På vilket sätt kan man styra Tesla från Tibber appen?LarsL skrev:Det går att koppla Tesla och några andra bilar direkt till appen som då styr laddningen mot billigaste elen. Spelar ingen roll vilken laddbox du använder.Frodo skrev:Måste man ha en laddbox eller går det att använda "Smart laddning" med vanlig röd trefaskontakt för att ladda modell S?
Varför Tibber?
Moderator: Redaktion
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Varför Tibber?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
-
- Inlägg: 469
- Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
- Ort: Tanumshede
Re: Varför Tibber?
Är Tibber norskt ?
Om man bara har Tibber-appen (och elhandel), behövs det några mer tekniska saker ?
Behöver elmätaren bytas ut för att övergå till Tibber ?
Har nu Fortum. Dom skall byta ut mätarna närmast 2 åren. Den som jag har nu läser av 1 gång per månad.
Om man köper Watty via Tibber, går det då läsa av de olika effektförbrukarna separat ?
Går det att köpa Watty untanför Tibber ? (verkar som dom har blivit uppköpta av tyskar).
Hur noggran är Watty (om jag fattar det rätt. Watty 1:mäter lysdiod på mätare. Watty 2: mäter varje fas via strömtrafo (dvs att det blir fel om spänningen ändras)) ?
Om man bara har Tibber-appen (och elhandel), behövs det några mer tekniska saker ?
Behöver elmätaren bytas ut för att övergå till Tibber ?
Har nu Fortum. Dom skall byta ut mätarna närmast 2 åren. Den som jag har nu läser av 1 gång per månad.
Om man köper Watty via Tibber, går det då läsa av de olika effektförbrukarna separat ?
Går det att köpa Watty untanför Tibber ? (verkar som dom har blivit uppköpta av tyskar).
Hur noggran är Watty (om jag fattar det rätt. Watty 1:mäter lysdiod på mätare. Watty 2: mäter varje fas via strömtrafo (dvs att det blir fel om spänningen ändras)) ?
Re: Varför Tibber?
Tibber-appen ser till att Teslan laddas till lägsta möjliga kostnad. Dvs den optimerar så att de timmar som behövs för att ladda bilen inträffar de timmar då timtaxan är som lägst.ChristerSjo skrev:På vilket sätt kan man styra Tesla från Tibber appen?LarsL skrev:Det går att koppla Tesla och några andra bilar direkt till appen som då styr laddningen mot billigaste elen. Spelar ingen roll vilken laddbox du använder.Frodo skrev:Måste man ha en laddbox eller går det att använda "Smart laddning" med vanlig röd trefaskontakt för att ladda modell S?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Varför Tibber?
Mig veterligen så krävs det extrema temperaturer för att bilen ska värma eller kyla batteriet "ad hoc". Har för mig att jag läst -30 graders batteritemperatur, vilket ju kräver att bilen står rätt länge i temperatur under -40 typheldiggrisen skrev:En annan fråga kring tibber+easee+tesla.
Easee låter dig antingen ladda asap om du trycker på knappen på boxen, eller när tibber säger till den att det är som billigast.
Jag undrar vad som händer om jag väljer att ladda när det är som billigast:
Tesla rekommenderar att alltid ha bilen pluggat i när den står parkerat för att battericondition då gör att batteripaketen håller så bra temp som möjlig om det är kallt eller varmt ute.
Hur funkar det med tibber/easee, låter den Teslan få lite el utanför det optimala prisfönstret, för att batteriet ska må bra, eller är det sten dött till tibber släpper på easee typ klockan 2 på natten.
Någon som vet?
I det extrema scenariot så vet jag inte om bilen "overridar" Tibber eller annan schemaläggning, men det antar jag att den gör. Gissar att ingen i forumet kommer få uppleva det oavsett.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Varför Tibber?
Jag laddar ofta på en 4kw-stolpe. Noterat att den visar 0kmh laddhastighet en bra stund(10-15 min kanske?) om bilen inte körts innan, även om det är 6-7 plusgrader.Legato skrev:Mig veterligen så krävs det extrema temperaturer för att bilen ska värma eller kyla batteriet "ad hoc". Har för mig att jag läst -30 graders batteritemperatur, vilket ju kräver att bilen står rätt länge i temperatur under -40 typ
Är bilen "varm" så visar den 22-23kmh direkt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Varför Tibber?
Det du beskriver är ju när man initierar laddning, det är något helt annat. Då börjar bilen med att värma batteriet till tillräcklig temperatur innan laddning påbörjas. Har man riktigt låg SOC vid snabbladdare kan man tom drabbas av att batteriet är så kallt att laddning inte ens kan påbörjas, utan man måste byta till AC-laddning.taliz skrev:Jag laddar ofta på en 4kw-stolpe. Noterat att den visar 0kmh laddhastighet en bra stund(10-15 min kanske?) om bilen inte körts innan, även om det är 6-7 plusgrader.Legato skrev:Mig veterligen så krävs det extrema temperaturer för att bilen ska värma eller kyla batteriet "ad hoc". Har för mig att jag läst -30 graders batteritemperatur, vilket ju kräver att bilen står rätt länge i temperatur under -40 typ
Är bilen "varm" så visar den 22-23kmh direkt.
Det "heldiggrisen" skrev om är något annat, nämligen en skyddsfunktion som finns i BMSen som ska dra igång värmning/kylning av batteriet om batteriet är riktigt kallt eller varmt. Detta alltså oberoende av laddbehov. Detta ska kunna ske även när bilen ej är inpluggad (dock kanske vid extremare temperaturgränser). Mig veterligen har detta aldrig inträffat för mig i verkligheten.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Varför Tibber?
Ja jag tolkade det som att du hävdade att bilen bara förvärmde om det var extremt kallt. Fel tolkat alltså.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Varför Tibber?
Telsa själv säger:Legato skrev:Mig veterligen så krävs det extrema temperaturer för att bilen ska värma eller kyla batteriet "ad hoc". Har för mig att jag läst -30 graders batteritemperatur, vilket ju kräver att bilen står rätt länge i temperatur under -40 typheldiggrisen skrev:En annan fråga kring tibber+easee+tesla.
Easee låter dig antingen ladda asap om du trycker på knappen på boxen, eller när tibber säger till den att det är som billigast.
Jag undrar vad som händer om jag väljer att ladda när det är som billigast:
Tesla rekommenderar att alltid ha bilen pluggat i när den står parkerat för att battericondition då gör att batteripaketen håller så bra temp som möjlig om det är kallt eller varmt ute.
Hur funkar det med tibber/easee, låter den Teslan få lite el utanför det optimala prisfönstret, för att batteriet ska må bra, eller är det sten dött till tibber släpper på easee typ klockan 2 på natten.
Någon som vet?
I det extrema scenariot så vet jag inte om bilen "overridar" Tibber eller annan schemaläggning, men det antar jag att den gör. Gissar att ingen i forumet kommer få uppleva det oavsett.
Tibber motarbetar jo aktivt fördelen med att vara ständig inkopplat, eller missar jag något?The most important way to preserve the Batter is to leave your vehicle plugged in when you are not using it.
Jag hittar inget om att det måste vara extrema temperaturer innan Teslan kopplar in sig för att hålla batteriet i "best condition".
Re: Varför Tibber?
Nej, bilen är alltid inkopplad med Tibber stänger av laddningen via appstyrningen.heldiggrisen skrev:Tibber motarbetar jo aktivt fördelen med att vara ständig inkopplat, eller missar jag något?
Jag hittar inget om att det måste vara extrema temperaturer innan Teslan kopplar in sig för att hålla batteriet i "best condition".
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Varför Tibber?
Men om Tibber stänger av laddningen, så får jo inte batteriet el, el den behöver för att hålla sig i gott skick?LarsL skrev:Nej, bilen är alltid inkopplad med Tibber stänger av laddningen via appstyrningen.heldiggrisen skrev:Tibber motarbetar jo aktivt fördelen med att vara ständig inkopplat, eller missar jag något?
Jag hittar inget om att det måste vara extrema temperaturer innan Teslan kopplar in sig för att hålla batteriet i "best condition".
Med inkopplad menar Tesla att den också ska ha tillgång till el?
Säg att jag sätter begränsningen i Teslan till max SoC 80%
Tibber laddar till 80% klart klockan 0437 på natten, Tibber stänger av strömförsörjningen från Easee till Teslan.
Temperaturen är ogynnsam för batteriet, Teslan vill ha el, inte för att ladda, utan för att hålla batteriet i bra skick, men blir nekat av Tibber.
Om jag själv kollar nordpools timpriser, och ber Teslan om att ladda från ett visst tidpunkt (typ 0200), så har den potentiellt el också utanför fönstret 0200 till 80%, som bilen kan använda för att hålla batteriet i optimal skick.
Kan styrning av laddningen med tibber/easee påverka batteriet negativt, mot om man gör det själv "manuellt" så att bilen alltid har tillgång till el vid behov?
edit: eller missförstår jag. Tibber låter Teslan få lite el då & då till batteriet, men spärrar för själva laddningen?
Re: Varför Tibber?
Som jag skrev tidigare... Den behöver ingen el för reglering av batteritemperatur om inte temperaturen är extrem.heldiggrisen skrev:Men om Tibber stänger av laddningen, så får jo inte batteriet el, el den behöver för att hålla sig i gott skick?LarsL skrev:Nej, bilen är alltid inkopplad med Tibber stänger av laddningen via appstyrningen.heldiggrisen skrev:Tibber motarbetar jo aktivt fördelen med att vara ständig inkopplat, eller missar jag något?
Jag hittar inget om att det måste vara extrema temperaturer innan Teslan kopplar in sig för att hålla batteriet i "best condition".
Med inkopplad menar Tesla att den också ska ha tillgång till el?
Säg att jag sätter begränsningen i Teslan till max SoC 80%
Tibber laddar till 80% klart klockan 0437 på natten, Tibber stänger av strömförsörjningen från Easee till Teslan.
Temperaturen är ogynnsam för batteriet, Teslan vill ha el, inte för att ladda, utan för att hålla batteriet i bra skick, men blir nekat av Tibber.
Om jag själv kollar nordpools timpriser, och ber Teslan om att ladda från ett visst tidpunkt (typ 0200), så har den potentiellt el också utanför fönstret 0200 till 80%, som bilen kan använda för att hålla batteriet i optimal skick.
Kan styrning av laddningen med tibber/easee påverka batteriet negativt, mot om man gör det själv "manuellt" så att bilen alltid har tillgång till el vid behov?
edit: eller missförstår jag. Tibber låter Teslan få lite el då & då till batteriet, men spärrar för själva laddningen?
Det är ingen skillnad på att använda Tibber mot Teslas egen schemaläggning i detta avseende. Oavsett vilket så laddar bara bilen inom angivet tidsintervall.
Att Tesla skriver att man ska lämna bilen inkopplad har inte med temperaturreglering att göra, det är bara för att undvika risken att batteriet laddas ur och skadas om bilen står oanvänd länge.
Uppvärmning/kylning av batteri i extrema temperaturer görs som sagt oavsett om bilen är ansluten eller ej.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Varför Tibber?
Bilen kan ju dra energi om den behöver det för att tex skydda batteriet. Bilen är ju ansluten till elnätet.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Varför Tibber?
Det var det jag undrade. Är bilen kopplat till elnätet? Eller hindras den av tibber som stänger av strömmen om den inte är billig nog.LarsL skrev:Bilen kan ju dra energi om den behöver det för att tex skydda batteriet. Bilen är ju ansluten till elnätet.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Varför Tibber?
Men om Tibber stänger av laddningen, så får jo inte batteriet el, el den behöver för att hålla sig i gott skick?Legato skrev:
Nej, bilen är alltid inkopplad med Tibber stänger av laddningen via appstyrningen.
Med inkopplad menar Tesla att den också ska ha tillgång till el?
Säg att jag sätter begränsningen i Teslan till max SoC 80%
Tibber laddar till 80% klart klockan 0437 på natten, Tibber stänger av strömförsörjningen från Easee till Teslan.
Temperaturen är ogynnsam för batteriet, Teslan vill ha el, inte för att ladda, utan för att hålla batteriet i bra skick, men blir nekat av Tibber.
Om jag själv kollar nordpools timpriser, och ber Teslan om att ladda från ett visst tidpunkt (typ 0200), så har den potentiellt el också utanför fönstret 0200 till 80%, som bilen kan använda för att hålla batteriet i optimal skick[/quote]
Som jag skrev tidigare... Den behöver ingen el för reglering av batteritemperatur om inte temperaturen är extrem.
