Samma i närliggande Vemdalsskalet, ett 10-tal nya MER-stolpar men nattligt parkeringsförbud på den stora parkeringen där dessa finns. Antar det är för att snöröjningen ska kunna göra sitt.tor-ake skrev:De nya MER-stolparna på Grizzlyparkeringen i Björnrike, är det någon som vet om man får ladda bilen över natt där? Det är ju annars generellt parkeringsförbud 00-06 på den parkeringen om jag minns rätt.
Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil?
Moderator: Redaktion
Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil
Det tänkte jag faktiskt inte på när jag var där och laddade, men skulle mycket väl kunna vara så. Fick bara 5,5kW på dem så det kan bli lite meckigt. I praktiken turades de flesta elbilarna om att ladda på de två gratisladdarna på samma parkering samtidigt som vanliga bilar stod vid merladdarna dagtid.widell skrev:Samma i närliggande Vemdalsskalet, ett 10-tal nya MER-stolpar men nattligt parkeringsförbud på den stora parkeringen där dessa finns. Antar det är för att snöröjningen ska kunna göra sitt.tor-ake skrev:De nya MER-stolparna på Grizzlyparkeringen i Björnrike, är det någon som vet om man får ladda bilen över natt där? Det är ju annars generellt parkeringsförbud 00-06 på den parkeringen om jag minns rätt.
Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil
Den ser du inte som konsument....Maw skrev:Ja, det var omvandlingen från AC till DC i laddstationen jag avsåg i frågan.[JM] skrev:Laddning på SuC görs med DC.Maw skrev:Kan det vara förlusterna vid omvandlingen från AC till DC som står för de ca 10 % extra du blev debiterad? Hur brukar förhållandet vara mellan antalet kWh som når batteriet och antalet kWh man bli debiterad?Arn skrev:PS laddade bilen från 14-95% på en Supercharger. M3 2021 82kwh batteri. Blev debiterad för 67kwh men det bör väl inte ha gått in mycket mer än 60kwh? Satt på Burger King så ingen uppvärmning som drog el. 81%av batteriet på 75kwh( tillgänglig kapacitet) blir väl 0,81x75=61 kwh. Hade kört 30 mil så batteriet förluster pga kallt batteri borde inte vara jättestora
Jag laddar förstås inte på SuC men ser ibland ganska stor skillnad mellan debitering och de kWh som SoC-förändringen indikerar när jag snabbladdar.
Verkningsgraden för det man konsumerar relativt det som blir användbar laddning kan variera mellan 80% och 95% beroende på värmen i batteriet , laddprocent osv.
Ett tomt varmt batteri har låga förluster medans ett kallt fullt får mkt högre förluster.
Sen tror jag det skiljer på hur vissa laddare rapporterar. Syns tydligt i te.x Teslafi-kontot.
Senaste hemresan från Åre nu i söndags så hade vi:
(Navigering till samtliga SuC för att få förvärmning)
Laddning1: 82% verkningsgrad, Ånge, V3 laddare med CCS Adapter
Laddning2:100% verkningsgrad, Sundsvall (Gamla V2 laddaren vid PizzaHut). Lunchladdning med toppfyllning borde definitivt inte ha 100% verkningsgrad.
Laddning3:90% verkningsgrad, Gävle, V2 laddare. (Delad laddning)
Laddning4:94% verkningsgrad, Gävle, V2 laddare. (Flyttade på bilen för att få full effekt)
Edit: Och du betalar inte heller för den heller.
Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil
Hur vet du säkert att det är så?[JM] skrev:Den ser du inte som konsument....Maw skrev:Ja, det var omvandlingen från AC till DC i laddstationen jag avsåg i frågan.
Edit: Och du betalar inte heller för den heller.
Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil
Ett exempel.Maw skrev:Hur vet du säkert att det är så?[JM] skrev:Den ser du inte som konsument....Maw skrev:Ja, det var omvandlingen från AC till DC i laddstationen jag avsåg i frågan.
Edit: Och du betalar inte heller för den heller.
Laddoperatör 1 har en laddare med 100% verkningsgrad och operatör 2 en med 50%
Är det rimligt att du ska ladda dubbelt så mkt och betala dubbelt pga deras dåliga laddare?
På bensinmacken:
Betalar du för det som kommer ur slangen eller betalar du också för det som läcker ut nere i marken från tanken till pumpen?
