Nä precis.Remuz skrev:Det är väl lite som macken idag. Känner väl inte mycket på just försäljningen av bränsle?termosen skrev:Jag tror affärsmodellen för företag som enbart vill tjäna pengar på snabbladdning kan bli lite knepig. Med elbilar som går längre och längre minskar behovet av snabbladdning, utan destinationsladdning blir desto viktigare.
Så bolag som kan erbjuda något annat när man snabbladdar eller där man destinationsladdar tror jag kan tjäna på detta. Alltså där något annat än elen är inkomsten, och elen är enbart en service för att få dit människor.
Så, restauranger, hotell och andra aktiviteter bör kunna tjäna mest på elektrifieringen.
Allego laddare
Moderator: Redaktion
Re: Allego laddare
Model Y LR
Model S 100D -18
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Allego laddare
Jag är ganska så säker att om vi tittar frammåt i tiden så kommer laddningen kosta efter hastighet.
Laddning med upp till ca 11-22 kW som kräver obefintlig infrastruktur kommer kosta ca 1-2.50 kr/kWh
Laddning med upp till ca 40-50 kW som kräver lite dyrare laddare och billigt nätabonnemang kommer kosta ca 3-5 kr/kWh
Laddning med upp till ca 100-150 kW som kräver transformatorstation, dyrare laddare och dyrt nätabonnemang kommer kosta ca 5-8 kr/kWh
Laddning med upp till ca 200-350 kW som kräver transformatorstation, väldigt dyra laddare och extermt dyrt nätabonnemang kommer kosta ca 6-15 kr/kWh
Både denna artikel och Ionity's tidigare läckta prislista indikerar att priserna kommer hamna på dessa nivåer.
Vardagsladdning blir billigt och det som gör elbilsägandet billigt. Ju snabbare man vill ladda dessto mer får man betala.
Ska bli intressant att leta upp denna tråd i 2021-2022 och se hur rätt jag träffade med priserna.
Laddning med upp till ca 11-22 kW som kräver obefintlig infrastruktur kommer kosta ca 1-2.50 kr/kWh
Laddning med upp till ca 40-50 kW som kräver lite dyrare laddare och billigt nätabonnemang kommer kosta ca 3-5 kr/kWh
Laddning med upp till ca 100-150 kW som kräver transformatorstation, dyrare laddare och dyrt nätabonnemang kommer kosta ca 5-8 kr/kWh
Laddning med upp till ca 200-350 kW som kräver transformatorstation, väldigt dyra laddare och extermt dyrt nätabonnemang kommer kosta ca 6-15 kr/kWh
Både denna artikel och Ionity's tidigare läckta prislista indikerar att priserna kommer hamna på dessa nivåer.
Vardagsladdning blir billigt och det som gör elbilsägandet billigt. Ju snabbare man vill ladda dessto mer får man betala.
Ska bli intressant att leta upp denna tråd i 2021-2022 och se hur rätt jag träffade med priserna.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Allego laddare
Har du baserat dessa gissningar efter någon underliggande beräkning eller ur luften?EnTraktor skrev:Jag är ganska så säker att om vi tittar frammåt i tiden så kommer laddningen kosta efter hastighet.
Laddning med upp till ca 11-22 kW som kräver obefintlig infrastruktur kommer kosta ca 1-2.50 kr/kWh
Laddning med upp till ca 40-50 kW som kräver lite dyrare laddare och billigt nätabonnemang kommer kosta ca 3-5 kr/kWh
Laddning med upp till ca 100-150 kW som kräver transformatorstation, dyrare laddare och dyrt nätabonnemang kommer kosta ca 5-8 kr/kWh
Laddning med upp till ca 200-350 kW som kräver transformatorstation, väldigt dyra laddare och extermt dyrt nätabonnemang kommer kosta ca 6-15 kr/kWh
Ju snabbare man vill ladda dessto mer får man betala. Vardagsladdning blir billigt och det som gör elbilsägandet billigt.
Ska bli intressant att leta upp denna tråd i 2021-2022 och se hur rätt jag träffade med priserna.
Re: Allego laddare
Jag tror som dig Traktorn, med undantaget att jag inte tror man kommer behöva de feta ledningarna till varje laddplats då jag tror man kommer ha batterier som laddas upp hela nätterna när inte många bilar snabbladdar och som sedan laddas ur under dagen när det är genomströmning på stationerna. Så troligen lite lägre priser än du skrev ovan. Ska bli kul att se 2022 som sagt
Preem tjänar enligt obekräftade uppgifter inget på att sälja bensin. Dock tjänar dom bra pengar på att raffa råoljan till bensin. Kan bara tänka att de bensinbolag som inte har hela kedjan måste ha svårt att få det att gå runt. Är det kanske därför alla småstationer lägger ner?