Det är ingen skillnad på att använda Tibber mot Teslas egen schemaläggning i detta avseende. Oavsett vilket så laddar bara bilen inom angivet tidsintervall.
Att Tesla skriver att man ska lämna bilen inkopplad har inte med temperaturreglering att göra, det är bara för att undvika risken att batteriet laddas ur och skadas om bilen står oanvänd länge.
Uppvärmning/kylning av batteri i extrema temperaturer görs som sagt oavsett om bilen är ansluten eller ej.[/quote]
Hoppas det är som du skriver.
Jag tror det är en skillnad mellan vad du gör i Teslan och vad du gör i Tibber.
Teslan vet om den mår bra eller ej, och kan dra ström även utanför laddfönstret.
Tibber vet inte hur Teslan mår, och om Tibber stänger ner möjligheten för Teslan att dra el utanför laddfönstret, så ser jag en risk när min bil står på uppfarten en julilördag i stekande sol, pluggat in i easee, men får ingen el.
Superb om det är som du skriver, men jag har också läst att bilen mår bra att vara kopplat in om utomhustemperaturen inte är gynnsam för batteriet. I tillägg till att motverka vampire drain som du skriver.
Re: Varför Tibber?
Om du bara använder appen så är det laddningen som är avstängd men bilen är ansluten. Bilen skulle alltså börja dra ström från nätet om den måste tex för att skydda batteriet. Använder du en Easee box som styrs av Tibber så är det den som styr om bilen får ström eller inte.heldiggrisen skrev:Det var det jag undrade. Är bilen kopplat till elnätet? Eller hindras den av tibber som stänger av strömmen om den inte är billig nog.LarsL skrev:Bilen kan ju dra energi om den behöver det för att tex skydda batteriet. Bilen är ju ansluten till elnätet.
Re: Varför Tibber?
Jag tror du har fel.LarsL skrev:Om du bara använder appen så är det laddningen som är avstängd men bilen är ansluten. Bilen skulle alltså börja dra ström från nätet om den måste tex för att skydda batteriet. Använder du en Easee box som styrs av Tibber så är det den som styr om bilen får ström eller inte.heldiggrisen skrev:Det var det jag undrade. Är bilen kopplat till elnätet? Eller hindras den av tibber som stänger av strömmen om den inte är billig nog.LarsL skrev:Bilen kan ju dra energi om den behöver det för att tex skydda batteriet. Bilen är ju ansluten till elnätet.
Men återigen, i praktiken spelar det ingen roll eftersom detta ändå aldrig kommer inträffa. Dessutom fungerar funktionen även om bilen ej är kopplad mot nätet.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Varför Tibber?
Vad är det du tycker jag har fel om? Om jag läser tillbaka så verkar vi säga samma saker.Legato skrev:Jag tror du har fel.LarsL skrev:Om du bara använder appen så är det laddningen som är avstängd men bilen är ansluten. Bilen skulle alltså börja dra ström från nätet om den måste tex för att skydda batteriet. Använder du en Easee box som styrs av Tibber så är det den som styr om bilen får ström eller inte.heldiggrisen skrev:Det var det jag undrade. Är bilen kopplat till elnätet? Eller hindras den av tibber som stänger av strömmen om den inte är billig nog.LarsL skrev:Bilen kan ju dra energi om den behöver det för att tex skydda batteriet. Bilen är ju ansluten till elnätet.
Men återigen, i praktiken spelar det ingen roll eftersom detta ändå aldrig kommer inträffa. Dessutom fungerar funktionen även om bilen ej är kopplad mot nätet.
Re: Varför Tibber?
Kan ju passa på att tillägga att det är väldigt bra att det fungerar som det gör...
Om batterivärmning/kylning skulle aktiveras även vid normala temperaturer när bilen är i vila så skulle det gå åt extremt mycket energi och pengar extra.
Om batterivärmning/kylning skulle aktiveras även vid normala temperaturer när bilen är i vila så skulle det gå åt extremt mycket energi och pengar extra.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Varför Tibber?
Jag tror inte det gör någon skillnad om det är Tibber eller Teslans egen schemaläggning. Jag tror det blir samma konsekvens utanför laddfönstret, nämligen att den ej börjar dra ström från väggen (dock börjar värma eller kyla batteriet ändå vid extremfall, men då med el från batteriet).LarsL skrev:Vad är det du tycker jag har fel om? Om jag läser tillbaka så verkar vi säga samma saker.Legato skrev:Jag tror du har fel.LarsL skrev:Om du bara använder appen så är det laddningen som är avstängd men bilen är ansluten. Bilen skulle alltså börja dra ström från nätet om den måste tex för att skydda batteriet. Använder du en Easee box som styrs av Tibber så är det den som styr om bilen får ström eller inte.heldiggrisen skrev:Det var det jag undrade. Är bilen kopplat till elnätet? Eller hindras den av tibber som stänger av strömmen om den inte är billig nog.LarsL skrev:Bilen kan ju dra energi om den behöver det för att tex skydda batteriet. Bilen är ju ansluten till elnätet.
Men återigen, i praktiken spelar det ingen roll eftersom detta ändå aldrig kommer inträffa. Dessutom fungerar funktionen även om bilen ej är kopplad mot nätet.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Varför Tibber?
Jag tror också att schemaläggningen i bilen gör/kan göra samma sak. Det är ju rätt sällan som elpriset är högt under natten tex.Legato skrev:
Jag tror inte det gör någon skillnad om det är Tibber eller Teslans egen schemaläggning. Jag tror det blir samma konsekvens utanför laddfönstret, nämligen att den ej börjar dra ström från väggen (dock börjar värma eller kyla batteriet ändå vid extremfall, men då med el från batteriet).
Re: Varför Tibber?
Någon som har mätt/har koll på hur ofta Tibber pollar Teslan och om detta drar mycket av batteriet?
Har märkt att vampire drain är betydligt större i min 3a än min gamla S när 3e-parts-appar väcker den.
Har märkt att vampire drain är betydligt större i min 3a än min gamla S när 3e-parts-appar väcker den.
MY LR, Pearl White
Re: Varför Tibber?
Det är ofta, och inte sällan börjar bilen då också ladda en stund innan Tibber märker det och stänger av laddningen från bilen. Det var flera gånger det blev flera kWh under peak. Alltså är inte laddmöjligheten avstängd i Easee.Kirre skrev:Någon som har mätt/har koll på hur ofta Tibber pollar Teslan och om detta drar mycket av batteriet?
Har märkt att vampire drain är betydligt större i min 3a än min gamla S när 3e-parts-appar väcker den.
Så var så sist jag använde det för några månader åtminstone och när bilen drar 3-5% om dagen för att den blir pollad av Tibber förtar det ju poängen med att smartladda. När jag tog bort bilen från Tibber sover den som en sten igen och drar i princip 0 om inte Sentry är igång. (Så har man på Sentry hemma spelar det kanske mindre roll)
Tur det finns motsvarande webbaserade Smartcharge som fungerar betydligt bättre.
Billigaste elbolag
Hej alla. Jag använder tibber vilket ger ett riktigt timpris. Denna höst/vinter/vår har det blåst enormt mycket så kwh priset har legat på 15-10öre. På natten är det i princip alltid 10-15 öre. Finns det bättre alternativ? Om ni är sugna på att testa får ni en länk för en bonus på 500kr. Dom har integration med Tesla m.m så den autoladdar för bäst pris.
Hej! Jag använder Tibber, appen som ersätter elbolaget och gör elräkningen lägre med smart teknik. Bli kund du också så får vi båda 500 kr att handla smarta prylar för. https://invite.tibber.com/73fd87a7
Hej! Jag använder Tibber, appen som ersätter elbolaget och gör elräkningen lägre med smart teknik. Bli kund du också så får vi båda 500 kr att handla smarta prylar för. https://invite.tibber.com/73fd87a7
Senast redigerad av Ludwig, redigerad totalt 1 gånger.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Billigaste elbolag
Som elbilsägare låter det som en sjukt bra deal att betala per timme istället för per kWh.Ludwig skrev:Hej alla. Jag använder tibber vilket ger ett riktigt timpris. Denna höst/vinter/vår har det blåst enormt mycket så tim priset har legat på 15-10öre. På natten är det i princip alltid 10-15 öre. Finns det bättre alternativ?
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Billigaste elbolag
Priset är fortfarande per kwh men varierar från timme till timme. Per timme hade suttit fint som sagt för elbilen
/R
Skickat från min iPhone med Tapatalk
/R
Skickat från min iPhone med Tapatalk