Varför Tibber?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Varför Tibber?

Inlägg av LarsL »

Gson81 skrev:
Intressant. Blir nog att kolla upp detta med tibber. Men det hade varit bra om det fanns lite mer info om historiska timpriser.
Det är lite svårt att jämföra med sitt nuvarande elavtal om man inte vet vad det har varit historiskt.
Är det någon som har en excelfil eller likande med lite historiska timpriser i elområde 3?
Hade varit uppskattat isf.
Ganska ointressant med historiska priser efter som omvärlden har ställt om helt och hållet. Vad som hänt hittills är att det är billigare på natten än på dagen och billigare på sommaren än vintern.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Varför Tibber?

Inlägg av Legato »

Gson81 skrev:
Willerud skrev:
Gson81 skrev:
Willerud skrev:
Gson81 skrev:
Intressant. Blir nog att kolla upp detta med tibber. Men det hade varit bra om det fanns lite mer info om historiska timpriser.
Det är lite svårt att jämföra med sitt nuvarande elavtal om man inte vet vad det har varit historiskt.
Är det någon som har en excelfil eller likande med lite historiska timpriser i elområde 3?
Hade varit uppskattat isf.
Det hittar du på Nordpool
Ja, det stämmer om man inte skall ha timpriset i flera år tillbaka. Då vill Nordpool ha pengar :)
https://www.nordpoolgroup.com/en/histor ... rket-data/ där finns en fil jag skulle vilja ha (Elspot Prices_2022_Hourly_SEK), men jag är inte handlare och har inget inlogg för att kunna ladda ner den.
Surt, de har jag kunnat dra ner kostnadsfritt tidigare år. Hade en dispyt med Telge och var tvungen att kontrollera mitt timpris, vilket de fakturerade som månadspris :-)

Jag har nog ark med delar av 2019 och 2020 liggande om det hjälper dig.
Nu har Tibber iaf löst det du efterfrågade ;)

"Power of Data – ny prissida!
Tillägg på vår analyssida Power of Data! Nu kan du (och alla du känner) ha full koll på dagens och morgondagens elpris även på webben. Den som är nyfiken kan även kika närmare på hur priserna förändrats över tid. Ja hela vägen bak till 2019 faktiskt! Å du, vill du veta mer om elprisområden kan du göra det här."
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Blipblop
elbilist
Inlägg: 175
Blev medlem: 18 nov 2021 08:34

Re: Varför Tibber?

Inlägg av Blipblop »

Fick precis mail om att VW ID äntligen finns som "powerup", vad det nu innebär för mig i praktiken. Vi laddar när vi känner för det då vi har annat bolag än just tibber för el just nu. Men "äntligen" får man väl säga. Återigen VW som varit lite seg...
Användarvisningsbild
JorgenM
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 27 maj 2015 15:10
Ort: Uppsala

Re: Varför Tibber?

Inlägg av JorgenM »

Blipblop skrev:
Fick precis mail om att VW ID äntligen finns som "powerup", vad det nu innebär för mig i praktiken. Vi laddar när vi känner för det då vi har annat bolag än just tibber för el just nu. Men "äntligen" får man väl säga. Återigen VW som varit lite seg...
Om man har ett rörligt elpris så kan det vara värt att låta den ladda när det är billigt, inte tok imponerad ännu, Easee integrationen fungerade bättre.
Bild
DrDR
elbilist
Inlägg: 194
Blev medlem: 20 aug 2021 10:12

Re: Varför Tibber?

Inlägg av DrDR »

Måste man ha Tibber som elhandelsbolag för att kunna smartladda via Tibber? Funderar på att skaffa en Tibber Pulse till min Easeebox, för att kunna lastbalansera och se momentan förbrukning. Men kan inte/vill inte byta elhandelsbolag då jag har bundet avtal 2,5 år till och även får 20 öre extra per producerad kWh från mina solceller. Men vore nice att kunna smartladda ändå. Nu ställer jag in laddtid manuellt i bilen, men blir tröttsamt i längden.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Varför Tibber?

Inlägg av slugger75 »

DrDR skrev:
Men vore nice att kunna smartladda ändå. Nu ställer jag in laddtid manuellt i bilen, men blir tröttsamt i längden.
För att komma åt endast smartladdning, utan att behöva göra nåt annat, kan du ju använda gratisappen Gridio.

Hjälper dig dock inte med lastbalanseringen, men du slipper i alla fall hålla reda på priserna själv. Den laddar då när det är billigast.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
DrDR
elbilist
Inlägg: 194
Blev medlem: 20 aug 2021 10:12

Re: Varför Tibber?

Inlägg av DrDR »

slugger75 skrev:
DrDR skrev:
Men vore nice att kunna smartladda ändå. Nu ställer jag in laddtid manuellt i bilen, men blir tröttsamt i längden.
För att komma åt endast smartladdning, utan att behöva göra nåt annat, kan du ju använda gratisappen Gridio.

Hjälper dig dock inte med lastbalanseringen, men du slipper i alla fall hålla reda på priserna själv. Den laddar då när det är billigast.
Köpte en Tibber Pulse P1 och kopplade upp mot min Easee. Tyvärr fick jag inte lastbalanseringen att funka - den gick bara på offline-gränsen jag ställt in. Så nu blir det att lämna tillbaka den. Klarar mig utan lastbalansering, men skulle vara nice to have.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Varför Tibber?

Inlägg av Tessi19 »

DrDR skrev:
slugger75 skrev:
DrDR skrev:
Men vore nice att kunna smartladda ändå. Nu ställer jag in laddtid manuellt i bilen, men blir tröttsamt i längden.
För att komma åt endast smartladdning, utan att behöva göra nåt annat, kan du ju använda gratisappen Gridio.

Hjälper dig dock inte med lastbalanseringen, men du slipper i alla fall hålla reda på priserna själv. Den laddar då när det är billigast.
Köpte en Tibber Pulse P1 och kopplade upp mot min Easee. Tyvärr fick jag inte lastbalanseringen att funka - den gick bara på offline-gränsen jag ställt in. Så nu blir det att lämna tillbaka den. Klarar mig utan lastbalansering, men skulle vara nice to have.
Har du tagit kontakt med Tibber? De brukar vara hjälpsamma och snabba!
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
DrDR
elbilist
Inlägg: 194
Blev medlem: 20 aug 2021 10:12

Re: Varför Tibber?

Inlägg av DrDR »

Tessi19 skrev:
DrDR skrev:
slugger75 skrev:
DrDR skrev:
Men vore nice att kunna smartladda ändå. Nu ställer jag in laddtid manuellt i bilen, men blir tröttsamt i längden.
För att komma åt endast smartladdning, utan att behöva göra nåt annat, kan du ju använda gratisappen Gridio.

Hjälper dig dock inte med lastbalanseringen, men du slipper i alla fall hålla reda på priserna själv. Den laddar då när det är billigast.
Köpte en Tibber Pulse P1 och kopplade upp mot min Easee. Tyvärr fick jag inte lastbalanseringen att funka - den gick bara på offline-gränsen jag ställt in. Så nu blir det att lämna tillbaka den. Klarar mig utan lastbalansering, men skulle vara nice to have.
Har du tagit kontakt med Tibber? De brukar vara hjälpsamma och snabba!
Mailade igår. Inget svar än.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Varför Tibber?

Inlägg av Skabb1 »

Jag har haft Tibber sedan årsskiftet och lyckades för första gången "vådaladda" bilen vid högt elpris (bor i SE4).

Sambon stoppade in kabeln i bilen när hon kom hem, men min plan var att skippa nattens smartladdning pga bra SOC och ganska högt nattpris. Stängde då av smartladdningen vilket gjorde att den gick igång direkt istället. Pausade detta men pga mig blev det ändå så att den laddade nästan 8 kwh för totalt 30 spänn. Som sagt, mitt fel och inte Tibbers.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Varför Tibber?

Inlägg av DanneLKPG »

Använder aldrig Tibbers "smartladdning". Den har ju inga bra inställningar. Jag schemalägger själv istället på tiderna det är billigt.
Varför finns det inte bara ett alternativ som är "ladda om priset är under xx kr/kWh"? Uselt. :)

Edit: Jag har heller ingen Easee-laddbox så kan inte ta del av deras "halva priset vid smartladdning".
Senast redigerad av DanneLKPG, redigerad totalt 1 gånger.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Varför Tibber?

Inlägg av Skabb1 »

DanneLKPG skrev:
Använder aldrig Tibbers "smartladdning". Den har ju inga bra inställningar. Jag schemalägger själv istället på tiderna det är billigt.
Varför finns det inte bara ett alternativ som är "ladda om priset är under xx kr/kWh"? Uselt. :)
Kan hålla med om det.
Sen är väl orsaken att Tibber tar in uppdrag att frekvensbalansera nätet nattetid och att de gör det genom sin smartladdning. Därav att den inte alltid laddar de billigaste timmarna och därav prisgarantin på smartladdningen. Iaf är detta min tolkning.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Varför Tibber?

Inlägg av chaffis75 »

Skabb1 skrev:
DanneLKPG skrev:
Använder aldrig Tibbers "smartladdning". Den har ju inga bra inställningar. Jag schemalägger själv istället på tiderna det är billigt.
Varför finns det inte bara ett alternativ som är "ladda om priset är under xx kr/kWh"? Uselt. :)
Kan hålla med om det.
Sen är väl orsaken att Tibber tar in uppdrag att frekvensbalansera nätet nattetid och att de gör det genom sin smartladdning. Därav att den inte alltid laddar de billigaste timmarna och därav prisgarantin på smartladdningen. Iaf är detta min tolkning.
Jag tycker smartladdningen fungerar utmärkt.. Använder den i princip alltid och upplever sällan att den startar vid fel tid.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 606
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Varför Tibber?

Inlägg av Anderzzon »

Jag tror att smartladdningen funkar bra för dom som vill kunna ladda varje dag och/eller inte vill behöva optimera själv, eftersom Tibber garanterar ett lägsta pris.
För egen del har det tagit ett tag att bli vän med funktionen och den beter sig lite märkligt emellanåt.
Det kan ju vara så att Tibber har tänkt på detta men i teorin hade det i alla fall för vår del varit bättre att inte ha smartladdningen igång. Istället ställer man själv in att ladda bilen när det billigt. Då skulle förbrukningen som går till elbilsladdningen räknas till den övriga/vanliga förbrukningen istället för att som nu hamna på smartladdningsförbrukningen. Snittpriset per kWh skulle då gå ner, och om jag sedan skulle ha lite batteri och behöva ladda en natt när det är dyrt så skulle jag kunna slå på smartladdningen tillfälligt. Jag skulle därmed bara behöva betala 50% av månadssnittet för den/dom få dyra laddningarna.
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Varför Tibber?

Inlägg av Skabb1 »

Jag använder oftast smartladdningen men brukar inte ansluta bilen vid en ok SOC som jag vet funkar några dagar och en högt nattpris en enstaka natt.
Nån natt ville Tibber ladda till 1,4 kr på natten medan jag ville vänta till nästa natt då jag bedömde att priset skulle vara lägre då. Således anslöt jag inte bilen.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Varför Tibber?

Inlägg av Dafro »

Jag är väl inte helt nöjd med Tibber men eftersom jag har en bil där man inte kan lita på laddtimern så försöker jag förlita mig lite på Tibber men stoppar i sladden sent på kvällen för upplever att den vill ladda på en gång fast jag har smartladdning, som tex igår så laddade den vad jag tror direkt från 21 till ca 01 fast den borde ha börjat 00. Upplever att den vill börja tidigt om jag stoppar i sladden direkt och sedan lagar matt mm och förbrukar mycket, då tror den att den inte ska hinna ladda.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
D_zlatan
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 08 mar 2022 14:43

Re: Varför Tibber?

Inlägg av D_zlatan »

Jag använder ingen app eller Tibber, laddar under natten. Nu använder jag inte bilen mer än ca 100 mil per månad. Det handlar i slutändan om möjligen 100 kr om ens det i besparingar som tibber då ska ha en del av.

Nej Tibber och allt annat skit går bort om man inte kör 2000-3000 mil om året!
Force-Walker
Inlägg: 209
Blev medlem: 09 jan 2020 17:57

Re: Varför Tibber?

Inlägg av Force-Walker »

Jag tycker också smartladdningen funkar grymt.

Tycker dock man skulle kunna se avdraget på 50% på priset i appen och inte bara på fakturan som kommer.

Använder visserligen bara smartladdning, men vore kul å se exakt vad det kostar innan fakturan kommer.
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 501
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Varför Tibber?

Inlägg av Xeik »

D_zlatan skrev:
Jag använder ingen app eller Tibber, laddar under natten. Nu använder jag inte bilen mer än ca 100 mil per månad. Det handlar i slutändan om möjligen 100 kr om ens det i besparingar som tibber då ska ha en del av.

Nej Tibber och allt annat skit går bort om man inte kör 2000-3000 mil om året!
Vi sparar ca 300 kr per månad med Tibber jämfört med rörligt avtal. För oss är det är pengar vi gärna har till annat.
Men visst, vi kör upp mot 3000 mil per år. Men hade med största sannolikhet haft Tibber eller annat spotprisavtal oavsett.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Varför Tibber?

Inlägg av DanneLKPG »

D_zlatan skrev:
Jag använder ingen app eller Tibber, laddar under natten. Nu använder jag inte bilen mer än ca 100 mil per månad. Det handlar i slutändan om möjligen 100 kr om ens det i besparingar som tibber då ska ha en del av.

Nej Tibber och allt annat skit går bort om man inte kör 2000-3000 mil om året!
Allt beror på hur mycket energi du gör av med på bostaden...
Vi kör ca 100-150mil i månaden och elbilen förbrukar totalt sett mer än vårt radhus (nybyggt "energiklass A") med fjärrvärme. Så vi sparar definitivt på att köra spotpris och bara ladda när det är billigt.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Jocke08
Inlägg: 4
Blev medlem: 13 maj 2022 22:52

Re: Varför Tibber?

Inlägg av Jocke08 »

Ni som kör Tibber och tycker det fungerar bra, använder ni det i kombination med "Schemalagd avfärd" vintertid för att få varm bil och fungerar även det bra?
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Varför Tibber?

Inlägg av chaffis75 »

Ni som har problem med smart laddning, vilken enhet styr smart laddningen, är de bilen eller laddboxen?
Vi har en Easee laddare och de är den som styrs av tibber, bilen är inte alls integrerad med tibber i mitt fall.
Jag har har aldrig någon styrningav laddning i bilen heller.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 606
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Varför Tibber?

Inlägg av Anderzzon »

chaffis75 skrev:
Ni som har problem med smart laddning, vilken enhet styr smart laddningen, är de bilen eller laddboxen?
Vi har en Easee laddare och de är den som styrs av tibber, bilen är inte alls integrerad med tibber i mitt fall.
Jag har har aldrig någon styrningav laddning i bilen heller.
Jag kör med styrningen via Easee. Har du ställt in en avresetid i appen? För min del beter den i alla fall sig rätt konstigt om jag inte har det inställt.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Varför Tibber?

Inlägg av chaffis75 »

Anderzzon skrev:
chaffis75 skrev:
Ni som har problem med smart laddning, vilken enhet styr smart laddningen, är de bilen eller laddboxen?
Vi har en Easee laddare och de är den som styrs av tibber, bilen är inte alls integrerad med tibber i mitt fall.
Jag har har aldrig någon styrningav laddning i bilen heller.
Jag kör med styrningen via Easee. Har du ställt in en avresetid i appen? För min del beter den i alla fall sig rätt konstigt om jag inte har det inställt.
Jo jag har inställt den ska vara klar med laddning 7 på morgonen alla dagar. Jag visste inte ens att de var möjligt att inte ha en tid inställt så har inte provat de.. Låter som de vore dumt att prova de ens :mrgreen:
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Varför Tibber?

Inlägg av Skabb1 »

DanneLKPG skrev:
D_zlatan skrev:
Jag använder ingen app eller Tibber, laddar under natten. Nu använder jag inte bilen mer än ca 100 mil per månad. Det handlar i slutändan om möjligen 100 kr om ens det i besparingar som tibber då ska ha en del av.

Nej Tibber och allt annat skit går bort om man inte kör 2000-3000 mil om året!
Allt beror på hur mycket energi du gör av med på bostaden...
Vi kör ca 100-150mil i månaden och elbilen förbrukar totalt sett mer än vårt radhus (nybyggt "energiklass A") med fjärrvärme. Så vi sparar definitivt på att köra spotpris och bara ladda när det är billigt.
Samma med oss tänker jag. Vi har fjärrvärme och kör jag smartladdning tillsammans med tvätt och disk på natten blir det ganska stor skillnad. Inte lika snålt hus visserligen... 30-talsfönster.. :shock:
Skriv svar