Allego laddare

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Allego laddare

Inlägg av LarsL »

Jag vet inte, men jag tror det finns en marknad för dessa bilar. Tänk dig att de kanske kommer kosta som dagen Model S LR.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Allego laddare

Inlägg av [JM] »

En snabb kik på trender/kurvor över batterier ser ut att dubblera kapaciteten på ca 10 år.
Kostnaderna verkar sjunka med ca 18% per år.
Om 10 år kommer alltså det dubbelt så stora batteriet kosta ca en femtedel/kwh (1/1.18^10=0.19) dvs 2.5 ggr mindre än dagen batterier.
Dubbla storleken för 40% av priset.
Edit: det lär ju balansera ut sig. Om laddning blir billigt och enkelt kommer inga stora batterier köpas. Blir laddning dyrt så kommer efterfrågan på större batterier.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Allego laddare

Inlägg av EnTraktor »

[JM] skrev:
En snabb kik på trender/kurvor över batterier ser ut att dubblera kapaciteten på ca 10 år.
Ange gärna källa, Tesla har som sagt gått från ca 85 till ca 100 på 7 år, alltså knappt 20 procent.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Allego laddare

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Jag vet inte, men jag tror det finns en marknad för dessa bilar. Tänk dig att de kanske kommer kosta som dagen Model S LR.
En marknad finns det men den är inte stor. Kan som sagt var jämföras med avgasbilar som kan köra 0-100 km/h på 3 sekunder. Det är nisch-bilar och kommer sannolikt att kosta mer än dagens Model S LR. Model S LR har inte 100 mils räckvidd och jag tror att vi måste vänja oss vid dyrare bilar. De kommer inte gå ner i pris och få bättre egenskaper. Att bygga en bil som har 100 mils räckvidd, kostar som en Model S LR och i övrigt är budget och saknar alla moderniteter lär inte ha en marknad.

Tänk på att elbilen alltid kan vara färdigladdad på morgonen mot avgasbilen som sannolikt i snitt har lite drygt halv tank på morgonen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Allego laddare

Inlägg av taliz »

EnTraktor skrev:
LarsL skrev:
Svenssons skrev:
[JM] skrev:
Finns det några trender som pekar på stt batteriutvecklingen håller på att avta?
Idag är ju 60-70kWh "standard" på vanliga/kommande 400tkr bilar.
Ökad energidensitet och minskad kostnad kommer inte läggas på större batteripack med samma vikt utan på billigare och lättare batteripack. Då kommer bilarna bli billigare och få bättre köregenskaper (acceleration, kurvtagning, bromssträcka, energiförbrukning).
Men du ska inte underskatta räckviddsångesten. Den kraften är stor.
Den överlägset starkaste kraften är plånboken. Svensson kommer inte köpa ett batteri som används 4 gånger per år. Utan det blir en 100k billigare bil och ett extra 20 min laddstopp istället någon gång per år.
Konstigt då att Svensson nu köper stora fyrhjulsdrivna monster på löpande band, trots att de aldrig kör utanför asfalten.
(Volvos mest sålda bil är numera SUVen XC60).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Allego laddare

Inlägg av Jerker »

Fast med Svensson menar man ju den stora massan och inte höginkomsttagare som dessutom kan få bilen via jobbet till en lägre kostnad. Jag har också haft bilar som en gång var det främsta som t.ex. Volvo kunde bygga, men då var de 15-25 år gamla. Jag köpte dem inte som nya, och så är det också med den stora andelen bilägare i det här landet. De flesta köper sin första nya bil när de har hunnit fylla 50, och det stämde bra in på både mig och min fru, och det var inte stora feta BMW vi köpte utan en Kia Rio resp. Zoe.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Allego laddare

