"Dubbelmoral är bättre än ingen moral"

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: "Dubbelmoral är bättre än ingen moral"

Inlägg av Verdi »

Fredrik j skrev:
Elof skrev:
Fredrik j skrev:
Elof skrev:
Själv propagerar jag för höga koldioxidskatter och koldioxidinfångning från stora enskilda utsläppskällor och kör samtidigt fossilsportbil på sommaren. Ser ingen motsättning i det.
Man kan ju tänka sig ett system där man vid pumpen skulle kunna knappa in att man vill betala extra kolidioxidskatt. Då kan man enkelt välja ett så högt extrabelopp att man tankar lite mindre än man annars skulle gjort.
Problemet är att ingen gör det då, inte ens jag, just därför är det bättre med en skatt.
Problemet är ju att du kan tänka dig en skatt bara den inte är så hög att den begränsar dig.

Nu är du antingen helt obegriplig eller ironisk igen. Vad menar du? Bara för att man inte betala frivilligt så kan man inte tänka sig en högre skatt?
Användarvisningsbild
Fidde
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 12 maj 2017 11:29
Ort: Frillesås

Re: "Dubbelmoral är bättre än ingen moral"

Inlägg av Fidde »

MangeT skrev:
Självklart kan någon som förespråkar mindre flygresande få flyga men att som t.ex Wetterstrand flygpendla är väl inte att försöka begränsa sitt flygande??? Dessutom som offentlig person finns det större anledning att föregå med gott exempel och visa vägen! Kan hon hitta anledning till att hon måste flyga, då ser jag ingen anledning till att inte alla andra kan hitta anledningar till att flyga.
Fast jag tror inte att Wetterstrand valde att bli politiker för att begränsa sitt eget flygande? Jag fattar inte varför folk diskuterar hennes privatliv, det är ju totalt ointressant. Varför intresserar det folk? Kan de inte bry sig om något annat? Jag förstår inte.
Användarvisningsbild
Fidde
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 12 maj 2017 11:29
Ort: Frillesås

Re: "Dubbelmoral är bättre än ingen moral"

Inlägg av Fidde »

Verdi skrev:
Det här med att folk ska leva som de lär går längre tillbaka än miljödebatten.

En sosse som skattefuskar blir hårdare dömd än en moderat som gör detsamma osv.

Det är väl inte så konstigt?
Jag tycker att det är väldigt konstigt. En moderat som bryter mot lagen borde väl dömas lika hårt som en sosse som bryter mot lagen? Sossen förespråkar väl troligtvis inte högre skatter för att djävlas med alla andra utan för att han vill ha in pengar till statskassan. Hans argument för att höga skatter behövs påverkas ju inte av hans brottsliga privatliv. Sen vill man ju inte ha brottslingar som sitter på förtroendeposter men det gäller ju både sossen och moderaten.
Användarvisningsbild
Fidde
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 12 maj 2017 11:29
Ort: Frillesås

Re: "Dubbelmoral är bättre än ingen moral"

Inlägg av Fidde »

Mickep skrev:
Bör nog förtydliga. se nedan exempel.

Är en person som köper en elbil för klimatets skull (och öppet propagerar för det) men fortfarande reser 2 ggr per år till thailand klandervärd?
Han är lite mindre klandervärd än en person som inte köper en elbil för klimatets skull och inte försöker påverka andra men ändå reser 2 ggr per år till Thailand. Om han har sina barn i Thailand så kanske han ska få lov att hälsa på dem även om han bryr sig om miljön och gör så gott han kan för att resa så klimatsmart som möjligt och även försöka påverka andra.

Men självklart beror det på vad du menar med att han "öppet propagerar för det". Om han gör det genom att skambelägga folk så är det ju självklart klandervärt tycker jag.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: "Dubbelmoral är bättre än ingen moral"

Inlägg av MangeT »

Absolut ska en moderat och socialdemokrat få samma straff vid skattebrott.

Wetterstrands flygpendlande intresserar många då hon arbetar för ett parti som är starkt emot flyg och gärna påpekar hur bra bland annat tåg är. Att då flygpendla privat rimmar illa med att beskylla andra för att förstöra planeten och att vi måste göra något. Vi verkar i samtliga fall aldrig innefatta de själva konstigt nog utan alla andra.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Verdi

Re: "Dubbelmoral är bättre än ingen moral"

Inlägg av Verdi »

Fidde skrev:
Verdi skrev:
Det här med att folk ska leva som de lär går längre tillbaka än miljödebatten.

