Varför Tibber?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Varför Tibber?

Inlägg av Legato »

wcarlsson skrev:
Legato skrev:
Dock har jag precis ändrat till tidstariff även för överföringen.

Då får man istället:
Låg: 63 öre
Hög: 132 öre
Vilket nätbolag erbjöd detta?
Vattenfall.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
SALVETA
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 16 jun 2019 14:46
Ort: Helsingborg

Re: Varför Tibber?

Inlägg av SALVETA »

Legato skrev:
wcarlsson skrev:
Legato skrev:
Dock har jag precis ändrat till tidstariff även för överföringen.

Då får man istället:
Låg: 63 öre
Hög: 132 öre
Vilket nätbolag erbjöd detta?
Vattenfall.
Var det inte hög årskostnad på detta? min nätägare tog hutlös kostnad för detta så det inte hade varit värt det för min del om jag inte öppnar upp garaget för publik laddning Bild
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3625
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Varför Tibber?

Inlägg av Tellus »

Jag är ingen expert på detta, men blir tibber billigare än att ta ett 12 månaders erbjudande på elskling.se ?
Jag har inte ens timavläsning, borde jag fixa det?
Skekraft med "gratis" tesla el 3år är ett annat alternativ jag funderar på.

Men när man ser priserna på elskling så känns det inte så stor mening ?
Jag skrev in 10000kWh vilket är ungefär vad jag förbrukar per år inkl elbil
Kostnad för 10000kWh blev 43kr (beräknat på juli rörligt pris)
Fast kostnad till nätägare, elöverföring och energiskatt tillkommer och det är väl samma oavsett bolag?
B5D6E9FC-D9DB-4ABA-A049-94E0F0C6F25C.png
14E9D3F8-E917-431B-8B83-295F905C5A42.jpeg
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Varför Tibber?

Inlägg av heldiggrisen »

Tellus skrev:
Jag är ingen expert på detta, men blir tibber billigare än att ta ett 12 månaders erbjudande på elskling.se ?
Jag har inte ens timavläsning, borde jag fixa det?
Skekraft med "gratis" tesla el 3år är ett annat alternativ jag funderar på.

Men när man ser priserna på elskling så känns det inte så stor mening ?
Jag skrev in 10000kWh vilket är ungefär vad jag förbrukar per år inkl elbil
Kostnad för 10000kWh blev 43kr (beräknat på juli rörligt pris)
Fast kostnad till nätägare, elöverföring och energiskatt tillkommer och det är väl samma oavsett bolag?
Absurd låga elpriser i juli gör det svårt att beräkna, kolla nordpools statistik, med avtalet du bifogade hade du betalat typ 70öre per kWh i juli för 2 år sedan (torksommaren).
Juli i fjol låg på ~38 öre spotpris.
Vad som är ett bra avtal för dig vet bara du, men timdebitering är numera lagkrav, och har du stor förbrukning under natten och mindre om dagen, så kan timdebitering vara lönt.
Skekrafts Teslaavtal är svårslagen, men jag vet inte om det låter sig kombinera med timdebitering.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Varför Tibber?

Inlägg av Teslaspolen »

Sitter och ska välja mig ett elavtal. Väljer troligen mellan Tibber som jag hört många prata om här på forumet, eller att vara lojal till bygden med Dalakraft.

Bor i en rätt stor hyreslägenhet, två lika stora våningar på 80 kvadrat. Elförbrukningen verkar vara låg då det är splitterny bergvärme och välgjord ventilation. Svårt att säga vad förbrukningen kommer landa på under året då jag precis flyttat in. Jag har heller ingen elbil idag, men den ligger i planen framåt, troligen en effektiv en med hyfsat litet batteri till att börja med. Har egen parkeringsplats direkt utanför dörren med schuko 2,5mm kabel fast installerad, men det blir nog ingen laddbox... Än på ett tag i alla fall.

Tibber verkar inte binda dig till avtal, så jag kanske ska hoppa på och prova och se hur det står sig? Eller ska jag tänka på något annat vis? :)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Varför Tibber?

