Som jag skrev tidigare... Den behöver ingen el för reglering av batteritemperatur om inte temperaturen är extrem.heldiggrisen skrev:Men om Tibber stänger av laddningen, så får jo inte batteriet el, el den behöver för att hålla sig i gott skick?LarsL skrev:Nej, bilen är alltid inkopplad med Tibber stänger av laddningen via appstyrningen.heldiggrisen skrev:Tibber motarbetar jo aktivt fördelen med att vara ständig inkopplat, eller missar jag något?
Jag hittar inget om att det måste vara extrema temperaturer innan Teslan kopplar in sig för att hålla batteriet i "best condition".
Med inkopplad menar Tesla att den också ska ha tillgång till el?
Säg att jag sätter begränsningen i Teslan till max SoC 80%
Tibber laddar till 80% klart klockan 0437 på natten, Tibber stänger av strömförsörjningen från Easee till Teslan.
Temperaturen är ogynnsam för batteriet, Teslan vill ha el, inte för att ladda, utan för att hålla batteriet i bra skick, men blir nekat av Tibber.
Om jag själv kollar nordpools timpriser, och ber Teslan om att ladda från ett visst tidpunkt (typ 0200), så har den potentiellt el också utanför fönstret 0200 till 80%, som bilen kan använda för att hålla batteriet i optimal skick.
Kan styrning av laddningen med tibber/easee påverka batteriet negativt, mot om man gör det själv "manuellt" så att bilen alltid har tillgång till el vid behov?
edit: eller missförstår jag. Tibber låter Teslan få lite el då & då till batteriet, men spärrar för själva laddningen?
Det är ingen skillnad på att använda Tibber mot Teslas egen schemaläggning i detta avseende. Oavsett vilket så laddar bara bilen inom angivet tidsintervall.
Att Tesla skriver att man ska lämna bilen inkopplad har inte med temperaturreglering att göra, det är bara för att undvika risken att batteriet laddas ur och skadas om bilen står oanvänd länge.
Uppvärmning/kylning av batteri i extrema temperaturer görs som sagt oavsett om bilen är ansluten eller ej.