En sosse som skattefuskar blir hårdare dömd än en moderat som gör detsamma osv.

Det är väl inte så konstigt?
Jag tycker att det är väldigt konstigt. En moderat som bryter mot lagen borde väl dömas lika hårt som en sosse som bryter mot lagen? Sossen förespråkar väl troligtvis inte högre skatter för att djävlas med alla andra utan för att han vill ha in pengar till statskassan. Hans argument för att höga skatter behövs påverkas ju inte av hans brottsliga privatliv. Sen vill man ju inte ha brottslingar som sitter på förtroendeposter men det gäller ju både sossen och moderaten.
Jag menar såklart "dömd av allmänheten". Inte av det juridiska systemet.

(Eller gick jag i ironi-fällan igen?)
Verdi

Re: "Dubbelmoral är bättre än ingen moral"

Inlägg av Verdi »

Fidde skrev:
MangeT skrev:
Självklart kan någon som förespråkar mindre flygresande få flyga men att som t.ex Wetterstrand flygpendla är väl inte att försöka begränsa sitt flygande??? Dessutom som offentlig person finns det större anledning att föregå med gott exempel och visa vägen! Kan hon hitta anledning till att hon måste flyga, då ser jag ingen anledning till att inte alla andra kan hitta anledningar till att flyga.
Fast jag tror inte att Wetterstrand valde att bli politiker för att begränsa sitt eget flygande? Jag fattar inte varför folk diskuterar hennes privatliv, det är ju totalt ointressant. Varför intresserar det folk? Kan de inte bry sig om något annat? Jag förstår inte.

Du tycker inte det är åtminstone lite stötande om man uppmanar andra att inte flyga men flyger mycket själv?

Att föregå med gott exempel är nog det mest effektiva om man vill förändra något.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: "Dubbelmoral är bättre än ingen moral"

Inlägg av +46 »

Rent filosofiskt vill jag tro att vi alla har en egen inre kompass som hjälper oss att hålla kursen. Kommer vi ur kurs så varnar kompassen om det. Väljer vi ändå av olika anledningar att avvika eller lämna utstakad kompassriktning så känns det direkt i hela kroppen. Detta behöver inte alltid vara fel eller förkastligt. Tvärtom så kan nya insikter, allmän förkovran, andra livsval, nya bekantskaper, osv få oss att ta ut en ny kompassriktning. Problem uppstår däremot oftast när man tror sig kunna se och ha förmåga att ändra andras inre kompasser eller än värre, projicerar sin egen kompass på andra.
I det verkliga livet är det inte alltid så lätt och det som känns rätt idag är ingen garanterad sanning imorgon. Om någon skulle fråga mig idag om jag kan tänka mig att avstå att flyga resten av mitt liv så skulle mitt svar bli tveklöst ja. Hade någon ställt samma fråga för fem eller tio år sedan så hade svaret blivit ett självklart - Aldrig i livet!!!
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Fidde
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 12 maj 2017 11:29
Ort: Frillesås

Re: "Dubbelmoral är bättre än ingen moral"

Inlägg av Fidde »

Verdi skrev:
Fidde skrev:
MangeT skrev:
Självklart kan någon som förespråkar mindre flygresande få flyga men att som t.ex Wetterstrand flygpendla är väl inte att försöka begränsa sitt flygande??? Dessutom som offentlig person finns det större anledning att föregå med gott exempel och visa vägen! Kan hon hitta anledning till att hon måste flyga, då ser jag ingen anledning till att inte alla andra kan hitta anledningar till att flyga.
Fast jag tror inte att Wetterstrand valde att bli politiker för att begränsa sitt eget flygande? Jag fattar inte varför folk diskuterar hennes privatliv, det är ju totalt ointressant. Varför intresserar det folk? Kan de inte bry sig om något annat? Jag förstår inte.

Du tycker inte det är åtminstone lite stötande om man uppmanar andra att inte flyga men flyger mycket själv?

Att föregå med gott exempel är nog det mest effektiva om man vill förändra något.
Jo, det tycker jag. Men det gjorde hon väl inte? Hon ville väl införa incitament för att folk, totalt sett, skulle flyga mindre och det är ju väsensskilt från att uppmana andra att inte flyga?

Men, som jag antar du menar, skulle det med största sannolikhet varit mycket bättre för henne i debatten om hon inte hade haft en man i fel land. Hon skulle helt enkelt valt mellan sina drömmars man och att förändra världen till det bättre. Båda två går tydligen inte att förena enligt majoriteten av de jag har pratat med i alla fall.

