Ngenic. Reglering av värmepump. Bra eller dåligt?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Ngenic. Reglering av värmepump. Bra eller dåligt?

Inlägg av Henrik Torphammar »

Legato skrev:
OK! Vi har inga termostater på hela nedervåningen utan där är det "fullt spjäll" hela tiden. Som jag förstått det är det då iaf OK att reglera ner temperaturen i sovrummen på ovanvåningen? Eller skulle du alltså avråda även från detta?
Precis så man gör, fullt spjäll och låta VP gå mot så låg framledning som möjligt. Att sänka ytterligare i de rummen som behöver är ju naturligt. Men då pratar vi ju en injustering av värmeslingorna man gör en gång, ingenting som lirar på timme.
Legato skrev:
Som jag förstår dig är det alltså ingen vits att sänka temperaturen dagtid på nedervåningen? Det ger i praktiken alltså ingen besparing?
Nä precis. Med bibehållen komfort, alltså att det är varmt när du kommer hem igen så kommer det bli dyrare att sänka dagtid.
Legato skrev:
Slutligen... Ngenic "ska" dels känna av solinstrålning men också använda väderprognosen. För mig känns det intuitivt bra att komma ifrån situationen man har nu när pumpen inte "vet" om det ska ske en stor temperaturväxling. Dvs exempelvis kan det vara kallt på morgonen och den kör på för fullt utan att "veta" att det några timmar senare kommer vara betydligt varmare. Vi får också i väldigt mycket extra värme när solen skiner pga stora fönster i söderläge, man tänker ju att det då borde vara bra att pumpen "vet" att solen skiner/kommer skina?
Jag tänker som du, men eftersom systemet är så trögt så är det svårt. Du skulle ju egentligen haft en ackumulatortank så du låter VP gå på full malle när solen skiner in och suger åt sig all den goa värmen och för in den i en vattentank. Du matar ju din frånluftare med varm luft innefrån ditt hus. Så VP bör ju gå när det är varmt inne och stå still när det är kallare.

Jag tjatade som en galning om just detta med att förutse väder, då i avseende att låta en uteluftare arbeta upp högre temperatur i tanken om det var varmt ute för att sedan inte behöva kämpa på natten i minusgrader. Men då var intresset väldigt svalt från kyltekniker och styrgrupp för företaget.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Skriv svar