Preem tjänar enligt obekräftade uppgifter inget på att sälja bensin. Dock tjänar dom bra pengar på att raffa råoljan till bensin. Kan bara tänka att de bensinbolag som inte har hela kedjan måste ha svårt att få det att gå runt. Är det kanske därför alla småstationer lägger ner?
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Allego laddare
Vilken förbrukning används då för avgasbilen mot elbilen? Är det NEDC, WLTP eller en mer faktisk anpassad förbrukning? Är det NEDC och även WLTP så blir kostnaden per kWh inte så farlig anser jag men om man dubblar förbrukningssiffran för avgasbilen men inte för elbilen så blir det såklart dubbelt så dyrt.TiborBlomhall skrev:Han menade milkostnad.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Allego laddare
Ja, fortsätter batteriutvecklingen som hittills så kommer det snart inte behövas. Snabbladdare. Har bilen 100 mil i räckvidd så kommer åtminstone jag knappast någonsin köra längrepå en dag eller i sträck. Även om jag någon enstaka gång per år kör längre så är det blir det så sällan att jag inte kommer vara särskilt priskänslig. Även behovet minskar ju då jag bara behöver de extra milen utöver 100 mil laddade under dagens resa. Säg att jag behöver 20 mil till för att ta mig fram och tillbaka till Stockholm, totalt 120 mil. Då räcker det ju med att få in typ 40 kWh under de naturliga pauserna. Har jag ett möte i Stockholm på 4 timmar så räcker ett Typ2 uttag.
Re: Allego laddare
Elbilar med 100 mils räckvidd är ungefär som avgasbilar som kan köra 0-100 km/h på 3 sekunder. De kommer vara ungefär lika vanliga och kosta ungefär samma peng...LarsL skrev:Ja, fortsätter batteriutvecklingen som hittills så kommer det snart inte behövas. Snabbladdare. Har bilen 100 mil i räckvidd så kommer åtminstone jag knappast någonsin köra längrepå en dag eller i sträck. Även om jag någon enstaka gång per år kör längre så är det blir det så sällan att jag inte kommer vara särskilt priskänslig. Även behovet minskar ju då jag bara behöver de extra milen utöver 100 mil laddade under dagens resa. Säg att jag behöver 20 mil till för att ta mig fram och tillbaka till Stockholm, totalt 120 mil. Då räcker det ju med att få in typ 40 kWh under de naturliga pauserna. Har jag ett möte i Stockholm på 4 timmar så räcker ett Typ2 uttag.
Vanliga elbilar kommer inte ha uppåt 100 mils räckvidd. 40-60 mil är nog där majoriteten kommer ligga. Några få procent kommer ha längre räckvidd och resten lägre.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Allego laddare
Som sagt ovan, elbilar med 100 mil räckvidd kommer vara lika vanliga som fossilbilar som gör 0-100 på 3 sek.
Batterier kräver enorma mängder metaller och resurser vilket gör att snittbilen de närmaste åren kommer ha ett batteri på ca 40-70 kWh som kommer ge 20-35 mils räckvidd.
Svensson kommer ladda med ca 100-150 kW när hen är ute och reser för att hålla kostnaden nere.
Självklart kommer det finnas några bilar med 120 kWh batterier och några kommer ladda med 350 kW men detta är inget som Svensson kommer ha råd med.
Batterier kräver enorma mängder metaller och resurser vilket gör att snittbilen de närmaste åren kommer ha ett batteri på ca 40-70 kWh som kommer ge 20-35 mils räckvidd.
Svensson kommer ladda med ca 100-150 kW när hen är ute och reser för att hålla kostnaden nere.
Självklart kommer det finnas några bilar med 120 kWh batterier och några kommer ladda med 350 kW men detta är inget som Svensson kommer ha råd med.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Allego laddare
Finns det några trender som pekar på stt batteriutvecklingen håller på att avta?
Idag är ju 60-70kWh "standard" på vanliga/kommande 400tkr bilar.
Idag är ju 60-70kWh "standard" på vanliga/kommande 400tkr bilar.
Re: Allego laddare
This.[JM] skrev:Finns det några trender som pekar på stt batteriutvecklingen håller på att avta?
Idag är ju 60-70kWh "standard" på vanliga/kommande 400tkr bilar.
Jag tror på en fördubbling av energidensitet inom 10 år. Dagens 100 = morgondagens 200 för samma kostnad.
