Kia Ceed Sportswagon Plug-In Hybrid, för 256.419kr netto

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Kia Ceed Sportswagon Plug-In Hybrid, för 256.419kr netto

Inlägg av Zalman3 »

Priser Kia Ceed Sportswagon Plug-In Hybrid
Stöd 39.294kr
Pris 339.900 kr.
https://teknikensvarld.se/saljstart-for ... i-sverige/

Genom LRF Samköps avtal med Kia kan ditt företag
få 13 % rabatt på bilen, och 10 % rabatt på utrustning
https://www.lrfsamkop.se/leverantorer/a ... torer/kia/

Netto efter rabatt och stöd:
256.419kr
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kia Ceed Sportswagon Plug-In Hybrid, för 256.419kr netto

Inlägg av Zalman3 »

KIA vill att deras Ceed Sportswagon plugin ska bli Sveriges mest sålda bil.
Med ett privatleasing erbjudande på 2.995kr i månaden så bävar konkurrenterna.


Några få märken går dock mot strömmen. Kia gör sin bästa mars månad någonsin i Sverige och ökar kraftigt under första kvartalet jämfört med samma period i fjol, upp hela 16,5 procent.
Marknadsandelen går också upp starkt, från 7,7 till 10 procent under årets tre första månader.

Samtidigt storsatsar nu Kia mitt i krisen med en aggressiv kampanj på privatleasing för laddhybrider.
Helt nya Ceed kombi laddhybrid går nu att få för 2 995 kronor i månaden, 1 000 kronor lägre än ordinarie pris.
Det ger enligt ams unika formel ett leasingpris per tusenlapp på 317 kronor, som är väldigt bra. Vi brukar säga att 400 kronor per tusenlapp är ett bra erbjudande.

0 kr kontantinsats
Serviceavtal
7 års nybilsgaranti
Vägassistans


KIA hävdar att det är mycket billigare att köpa en pluginbil än en fossilbil.

Exempel:
Ceed Sportswagon plugin
Kostnad inkl, drivmedel och skatt fr.
3 257 kr/mån

Kia Ceed Sportwagon bensin 1.4 T-Gdi DCT GT Line
Kostnad inkl, drivmedel och skatt fr.
5 020 kr/mån

https://www.kia.com/se/kopa/Kia-privatleasing/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Kia Ceed Sportswagon Plug-In Hybrid, för 256.419kr netto

Inlägg av StefL »

Och det beror i vanlig ordning självklart på vilket körmönster man har. Personligen kan jag aldrig räkna hem en laddhybrid eftersom bulken av mina cirka 2000 mil per år inte körs som korta sträckor som skulle kunna köras på el utan resor på 35-50 mil när 3-4 mil på el i början raskt äts upp av kostnaden för bensin under resten av resan.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Kia Ceed Sportswagon Plug-In Hybrid, för 256.419kr netto

Inlägg av MSO »

Det är en helt ny nivå för pluginer får man ju säga.

Har den nån elvärme? Eller måste man köra ICEn hela vinterhalvåret?
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kia Ceed Sportswagon Plug-In Hybrid, för 256.419kr netto

Inlägg av Zalman3 »

StefL skrev:
Och det beror i vanlig ordning självklart på vilket körmönster man har. Personligen kan jag aldrig räkna hem en laddhybrid eftersom bulken av mina cirka 2000 mil per år inte körs som korta sträckor som skulle kunna köras på el utan resor på 35-50 mil när 3-4 mil på el i början raskt äts upp av kostnaden för bensin under resten av resan.
Exakt så är det för mig, just därför jag kör en Tesla, tjänar ca 4000kr i månaden på att slippa tanka ett fossilt bränsle.

Har 5 vänner som kör VW Passat GTE, de säger att de minskar sin bensinförbrukning med 50-75% eftersom de kör mest i stan.

Så har du mycket kortkörning, kan en plugin funka, och kör du långt, då är det en elbil som gäller.



EDIT:
Det finns ordentligt med pengar att spara för den som väljer bil smart. Bara i mellanklassen kan du spara 20.000 kronor om året på att köpa en laddhybrid istället för en dieselkombi. Läs vår granskning och se skillnaden svart på vitt.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... a-att-aga/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Kia Ceed Sportswagon Plug-In Hybrid, för 256.419kr netto

Inlägg av heldiggrisen »

Någon som vet om den har ”rent el-läge”.
Optiman jag har provkörd körde ice för att värma kupén även om resan var 900 meter.
Med GTE kan man i teorin köra på 0 l/m, det kan man inte med Optiman (kanske om man stänger av A/C)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kia Ceed Sportswagon Plug-In Hybrid, för 256.419kr netto

Inlägg av Zalman3 »

StefL skrev:
Och det beror i vanlig ordning självklart på vilket körmönster man har. Personligen kan jag aldrig räkna hem en laddhybrid eftersom bulken av mina cirka 2000 mil per år inte körs som korta sträckor som skulle kunna köras på el utan resor på 35-50 mil när 3-4 mil på el i början raskt äts upp av kostnaden för bensin under resten av resan.
Det folk inte har så stor koll på är att det är väldigt stor skillnad på hur mycket en plugin bil drar när elen tagit slut.

En Audi A3 plugin kan dra 0,5-0,6 liter per mil då elen är slut.
En Toyota Prius kan dra 0,3-0,35 liter per mil när elen är slut.

Om man på en 50mils resa kör 5 mil på el med Priusen, då blir snittförbrukningen ca 0,27-0,32 liter per mil.
Dessutom är bensin ca 1,50kr billigare per liter.
Få dieselbilar kommer under Priusens 3,37kr till 4kr per mil, i verkligheten.
Kan man köra Priusen på el är man nere på ca 1,50kr per mil.

Har själv kört Prius/Auris hybrid ca 30.000 mil och utan plugin så kom jag under 0,4 liter per mil, med ekonomisk körning.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Kia Ceed Sportswagon Plug-In Hybrid, för 256.419kr netto

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Vad är det Toyota lyckats göra med Prius att den är så snål?

Den var ju inte plugin från början vill jag minnas, endast hybrid.

Volvos laddhybrider verkar också dra mycket bensin.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kia Ceed Sportswagon Plug-In Hybrid, för 256.419kr netto

Inlägg av Zalman3 »

Off Grid Byggaren skrev:
Vad är det Toyota lyckats göra med Prius att den är så snål?

Den var ju inte plugin från början vill jag minnas, endast hybrid.

Volvos laddhybrider verkar också dra mycket bensin.
Toyota har ju tillverkat mer än 12 miljoner hybridbilar.
Så de har lång erfarenhet.
De använder Atkinson motorer som under rätt omständigheter är mycket snåla.
Framförallt under lätt belastning. Men även i stadstrafik, där man med start-stopp, energiåtervinning vid inbromsning och eldrift vid kökörning, sänker förbrukningen rejält.
Däremot på Autobahn med farter på över 150km/h är den inte längre så snål.
The -cycle engine is a type of internal combustion engine invented by James Atkinson in 1882. The Atkinson cycle is designed to provide efficiency at the expense of power density.
A modern variation of this approach is used in some modern automobile engines. While originally seen exclusively in hybrid electric applications such as the earlier-generation Toyota Prius, later hybrids and some non-hybrid vehicles now feature engines with variable valve timing, which can run in the Atkinson cycle as a part-time operating regimen, giving good economy while running in Atkinson cycle, and conventional power density when running as a conventional, Otto cycle engine.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar