Hyundai tror på vätgaslastbilar

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hyundai tror på vätgaslastbilar

Inlägg av Svenssons »

[JM] skrev:
Svenssons skrev:
Om en vätgaslastbil vill kunna ha en räckvidd på 100 mil utan tankning och drar 6 gånger en vätgaspersonbil så går det åt 60 kg vätgas (1kg vätgas per 10 mil i personbil). Vid 700 bar kommer detta ta ca 2400 liter i inre volym på gastankarna. Yttre volym tar lite mer plats och det är cylindrar som måste stuvas undan. Nu vet jag inte hur stor en tank på en lastbil är idag men jag misstänker att den är bra mycket mindre än +2500 liter.
Tankarna brukar väl vara 400L stora. Sen har väl en del 2st.
Är de på totalt 800-900 liter så kan väl en diesellastbil ta sig ca 200 mil. Det motsvarar mer än 5000 liters volym för vätgas.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Re: Hyundai tror på vätgaslastbilar

Inlägg av Verdi »

Laban skrev:

Visst kräver det högre nätavgift men laddarna används också betydligt mer. Man kommer inte att ladda lastbilarna hemma i lika stor grad som personbilar och fordonen körs konstant under dagen. Det kan gå månader mellan gångerna jag snabbladdar medan lastbilar kommer att laddas dagligen. Därför tror jag som jag nämnde att de kWh man säljer på snabbladdarna kommer att kosta betydligt mindre för lastbilar jämfört med personbilar.

När det gäller täckningsgrad så kommer lastbilarna ha 100 mils räckvidd. Det kommer alltså att krävas betydligt färre stationer än vad personbilar kräver. Dessutom kommer väldigt få om några ligga i tätbebyggda områden. Så gissningsvis kommer markkostnaderna vara relativt låga.

100 mil ggr 20 kWh = 2000 kWh. Dvs 20 st batteripack a 100 kWh. Ja varför inte? 20 ggr 5-600kg = 10-12 ton batterier? Det kanske inte är ett problem? Verkar som ett lastbilsekipage väger runt 18 ton olastat idag och får lasta 64 ton. Vilket begränsar t ex timmerbilar o dyl. Men de flesta laster begränsas väl inte av vikt utan av volym?

Men det handlar också om ~2 timmars laddtid från 5% till 80% SOC även vid max laddhastighet på 1 MW. (om man tänker sig ungefär samma kurva som dagens Tesla-batterier)

Men det kanske inte är ett så stort problem? Man kan ju köra ett helt skift på en laddning.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hyundai tror på vätgaslastbilar

Inlägg av LarsL »

Nu behöver man ju inte så mycket som 200 mil. Men hur långtid skulle det ta att pumpa 4000 liter 700 bar vätgas?
Skriv svar