Här kommer en liten sketch från Wetterstrands liv:
- Hej, jag måste göra slut med dig för att alla är arga på mig för att jag flyger till dig.
- Men alla andra flyger ju?
- Ja, men de gör inget för att försöka förbättra miljön så då är det OK. Jag kan i och för sig lägga ner hela mitt miljöengagemang vilket kommer att minska sannolikheten för en grön omställning vilket enligt min övertygelse kommer att försämra världen, för då är det helt plötsligt OK att jag flyger hur mycket som helst.

(OBS - Detta är lite med glimten i ögat)
Användarvisningsbild
Fidde
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 12 maj 2017 11:29
Ort: Frillesås

Re: "Dubbelmoral är bättre än ingen moral"

Inlägg av Fidde »

+46 skrev:
Rent filosofiskt vill jag tro att vi alla har en egen inre kompass som hjälper oss att hålla kursen. Kommer vi ur kurs så varnar kompassen om det. Väljer vi ändå av olika anledningar att avvika eller lämna utstakad kompassriktning så känns det direkt i hela kroppen. Detta behöver inte alltid vara fel eller förkastligt. Tvärtom så kan nya insikter, allmän förkovran, andra livsval, nya bekantskaper, osv få oss att ta ut en ny kompassriktning. Problem uppstår däremot oftast när man tror sig kunna se och ha förmåga att ändra andras inre kompasser eller än värre, projicerar sin egen kompass på andra.
I det verkliga livet är det inte alltid så lätt och det som känns rätt idag är ingen garanterad sanning imorgon. Om någon skulle fråga mig idag om jag kan tänka mig att avstå att flyga resten av mitt liv så skulle mitt svar bli tveklöst ja. Hade någon ställt samma fråga för fem eller tio år sedan så hade svaret blivit ett självklart - Aldrig i livet!!!
Sen är ju frågan om du är beredd att göra uppoffringen att inte flyga och samtidigt se alla bilder på facebook från folks thailandsresor och gång på gång förklara för dina barn varför alla deras kompisar får flyga men inte de.
Ska detta bli bra så måste väl alla, eller i alla fall den stora massan, vara med på tåget?
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: "Dubbelmoral är bättre än ingen moral"

Inlägg av Fredrik j »

Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
Elof skrev:
Fredrik j skrev:
Elof skrev:
Själv propagerar jag för höga koldioxidskatter och koldioxidinfångning från stora enskilda utsläppskällor och kör samtidigt fossilsportbil på sommaren. Ser ingen motsättning i det.
Man kan ju tänka sig ett system där man vid pumpen skulle kunna knappa in att man vill betala extra kolidioxidskatt. Då kan man enkelt välja ett så högt extrabelopp att man tankar lite mindre än man annars skulle gjort.
Problemet är att ingen gör det då, inte ens jag, just därför är det bättre med en skatt.
Problemet är ju att du kan tänka dig en skatt bara den inte är så hög att den begränsar dig.

Nu är du antingen helt obegriplig eller ironisk igen. Vad menar du? Bara för att man inte betala frivilligt så kan man inte tänka sig en högre skatt?
Syftet med en hög skatt är ju att styra om ett beteende. Att tycka det är bra samtidigt som man inte själv vill styra om sitt beteende tycker jag är obegripligt. Dubbelmoral om man vill.
Många tycker ju att hög skatt är bra så länge någon annan betalar mer...
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: "Dubbelmoral är bättre än ingen moral"

Inlägg av +46 »