Hos ICA:
Du köper 1 liter mjölk men ICA har dålig hantering av sina och du får betala för 12 mjölk?
I alla dessa fall ovan så kommer du inte betala för mer än du köper.
Dom kan höja priset per enhet men inte ta betalt för en vara/produkt du inte fått.
Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil
Ok, med andra ord så antar du att det är så, men du vet inte?[JM] skrev:Ett exempel.Maw skrev:Hur vet du säkert att det är så?[JM] skrev:Den ser du inte som konsument....Maw skrev:Ja, det var omvandlingen från AC till DC i laddstationen jag avsåg i frågan.
Edit: Och du betalar inte heller för den heller.
Laddoperatör 1 har en laddare med 100% verkningsgrad och operatör 2 en med 50%
Är det rimligt att du ska ladda dubbelt så mkt och betala dubbelt pga deras dåliga laddare?
På bensinmacken:
Betalar du för det som kommer ur slangen eller betalar du också för det som läcker ut nere i marken från tanken till pumpen?
Hos ICA:
Du köper 1 liter mjölk men ICA har dålig hantering av sina och du får betala för 12 mjölk?
I alla dessa fall ovan så kommer du inte betala för mer än du köper.
Dom kan höja priset per enhet men inte ta betalt för en vara/produkt du inte fått.
Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil
Om ni kollar Björn Nylands laddsessioner med Scanmytesla så hittar ni de saknade kWh.
Andra bilmärken gör också detta - kör batterivärmarna under sessionen för att komma upp i en temperatur som gör att effekten kan hållas uppe även när SoC blir lite högre. Typ uppåt 45 grader. Intern resistans hjälper också till att värma.
Prekonditioneringen innan laddning gör batteriet bara tillräckligt varmt för att ta bra effekt i inledningsskedet.
Som kuriosa så får detta beteende motsatt effekt om man laddar model 3 på en 50kW-laddare, den drar 7kW bara för att värma batteriet, för att kunna ta emot en laddeffekt som aldrig kommer. Istället för 47kW till batteriet så går bara 40 in, till dess den stänger ned värmarna - sessionen blir längre istället för kortare.
Andra bilmärken gör också detta - kör batterivärmarna under sessionen för att komma upp i en temperatur som gör att effekten kan hållas uppe även när SoC blir lite högre. Typ uppåt 45 grader. Intern resistans hjälper också till att värma.
Prekonditioneringen innan laddning gör batteriet bara tillräckligt varmt för att ta bra effekt i inledningsskedet.
Som kuriosa så får detta beteende motsatt effekt om man laddar model 3 på en 50kW-laddare, den drar 7kW bara för att värma batteriet, för att kunna ta emot en laddeffekt som aldrig kommer. Istället för 47kW till batteriet så går bara 40 in, till dess den stänger ned värmarna - sessionen blir längre istället för kortare.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil
På din elräknig. Betalar du för det som kommer in i ditt hus eller också för förlusterna hos nätägaren?Maw skrev:Ok, med andra ord så antar du att det är så, men du vet inte?[JM] skrev:Ett exempel.Maw skrev:Hur vet du säkert att det är så?[JM] skrev:Den ser du inte som konsument....Maw skrev:Ja, det var omvandlingen från AC till DC i laddstationen jag avsåg i frågan.
Edit: Och du betalar inte heller för den heller.
Laddoperatör 1 har en laddare med 100% verkningsgrad och operatör 2 en med 50%
Är det rimligt att du ska ladda dubbelt så mkt och betala dubbelt pga deras dåliga laddare?
På bensinmacken:
Betalar du för det som kommer ur slangen eller betalar du också för det som läcker ut nere i marken från tanken till pumpen?
Hos ICA:
Du köper 1 liter mjölk men ICA har dålig hantering av sina och du får betala för 12 mjölk?
I alla dessa fall ovan så kommer du inte betala för mer än du köper.
Dom kan höja priset per enhet men inte ta betalt för en vara/produkt du inte fått.
Kan du nämna något annat fall där man betalar för en vara eller tjänst men får också stå för förlusten hos säljaren?
Säljaren kan höja priset för att kompensera men inte ta betalt för något som inte är levererat.
Har du några som helst bevis för motsatsen? Varför skulle just elbilsladdning vara annorlunda än alla andra köp/sälj-kontrakt?
Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil
Det kanske är sagt redan men EasyPark-laddarna i Romme funkar kanon och 250kr för en hel dags laddning där är ju rimligt också. Riktigt najs att kunna ladda fullt medan man åker.
Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil
Jag vet inte om mätningen sker före eller efter omvandlingen till likström. Jag vet inte heller om det görs på samma sätt på alla snabbladdare.[JM] skrev:
Har du några som helst bevis för motsatsen? Varför skulle just elbilsladdning vara annorlunda än alla andra köp/sälj-kontrakt?
Du verkar inte heller veta säkert hur det ligger till men det kan vara så som du tror.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5310
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil
Självklart görs mätningen efter omvandlingen till DC på Teslas SuC (som det handlar om i denna diskussion)Maw skrev:Jag vet inte om mätningen sker före eller efter omvandlingen till likström. Jag vet inte heller om det görs på samma sätt på alla snabbladdare.[JM] skrev:
Har du några som helst bevis för motsatsen? Varför skulle just elbilsladdning vara annorlunda än alla andra köp/sälj-kontrakt?
Du verkar inte heller veta säkert hur det ligger till men det kan vara så som du tror.
Hur skulle annars kostnaden beräknas när det är 2 stolpar per laddare?
Model Y P
Model S P
Model S P
-
- Inlägg: 264
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil
Det är något på G angående DC mätning där MID och europakomiskonen är inblandade.
BTW så får man inte sälja snabbladdning per KW/h i Finland. Där är det bara minutpris. Tänker att det har med certifiering att göra.
BTW så får man inte sälja snabbladdning per KW/h i Finland. Där är det bara minutpris. Tänker att det har med certifiering att göra.
Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil
Jag fick 11kW, ensam på en tvåuttagsbox, men gjorde lite miss, körde dit mitt på dagen och upptäckte att man måste betala både strömmen OCH parkeringen, så tillsammans blir det ungefär 5kr/kWh om man kan få full effekt. När jag ändå var där så laddade jag medan vi åkte skidor, men jag borde lämnat bilen vid lägenheten och rullat ner och lämnat bilen för laddning mellan 16 och 23 istället. Det var inte skyltat som laddplats heller, så mellan 9 och 16 är det nog stor risk för ICEing. Ska skriva till Skistar igen.Hmpftfhdns skrev:Det tänkte jag faktiskt inte på när jag var där och laddade, men skulle mycket väl kunna vara så. Fick bara 5,5kW på dem så det kan bli lite meckigt. I praktiken turades de flesta elbilarna om att ladda på de två gratisladdarna på samma parkering samtidigt som vanliga bilar stod vid merladdarna dagtid.widell skrev:Samma i närliggande Vemdalsskalet, ett 10-tal nya MER-stolpar men nattligt parkeringsförbud på den stora parkeringen där dessa finns. Antar det är för att snöröjningen ska kunna göra sitt.tor-ake skrev:De nya MER-stolparna på Grizzlyparkeringen i Björnrike, är det någon som vet om man får ladda bilen över natt där? Det är ju annars generellt parkeringsförbud 00-06 på den parkeringen om jag minns rätt.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil
Ja gör det. Det blir ju lite konstigt om MER tar 18kr/h över 4h 07-21, men vanliga bilar får stå där gratis under dagen. Och samtidigt som MER vill styra folk till att ladda över natten så är det P-förbud då…tor-ake skrev:Jag fick 11kW, ensam på en tvåuttagsbox, men gjorde lite miss, körde dit mitt på dagen och upptäckte att man måste betala både strömmen OCH parkeringen, så tillsammans blir det ungefär 5kr/kWh om man kan få full effekt. När jag ändå var där så laddade jag medan vi åkte skidor, men jag borde lämnat bilen vid lägenheten och rullat ner och lämnat bilen för laddning mellan 16 och 23 istället. Det var inte skyltat som laddplats heller, så mellan 9 och 16 är det nog stor risk för ICEing. Ska skriva till Skistar igen.
Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil
Jag var nog lite otydlig, de har placerat laddstolparna på en av de rader som Skistar utsett till betalparkering. "nära liftarna". 95kr/dag eller 20kr/h. De införde betalparkeringen med motiveringen att "minska på onödiga körningar och utsläpp". Men eftersom det i princip inte finns laddmöjligheter någon annanstans i området så måste man ju köra dit. Does not compute. Laddstolparna borde givetvis vara på en plats där inte flera intressen kolliderar.Hmpftfhdns skrev:Ja gör det. Det blir ju lite konstigt om MER tar 18kr/h över 4h 07-21, men vanliga bilar får stå där gratis under dagen. Och samtidigt som MER vill styra folk till att ladda över natten så är det P-förbud då…tor-ake skrev:Jag fick 11kW, ensam på en tvåuttagsbox, men gjorde lite miss, körde dit mitt på dagen och upptäckte att man måste betala både strömmen OCH parkeringen, så tillsammans blir det ungefär 5kr/kWh om man kan få full effekt. När jag ändå var där så laddade jag medan vi åkte skidor, men jag borde lämnat bilen vid lägenheten och rullat ner och lämnat bilen för laddning mellan 16 och 23 istället. Det var inte skyltat som laddplats heller, så mellan 9 och 16 är det nog stor risk för ICEing. Ska skriva till Skistar igen.
Men hjort är hjort som rådjuret sade, stolparna står där de står, så då får man ändra skyltningen istället.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil
Om de gör laddparkeringarna gratis kommer det väl en massa PHEV och laddar ett par kWh under skiddagen. Skulle ställt dem dåligt till istället.
Elbilist sedan 2014
Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil
Precis. Misstänker att de som planerade laddplatsen primärt tänkte sig att det är PHEV som *skall* ladda där. Då stämmer allt mycket bättre. Priset per kWh är då inte så viktigt eftersom en PHEV inte kan ladda så mycket ändå, och att man inte får ut fulla 11kW spelar inte heller någon större roll då man hinner få fullt ändå på några timmar.Klintan skrev:Om de gör laddparkeringarna gratis kommer det väl en massa PHEV och laddar ett par kWh under skiddagen. Skulle ställt dem dåligt till istället.
En BEV med 50kWh batteri, som min, kan ju inte ha funnits i tankarna, med 5-7kr/kWh dagtid och parkeringsförbud nattetid.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3621
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil
Mognadsfråga tror jag. Det kommer ge sig med tiden.
Det finns så många konstiga laddlösningar, 16A enfas på ställen där man är max en timme är ju rätt meningslöst men ändå inte ovanligt.
Och som sagt, gratis är inte gott för de flesta. Även jag pluggar i om det finns 11kW gratis trots att jag skulle ta mig hem utan att göra det - om det är gratis. Den perfekta kostnaden är liiiite dyrare än hemmaladdning. 2-3 kr / kWh är helt rimligt tycker jag.
Har bott på BnB där det gick att ladda elbilen, bonden som hade stället hade investerat i en riktig laddbox och frågade försiktigt om 3 spänn / kWh var ok. Absolut säger jag! Oerhört smidigt att kunna starta hemresan med bilen full av elektroner. Annars hade jag ju dessutom fått snabbladda för ännu mera pengar på vägen hem.
Det finns så många konstiga laddlösningar, 16A enfas på ställen där man är max en timme är ju rätt meningslöst men ändå inte ovanligt.
Och som sagt, gratis är inte gott för de flesta. Även jag pluggar i om det finns 11kW gratis trots att jag skulle ta mig hem utan att göra det - om det är gratis. Den perfekta kostnaden är liiiite dyrare än hemmaladdning. 2-3 kr / kWh är helt rimligt tycker jag.
Har bott på BnB där det gick att ladda elbilen, bonden som hade stället hade investerat i en riktig laddbox och frågade försiktigt om 3 spänn / kWh var ok. Absolut säger jag! Oerhört smidigt att kunna starta hemresan med bilen full av elektroner. Annars hade jag ju dessutom fått snabbladda för ännu mera pengar på vägen hem.
