Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil

Inlägg av M3apan »

Dannes Tesla skrev:
Kungsberget är bra, har flera utspridda laddare som dessutom är gratis.
Kommer just därifrån. Jag såg 6 olika, ska finnas några fler. Dom närmast Ski lodge gillar folk att göra till sina egna... Dvs stannar gärna länge på platserna (i alla fall nu när vi var där). Jag använde mest den vid skiduthyrningen som alltid var ledig på kvällen. Ställde mig där över natten och flyttade på morgonen.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil

Inlägg av Teslaspolen »

slugger75 skrev:
Är i Orsa Grönklitt nu och de har faktiskt fått upp en (1) st 11 kW-laddare nu. Gratis är den också, men det lär ju bli kö på den.
Finns den uppe på uppladdning.nu? Lägg gärna upp annars!
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil

Inlägg av slugger75 »

Teslaspolen skrev:
slugger75 skrev:
Är i Orsa Grönklitt nu och de har faktiskt fått upp en (1) st 11 kW-laddare nu. Gratis är den också, men det lär ju bli kö på den.
Finns den uppe på uppladdning.nu? Lägg gärna upp annars!
Ok jag har skickat in där nu.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil

Inlägg av NEO »

Rekommenderar alla att maila SkiStar om man väljer bort de på grund av elbilsladdningen.
skistar.png
Användarvisningsbild
AntonBeckman
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 dec 2019 11:33

Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil

Inlägg av AntonBeckman »

Känns som om att SkiStar inte medvetet väljer bort laddning utan att det inte ingått i budgeteringen förens nu, de har ju en del gäster att ta hand om per år ;)

Tror absolut att det är bra med mail osv till dem, men stackars kundservicemedarbetare har nog inte så stor verkanskraft

Blir nog annorlunda när aktieägarna har börjat köpa elbilar och inser att de inte kan utnyttja sin investeringsplats med elbilar

Köpa fjällstuga och bygga laddbox verkar ju vara en bra investering :)
Oscar&Hamish | Figursydda väskor till M3/S/X från England, för både frunk och trunk, Länk till hemsidan | 10% rabatt till dig och mig

Tesla | MX Raven -19, LR, drar hästsläp ca 2 ton
Användarvisningsbild
Jo-el
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 11 apr 2019 10:32

Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil

Inlägg av Jo-el »

Flaschau Österrike. 18 superchargers vid liftarna. Vi bodde i Wagrain som är systemet bredvid. Bild
kontakten2

Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil

Inlägg av kontakten2 »

Coop Kiruna. 2x 22kW . Om man vill åka skidor i gamla gruvfabrikens skidbacke.
IMG_20191230_102303.jpg
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil

Inlägg av Teslaspolen »

AntonBeckman skrev:
Känns som om att SkiStar inte medvetet väljer bort laddning utan att det inte ingått i budgeteringen förens nu, de har ju en del gäster att ta hand om per år ;)

Tror absolut att det är bra med mail osv till dem, men stackars kundservicemedarbetare har nog inte så stor verkanskraft

Blir nog annorlunda när aktieägarna har börjat köpa elbilar och inser att de inte kan utnyttja sin investeringsplats med elbilar

Köpa fjällstuga och bygga laddbox verkar ju vara en bra investering :)

Absolut det där med mejl. Speciellt om någon existerande stolpe är trasig så tar det evigheter innan någln gör något åt det. Kanske jag kan få hjälp att stöta på om https://www.plugshare.com/location/95069 som för andra gången är trasig och varit så över ett halvår?
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil

Inlägg av slugger75 »

Teslaspolen skrev:
AntonBeckman skrev:
Känns som om att SkiStar inte medvetet väljer bort laddning utan att det inte ingått i budgeteringen förens nu, de har ju en del gäster att ta hand om per år ;)

Tror absolut att det är bra med mail osv till dem, men stackars kundservicemedarbetare har nog inte så stor verkanskraft

Blir nog annorlunda när aktieägarna har börjat köpa elbilar och inser att de inte kan utnyttja sin investeringsplats med elbilar

Köpa fjällstuga och bygga laddbox verkar ju vara en bra investering :)

Absolut det där med mejl. Speciellt om någon existerande stolpe är trasig så tar det evigheter innan någln gör något åt det. Kanske jag kan få hjälp att stöta på om https://www.plugshare.com/location/95069 som för andra gången är trasig och varit så över ett halvår?
Det kan väl vara bra att göra inlägg på deras facebook-sida. Tipsa gärna här också så kan fler gå in och lobba för laddare på skidorterna.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil

Inlägg av slugger75 »

Det är väl dags att uppdatera här med lite siffror för säsongen 2021. Är det nån som har nya uppgifter för nån skidort? Fler destinationsladdare på gång någonstans?

Jag kollade nyss med Grönklitt om de skulle sätta upp någon mer laddare (än den de satte upp förra säsongen). Fick svaret att det skulle de inte.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil

Inlägg av Elix747 »

Är det inte en hel del stugägare som sätter upp laddare. Bästa är ju att ha långsamladdare vid stugan/hotellet. Frågan är om skidorterna har koll på det?
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil

Inlägg av Banane »

Elix747 skrev:
Är det inte en hel del stugägare som sätter upp laddare. Bästa är ju att ha långsamladdare vid stugan/hotellet. Frågan är om skidorterna har koll på det?

Vad hjälper det om det finns privata stugägare som sätter upp laddare? Då ska man råka hyra just den stugan för inte kan man åka runt och koppla in sig på första bästa privata laddare utan att fråga först? Hade jag stuga så skulle då jag inte vilja bjuda på gratis el hela vintern.

Nej, det borde upp 11kW-stolpar på de stora parkeringarna så att de går att använda oavsett boende. Bor man så att man slipper använda bilen under veckan/helgen så räcker det att ladda en natt eller en förmiddag eller en kväll eller... En sån 11kW-stolpe kan ladda upp 3-4 bilar per dygn. Givetvis måste det till böter om man inte flyttar på bilen när ens 5-6 timmar är slut.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil

Inlägg av gellerstam »

NEO skrev:
Johan84 skrev:
Jag har nyss satt upp 2x22kw som är fritt att använda på mitt hotell. (Hotell Kittelfjäll). Mitt i backen och 43rum och 26 stugor.

http://WWW.hotellkittelfjall.com
Sånt här som gör det enkelt att välja skidort vintertid :) Tack för ditt bidrag!

Offpist + elbilsladdare, låt 2020 komma :D

Om du vetat då vad vi vet idag så hade du skrivit att vi skall hoppa över 2020. :-)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil

Inlägg av Klintan »

Om det fanns ett val att boka en stuga med egen laddbox tror jag många skulle välja det. Stugägaren får lättare att hyra ut sin stuga.
Phantom drain gör ju att även om man laddar någon gång under veckan har man ändå inte fullt batteri vid hemfärd. Bättre att kunna lämna för hemresa med varm bil och fullt batteri. Sen får man fundera över betallösning, så att boxen inte missbrukas. Kanske räcker det med en rfidtag.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil

Inlägg av fth »

Klintan skrev:
Om det fanns ett val att boka en stuga med egen laddbox tror jag många skulle välja det. Stugägaren får lättare att hyra ut sin stuga.
Phantom drain gör ju att även om man laddar någon gång under veckan har man ändå inte fullt batteri vid hemfärd. Bättre att kunna lämna för hemresa med varm bil och fullt batteri. Sen får man fundera över betallösning, så att boxen inte missbrukas. Kanske räcker det med en rfidtag.
Håller helt med, jag skulle lägga laddbox högt (högst?) på listan över kriterier för att välja stuga.

Alternativet är massor av laddboxar på parkeringarna vid backarna så att man kan fylla på under tiden man åker skidor.