Inlägg av EnTraktor »

taliz skrev:
EnTraktor skrev:
LarsL skrev:
Svenssons skrev:
[JM] skrev:
Finns det några trender som pekar på stt batteriutvecklingen håller på att avta?
Idag är ju 60-70kWh "standard" på vanliga/kommande 400tkr bilar.
Ökad energidensitet och minskad kostnad kommer inte läggas på större batteripack med samma vikt utan på billigare och lättare batteripack. Då kommer bilarna bli billigare och få bättre köregenskaper (acceleration, kurvtagning, bromssträcka, energiförbrukning).
Men du ska inte underskatta räckviddsångesten. Den kraften är stor.
Den överlägset starkaste kraften är plånboken. Svensson kommer inte köpa ett batteri som används 4 gånger per år. Utan det blir en 100k billigare bil och ett extra 20 min laddstopp istället någon gång per år.
Konstigt då att Svensson nu köper stora fyrhjulsdrivna monster på löpande band, trots att de aldrig kör utanför asfalten.
(Volvos mest sålda bil är numera SUVen XC60).
Andelen SUVar i Sverige är under 10% och i andra länder är siffran ännu lägre. Visst säljs det SUVar, prestandamonster och dyra bilar, men det absoluta majoriteten är medelklassbilar och tittar man i Europa så är det småbilar som dominerar på vägarna. Svensson eller EU-Svensson kommer inte köpa Model X eller E-tron utan det blir Model3, ID.3, Corsa-e, Škoda Citigo IV, 208e, Zoe, Seat Mii som kommer bli storsäljarna i Europa 2021-2022.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Allego laddare

Inlägg av [JM] »

EnTraktor skrev:
[JM] skrev:
En snabb kik på trender/kurvor över batterier ser ut att dubblera kapaciteten på ca 10 år.
Ange gärna källa, Tesla har som sagt gått från ca 85 till ca 100 på 7 år, alltså knappt 20 procent.
Här är en:
https://www.researchgate.net/figure/Bat ... _268459609

Men googla på: battery trends 2019 density
Så får du mkt matnyttigt. Obs Jag skrev "en snabb kik" dvs jag har inte spenderat 5 timmar till källgranskning.
Får kolla igenom Tony Sebas presentation igen. Har för mig han tog upp det också.

Eller sidan 33 i denna presentation.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Allego laddare

Inlägg av EnTraktor »

[JM] skrev:
EnTraktor skrev:
[JM] skrev:
En snabb kik på trender/kurvor över batterier ser ut att dubblera kapaciteten på ca 10 år.
Ange gärna källa, Tesla har som sagt gått från ca 85 till ca 100 på 7 år, alltså knappt 20 procent.
Här är en:
https://www.researchgate.net/figure/Bat ... _268459609

Men googla på: battery trends 2019 density
Så får du mkt matnyttigt. Obs Jag skrev "en snabb kik" dvs jag har inte spenderat 5 timmar till källgranskning.
Får kolla igenom Tony Sebas presentation igen. Har för mig han tog upp det också.

Eller sidan 33 i denna presentation.
Du länkar en graf med Ni-Cd batteriet från 1985 när vi diskuterar batterier 2019? Hade jag hittat nått på Google hade jag inte frågat.
Dom fakta vi har är att det bästa batteriet Tesla kunde erbjuda för 7 år sedan var ca 85 kWh. Idag kan dom erbjuda ca 100 kWh med ungefär samma fysiska storlek.
Så vi har fått 20% mer kapacitet på 7 år. Vad finns det för källa till att det fördubblas på 10 år?
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Allego laddare

Inlägg av tor-ake »

Nissan leaf hade 24kWh 2011 och 40kWh 2018 i samma formfaktor, 2019 har de 62kWh, fortfarande i samma packvolym.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Allego laddare

Inlägg av [JM] »

EnTraktor skrev:
[JM] skrev:
EnTraktor skrev:
[JM] skrev:
En snabb kik på trender/kurvor över batterier ser ut att dubblera kapaciteten på ca 10 år.
Ange gärna källa, Tesla har som sagt gått från ca 85 till ca 100 på 7 år, alltså knappt 20 procent.
Här är en:
https://www.researchgate.net/figure/Bat ... _268459609

Men googla på: battery trends 2019 density
Så får du mkt matnyttigt. Obs Jag skrev "en snabb kik" dvs jag har inte spenderat 5 timmar till källgranskning.
Får kolla igenom Tony Sebas presentation igen. Har för mig han tog upp det också.

Eller sidan 33 i denna presentation.
Du länkar en graf med Ni-Cd batteriet från 1985 när vi diskuterar batterier 2019? Hade jag hittat nått på Google hade jag inte frågat.
Dom fakta vi har är att det bästa batteriet Tesla kunde erbjuda för 7 år sedan var ca 85 kWh. Idag kan dom erbjuda ca 100 kWh med ungefär samma fysiska storlek.
Så vi har fått 20% mer kapacitet på 7 år. Vad finns det för källa till att det fördubblas på 10 år?
Om jag klistarar in bilden här från länken och ber dig förklara vad den RÖDA trappan visar. Hittar du informationen du söker då?
Battery-Energy-Density-Trends-Improvements-in-Lithium-Ion-battery-technology-has.png
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Allego laddare

Inlägg av [JM] »

Tar den andra bilden som inkluderar nyare teslabatterier. Sen får gärna någon fylla på om dessa siffror är helt uppåt väggarna. Allt man läser på internet är ju inte sant....
Framgår inte om röda pilen är verklig utveckling eller spådom tyvärr.
lattice-energy-llc-battery-energy-density-product-safety-thermal-runaways-and-ultralow-energy-neutron-reactions-april-14-2016-33-638.jpg
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Allego laddare

Inlägg av [JM] »

Sökte lite på model 3 och hittade 711Wh/Liter
https://insideevs.com/news/342679/tesla ... l-s-p100d/
vilket korrelerar hyggligt med pilen i bilden ovan beroende på vilket datum man sätter. Ska man välja Lanseringsdatum för Model 3 eller datumet då cellkemin fastslogs och man kunde påböra produktifieringen eller någonstans därimellan.....
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Allego laddare

Inlägg av Jerker »

tor-ake skrev:
Nissan leaf hade 24kWh 2011 och 40kWh 2018 i samma formfaktor, 2019 har de 62kWh, fortfarande i samma packvolym.
Den senaste Nissan Leaf har väl dock inte samma volym och utformning på batteripacket som den första generaionen?

Renault Zoe har däremot nästan exakt samma utrymme nu som från början. De gick från 22 kWh till 41 i exakt samma pack, men då var en hel del av förbättringen att de helt enkelt packade cellerna bättre. Nu är det väl 51 kWh i den nyaste. Hur som helst så är inte hela förbättringen i kWh/volymenhet beroende på en ökad energidensitet i cellerna utan till stor del bättre paketerade celler.
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Allego laddare

Inlägg av Nect »

Ingen som hört nått mer om Allego? Har gått nått år nu, så vart är alla laddare? :roll:
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Allego laddare

Inlägg av Tessi19 »

I Mariestad finns nu snart två 300kW och två 50kW laddare med två kablar vardera (alltså 8 laddplatser totalt).
Finns bredvid SuC Mariestad.Bild
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Allego laddare

Inlägg av fth »

Tessi19 skrev:
I Mariestad finns nu snart två 300kW och två 50kW laddare med två kablar vardera (alltså 8 laddplatser totalt).
Finns bredvid SuC Mariestad.
Jag har bara testat Allego 150 kW-stolpar (Tyskland), men dom är iaf delade, dvs 150 kW totalt att fördela på dom två kablarna, jag fick aldrig mer än 70 kW när en annan bil laddade bredvid.

Jag misstänker starkt att det är fallet även här, men med 300 kW så spelar det ju förstås lite mindre roll.

50 kW delat på två är dock inte mycket att hänga i julgranen, man får hoppas det är 50 kW per kabel där.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Allego laddare

Inlägg av Tessi19 »

fth skrev:
Tessi19 skrev:
I Mariestad finns nu snart två 300kW och två 50kW laddare med två kablar vardera (alltså 8 laddplatser totalt).
Finns bredvid SuC Mariestad.
Jag har bara testat Allego 150 kW-stolpar (Tyskland), men dom är iaf delade, dvs 150 kW totalt att fördela på dom två kablarna, jag fick aldrig mer än 70 kW när en annan bil laddade bredvid.

Jag misstänker starkt att det är fallet även här, men med 300 kW så spelar det ju förstås lite mindre roll.

50 kW delat på två är dock inte mycket att hänga i julgranen, man får hoppas det är 50 kW per kabel där.

/fth
Fast dem ser lite ut som julgran Bild;)
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Allego laddare

Inlägg av MrRun »

Den här tråden är värd en uppdatering. Allego håller på att bli en intressant laddoperatör även i Sverige med ofta 6x300kw med kortbetalning.

Nyss öppnat en station i Gävle.
Uppsnappat på FB från Allegoanställd:
Linköping om ca 2 v.
2022 öppnar 15 till, bl.a Norrköping, Halmstad, Tierp, Storlien, Enköping, Värnamo, Ödeshög, Markaryd, Kungsbacka.
2023 är planen 20-30st nya.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Allego laddare

Inlägg av mati »

Varför är det ingen som vill bygga en snabbladdare utmed E20 mellan Göteborg och Mariestad? Det är 20 mil på en europaväg mellan Sveriges två största städer och det enda som finns är ett fåtal ynka och ensamma 50kW-laddare. Det är fan skamligt.
Jag blir milt sagt trött på att nya snabbladdare bara byggs på sådana ställen där det redan finns snabbladdning. Täck för h*e de vita fläckarna först.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Allego laddare

Inlägg av Remuz »

E20 är sjukt tråkig, men jag har velat ha en SuC i Laxå länge. Hjälper ju inte dig, då det inte är rätt sträcka eller laddning till din bil :lol:

De vita fläckarna är troligen vita för att man bedömer att kundunderlag saknas tyvärr
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Allego laddare

Inlägg av mati »

Remuz skrev:
E20 är sjukt tråkig, men jag har velat ha en SuC i Laxå länge. Hjälper ju inte dig, då det inte är rätt sträcka eller laddning till din bil :lol:

De vita fläckarna är troligen vita för att man bedömer att kundunderlag saknas tyvärr
Att sträckan är tråkig är ju bara ytterligare en anledning till att bygga snabbladdare. Man vill absolut inte stanna längre än nödvändigt. ;)
Nu byggs ju hela sträckan ut till typ motorväg eller 2+1 väg eller nåt. Man kan ju tycka att det då även borde ingå laddinfrastruktur. Men så långt går nog planerna inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Allego laddare

Inlägg av Tessi19 »

mati skrev:
Remuz skrev:
E20 är sjukt tråkig, men jag har velat ha en SuC i Laxå länge. Hjälper ju inte dig, då det inte är rätt sträcka eller laddning till din bil :lol:

De vita fläckarna är troligen vita för att man bedömer att kundunderlag saknas tyvärr
Att sträckan är tråkig är ju bara ytterligare en anledning till att bygga snabbladdare. Man vill absolut inte stanna längre än nödvändigt. ;)
Nu byggs ju hela sträckan ut till typ motorväg eller 2+1 väg eller nåt. Man kan ju tycka att det då även borde ingå laddinfrastruktur. Men så långt går nog planerna inte.
Det finns ett antal år till innan det är färdigt ;)
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Allego laddare

Inlägg av mati »

Tessi19 skrev:
Det finns ett antal år till innan det är färdigt ;)
Jag vet. Hittills ser det inte ut som det någonsin blir färdigt. Den dagen det är klart behöver jag kanske inte ladda alls längre, då har jag gått i pension eller ligger under marken. ;) :shock:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Allego laddare

Inlägg av Klintan »

mati skrev:
Varför är det ingen som vill bygga en snabbladdare utmed E20 mellan Göteborg och Mariestad? Det är 20 mil på en europaväg mellan Sveriges två största städer och det enda som finns är ett fåtal ynka och ensamma 50kW-laddare. Det är fan skamligt.
Jag blir milt sagt trött på att nya snabbladdare bara byggs på sådana ställen där det redan finns snabbladdning. Täck för h*e de vita fläckarna först.
Tyvärr fortfarande en vit fläck, SuC Jung verkar inte öppnats.
Screenshot_20220518-155455.jpg
Elbilist sedan 2014
Skriv svar