Fidde skrev:
+46 skrev:
Rent filosofiskt vill jag tro att vi alla har en egen inre kompass som hjälper oss att hålla kursen. Kommer vi ur kurs så varnar kompassen om det. Väljer vi ändå av olika anledningar att avvika eller lämna utstakad kompassriktning så känns det direkt i hela kroppen. Detta behöver inte alltid vara fel eller förkastligt. Tvärtom så kan nya insikter, allmän förkovran, andra livsval, nya bekantskaper, osv få oss att ta ut en ny kompassriktning. Problem uppstår däremot oftast när man tror sig kunna se och ha förmåga att ändra andras inre kompasser eller än värre, projicerar sin egen kompass på andra.
I det verkliga livet är det inte alltid så lätt och det som känns rätt idag är ingen garanterad sanning imorgon. Om någon skulle fråga mig idag om jag kan tänka mig att avstå att flyga resten av mitt liv så skulle mitt svar bli tveklöst ja. Hade någon ställt samma fråga för fem eller tio år sedan så hade svaret blivit ett självklart - Aldrig i livet!!!
Sen är ju frågan om du är beredd att göra uppoffringen att inte flyga och samtidigt se alla bilder på facebook från folks thailandsresor och gång på gång förklara för dina barn varför alla deras kompisar får flyga men inte de.
Ska detta bli bra så måste väl alla, eller i alla fall den stora massan, vara med på tåget?
Om jag skulle uppleva det som en uppoffring eller att andra skulle bli drabbade så visst skulle jag kunna ompröva mitt val idag att avstå flyget. Har ingen flygskam men saknar heller inte flyget. Hade en arbetskamrat som alltid prioriterade tåg framför flyg. Jag tyckte att han gjorde en massa uppoffringar i sitt val men det tyckte inte han. Tvärtom så uppskattade han verkligen sina resor medan jag som flög tyckte resandet bara var jobbigt och stressande.
Jag tror inte på att stora massan vill eller kommer att avstå att flyga. Däremot tror jag att antal flygresor per capita kommer att minska så sakteliga inte minst resor i jobben i takt med förfinad visuell teknik och nya haptiska gränssnitt.
Installerat 13,2 kWp solceller
Verdi

Re: "Dubbelmoral är bättre än ingen moral"

Inlägg av Verdi »

Fredrik j skrev:

Syftet med en hög skatt är ju att styra om ett beteende. Att tycka det är bra samtidigt som man inte själv vill styra om sitt beteende tycker jag är obegripligt. Dubbelmoral om man vill.
Många tycker ju att hög skatt är bra så länge någon annan betalar mer...
Nu hade du otur igen. Det där är helt obegripligt och ologiskt.
Verdi

Re: "Dubbelmoral är bättre än ingen moral"

Inlägg av Verdi »

Fidde skrev:
Verdi skrev:
Fidde skrev:
MangeT skrev:
Självklart kan någon som förespråkar mindre flygresande få flyga men att som t.ex Wetterstrand flygpendla är väl inte att försöka begränsa sitt flygande??? Dessutom som offentlig person finns det större anledning att föregå med gott exempel och visa vägen! Kan hon hitta anledning till att hon måste flyga, då ser jag ingen anledning till att inte alla andra kan hitta anledningar till att flyga.
Fast jag tror inte att Wetterstrand valde att bli politiker för att begränsa sitt eget flygande? Jag fattar inte varför folk diskuterar hennes privatliv, det är ju totalt ointressant. Varför intresserar det folk? Kan de inte bry sig om något annat? Jag förstår inte.

Du tycker inte det är åtminstone lite stötande om man uppmanar andra att inte flyga men flyger mycket själv?

Att föregå med gott exempel är nog det mest effektiva om man vill förändra något.
Jo, det tycker jag. Men det gjorde hon väl inte? Hon ville väl införa incitament för att folk, totalt sett, skulle flyga mindre och det är ju väsensskilt från att uppmana andra att inte flyga?

Men, som jag antar du menar, skulle det med största sannolikhet varit mycket bättre för henne i debatten om hon inte hade haft en man i fel land. Hon skulle helt enkelt valt mellan sina drömmars man och att förändra världen till det bättre. Båda två går tydligen inte att förena enligt majoriteten av de jag har pratat med i alla fall.

Här kommer en liten sketch från Wetterstrands liv:
- Hej, jag måste göra slut med dig för att alla är arga på mig för att jag flyger till dig.
- Men alla andra flyger ju?
- Ja, men de gör inget för att försöka förbättra miljön så då är det OK. Jag kan i och för sig lägga ner hela mitt miljöengagemang vilket kommer att minska sannolikheten för en grön omställning vilket enligt min övertygelse kommer att försämra världen, för då är det helt plötsligt OK att jag flyger hur mycket som helst.