Inlägg av martinot »

heldiggrisen skrev:
Skekrafts Teslaavtal är svårslagen, men jag vet inte om det låter sig kombinera med timdebitering.
Vad ligger det avtalet på, och var kan man läsa om det (är precis på gång att se över våra elavtal)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Varför Tibber?

Inlägg av Legato »

SALVETA skrev:
Legato skrev:
wcarlsson skrev:
Legato skrev:
Dock har jag precis ändrat till tidstariff även för överföringen.

Då får man istället:
Låg: 63 öre
Hög: 132 öre
Vilket nätbolag erbjöd detta?
Vattenfall.
Var det inte hög årskostnad på detta? min nätägare tog hutlös kostnad för detta så det inte hade varit värt det för min del om jag inte öppnar upp garaget för publik laddning Bild
Såg att jag glömt svara.

Ingen avgift alls. Man kan dessutom byta en gång per år, så är man ambitiös med sina sparplaner så kan man optimera där också ;)

Men man betalar ju väldigt mycket på "hög" som sagt. Så det gäller ju verkligen att ha låg förbrukning då.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Varför Tibber?

Inlägg av LarsL »

Jag har under det år jag haft Tibber betalat 38 öre/kWh för elen, inklusive deras fasta avgift och skatter. Nu har vi ju haft ett riktigt bra år för rörligt timpris så kanske lite orättvist? Men det är ju totalt sett betydligt billigare än de här elskling priserna. Utöver det så har jag vant mig vid att ha rörligt pris och att priset styrs direkt av spotpriset utan påslag. Det blir faktiskt lite roligt att se om man kan spara några ören här och där (även om det totalt sett är rätt betydelselöst kanske). Tyvärr förstör ju överförningsavgifterna och den skatten lite av partyt.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Varför Tibber?

Inlägg av heldiggrisen »

martinot skrev:
heldiggrisen skrev:
Skekrafts Teslaavtal är svårslagen, men jag vet inte om det låter sig kombinera med timdebitering.
Vad ligger det avtalet på, och var kan man läsa om det (är precis på gång att se över våra elavtal)?
https://www.skekraft.se/privat/teslaaga ... /#box-no-1

Någon som har avtalet vet kanske exakt vad schablonbeloppet är på, men har för mig att det ligger runt 200kr per månad.
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 333
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten

Re: Varför Tibber?

Inlägg av R2_m3 »

så här ser det ut
Elhandel

Rabatt per månad
Gratis el till din Tesla -154.00 kr/Månad

Avtalsperiod
Från 21 aug. 2020 till och med 20 aug. 2023
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Varför Tibber?

Inlägg av vigge50 »

Elpriset skenar idag så om man har timbaserat elpris så kan schemaläggning av laddningen vara bra.
5A620CE2-0F59-44F3-9216-E22FEB4F03C3.png
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 619
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Varför Tibber?

Inlägg av Arn »

Läste att elen var gratis sista 2 nätterna. Dock blir det väl ändå överföringar gift, moms och skatt? Dessa avgifter i södra landet ligger på ca 55 öre kwh
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Varför Tibber?

Inlägg av LarsL »

Arn skrev:
Läste att elen var gratis sista 2 nätterna. Dock blir det väl ändå överföringar gift, moms och skatt? Dessa avgifter i södra landet ligger på ca 55 öre kwh
0,3 öre/kWh inklusive avgifter och moms. Sen tillkommer överföringsavgift på 18 öre/kWh och skatt på 44,5 öre/kWh. Det blev alltså totalt 62,8 öre/kWh.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Varför Tibber?

Inlägg av Credde »

Snabb fråga. Kommer kanske gå över till Tibber - har laddat hem app etc. Kan man ställa in en maximal elpris man vill ha att bilen laddar på?

Exempel. Man behöver egentligen inte ladda bilen men har i sladden och Tibber laddar bilen till 60 öre/kWh. Istället sätter man en gräns på, att Tibber ska ladda bilen om elpriset är under 35 öre/kWh (eller annat).

Någon som har Tibber som kan bekräfta om detta funkar eller inte?
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Varför Tibber?