Model Y LR
Model S 100D -18
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Allego laddare
Batteriutvecklingen är ca 3-5% per år skulle jag säga. Så man ska inte förvänta sig nån revolution. Samtidigt som miljarder bilar ska bytas och helst kosta lika lite som dagens fossilbilar. Då kommer metallerna inte räcka till om man ska ha stora batterier. Som sagt tidigare 40-70 kWh kommer vara standard många år framöver.[JM] skrev:Finns det några trender som pekar på stt batteriutvecklingen håller på att avta?
Idag är ju 60-70kWh "standard" på vanliga/kommande 400tkr bilar.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Allego laddare
Ja, jag kommer att ladda 100-150 kW när jag är ute och reser men det beror inte på kostnaden utan på att min bil inte kan ladda snabbare...EnTraktor skrev:Svensson kommer ladda med ca 100-150 kW när hen är ute och reser för att hålla kostnaden nere.
Självklart kommer det finnas några bilar med 120 kWh batterier och några kommer ladda med 350 kW men detta är inget som Svensson kommer ha råd med.
Skulle min bil klara av att ladda snabbare än 150 kW skulle det kunna hända att jag laddar snabbare men troligen kommer jag oftast att ändå behöva stanna längre än vad laddningen då skulle ta så det är mest pengar i sjön att ladda snabbare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Allego laddare
Tesla som är ledande på batterier har gått från ca 85 till ca 100 kWh på 7 år - absolut ingen revolution eller fördubbling. Batterirevolutionen finns än så länge bara på Ny Tekniks löpsedlar.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Allego laddare
Ökad energidensitet och minskad kostnad kommer inte läggas på större batteripack med samma vikt utan på billigare och lättare batteripack. Då kommer bilarna bli billigare och få bättre köregenskaper (acceleration, kurvtagning, bromssträcka, energiförbrukning).[JM] skrev:Finns det några trender som pekar på stt batteriutvecklingen håller på att avta?
Idag är ju 60-70kWh "standard" på vanliga/kommande 400tkr bilar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Allego laddare
Det som kan dämpa utvecklingen är att folk inte kommer efterfråga det. De flesta kommer kanske välja en lite billigare och lite lättare bil med 40 mils räckvidd istället för en med 100 mils räckvidd. Jag har ju redan gjort så. Men tekniskt funkar det säkert om 10 år att ha den typen av räckvidd i en Model 3 LR.[JM] skrev:Finns det några trender som pekar på stt batteriutvecklingen håller på att avta?
Idag är ju 60-70kWh "standard" på vanliga/kommande 400tkr bilar.
Re: Allego laddare
Men du ska inte underskatta räckviddsångesten. Den kraften är stor.Svenssons skrev:Ökad energidensitet och minskad kostnad kommer inte läggas på större batteripack med samma vikt utan på billigare och lättare batteripack. Då kommer bilarna bli billigare och få bättre köregenskaper (acceleration, kurvtagning, bromssträcka, energiförbrukning).[JM] skrev:Finns det några trender som pekar på stt batteriutvecklingen håller på att avta?
Idag är ju 60-70kWh "standard" på vanliga/kommande 400tkr bilar.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Allego laddare
Den överlägset starkaste kraften är plånboken. Svensson kommer inte köpa ett batteri som används 4 gånger per år. Utan det blir en 100k billigare bil och ett extra 20 min laddstopp istället någon gång per år.LarsL skrev:Men du ska inte underskatta räckviddsångesten. Den kraften är stor.Svenssons skrev:Ökad energidensitet och minskad kostnad kommer inte läggas på större batteripack med samma vikt utan på billigare och lättare batteripack. Då kommer bilarna bli billigare och få bättre köregenskaper (acceleration, kurvtagning, bromssträcka, energiförbrukning).[JM] skrev:Finns det några trender som pekar på stt batteriutvecklingen håller på att avta?
Idag är ju 60-70kWh "standard" på vanliga/kommande 400tkr bilar.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Allego laddare
Fast man köper ju gärna BMWn med den fetaste motorn som man använder potentialen i ca 4ggr per år.EnTraktor skrev:Den överlägset starkaste kraften är plånboken. Svensson kommer inte köpa ett batteri som används 4 gånger per år. Utan det blir en 100k billigare bil och ett extra 20 min laddstopp istället någon gång per år.LarsL skrev:Men du ska inte underskatta räckviddsångesten. Den kraften är stor.Svenssons skrev:Ökad energidensitet och minskad kostnad kommer inte läggas på större batteripack med samma vikt utan på billigare och lättare batteripack. Då kommer bilarna bli billigare och få bättre köregenskaper (acceleration, kurvtagning, bromssträcka, energiförbrukning).[JM] skrev:Finns det några trender som pekar på stt batteriutvecklingen håller på att avta?
