentligen. Varför mäter man inte upp undrar jag? Vad jag förstod så kan det röra sig om 1 mA typiskt för en bil, men som sagt oklart.
jfb typ B krävs inte i anslutning till nyinstallerad el som vid en laddbox. Däremot krävs minst en dc brytare som bryter vid 6mA likström på fasen. Det är alltså inte jordfelen som man är ute efter egentligen utan att tillse att likströmmen är under 6mA vilket slår ut din vanliga jfb typ A. En typ B jfb för laddboxen gör dock båda jobben.
Problemet för ditt hus och dig är att om bilen ger 2 mA, en annan bil 2mA och all annan utrustning hemma 2mA, lika med 6mA, så kommer din vanliga jfb typ A i centralen ändå inte att fungera om ett jordfel uppstår. Din jfb vid bilen gör ingen skillnad.
Din bil ökar alltså risken för att tillräckligt mycket total dc skall uppstå i ditt hus för att åsidosätta jfb typ A i centralen, men bara statistiskt och beroende på annan utrustning hemma. Bilen måste alltså helt på egen hand generera 6mA för att den säkerhetsutrustningen skall fungera. Ditt hus är förmodligen säkrat men bilen oladdad. Detta gör en elbil själv förmodligen aldrig någonsin för då kan den inte heller laddas i en laddbox, någonsin, och blir en motsats till Toyotas självladdande bilar? Så det felfall som ett dc skydd eller jfb typ B häver monterat, med eller utan laddstation, är att din bil plötsligt får ett fel som ökar dc till över 6mA och samtidigt så uppstår ett jordfel i huset någonstans. Har din bil problem med för mycket dc och du någon gång laddar på stolpe kommer du att upptäcka det förr eller senare och ringa verkstaden. Om du inte har brytare hemma och bara laddar hemma så tar det längre tid att upptäcka och riskexponeringens tidkomponent ökar. Smältande kontakt med kortis mellan fas och nolla hanteras inte av jfb, vilket då säkringen i huset tar. Brandförebyggande i samhället genom tyb B jfb är alltså inte ett motiv. Personskydd är då lite mer relevant, men bara delvis. jfb Typ B eller dc brytare bör ändå installeras för alla uttag som bilar kan ansluta sig till även om det ger ganska lite faktisk riskminimering. Laddbox har en enda fördel jämfört mot schuko, vilket är själva anslutningen.
Om bilen själv ger 6mA på sin fas så går det alltså inte ladda den men resten av huset är säkert. Bilen oladdad dessvärre. Jordfel samtidigt med under 6mA total dc likström i huset upptäcks av husets jfb typ A. Även brand i schuko plugg då. Jordfel relaterat till bilens laddning är alltså inte ett relevant felfall, det hanteras någon annanstans, alltid. Fel på insidan EVSE hanteras full ut av bilen och laddaren och är inte något som elsäkerhetsverket väger in i sina rekommendationer.
Det finns då inget som skyddar från att summan av dc i huset slår ut din typ A jfb. Elsäkerhetsverket har ingen lösning på problemet utan konstaterar bara att detta inte är kommunicerbart med massorna p g a frågans komplexitet och att summan dc i ett hus extremt sällan kommer upp i 6mA. Man tänker sig att dc strömmar är så låga från annan utrustning och att detta inte är, eller åtminstone inte har varit ett praktiskt problem eller en viktig samhällsfara. Hanterat via en stilla bön óch statistik om man vill vara lite lustig. Lite som att Svalbardare inte vaccinerar sig mot fästingsmitta, tänker jag.
Frågan är då om inte 2 eller 3 mA skydd borde vara en bättre nivå för en laddstation? Om bilen ligger på 4 själv kan den inte vara väl konstruerad elektriskt i relation till de 6mA som är jfbns akilleshäl och gräns för produkter. Laddstationstillverkarna verkar ligga på 6mA brytning.
Har man två elbilar på var sin enfas så räcker 3mA per bil för att plocka bort person och brandskyddet helt i huset. Alltså borde man kanske använda samma dc skydd för båda bilar och på samma fas. Men det ger 2 x 10 = 20A exempelvis eller 32 A på en fas. Talar lite för 3 fas ac till dc till 1 fas ac med dubbla laddboxar bakom, eller hur? 3 + 3 är inte lika med 6 här.
I tillägg så rekommenderar elsäkerhetsverket helst max 8A för Schuko som tillfällig laddning. Man ser helst så lite förgreningar som möjligt, 2,5 mm2 kabel och om förgreningar finns så helst skruvade klämmor och inte snabbklämmor.
Jag är alltså nöjd tills vidare med min CEE kontakt men skall byta mina klämmor till skruvade.
https://www.selga.se/sel/Produktkatalog ... /p/2163167
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil