Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
martinot skrev:
Dream_car skrev:
Min är från okt - 2020. Hur tar jag reda på vad jag har för värmesystem?
Är botten på frunken slät så är det PTC. Är botten på frunken randig så är det VP.
Det finns gamla bilar med ny frunk, tydligen tog de gamla slut innan de började montera värmepumpar.
Aj då. Då var det inte fullt så enkelt som jag antog, men det kanske är lite av en klassisk Tesla! :D

Men då vet vi ändå att har man slät trunk så är det garanterat PTC iaf.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10822
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil

Inlägg av Fredrik j »

ville9 skrev:
Intressant med gränsen där att det inte var någon kontroll.
Vi kommer ta test hemma innan avfärd som vi kan visa om det är kontroll, förhoppningsvis nöjer dom sig med med.
Om det ens är kontroll då vill säga.
Vart passerade ni gränsen nånstans?
Anmälan för inresa ska göras 3dagar innan resa till Norge. Testning vid gränsen eller vid ankomst. Testa hemma verkar inte duga.
Här kan du läsa lite vad som gäller:

https://www.skistar.com/sv/myskistar/ku ... inationer/
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil

Inlägg av dfa »

Fredrik j skrev:

Anmälan för inresa ska göras 3dagar innan resa till Norge.
Nej det stämmer inte, inreseanmälan kan göras (som reglerna är per idag) tidigast 3 dagar innan inresa. Jag gjorde min/våran anmälan 3 timmar före gränspassagen dvs på förmiddagen samma dag.
Användarvisningsbild
ville9
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 01 jun 2019 09:25

Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil

Inlägg av ville9 »

Fredrik j skrev:
ville9 skrev:
Intressant med gränsen där att det inte var någon kontroll.
Vi kommer ta test hemma innan avfärd som vi kan visa om det är kontroll, förhoppningsvis nöjer dom sig med med.
Om det ens är kontroll då vill säga.
Vart passerade ni gränsen nånstans?
Anmälan för inresa ska göras 3dagar innan resa till Norge. Testning vid gränsen eller vid ankomst. Testa hemma verkar inte duga.
Här kan du läsa lite vad som gäller:

https://www.skistar.com/sv/myskistar/ku ... inationer/
Japp jag har läst allt detta.
Men också läst berättelser från folk som korsat gränsen där majoriteten inte behövt göra tester.
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil

Inlägg av tor-ake »

De nya MER-stolparna på Grizzlyparkeringen i Björnrike, är det någon som vet om man får ladda bilen över natt där? Det är ju annars generellt parkeringsförbud 00-06 på den parkeringen om jag minns rätt.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 05 mar 2014 11:29

Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil

Inlägg av Daniel »

ville9 skrev:
Fredrik j skrev:
ville9 skrev:
Intressant med gränsen där att det inte var någon kontroll.
Vi kommer ta test hemma innan avfärd som vi kan visa om det är kontroll, förhoppningsvis nöjer dom sig med med.
Om det ens är kontroll då vill säga.
Vart passerade ni gränsen nånstans?
Anmälan för inresa ska göras 3dagar innan resa till Norge. Testning vid gränsen eller vid ankomst. Testa hemma verkar inte duga.
Här kan du läsa lite vad som gäller:

https://www.skistar.com/sv/myskistar/ku ... inationer/
Japp jag har läst allt detta.
Men också läst berättelser från folk som korsat gränsen där majoriteten inte behövt göra tester.
Vi passerade gränsen vid "Gränsbo" runt 16-tiden. Det var knappt några bilar på vägarna därifrån till Trysil och det var ingen gränskontroll så långt ögat nådde varken på vägen dit, eller hem, som sagt. Ett par skyltar som signalerade att vi nu var i Norge var det enda som visade att vi passerat en gräns.