Idag är ju 60-70kWh "standard" på vanliga/kommande 400tkr bilar.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Allego laddare
Nej, Svensson köper verkligen inte en BMW med fetaste motorn.[JM] skrev:Fast man köper ju gärna BMWn med den fetaste motorn som man använder potentialen i ca 4ggr per år.EnTraktor skrev:Den överlägset starkaste kraften är plånboken. Svensson kommer inte köpa ett batteri som används 4 gånger per år. Utan det blir en 100k billigare bil och ett extra 20 min laddstopp istället någon gång per år.LarsL skrev:Men du ska inte underskatta räckviddsångesten. Den kraften är stor.Svenssons skrev:Ökad energidensitet och minskad kostnad kommer inte läggas på större batteripack med samma vikt utan på billigare och lättare batteripack. Då kommer bilarna bli billigare och få bättre köregenskaper (acceleration, kurvtagning, bromssträcka, energiförbrukning).[JM] skrev:Finns det några trender som pekar på stt batteriutvecklingen håller på att avta?
Idag är ju 60-70kWh "standard" på vanliga/kommande 400tkr bilar.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Allego laddare
Jag vet inte, men jag tror det finns en marknad för dessa bilar. Tänk dig att de kanske kommer kosta som dagen Model S LR.
Re: Allego laddare
En snabb kik på trender/kurvor över batterier ser ut att dubblera kapaciteten på ca 10 år.
Kostnaderna verkar sjunka med ca 18% per år.
Om 10 år kommer alltså det dubbelt så stora batteriet kosta ca en femtedel/kwh (1/1.18^10=0.19) dvs 2.5 ggr mindre än dagen batterier.
Dubbla storleken för 40% av priset.
Edit: det lär ju balansera ut sig. Om laddning blir billigt och enkelt kommer inga stora batterier köpas. Blir laddning dyrt så kommer efterfrågan på större batterier.
Kostnaderna verkar sjunka med ca 18% per år.
Om 10 år kommer alltså det dubbelt så stora batteriet kosta ca en femtedel/kwh (1/1.18^10=0.19) dvs 2.5 ggr mindre än dagen batterier.
Dubbla storleken för 40% av priset.
Edit: det lär ju balansera ut sig. Om laddning blir billigt och enkelt kommer inga stora batterier köpas. Blir laddning dyrt så kommer efterfrågan på större batterier.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Allego laddare
Ange gärna källa, Tesla har som sagt gått från ca 85 till ca 100 på 7 år, alltså knappt 20 procent.[JM] skrev:En snabb kik på trender/kurvor över batterier ser ut att dubblera kapaciteten på ca 10 år.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Allego laddare
En marknad finns det men den är inte stor. Kan som sagt var jämföras med avgasbilar som kan köra 0-100 km/h på 3 sekunder. Det är nisch-bilar och kommer sannolikt att kosta mer än dagens Model S LR. Model S LR har inte 100 mils räckvidd och jag tror att vi måste vänja oss vid dyrare bilar. De kommer inte gå ner i pris och få bättre egenskaper. Att bygga en bil som har 100 mils räckvidd, kostar som en Model S LR och i övrigt är budget och saknar alla moderniteter lär inte ha en marknad.LarsL skrev:Jag vet inte, men jag tror det finns en marknad för dessa bilar. Tänk dig att de kanske kommer kosta som dagen Model S LR.
Tänk på att elbilen alltid kan vara färdigladdad på morgonen mot avgasbilen som sannolikt i snitt har lite drygt halv tank på morgonen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Allego laddare
Konstigt då att Svensson nu köper stora fyrhjulsdrivna monster på löpande band, trots att de aldrig kör utanför asfalten.EnTraktor skrev:Den överlägset starkaste kraften är plånboken. Svensson kommer inte köpa ett batteri som används 4 gånger per år. Utan det blir en 100k billigare bil och ett extra 20 min laddstopp istället någon gång per år.LarsL skrev:Men du ska inte underskatta räckviddsångesten. Den kraften är stor.Svenssons skrev:Ökad energidensitet och minskad kostnad kommer inte läggas på större batteripack med samma vikt utan på billigare och lättare batteripack. Då kommer bilarna bli billigare och få bättre köregenskaper (acceleration, kurvtagning, bromssträcka, energiförbrukning).[JM] skrev:Finns det några trender som pekar på stt batteriutvecklingen håller på att avta?
Idag är ju 60-70kWh "standard" på vanliga/kommande 400tkr bilar.
(Volvos mest sålda bil är numera SUVen XC60).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.