Maw skrev:Arn skrev:
PS laddade bilen från 14-95% på en Supercharger. M3 2021 82kwh batteri. Blev debiterad för 67kwh men det bör väl inte ha gått in mycket mer än 60kwh? Satt på Burger King så ingen uppvärmning som drog el. 81%av batteriet på 75kwh( tillgänglig kapacitet) blir väl 0,81x75=61 kwh. Hade kört 30 mil så batteriet förluster pga kallt batteri borde inte vara jättestora
Kan det vara förlusterna vid omvandlingen från AC till DC som står för de ca 10 % extra du blev debiterad? Hur brukar förhållandet vara mellan antalet kWh som når batteriet och antalet kWh man bli debiterad?
Jag laddar förstås inte på SuC men ser ibland ganska stor skillnad mellan debitering och de kWh som SoC-förändringen indikerar när jag snabbladdar.
Laddning på SuC görs med DC.
Verkningsgraden för det man konsumerar relativt det som blir användbar laddning kan variera mellan 80% och 95% beroende på värmen i batteriet , laddprocent osv.
Ett tomt varmt batteri har låga förluster medans ett kallt fullt får mkt högre förluster.
Sen tror jag det skiljer på hur vissa laddare rapporterar. Syns tydligt i te.x Teslafi-kontot.
Senaste hemresan från Åre nu i söndags så hade vi:
(Navigering till samtliga SuC för att få förvärmning)
Laddning1: 82% verkningsgrad, Ånge, V3 laddare med CCS Adapter
Laddning2:100% verkningsgrad, Sundsvall (Gamla V2 laddaren vid PizzaHut). Lunchladdning med toppfyllning borde definitivt inte ha 100% verkningsgrad.
Laddning3:90% verkningsgrad, Gävle, V2 laddare. (Delad laddning)
Laddning4:94% verkningsgrad, Gävle, V2 laddare. (Flyttade på bilen för att få full effekt)