Angående åkning/folk - det var väldigt mycket folk, och tydligen så var snömängden bara hälften gentemot ett "vanligt" år enligt barnens skidskollärare som varit där i fem-sex säsonger. Det var dock gott om snö överallt, men alla backar var tyvärr inte öppna och det blåste mycket på toppen de flesta dagarna, vilket gjorde sikten högst upp lite halvdan första delarna av de längsta backarna. Blåsten gjorde också att det delvis var lite isigt på sina håll, blandat med drivor av snö på andra ställen - så just de backarna kräver lite nivå på åkningen iaf. Det snöade mycket under tiden vi var där så många förmiddagar kändes det nästan som att åka off-pist i backen. Väldigt kul!
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil

Inlägg av [JM] »

Hertsh skrev:
Lacho skrev:
borgward skrev:
Hmpftfhdns skrev:
Det börjar hända lite. I Björnrike fanns förra året två gratisladdare och enstaka stugor med laddbox. Nu finns 8 nya publika MER (del av skistars satsning) och flera nybyggda större boenden som har laddare vid varje parkering. Ingen trängsel att tala om vid MER-laddarna.
Bra nyheter! Är de så nya att de inte finns i Mers egen app? Ser dem inte. Jag ska dit i februari.

Edit: my bad - jag blandar ihop Björnrike och Björnänge :roll:
I Åre Björnen ser det litet skralt ut fortfarande. Det blir långlunch på Copperhill som förra året...
Kollade samma sak ang Åre Björnen. Hur fungerar det med laddning på Copperhill, måste man säga till i repan?
De har fyra Tesla WC utomhus. En dedikerad till Tesla. Först till kvarn och du "betalar" via app (tror det är Easy Park om jag kommer ihåg rätt). Jag säger "betalar" för det står ett pris på skyltarna men jag har alltid blivit debiterad exakt 0 kronor.

Dålig disciplin, flertalet hybrider har setts stå där hela nätter och dagar. Senast jag var där stod till och med Copperhill där själva med en BMW X5 hybrid, inkopplade alla 4 nätterna och dagarna vi var där.

Du behöver inte säga till i receptionen för de vet ingenting. Däremot måste du registrera ditt reg nr i en ipad för att få parkera utan risk för böter.
Var i Åre (Björnen/Sadeln) v1 nu i år och även förra året.
Man anväder MobilPark appen för alla parkeringar. Även Copperhill. Så inget dribbel i Receptionen behövs. Det finns skyltat utanför vad som gäller.
Det finns 2st teslaladdare samt 2st för "andra" bilar. Bara att plugga in så börjar laddningen.
Gällande parkeringen så väljer man i appen vart man står samt om man står på en laddplats eller inte.
Timpriset är 30kr/h för laddplaterna och 20kr/h för övriga.
Det står att teslaladdarna ska ge 14kW men det stämmer inte. Har laddat där två år i rad och bara fått 11kW alla ggr.
Fredrik j
Inlägg: 10822
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil

Inlägg av Fredrik j »

ville9 skrev:
Fredrik j skrev:
ville9 skrev:
Intressant med gränsen där att det inte var någon kontroll.
Vi kommer ta test hemma innan avfärd som vi kan visa om det är kontroll, förhoppningsvis nöjer dom sig med med.
Om det ens är kontroll då vill säga.
Vart passerade ni gränsen nånstans?
Anmälan för inresa ska göras 3dagar innan resa till Norge. Testning vid gränsen eller vid ankomst. Testa hemma verkar inte duga.
Här kan du läsa lite vad som gäller:

https://www.skistar.com/sv/myskistar/ku ... inationer/
Japp jag har läst allt detta.
Men också läst berättelser från folk som korsat gränsen där majoriteten inte behövt göra tester.
Precis som det står i länken jag postade:

"Om det inte är möjligt att testa sig vid gränsen vid inresa, måste du som gäst själv testa dig innan 24 timmar efter ankomst. Snabbtester kan användas och gäster uppmanas att ta med sig egna snabbtester från hemlandet, men ska tas först efter ankomst till destinationen. Vid positivt testsvar, ska en PCR-test tas snarast möjligt och senast inom 1 dygn på kommunens teststation"

Det är alltså inte obligatorisk testning och kontroll vid gränsen som gäller.
Lite beroende på hur man vill ha det kan man ju välja gränsövergång...
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil

Inlägg av [JM] »

Maw skrev:
Arn skrev:
PS laddade bilen från 14-95% på en Supercharger. M3 2021 82kwh batteri. Blev debiterad för 67kwh men det bör väl inte ha gått in mycket mer än 60kwh? Satt på Burger King så ingen uppvärmning som drog el. 81%av batteriet på 75kwh( tillgänglig kapacitet) blir väl 0,81x75=61 kwh. Hade kört 30 mil så batteriet förluster pga kallt batteri borde inte vara jättestora
Kan det vara förlusterna vid omvandlingen från AC till DC som står för de ca 10 % extra du blev debiterad? Hur brukar förhållandet vara mellan antalet kWh som når batteriet och antalet kWh man bli debiterad?

Jag laddar förstås inte på SuC men ser ibland ganska stor skillnad mellan debitering och de kWh som SoC-förändringen indikerar när jag snabbladdar.
Laddning på SuC görs med DC.
Verkningsgraden för det man konsumerar relativt det som blir användbar laddning kan variera mellan 80% och 95% beroende på värmen i batteriet , laddprocent osv.
Ett tomt varmt batteri har låga förluster medans ett kallt fullt får mkt högre förluster.
Sen tror jag det skiljer på hur vissa laddare rapporterar. Syns tydligt i te.x Teslafi-kontot.

Senaste hemresan från Åre nu i söndags så hade vi:
(Navigering till samtliga SuC för att få förvärmning)
Laddning1: 82% verkningsgrad, Ånge, V3 laddare med CCS Adapter
Laddning2:100% verkningsgrad, Sundsvall (Gamla V2 laddaren vid PizzaHut). Lunchladdning med toppfyllning borde definitivt inte ha 100% verkningsgrad.
Laddning3:90% verkningsgrad, Gävle, V2 laddare. (Delad laddning)
Laddning4:94% verkningsgrad, Gävle, V2 laddare. (Flyttade på bilen för att få full effekt)
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil

Inlägg av Maw »

[JM] skrev:
Maw skrev:
Arn skrev:
PS laddade bilen från 14-95% på en Supercharger. M3 2021 82kwh batteri. Blev debiterad för 67kwh men det bör väl inte ha gått in mycket mer än 60kwh? Satt på Burger King så ingen uppvärmning som drog el. 81%av batteriet på 75kwh( tillgänglig kapacitet) blir väl 0,81x75=61 kwh. Hade kört 30 mil så batteriet förluster pga kallt batteri borde inte vara jättestora
Kan det vara förlusterna vid omvandlingen från AC till DC som står för de ca 10 % extra du blev debiterad? Hur brukar förhållandet vara mellan antalet kWh som når batteriet och antalet kWh man bli debiterad?

Jag laddar förstås inte på SuC men ser ibland ganska stor skillnad mellan debitering och de kWh som SoC-förändringen indikerar när jag snabbladdar.
Laddning på SuC görs med DC.
Verkningsgraden för det man konsumerar relativt det som blir användbar laddning kan variera mellan 80% och 95% beroende på värmen i batteriet , laddprocent osv.
Ett tomt varmt batteri har låga förluster medans ett kallt fullt får mkt högre förluster.
Sen tror jag det skiljer på hur vissa laddare rapporterar. Syns tydligt i te.x Teslafi-kontot.

Senaste hemresan från Åre nu i söndags så hade vi:
(Navigering till samtliga SuC för att få förvärmning)
Laddning1: 82% verkningsgrad, Ånge, V3 laddare med CCS Adapter
Laddning2:100% verkningsgrad, Sundsvall (Gamla V2 laddaren vid PizzaHut). Lunchladdning med toppfyllning borde definitivt inte ha 100% verkningsgrad.
Laddning3:90% verkningsgrad, Gävle, V2 laddare. (Delad laddning)
Laddning4:94% verkningsgrad, Gävle, V2 laddare. (Flyttade på bilen för att få full effekt)
Ja, det var omvandlingen från AC till DC i laddstationen jag avsåg i frågan. :)
widell
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 aug 2016 15:54

Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil

Inlägg av widell »

tor-ake skrev:
De nya MER-stolparna på Grizzlyparkeringen i Björnrike, är det någon som vet om man får ladda bilen över natt där? Det är ju annars generellt parkeringsförbud 00-06 på den parkeringen om jag minns rätt.
Samma i närliggande Vemdalsskalet, ett 10-tal nya MER-stolpar men nattligt parkeringsförbud på den stora parkeringen där dessa finns. Antar det är för att snöröjningen ska kunna göra sitt.
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil

Inlägg av Hmpftfhdns »

widell skrev:
tor-ake skrev:
De nya MER-stolparna på Grizzlyparkeringen i Björnrike, är det någon som vet om man får ladda bilen över natt där? Det är ju annars generellt parkeringsförbud 00-06 på den parkeringen om jag minns rätt.
Samma i närliggande Vemdalsskalet, ett 10-tal nya MER-stolpar men nattligt parkeringsförbud på den stora parkeringen där dessa finns. Antar det är för att snöröjningen ska kunna göra sitt.
Det tänkte jag faktiskt inte på när jag var där och laddade, men skulle mycket väl kunna vara så. Fick bara 5,5kW på dem så det kan bli lite meckigt. I praktiken turades de flesta elbilarna om att ladda på de två gratisladdarna på samma parkering samtidigt som vanliga bilar stod vid merladdarna dagtid.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil

Inlägg av [JM] »

Maw skrev:
[JM] skrev:
Maw skrev:
Arn skrev:
PS laddade bilen från 14-95% på en Supercharger. M3 2021 82kwh batteri. Blev debiterad för 67kwh men det bör väl inte ha gått in mycket mer än 60kwh? Satt på Burger King så ingen uppvärmning som drog el. 81%av batteriet på 75kwh( tillgänglig kapacitet) blir väl 0,81x75=61 kwh. Hade kört 30 mil så batteriet förluster pga kallt batteri borde inte vara jättestora
Kan det vara förlusterna vid omvandlingen från AC till DC som står för de ca 10 % extra du blev debiterad? Hur brukar förhållandet vara mellan antalet kWh som når batteriet och antalet kWh man bli debiterad?

Jag laddar förstås inte på SuC men ser ibland ganska stor skillnad mellan debitering och de kWh som SoC-förändringen indikerar när jag snabbladdar.
Laddning på SuC görs med DC.
Verkningsgraden för det man konsumerar relativt det som blir användbar laddning kan variera mellan 80% och 95% beroende på värmen i batteriet , laddprocent osv.
Ett tomt varmt batteri har låga förluster medans ett kallt fullt får mkt högre förluster.
Sen tror jag det skiljer på hur vissa laddare rapporterar. Syns tydligt i te.x Teslafi-kontot.

Senaste hemresan från Åre nu i söndags så hade vi:
(Navigering till samtliga SuC för att få förvärmning)
Laddning1: 82% verkningsgrad, Ånge, V3 laddare med CCS Adapter
Laddning2:100% verkningsgrad, Sundsvall (Gamla V2 laddaren vid PizzaHut). Lunchladdning med toppfyllning borde definitivt inte ha 100% verkningsgrad.
Laddning3:90% verkningsgrad, Gävle, V2 laddare. (Delad laddning)
Laddning4:94% verkningsgrad, Gävle, V2 laddare. (Flyttade på bilen för att få full effekt)
Ja, det var omvandlingen från AC till DC i laddstationen jag avsåg i frågan. :)
Den ser du inte som konsument....

Edit: Och du betalar inte heller för den heller.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil

Inlägg av Maw »

[JM] skrev:
Maw skrev:
Ja, det var omvandlingen från AC till DC i laddstationen jag avsåg i frågan. :)
Den ser du inte som konsument....

Edit: Och du betalar inte heller för den heller.
Hur vet du säkert att det är så?
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil

Inlägg av [JM] »

Maw skrev:
[JM] skrev:
Maw skrev:
Ja, det var omvandlingen från AC till DC i laddstationen jag avsåg i frågan. :)
Den ser du inte som konsument....

Edit: Och du betalar inte heller för den heller.
Hur vet du säkert att det är så?
Ett exempel.
Laddoperatör 1 har en laddare med 100% verkningsgrad och operatör 2 en med 50%

Är det rimligt att du ska ladda dubbelt så mkt och betala dubbelt pga deras dåliga laddare?

På bensinmacken:
Betalar du för det som kommer ur slangen eller betalar du också för det som läcker ut nere i marken från tanken till pumpen?

Hos ICA:
Du köper 1 liter mjölk men ICA har dålig hantering av sina och du får betala för 12 mjölk?



I alla dessa fall ovan så kommer du inte betala för mer än du köper.
Dom kan höja priset per enhet men inte ta betalt för en vara/produkt du inte fått.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil

Inlägg av Maw »

[JM] skrev:
Maw skrev:
[JM] skrev:
Maw skrev:
Ja, det var omvandlingen från AC till DC i laddstationen jag avsåg i frågan. :)
Den ser du inte som konsument....

Edit: Och du betalar inte heller för den heller.
Hur vet du säkert att det är så?
Ett exempel.
Laddoperatör 1 har en laddare med 100% verkningsgrad och operatör 2 en med 50%

Är det rimligt att du ska ladda dubbelt så mkt och betala dubbelt pga deras dåliga laddare?

På bensinmacken:
Betalar du för det som kommer ur slangen eller betalar du också för det som läcker ut nere i marken från tanken till pumpen?

Hos ICA:
Du köper 1 liter mjölk men ICA har dålig hantering av sina och du får betala för 12 mjölk?



I alla dessa fall ovan så kommer du inte betala för mer än du köper.
Dom kan höja priset per enhet men inte ta betalt för en vara/produkt du inte fått.
Ok, med andra ord så antar du att det är så, men du vet inte?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil

Inlägg av tor-ake »

Om ni kollar Björn Nylands laddsessioner med Scanmytesla så hittar ni de saknade kWh.

Andra bilmärken gör också detta - kör batterivärmarna under sessionen för att komma upp i en temperatur som gör att effekten kan hållas uppe även när SoC blir lite högre. Typ uppåt 45 grader. Intern resistans hjälper också till att värma.

Prekonditioneringen innan laddning gör batteriet bara tillräckligt varmt för att ta bra effekt i inledningsskedet.

Som kuriosa så får detta beteende motsatt effekt om man laddar model 3 på en 50kW-laddare, den drar 7kW bara för att värma batteriet, för att kunna ta emot en laddeffekt som aldrig kommer. Istället för 47kW till batteriet så går bara 40 in, till dess den stänger ned värmarna - sessionen blir längre istället för kortare.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil

Inlägg av [JM] »

Maw skrev:
[JM] skrev:
Maw skrev:
[JM] skrev:
Maw skrev:
Ja, det var omvandlingen från AC till DC i laddstationen jag avsåg i frågan. :)
Den ser du inte som konsument....

Edit: Och du betalar inte heller för den heller.
Hur vet du säkert att det är så?
Ett exempel.
Laddoperatör 1 har en laddare med 100% verkningsgrad och operatör 2 en med 50%

Är det rimligt att du ska ladda dubbelt så mkt och betala dubbelt pga deras dåliga laddare?

På bensinmacken:
Betalar du för det som kommer ur slangen eller betalar du också för det som läcker ut nere i marken från tanken till pumpen?

Hos ICA:
Du köper 1 liter mjölk men ICA har dålig hantering av sina och du får betala för 12 mjölk?



I alla dessa fall ovan så kommer du inte betala för mer än du köper.
Dom kan höja priset per enhet men inte ta betalt för en vara/produkt du inte fått.
Ok, med andra ord så antar du att det är så, men du vet inte?
På din elräknig. Betalar du för det som kommer in i ditt hus eller också för förlusterna hos nätägaren?

Kan du nämna något annat fall där man betalar för en vara eller tjänst men får också stå för förlusten hos säljaren?

Säljaren kan höja priset för att kompensera men inte ta betalt för något som inte är levererat.

Har du några som helst bevis för motsatsen? Varför skulle just elbilsladdning vara annorlunda än alla andra köp/sälj-kontrakt?
Brages
Inlägg: 136
Blev medlem: 29 maj 2021 12:06

Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil

Inlägg av Brages »

Det kanske är sagt redan men EasyPark-laddarna i Romme funkar kanon och 250kr för en hel dags laddning där är ju rimligt också. Riktigt najs att kunna ladda fullt medan man åker.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil

Inlägg av Maw »

[JM] skrev:

Har du några som helst bevis för motsatsen? Varför skulle just elbilsladdning vara annorlunda än alla andra köp/sälj-kontrakt?
Jag vet inte om mätningen sker före eller efter omvandlingen till likström. Jag vet inte heller om det görs på samma sätt på alla snabbladdare.

Du verkar inte heller veta säkert hur det ligger till men det kan vara så som du tror.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Maw skrev:
[JM] skrev:

Har du några som helst bevis för motsatsen? Varför skulle just elbilsladdning vara annorlunda än alla andra köp/sälj-kontrakt?
Jag vet inte om mätningen sker före eller efter omvandlingen till likström. Jag vet inte heller om det görs på samma sätt på alla snabbladdare.

Du verkar inte heller veta säkert hur det ligger till men det kan vara så som du tror.
Självklart görs mätningen efter omvandlingen till DC på Teslas SuC (som det handlar om i denna diskussion)
Hur skulle annars kostnaden beräknas när det är 2 stolpar per laddare?
Model Y P
Model S P
Model S P
Hoppsan_84
Inlägg: 264
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil

Inlägg av Hoppsan_84 »

Det är något på G angående DC mätning där MID och europakomiskonen är inblandade.
BTW så får man inte sälja snabbladdning per KW/h i Finland. Där är det bara minutpris. Tänker att det har med certifiering att göra.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil

Inlägg av tor-ake »

Hmpftfhdns skrev:
widell skrev:
tor-ake skrev:
De nya MER-stolparna på Grizzlyparkeringen i Björnrike, är det någon som vet om man får ladda bilen över natt där? Det är ju annars generellt parkeringsförbud 00-06 på den parkeringen om jag minns rätt.
Samma i närliggande Vemdalsskalet, ett 10-tal nya MER-stolpar men nattligt parkeringsförbud på den stora parkeringen där dessa finns. Antar det är för att snöröjningen ska kunna göra sitt.
Det tänkte jag faktiskt inte på när jag var där och laddade, men skulle mycket väl kunna vara så. Fick bara 5,5kW på dem så det kan bli lite meckigt. I praktiken turades de flesta elbilarna om att ladda på de två gratisladdarna på samma parkering samtidigt som vanliga bilar stod vid merladdarna dagtid.
Jag fick 11kW, ensam på en tvåuttagsbox, men gjorde lite miss, körde dit mitt på dagen och upptäckte att man måste betala både strömmen OCH parkeringen, så tillsammans blir det ungefär 5kr/kWh om man kan få full effekt. När jag ändå var där så laddade jag medan vi åkte skidor, men jag borde lämnat bilen vid lägenheten och rullat ner och lämnat bilen för laddning mellan 16 och 23 istället. Det var inte skyltat som laddplats heller, så mellan 9 och 16 är det nog stor risk för ICEing. Ska skriva till Skistar igen.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil

Inlägg av Hmpftfhdns »

tor-ake skrev:
Jag fick 11kW, ensam på en tvåuttagsbox, men gjorde lite miss, körde dit mitt på dagen och upptäckte att man måste betala både strömmen OCH parkeringen, så tillsammans blir det ungefär 5kr/kWh om man kan få full effekt. När jag ändå var där så laddade jag medan vi åkte skidor, men jag borde lämnat bilen vid lägenheten och rullat ner och lämnat bilen för laddning mellan 16 och 23 istället. Det var inte skyltat som laddplats heller, så mellan 9 och 16 är det nog stor risk för ICEing. Ska skriva till Skistar igen.
Ja gör det. Det blir ju lite konstigt om MER tar 18kr/h över 4h 07-21, men vanliga bilar får stå där gratis under dagen. Och samtidigt som MER vill styra folk till att ladda över natten så är det P-förbud då…
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil

Inlägg av tor-ake »

Hmpftfhdns skrev:
tor-ake skrev:
Jag fick 11kW, ensam på en tvåuttagsbox, men gjorde lite miss, körde dit mitt på dagen och upptäckte att man måste betala både strömmen OCH parkeringen, så tillsammans blir det ungefär 5kr/kWh om man kan få full effekt. När jag ändå var där så laddade jag medan vi åkte skidor, men jag borde lämnat bilen vid lägenheten och rullat ner och lämnat bilen för laddning mellan 16 och 23 istället. Det var inte skyltat som laddplats heller, så mellan 9 och 16 är det nog stor risk för ICEing. Ska skriva till Skistar igen.
Ja gör det. Det blir ju lite konstigt om MER tar 18kr/h över 4h 07-21, men vanliga bilar får stå där gratis under dagen. Och samtidigt som MER vill styra folk till att ladda över natten så är det P-förbud då…
Jag var nog lite otydlig, de har placerat laddstolparna på en av de rader som Skistar utsett till betalparkering. "nära liftarna". 95kr/dag eller 20kr/h. De införde betalparkeringen med motiveringen att "minska på onödiga körningar och utsläpp". Men eftersom det i princip inte finns laddmöjligheter någon annanstans i området så måste man ju köra dit. Does not compute. Laddstolparna borde givetvis vara på en plats där inte flera intressen kolliderar.

Men hjort är hjort som rådjuret sade, stolparna står där de står, så då får man ändra skyltningen istället.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Skriv svar