Om man går in på Folksams sida och kryssar i Klimatbonusbil, får man fram en lista som Folksam rekommenderar.
Dock står det att Tesla 3 har 0kg i dragvikt.
Tesla X finns inte ens med i listan.
Vårt urval
Här hittar du årets urval över bra bilmodeller för olika drivmedel när det gäller säkerhet och utsläpp.
Du kan sortera urvalet efter de olika kolumnerna och även jämföra olika modeller mot varandra.
Tesla was banned from Swedish insurance company Folksam's "safest cars" list for the stupidest reason: They don't crash enough. Seriously.
If Tesla wants to be considered one of the safest car-makers on the road, they need to crash more. Folksam, a Swedish insurance company, released their annual study on the safest cars in their country, and the electric car company was notably omitted.
Apparently, Folksam requires vehicles to get into a certain number of accidents to qualify. The insurance company says they only recorded seven Tesla accidents this year. Meanwhile, the Toyota RAV4 was in more than enough wrecks to be considered the safest.
Lite märkligt eftersom de själva säger att SUV bilar är farliga. SUV bilar får sämre krocktester vid frontalkollisioner och voltningsolyckor.
Falsk säkerhet
Stadsjeepens egensäkerhet är inte högre än för övriga personbilar, snarare tvärtom.
I Euro NCAP:s krockprov får stadsjeepar generellt sämre resultat än vanliga personbilar vid frontalkollisioner.
Resultat från USA visar en högre dödsrisk i singelolyckor för stadsjeepar än för övriga personbilar.
Det beror till stor del på den ökade risken för voltningsolyckor på grund av biltypens högre tyngdpunkt
Teknikens Värld varnar för att Toyota RAV4 är farlig.
I höstens stora suvtest visar nya Toyota RAV4 upp många positiva sidor.
När säkerhetens sätts på prov i älgtestet visar RAV4 däremot upp en helt annan sida.
Beteendet i undanmanöverprovet är så pass farligt att vi, till dess att Toyota åtgärdat felet, avråder från köp av bilen.
Elbilar är minst lika säkra som en fossilbil.
Elektriska fordons högspänningssystem stängdes av pålitligt under kraschen.
Och trots massiv deformation av batteriet fanns det ingen brand.
Experimentet bekräftar att det inte finns någon
anledning att känna sig mindre säker i ett elektriskt fordon än i en fossilbil.
Dekra har kraschtester med en Renault Zoe och tre Nissan Leaf utförda där hastigheterna var betydligt
högre än de som föreskrivs i standard kraschtest. Resultaten övertygade testarna.
I krocktesterna slängdes fordonen mot en stolpe i olika hastigheter för att simulera olika scenarier av trädpåverkan.
Renault Zoe kolliderade med 60 km / h i sidled med stolpen, Nissan Leaf från den första generationen kolliderade
också sidled på 60 och 75 km / h mot stolpen. Dessutom, i det fjärde scenariot, den frontala påverkan av en Nissan Leaf vid 84 km / h.
Slutsats av olycksforskarna: "Skademönstren från krocktesterna är jämförbara med dem på konventionellt drivna fordon,"
säger Dekra-experten Markus Egelhaaf. "Elektriska fordons högspänningssystem stängdes av pålitligt under kraschen.
Och trots massiv deformation av frekvensbatteriet fanns det ingen brand. "
I grund och botten skulle det bara vara svårt att överleva bara sidoträdet i sådana hastigheter, så Egelhaaf.
"Men det gäller alla typer av bilar, oavsett typ av enhet. Våra experiment bekräftar att det inte finns någon
anledning att känna sig mindre säker i det elektriska fordonet än i den konventionella bilen. "
Experter inom forskning om trafikolyckor vid University Medical Center Göttingen deltog också i kraschtestet.
Syftet med forskningsprojektet är att optimera räddningen av fångar från kraschade bilar.
Efter kraschtesterna gjordes därför försök med vilka metoder och med vilka hjälpmedel räddningstjänsterna
bäst kunde få de fångarna ur vrakarna. Slutsats: Det rena räddningsarbetet kan utföras med de befintliga
resurserna hos brandkåren lika snabbt som i konventionellt drivna fordon.
Dessutom testades ett nytt släcksystem för att snabbt släcka ett eventuellt brinnande drivbatteri.
Den så kallade brandlansen krossas enligt meddelandet från brandkåren direkt in i batterilådan.
"Detta innebär att släckningsarbetet sker inom batteriet, så att säga, för att stoppa spridningen
av elden till andra battericeller," förklarar Egelhaaf. "De första insikterna om förfarandet är positiva,
för ett slutligt uttalande är ytterligare forskning nödvändig."