Inlägg av LarsL »

Nej, den känner jag inte igen. Men det går ju alltid ge som förslag till utvecklarna.
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Varför Tibber?

Inlägg av Tessi19 »

LarsL skrev:
Nej, den känner jag inte igen. Men det går ju alltid ge som förslag till utvecklarna.
Som Lars skriver, utvecklarna är dock ofta villig att titta eller förbättra det ens och det andra. Bara för det är det kul att ha Tibber :)
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Varför Tibber?

Inlägg av Credde »

LarsL skrev:
Nej, den känner jag inte igen. Men det går ju alltid ge som förslag till utvecklarna.
Ok vill ställa förslaget till Tibber - bör ju gå att få till.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: Varför Tibber?

Inlägg av lloydfabege »

Har Tibber sen juni och har legat en bra bit över snittpriset i juli och hittills i augusti. Vi är en "normal" småbarnfamilj som ger grejer på fel tider uppenbarligen. Har inte haft elbilen så länge så har inte laddat något på natten ännu och har en Nibe bergvärmepump som numera är inställd på Smart Price så när elanvändningen går upp när det blir kallare och det blir mer laddning så kommer det förhoppningsvis andelsmässigt förskjutas mer elförbrukning till natten. Hur har det funkat för er med Tibber eller timpris, ligger ni under snittpriset, dvs., tjänar ni på att ha timpris?
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
Användarvisningsbild
PontusT
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 03 aug 2019 09:01

Re: Varför Tibber?

Inlägg av PontusT »

lloydfabege skrev:
Har Tibber sen juni och har legat en bra bit över snittpriset i juli och hittills i augusti. Vi är en "normal" småbarnfamilj som ger grejer på fel tider uppenbarligen. Har inte haft elbilen så länge så har inte laddat något på natten ännu och har en Nibe bergvärmepump som numera är inställd på Smart Price så när elanvändningen går upp när det blir kallare och det blir mer laddning så kommer det förhoppningsvis andelsmässigt förskjutas mer elförbrukning till natten. Hur har det funkat för er med Tibber eller timpris, ligger ni under snittpriset, dvs., tjänar ni på att ha timpris?
Funkar fint för mig men då har jag även solceller. Under Juli har jag köpt el för 53,71 öre i snitt och sålt för 65,23 öre. Hade jag haft min förra leverantör och rörlig elpris hade jag köpt för 65 öre och sålt för 45 öre.
Model 3 Performance.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Varför Tibber?

Inlägg av martinot »

lloydfabege skrev:
Har Tibber sen juni och har legat en bra bit över snittpriset i juli och hittills i augusti. Vi är en "normal" småbarnfamilj som ger grejer på fel tider uppenbarligen. Har inte haft elbilen så länge så har inte laddat något på natten ännu och har en Nibe bergvärmepump som numera är inställd på Smart Price så när elanvändningen går upp när det blir kallare och det blir mer laddning så kommer det förhoppningsvis andelsmässigt förskjutas mer elförbrukning till natten. Hur har det funkat för er med Tibber eller timpris, ligger ni under snittpriset, dvs., tjänar ni på att ha timpris?
Vi har ingen smart styrning av vår luftvärmepump (Nibe från 90-talet), och inte heller vår utomhuspool (6 år gammal Hydropool Swimspa), men laddar elbil på natten. Har jämfört med tidigare fakturor, och har under vinter/vår tjänat ca 300-400 i månaden jämfört med vårt tidigare avtal med Ellevio/Fortum och nya offerter (som inte är timdebiterade). Har inte hunnit med att checka och jämföra fakturorna nu på sommaren.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1894
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Varför Tibber?

Inlägg av themax »

lloydfabege skrev:
Har Tibber sen juni och har legat en bra bit över snittpriset i juli och hittills i augusti. Vi är en "normal" småbarnfamilj som ger grejer på fel tider uppenbarligen. Har inte haft elbilen så länge så har inte laddat något på natten ännu och har en Nibe bergvärmepump som numera är inställd på Smart Price så när elanvändningen går upp när det blir kallare och det blir mer laddning så kommer det förhoppningsvis andelsmässigt förskjutas mer elförbrukning till natten. Hur har det funkat för er med Tibber eller timpris, ligger ni under snittpriset, dvs., tjänar ni på att ha timpris?
Du blir inte rik på besparingen med att använda Tibber över ett bolag med spotpris – de senaste 31 dagarna har jag sparat 64 kronor (~5 %). Men är man intresserad av teknik är det kul att koppla tjänster som Ngenic Tune och Tibbers nya P1-avläsare till elmätaren (https://tibber.com/se/store/produkt/pulse-p1). Ngenic (https://ngenic.se) ger mer besparing än Tibber enligt min erfarenhet, särskilt om man som jag har elpanna utan vare sig solceller eller värmeväxlare.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
SALVETA
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 16 jun 2019 14:46
Ort: Helsingborg

Re: Varför Tibber?

Inlägg av SALVETA »

lloydfabege skrev:
Har Tibber sen juni och har legat en bra bit över snittpriset i juli och hittills i augusti. Vi är en "normal" småbarnfamilj som ger grejer på fel tider uppenbarligen. Har inte haft elbilen så länge så har inte laddat något på natten ännu och har en Nibe bergvärmepump som numera är inställd på Smart Price så när elanvändningen går upp när det blir kallare och det blir mer laddning så kommer det förhoppningsvis andelsmässigt förskjutas mer elförbrukning till natten. Hur har det funkat för er med Tibber eller timpris, ligger ni under snittpriset, dvs., tjänar ni på att ha timpris?
Har haft Tibber i ett par år och spar ca 100-200 kr per månad jämfört med tidigare rörligt avtal jag hade med nätägaren. Laddar i princip bara bilen på natten och har Nibe smart price och försöker väl till viss del fördela en del tvätt och disk till natten då det passar.
Men i sommar har det ju varit väldigt dåliga elpriser åtminstone i söder så effekten märks ju mer på vintern.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Varför Tibber?

Inlägg av Credde »

themax skrev:
lloydfabege skrev:
Har Tibber sen juni och har legat en bra bit över snittpriset i juli och hittills i augusti. Vi är en "normal" småbarnfamilj som ger grejer på fel tider uppenbarligen. Har inte haft elbilen så länge så har inte laddat något på natten ännu och har en Nibe bergvärmepump som numera är inställd på Smart Price så när elanvändningen går upp när det blir kallare och det blir mer laddning så kommer det förhoppningsvis andelsmässigt förskjutas mer elförbrukning till natten. Hur har det funkat för er med Tibber eller timpris, ligger ni under snittpriset, dvs., tjänar ni på att ha timpris?
Du blir inte rik på besparingen med att använda Tibber över ett bolag med spotpris – de senaste 31 dagarna har jag sparat 64 kronor (~5 %). Men är man intresserad av teknik är det kul att koppla tjänster som Ngenic Tune och Tibbers nya P1-avläsare till elmätaren (https://tibber.com/se/store/produkt/pulse-p1). Ngenic (https://ngenic.se) ger mer besparing än Tibber enligt min erfarenhet, särskilt om man som jag har elpanna utan vare sig solceller eller värmeväxlare.
Hade helt missat att dom äntligen har kommit med en P1 avläsare - måste jag beställa!
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1894
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Varför Tibber?

Inlägg av themax »

Credde skrev:
Hade helt missat att dom äntligen har kommit med en P1 avläsare - måste jag beställa!
Tror den dök upp i affären idag eller igår, så det har inte varit så lätt att beställa tidigare Bild
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Gson81
Inlägg: 3
Blev medlem: 19 maj 2022 00:22

Re: Varför Tibber?

Inlägg av Gson81 »

Intressant. Blir nog att kolla upp detta med tibber. Men det hade varit bra om det fanns lite mer info om historiska timpriser.
Det är lite svårt att jämföra med sitt nuvarande elavtal om man inte vet vad det har varit historiskt.
Är det någon som har en excelfil eller likande med lite historiska timpriser i elområde 3?
Hade varit uppskattat isf.
Skriv svar