Att åka med bilen till någon allmän laddare på kvällen går ju fetbort.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil

Inlägg av Banane »

fth skrev:
Klintan skrev:
Om det fanns ett val att boka en stuga med egen laddbox tror jag många skulle välja det. Stugägaren får lättare att hyra ut sin stuga.
Phantom drain gör ju att även om man laddar någon gång under veckan har man ändå inte fullt batteri vid hemfärd. Bättre att kunna lämna för hemresa med varm bil och fullt batteri. Sen får man fundera över betallösning, så att boxen inte missbrukas. Kanske räcker det med en rfidtag.
Håller helt med, jag skulle lägga laddbox högt (högst?) på listan över kriterier för att välja stuga.

Alternativet är massor av laddboxar på parkeringarna vid backarna så att man kan fylla på under tiden man åker skidor.

Att åka med bilen till någon allmän laddare på kvällen går ju fetbort.

/fth

Nej, snabbladdare och "mack-tänk" är inte lösningen. Även om nån enstaka vore bra för de som missbedömt/glömt bort sig.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil

Inlägg av Teslaspolen »

Teslaspolen skrev:
Om man är ett större gäng kan man bo hos i vårt hus i Trysil. 14,4 kW laddbox och ski in/out med både längd och utför. :) Dock är det nog rätt tjockt bokat ett tag framöver så man får boka in 1-2 år framåt.

https://www.novasol.se/semesterhus/norg ... n=0&pets=0

Gränsen är ju stängd, men det varar inte för alltid... Går att ordna förmånligare priser om man tar direkt kontakt med oss.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil

Inlägg av Klintan »

Dessutom kan man med egen bokad laddbox vid stugan planera ankomsten med låg SOC, behövs inte mycket reserv. Om man ska runt och leta publik laddare behövs lite marginal för att inte få laddångest.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2404
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil

Inlägg av NiklasTesla »

Kolla Expedia/Hotels.com och Booking.com

Du kan välja laddplats under valmenyn.

Mvh
Användarvisningsbild
ville9
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 01 jun 2019 09:25

Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil

Inlägg av ville9 »

Det borde väl finnas vanliga uttag vid alla stugor?
Eller?

Isf räcker det ju med att man småladdar lite under veckan med 5-6A och sen toppar upp det sista samma dag/dagen innan man lämnar?
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2244
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil

Inlägg av frippe »

NiklasTesla skrev:
Kolla Expedia/Hotels.com och Booking.com

Du kan välja laddplats under valmenyn.

Mvh
Nu var det ett bra tag sedan jag letade boende via Booking.com. Men då fanns det inte angivet vilken typ av laddare hotellet hade, bara att de angav att de hade.
Är lite skillnad på om hotellet erbjuder 3fas, 11kw uttag med/utan sladd eller enbart schuckouttag.

En liten brist jag hoppas de korrigerat sedan dess.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil

Inlägg av fth »

ville9 skrev:
Det borde väl finnas vanliga uttag vid alla stugor?
Eller?

Isf räcker det ju med att man småladdar lite under veckan med 5-6A och sen toppar upp det sista samma dag/dagen innan man lämnar?
Skistar förbjöd iaf tidigare uttryckligen detta, och eftersom dom i princip har monopol på stugor i svenska fjällen så blir utbudet ganska magert.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil

Inlägg av fth »

Vi hänvisar all laddning till de avsedda laddstationerna då det är förbjudet att ansluta elbil direkt till våra boendens eluttag.
Från Skistars hemsida

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil

Inlägg av martinot »

heldiggrisen skrev:
Hafjell strax utanför Lillehammer rekommenderas starkt. Finns SuC båda där och 2 mil längre syd i Lillehammer.
https://www.hafjellresort.no/bestill/se ... howdetails
Teslaspolen skrev:
Om man är ett större gäng kan man bo hos i vårt hus i Trysil. 14,4 kW laddbox och ski in/out med både längd och utför. :) Dock är det nog rätt tjockt bokat ett tag framöver så man får boka in 1-2 år framåt.
Hur ser läget ut för oss svenskar att åka till Norge just nu? Går det ens att göra så nu i vinter?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil

Inlägg av Elix747 »

Man kan nu boka stuga på skistar med ”laddstolpe”.
Det underlättar ju att välja rätt stuga.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Skriv svar