(OBS - Detta är lite med glimten i ögat)

Politik fungerar lite så. Tyvärr. Det ställs orimliga krav på politiker idag. Kolla bara på vad som hände Aida Hadzialic som fastnade i en kontroll precis på gränsen för rattonykterhet. 0,2 promille alltså. Hon körde hem från Köpenhamn så innan svenska gränsen körde hon lagligt då det är 0,5 promille i Danmark. Det är ju en skitsak men hon tvingades avgå... Helt otroligt egentligen.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: "Dubbelmoral är bättre än ingen moral"

Inlägg av MangeT »

Helt otroligt att inte politiker kan göra det som de kräver av alla andra. Helt otroligt att barnlediga politiker alltid råkar skriva in sig i riksdagen lagom till sommarstängning. Helt otroligt att politiker ska ha specialregler för pension trots att de uppfunnit ett så fantastiskt system för alla andra. Listan kan göras lång.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: "Dubbelmoral är bättre än ingen moral"

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:

Politik fungerar lite så. Tyvärr. Det ställs orimliga krav på politiker idag. Kolla bara på vad som hände Aida Hadzialic som fastnade i en kontroll precis på gränsen för rattonykterhet. 0,2 promille alltså. Hon körde hem från Köpenhamn så innan svenska gränsen körde hon lagligt då det är 0,5 promille i Danmark. Det är ju en skitsak men hon tvingades avgå... Helt otroligt egentligen.
Att köra rattonykter tycker inte jag är en skitsak. Att förlora jobbet för det är dock något annat. Nu var det väl inte jobbet hon förlorade utan förtroendeplats. Kan man ha förtroende för en som kör onykter? Att inte betala TV-licensen tycker jag är en mindre sak än att köra onykter, man utsätter inte andra i sin omgivning för ökade risker i alla fall. Även obetald TV-licens har lett till att politiker ha fått gå.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: "Dubbelmoral är bättre än ingen moral"

Inlägg av Fredrik j »

Verdi skrev:
Fredrik j skrev:

Syftet med en hög skatt är ju att styra om ett beteende. Att tycka det är bra samtidigt som man inte själv vill styra om sitt beteende tycker jag är obegripligt. Dubbelmoral om man vill.
Många tycker ju att hög skatt är bra så länge någon annan betalar mer...
Nu hade du otur igen. Det där är helt obegripligt och ologiskt.
Ställen lite mer specifik fråga så jag ser vad det är du tycker är svårt.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: "Dubbelmoral är bättre än ingen moral"

Inlägg av bylund »

Fidde skrev:
Ska detta bli bra så måste väl alla, eller i alla fall den stora massan, vara med på tåget?
Ja, bokstavligen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Verdi

Re: "Dubbelmoral är bättre än ingen moral"

Inlägg av Verdi »

Fredrik j skrev:
Verdi skrev:
Fredrik j skrev:

Syftet med en hög skatt är ju att styra om ett beteende. Att tycka det är bra samtidigt som man inte själv vill styra om sitt beteende tycker jag är obegripligt. Dubbelmoral om man vill.
Många tycker ju att hög skatt är bra så länge någon annan betalar mer...
Nu hade du otur igen. Det där är helt obegripligt och ologiskt.
Ställen lite mer specifik fråga så jag ser vad det är du tycker är svårt.
Att vara för en skatt som man inte redan betalar frivilligt är dubbelmoral?
Verdi

Re: "Dubbelmoral är bättre än ingen moral"

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
Verdi skrev:

Politik fungerar lite så. Tyvärr. Det ställs orimliga krav på politiker idag. Kolla bara på vad som hände Aida Hadzialic som fastnade i en kontroll precis på gränsen för rattonykterhet. 0,2 promille alltså. Hon körde hem från Köpenhamn så innan svenska gränsen körde hon lagligt då det är 0,5 promille i Danmark. Det är ju en skitsak men hon tvingades avgå... Helt otroligt egentligen.
Att köra rattonykter tycker inte jag är en skitsak. Att förlora jobbet för det är dock något annat. Nu var det väl inte jobbet hon förlorade utan förtroendeplats. Kan man ha förtroende för en som kör onykter? Att inte betala TV-licensen tycker jag är en mindre sak än att köra onykter, man utsätter inte andra i sin omgivning för ökade risker i alla fall. Även obetald TV-licens har lett till att politiker ha fått gå.
Det är ju en petitess. Hade hon inte kört över gränsen hade hon inte varit rattonykter enligt lagen. Eller om hon kört en halvtimme senare. Ja hon var på fel sida vår gräns. Men den är rätt godtycklig.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: "Dubbelmoral är bättre än ingen moral"

Inlägg av Fredrik j »

Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
Verdi skrev:
Fredrik j skrev:

