Varför Tibber?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Varför Tibber?

Inlägg av Legato »

heldiggrisen skrev:
LarsL skrev:
heldiggrisen skrev:
Tibber motarbetar jo aktivt fördelen med att vara ständig inkopplat, eller missar jag något?
Jag hittar inget om att det måste vara extrema temperaturer innan Teslan kopplar in sig för att hålla batteriet i "best condition".
Nej, bilen är alltid inkopplad med Tibber stänger av laddningen via appstyrningen.
Men om Tibber stänger av laddningen, så får jo inte batteriet el, el den behöver för att hålla sig i gott skick?
Med inkopplad menar Tesla att den också ska ha tillgång till el?
Säg att jag sätter begränsningen i Teslan till max SoC 80%
Tibber laddar till 80% klart klockan 0437 på natten, Tibber stänger av strömförsörjningen från Easee till Teslan.
Temperaturen är ogynnsam för batteriet, Teslan vill ha el, inte för att ladda, utan för att hålla batteriet i bra skick, men blir nekat av Tibber.

Om jag själv kollar nordpools timpriser, och ber Teslan om att ladda från ett visst tidpunkt (typ 0200), så har den potentiellt el också utanför fönstret 0200 till 80%, som bilen kan använda för att hålla batteriet i optimal skick.

Kan styrning av laddningen med tibber/easee påverka batteriet negativt, mot om man gör det själv "manuellt" så att bilen alltid har tillgång till el vid behov?

edit: eller missförstår jag. Tibber låter Teslan få lite el då & då till batteriet, men spärrar för själva laddningen?
Som jag skrev tidigare... Den behöver ingen el för reglering av batteritemperatur om inte temperaturen är extrem.

Det är ingen skillnad på att använda Tibber mot Teslas egen schemaläggning i detta avseende. Oavsett vilket så laddar bara bilen inom angivet tidsintervall.

Att Tesla skriver att man ska lämna bilen inkopplad har inte med temperaturreglering att göra, det är bara för att undvika risken att batteriet laddas ur och skadas om bilen står oanvänd länge.

Uppvärmning/kylning av batteri i extrema temperaturer görs som sagt oavsett om bilen är ansluten eller ej.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Varför Tibber?

Inlägg av LarsL »

Bilen kan ju dra energi om den behöver det för att tex skydda batteriet. Bilen är ju ansluten till elnätet.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Varför Tibber?

Inlägg av heldiggrisen »

LarsL skrev:
Bilen kan ju dra energi om den behöver det för att tex skydda batteriet. Bilen är ju ansluten till elnätet.
Det var det jag undrade. Är bilen kopplat till elnätet? Eller hindras den av tibber som stänger av strömmen om den inte är billig nog.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Varför Tibber?

Inlägg av heldiggrisen »

Legato skrev:

Nej, bilen är alltid inkopplad med Tibber stänger av laddningen via appstyrningen.
Men om Tibber stänger av laddningen, så får jo inte batteriet el, el den behöver för att hålla sig i gott skick?
Med inkopplad menar Tesla att den också ska ha tillgång till el?
Säg att jag sätter begränsningen i Teslan till max SoC 80%
Tibber laddar till 80% klart klockan 0437 på natten, Tibber stänger av strömförsörjningen från Easee till Teslan.
Temperaturen är ogynnsam för batteriet, Teslan vill ha el, inte för att ladda, utan för att hålla batteriet i bra skick, men blir nekat av Tibber.

Om jag själv kollar nordpools timpriser, och ber Teslan om att ladda från ett visst tidpunkt (typ 0200), så har den potentiellt el också utanför fönstret 0200 till 80%, som bilen kan använda för att hålla batteriet i optimal skick[/quote]

Som jag skrev tidigare... Den behöver ingen el för reglering av batteritemperatur om inte temperaturen är extrem.

Det är ingen skillnad på att använda Tibber mot Teslas egen schemaläggning i detta avseende. Oavsett vilket så laddar bara bilen inom angivet tidsintervall.

Att Tesla skriver att man ska lämna bilen inkopplad har inte med temperaturreglering att göra, det är bara för att undvika risken att batteriet laddas ur och skadas om bilen står oanvänd länge.

Uppvärmning/kylning av batteri i extrema temperaturer görs som sagt oavsett om bilen är ansluten eller ej.[/quote]
Hoppas det är som du skriver.
Jag tror det är en skillnad mellan vad du gör i Teslan och vad du gör i Tibber.
Teslan vet om den mår bra eller ej, och kan dra ström även utanför laddfönstret.
Tibber vet inte hur Teslan mår, och om Tibber stänger ner möjligheten för Teslan att dra el utanför laddfönstret, så ser jag en risk när min bil står på uppfarten en julilördag i stekande sol, pluggat in i easee, men får ingen el.

Superb om det är som du skriver, men jag har också läst att bilen mår bra att vara kopplat in om utomhustemperaturen inte är gynnsam för batteriet. I tillägg till att motverka vampire drain som du skriver.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Varför Tibber?

Inlägg av LarsL »

heldiggrisen skrev:
LarsL skrev:
Bilen kan ju dra energi om den behöver det för att tex skydda batteriet. Bilen är ju ansluten till elnätet.
Det var det jag undrade. Är bilen kopplat till elnätet? Eller hindras den av tibber som stänger av strömmen om den inte är billig nog.
Om du bara använder appen så är det laddningen som är avstängd men bilen är ansluten. Bilen skulle alltså börja dra ström från nätet om den måste tex för att skydda batteriet. Använder du en Easee box som styrs av Tibber så är det den som styr om bilen får ström eller inte.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Varför Tibber?

Inlägg av Legato »

LarsL skrev:
heldiggrisen skrev:
LarsL skrev:
Bilen kan ju dra energi om den behöver det för att tex skydda batteriet. Bilen är ju ansluten till elnätet.
Det var det jag undrade. Är bilen kopplat till elnätet? Eller hindras den av tibber som stänger av strömmen om den inte är billig nog.
Om du bara använder appen så är det laddningen som är avstängd men bilen är ansluten. Bilen skulle alltså börja dra ström från nätet om den måste tex för att skydda batteriet. Använder du en Easee box som styrs av Tibber så är det den som styr om bilen får ström eller inte.
Jag tror du har fel.

Men återigen, i praktiken spelar det ingen roll eftersom detta ändå aldrig kommer inträffa. Dessutom fungerar funktionen även om bilen ej är kopplad mot nätet.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Varför Tibber?

Inlägg av LarsL »

Legato skrev:
LarsL skrev:
heldiggrisen skrev:
LarsL skrev:
Bilen kan ju dra energi om den behöver det för att tex skydda batteriet. Bilen är ju ansluten till elnätet.
Det var det jag undrade. Är bilen kopplat till elnätet? Eller hindras den av tibber som stänger av strömmen om den inte är billig nog.
Om du bara använder appen så är det laddningen som är avstängd men bilen är ansluten. Bilen skulle alltså börja dra ström från nätet om den måste tex för att skydda batteriet. Använder du en Easee box som styrs av Tibber så är det den som styr om bilen får ström eller inte.
Jag tror du har fel.

Men återigen, i praktiken spelar det ingen roll eftersom detta ändå aldrig kommer inträffa. Dessutom fungerar funktionen även om bilen ej är kopplad mot nätet.
Vad är det du tycker jag har fel om? Om jag läser tillbaka så verkar vi säga samma saker.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Varför Tibber?

Inlägg av Legato »

Kan ju passa på att tillägga att det är väldigt bra att det fungerar som det gör...

Om batterivärmning/kylning skulle aktiveras även vid normala temperaturer när bilen är i vila så skulle det gå åt extremt mycket energi och pengar extra.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Varför Tibber?

Inlägg av Legato »

LarsL skrev:
Legato skrev:
LarsL skrev:
heldiggrisen skrev:
LarsL skrev:
Bilen kan ju dra energi om den behöver det för att tex skydda batteriet. Bilen är ju ansluten till elnätet.
Det var det jag undrade. Är bilen kopplat till elnätet? Eller hindras den av tibber som stänger av strömmen om den inte är billig nog.
Om du bara använder appen så är det laddningen som är avstängd men bilen är ansluten. Bilen skulle alltså börja dra ström från nätet om den måste tex för att skydda batteriet. Använder du en Easee box som styrs av Tibber så är det den som styr om bilen får ström eller inte.
Jag tror du har fel.

Men återigen, i praktiken spelar det ingen roll eftersom detta ändå aldrig kommer inträffa. Dessutom fungerar funktionen även om bilen ej är kopplad mot nätet.
Vad är det du tycker jag har fel om? Om jag läser tillbaka så verkar vi säga samma saker.
Jag tror inte det gör någon skillnad om det är Tibber eller Teslans egen schemaläggning. Jag tror det blir samma konsekvens utanför laddfönstret, nämligen att den ej börjar dra ström från väggen (dock börjar värma eller kyla batteriet ändå vid extremfall, men då med el från batteriet).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Varför Tibber?

Inlägg av LarsL »

Legato skrev:

Jag tror inte det gör någon skillnad om det är Tibber eller Teslans egen schemaläggning. Jag tror det blir samma konsekvens utanför laddfönstret, nämligen att den ej börjar dra ström från väggen (dock börjar värma eller kyla batteriet ändå vid extremfall, men då med el från batteriet).
Jag tror också att schemaläggningen i bilen gör/kan göra samma sak. Det är ju rätt sällan som elpriset är högt under natten tex.
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 07 okt 2015 14:50

Re: Varför Tibber?

Inlägg av Kirre »

Någon som har mätt/har koll på hur ofta Tibber pollar Teslan och om detta drar mycket av batteriet?
Har märkt att vampire drain är betydligt större i min 3a än min gamla S när 3e-parts-appar väcker den.
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
SALVETA
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 16 jun 2019 14:46
Ort: Helsingborg

Re: Varför Tibber?

Inlägg av SALVETA »

Kirre skrev:
Någon som har mätt/har koll på hur ofta Tibber pollar Teslan och om detta drar mycket av batteriet?
Har märkt att vampire drain är betydligt större i min 3a än min gamla S när 3e-parts-appar väcker den.
Det är ofta, och inte sällan börjar bilen då också ladda en stund innan Tibber märker det och stänger av laddningen från bilen. Det var flera gånger det blev flera kWh under peak. Alltså är inte laddmöjligheten avstängd i Easee.
Så var så sist jag använde det för några månader åtminstone och när bilen drar 3-5% om dagen för att den blir pollad av Tibber förtar det ju poängen med att smartladda. När jag tog bort bilen från Tibber sover den som en sten igen och drar i princip 0 om inte Sentry är igång. (Så har man på Sentry hemma spelar det kanske mindre roll)
Tur det finns motsvarande webbaserade Smartcharge som fungerar betydligt bättre.
Användarvisningsbild
Ludwig
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 12 mar 2019 14:26

Billigaste elbolag

Inlägg av Ludwig »

Hej alla. Jag använder tibber vilket ger ett riktigt timpris. Denna höst/vinter/vår har det blåst enormt mycket så kwh priset har legat på 15-10öre. På natten är det i princip alltid 10-15 öre. Finns det bättre alternativ? Om ni är sugna på att testa får ni en länk för en bonus på 500kr. Dom har integration med Tesla m.m så den autoladdar för bäst pris.
Hej! Jag använder Tibber, appen som ersätter elbolaget och gör elräkningen lägre med smart teknik. Bli kund du också så får vi båda 500 kr att handla smarta prylar för. https://invite.tibber.com/73fd87a7
Screenshot_20200402-170827.png
Senast redigerad av Ludwig, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5310
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Billigaste elbolag

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Ludwig skrev:
Hej alla. Jag använder tibber vilket ger ett riktigt timpris. Denna höst/vinter/vår har det blåst enormt mycket så tim priset har legat på 15-10öre. På natten är det i princip alltid 10-15 öre. Finns det bättre alternativ?
Som elbilsägare låter det som en sjukt bra deal att betala per timme istället för per kWh. :D
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Raymond
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 12 feb 2020 22:18

Re: Billigaste elbolag

Inlägg av Raymond »

Priset är fortfarande per kwh men varierar från timme till timme. Per timme hade suttit fint som sagt för elbilen

/R


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Billigaste elbolag

Inlägg av Klintan »

Alla vettiga elbolag har timmätning, många betalar man inte någon månadsavgift på.
Bara Tibber som kör med värvningslänkar så att alla forum fylls med tipslänkar.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Varför Tibber?

Inlägg av ChristerSjo »

Hur funkar Tibber om man har solceller och säljer energi? Villkor?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Re: Varför Tibber?

Inlägg av dbar »

ChristerSjo skrev:
Hur funkar Tibber om man har solceller och säljer energi? Villkor?
Du säljer till spotpris och köper till spotpris. Inget påslag på varken sålda eller köpta kWh.

Därmed finns det bättre deals för just försäljningen. Men jag har ändå valt att köra tibber. Säljer mitt solövrskott på dagen när elen är som dyrast. Och köper eö när den är som billigast.
Tyvärr har tibber inte ännu utvecklat möjligheten att låta teslan ladda när solcellerna genererar med än x kW överskott. Håller på att programmera detta själv. Tibber har lovat att släpp sådan funktionalitet i framtiden dock.

Sen ett förtydligande om alla antaganden om easee laddarens funktion med tibber.

Tibber slår av eller på laddningen via teslas API (samma som du gör när du gör det via appen på din mobil) när tibber anser att priset är fördelaktigt.
Tibber slår INTE av strömmen till Easeeladdboxen. Teslan kan med andra ord fritt dra ström från laddboxen om den önskar göra detta för tillexempel konditionering av batteriet.
Du kan t ex starta ledningen från skärmen i bilen mitt på dagen, eller från mobilen, eller från tibberappen.

När jag förvärmer min kupé på morgonen så dras detta inte (på gott och ont) från batteriet. Utan från laddaren. Förutsatt att bilen är inkopplad såklart
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Re: Varför Tibber?

Inlägg av dbar »

Det tibber däremot gör på easeladdaren, om det behövs. Är att den sänker laddhastigheten om det behövs för att inte dina huvudsäkringar ska gå.

Har du t ex
3x16A in i kåken
3x16A till laddaren

Huset använder just nu
3A på L1
5A på L2
3A på L3

Då släpper easeeladdaren bara igenom ca
13A + 11A + 13A till bilen.
Detta gör att man kan säkra ner, eller slippa säkra upp, utan att tumma nämnvärt på laddhastigheten. Vilket kan spara en del pengar.
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Twiggy
elbilist
Inlägg: 29
Blev medlem: 13 feb 2020 12:49

Re: Varför Tibber?

Inlägg av Twiggy »

dbar skrev:
Det tibber däremot gör på easeladdaren, om det behövs. Är att den sänker laddhastigheten om det behövs för att inte dina huvudsäkringar ska gå.

Har du t ex
3x16A in i kåken
3x16A till laddaren

Huset använder just nu
3A på L1
5A på L2
3A på L3

Då släpper easeeladdaren bara igenom ca
13A + 11A + 13A till bilen.
Detta gör att man kan säkra ner, eller slippa säkra upp, utan att tumma nämnvärt på laddhastigheten. Vilket kan spara en del pengar.

Men visst gäller denna funktion enbart om man köper till Watty?(Som ej går att beställa?!?)
Användarvisningsbild
sved73
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 jan 2020 10:58
Ort: Karlskoga

Re: Varför Tibber?

Inlägg av sved73 »

Skaffade också Tibber och Easee laddare hemma i samband med min nya M3 då jag gillade deras upplägg och integration med Tesla. Kan dock också bekräfta tyvärr att den håller bilen igång vilket innebär att den drar ur batteriet i onödan så poängen lite försvinner med ladda när billigast.
Har mailat Tibber om det och att dom bör se över det men dom har inte ens bemödat sig att svara.

Slutade med att jag stängt av funktionen och drar igång laddningen automatiskt via Teslafi på natten då elen alltid är som billigast.

Gillar Tibbers upplägg med appen och att man kan följa pris och förbrukning vilket gjort mig mer medveten om elförbrukning rent allmänt men dom får skärpa sig i hur dom implementerat lösningen mot Tesla.
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Varför Tibber?

Inlägg av Johnalm »

Jag pendlar 14 mil om dagen till jobbet. Sedan jag skaffade Tibber har genomsnittliga kostnaden (förbrukning) legat på 3-4 kr om dagen, dvs 20-30 öre per mil. Det kan jag säga skiljer sig oerhört mot tidigare när jag laddade på natten oavsett spotpriset. Bara positiva omdömen om Tibber so far, däremot är det fan skandal att man betalar mer i skatt och fasta avgifter :roll:
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Re: Varför Tibber?

Inlägg av dbar »

Johnalm skrev:
Jag pendlar 14 mil om dagen till jobbet. Sedan jag skaffade Tibber har genomsnittliga kostnaden (förbrukning) legat på 3-4 kr om dagen, dvs 20-30 öre per mil. Det kan jag säga skiljer sig oerhört mot tidigare när jag laddade på natten oavsett spotpriset. Bara positiva omdömen om Tibber so far, däremot är det fan skandal att man betalar mer i skatt och fasta avgifter :roll:
Mina kWh-Priser för laddning senaste 6 månaderna med tibber har varit
Okt: 24,56 öre
Nov: 24,09 öre
Dec: 21,00 öre
Jan: 15,21 öre
Feb: 10,46 öre
Mar: 9,28 öre

Vilket är halva priset mot vad jag betalat för min övriga förbrukning.
Under vintertid står min billaddning för ca 25% av min totala förbrukning, så blir en hel del skillnad.
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Varför Tibber?

Inlägg av LarsL »

Just nu är det ju bara överföringen som kostar något.
R1883RM4n
Inlägg: 78
Blev medlem: 18 jun 2019 23:35

Re: Varför Tibber?

Inlägg av R1883RM4n »

Jag har blivet lite fundersam till hur intelligent Tibbers smarta laddning av en Tesla egentligen är.

Normalt brukar det vara två pucklar då det är dyrare per dygn. En på morgonen och en på kvällen. På sistone har puckeln på kvällen uteblivet. Ändå pausar Tibber laddningen till natten.

Någon som är insatt i hur Tibbers smarta laddning faktiskt fungerar och hur de avgör vad som är högt, lågt, rätt tid för laddning?

Undrar också hur ofta de kopplar upp sig mot bilen.
Skriv svar