Syftet med en hög skatt är ju att styra om ett beteende. Att tycka det är bra samtidigt som man inte själv vill styra om sitt beteende tycker jag är obegripligt. Dubbelmoral om man vill.
Många tycker ju att hög skatt är bra så länge någon annan betalar mer...
Nu hade du otur igen. Det där är helt obegripligt och ologiskt.
Ställen lite mer specifik fråga så jag ser vad det är du tycker är svårt.
Att vara för en skatt som man inte redan betalar frivilligt är dubbelmoral?
Nej, att vara för en hög skatt vars syfte är förändra ett beteende samtidigt som man inte själv är villig att förändras.
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: "Dubbelmoral är bättre än ingen moral"

Inlägg av HenrikC »

Jag knäcker de flesta i hyckleri: Jag har kört mina bilar på först rapsbränsle, sedan etanol och nu el. Samtidigt anser jag att klimathotet är en stor bluff. :lol:

För de som skriker "Konspirationsteorier!": Nej, det är helt enkelt så att forskning får större anslag om den anses viktig. Forskare som hittat stöd för något samhällshot skapar förutsättningar för att deras universitet eller forskningsorgan får större anslag. Om man forskar på jordbävningar, epidemier eller klimatet är inte det viktiga, pricipen är allmängiltig. Den som säger att "nej, det är inom normalvariationen" behöver ju inget större anslag, så de mer skeptiska forskarna får med tiden mindre anslag. Debatten får slagsida mot de mest alarmistiska. "När som helst kan vi drabbas av en förödande jordbävning! Mer forskning behövs.", "Nya virus uppstår i denna stund! Vi behöver mer anslag nu, imorgon är det försent. "

Politiker älskar att utöka sin makt. Förr var religionen det viktigaste verktyget för att skapa makt över folket. Idag är "Klimathotet" är ett sådant verktyg som kan användas för att tillskansa sig mer makt. "Invandringshotet" är ett nytt som seglat upp de senaste åren i flera länder. Medan den enkla folket pressas av nya skatter och kontroller så värmer den uppburna miljöpartisten sin båt med kopiösa mängder diesel samtidigt som nationalistpolitikern idkar älskog med sin nyfunna skönhet från andra sidan jorden.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 813
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: "Dubbelmoral är bättre än ingen moral"

Inlägg av Elof »

Fredrik j skrev:
Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
Verdi skrev:
Fredrik j skrev:

Syftet med en hög skatt är ju att styra om ett beteende. Att tycka det är bra samtidigt som man inte själv vill styra om sitt beteende tycker jag är obegripligt. Dubbelmoral om man vill.
Många tycker ju att hög skatt är bra så länge någon annan betalar mer...
Nu hade du otur igen. Det där är helt obegripligt och ologiskt.
Ställen lite mer specifik fråga så jag ser vad det är du tycker är svårt.
Att vara för en skatt som man inte redan betalar frivilligt är dubbelmoral?
Nej, att vara för en hög skatt vars syfte är förändra ett beteende samtidigt som man inte själv är villig att förändras.
I fallet koldioxidskatt har man att välja på inte bara "köra bensinbil" eller "inte köra bensinbil". Har inget problem med att folk kör bensinbil, men det bör göras med måtta, och då drar höga skatter åt rätt håll. Jag kör själv några hundra mil gammal fossilsportbil på sommaren och eldar givetvis inte upp sedlar motsvarande den högre koldioxidskatt jag gärna skulle se för det.
Förövrigt torde hög koldioxidskatt sporra driftiga entreprenörer att ta fram bra alternativ, även om jag inte själv startar elbilsfabriker. Är det dubbelmoral också kanske, att vänta tills någon annan gör jobbet och sedan bara köpa produkten?
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: "Dubbelmoral är bättre än ingen moral"

Inlägg av Fredrik j »

Vad som är "med måtta" är ju subjektivt.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: "Dubbelmoral är bättre än ingen moral"

Inlägg av Swede1 »

Hycklarna kan hyckla på bäst de vill ( eller är de pragmatiska?) Har du råd att inte hyckla så borde du inte göra det. Ex vis handla eko mat, köra elbil för en miljon och inte sur porsche etc etc. Fattiga vanliga nerskattade Svensson får hyckla hur han vill. Men riksdags politiker med 70 k i månaden av skattepengar ska vara j***gt noga. Halvera ersättningen, politiker är inget jobb utan ett tillfälligt förtroende uppdrag. Folkomröstning, någon? Dessutom skär bort 80 % av tjänstemännen runt riksdag/regering.
Skriv svar