Model Y LR AWD 2022
Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil
En liten fråga angående vanliga trefasladdare på 11kw. Jag laddar ofta vid sådana och ibland varierar laddningen mellan 8ampere 13 ampere och 16 ampere. Finns sex laddplatser nära varandra och ofta har jag märkt att när laddstolparna inte är fulla så laddas det på högre Ampere. Under en period från några timmar jag har bilen inkopplad varierar ampere flera gånger. Bedömer ni detta som ett fel på laddstolparna eller har det något med min laddkabel eller bil eller batteriets temperatur att göra? Om man har låg a och det finns någon annan laddplats ledig är det lönt att byta eller får man antagligen samma där?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil
Man delar ju oftast på totalt 32A så med två bilar där så får båda 16A var (dvs man märker ingen nackdel omArn skrev:En liten fråga angående vanliga trefasladdare på 11kw. Jag laddar ofta vid sådana och ibland varierar laddningen mellan 8ampere 13 ampere och 16 ampere. Finns sex laddplatser nära varandra och ofta har jag märkt att när laddstolparna inte är fulla så laddas det på högre Ampere. Under en period från några timmar jag har bilen inkopplad varierar ampere flera gånger. Bedömer ni detta som ett fel på laddstolparna eller har det något med min laddkabel eller bil eller batteriets temperatur att göra? Om man har låg a och det finns någon annan laddplats ledig är det lönt att byta eller får man antagligen samma där?
man bara har en bil som kan ta just 16A som tex model 3), men är man fler så får varje bil mindre (tex 10A var
på 3 bilar), men för att krångla till det ytterligare så kan ju tex någon bil ladda på en lägre ström (kan ju vara
nästan färdig eller kallt batteri eller ställt ner strömmen ändå bara).
Så det kan variera av flera anledningar förutom bilens egna förutsättningar (som tex kallt batteri)…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil
Tack!
Det är 3 laddstolpar med 2 bilar som laddar på varje.
Hade 11kw sedan kommer en Passat GTE och då tappade jag laddning till 6kw. Vad jag förstått ska ju Passat inte kunna snabbladda på 11kw men laddhastighet en blev halverad ändå. Tror ni de 2 närliggande stolparna påverkas av de andra stolparna eller är det 16 a per stolpe?
Det är 3 laddstolpar med 2 bilar som laddar på varje.
Hade 11kw sedan kommer en Passat GTE och då tappade jag laddning till 6kw. Vad jag förstått ska ju Passat inte kunna snabbladda på 11kw men laddhastighet en blev halverad ändå. Tror ni de 2 närliggande stolparna påverkas av de andra stolparna eller är det 16 a per stolpe?
Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil
Urk
Är i Sälen/hundfjället på skidhelg… här har Volvo lagt beslag på de gamla gratis-laddarna. Dock finns en radda MER-laddare… men, där tas det betalt både för kWh och parkering, så det blir ocker-dyrt om en inte ändå måste parkera, vilket en ju inte måste om en hyr nybyggd lägenhet genom SkiStar. Nu var det ju så fint att lägenhetens parkerings-plats har laddning, otroligt bra… men så har dom helt tappat fattningen och vill ha 5kr/kWh betalt för långsamladdning. Visst, jag går inte i konkurs för det, men det är så in-i-h-e irriterande att det ska ockras på elbilisterna. Blir så sur så jag åker å snabbladdar vid Lindvallen, men med en rejält sur eftersmak efter vistelsen. Blir nog sista gången i Sälen på ett tag…
/F
Är i Sälen/hundfjället på skidhelg… här har Volvo lagt beslag på de gamla gratis-laddarna. Dock finns en radda MER-laddare… men, där tas det betalt både för kWh och parkering, så det blir ocker-dyrt om en inte ändå måste parkera, vilket en ju inte måste om en hyr nybyggd lägenhet genom SkiStar. Nu var det ju så fint att lägenhetens parkerings-plats har laddning, otroligt bra… men så har dom helt tappat fattningen och vill ha 5kr/kWh betalt för långsamladdning. Visst, jag går inte i konkurs för det, men det är så in-i-h-e irriterande att det ska ockras på elbilisterna. Blir så sur så jag åker å snabbladdar vid Lindvallen, men med en rejält sur eftersmak efter vistelsen. Blir nog sista gången i Sälen på ett tag…
/F
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil
Alla dom stolparna delar garanterat på samma matning och hyfsat säkert 32A totalt (ibland 24A eller nåt sånt)…Arn skrev:Tack!
Det är 3 laddstolpar med 2 bilar som laddar på varje.
Hade 11kw sedan kommer en Passat GTE och då tappade jag laddning till 6kw. Vad jag förstått ska ju Passat inte kunna snabbladda på 11kw men laddhastighet en blev halverad ändå. Tror ni de 2 närliggande stolparna påverkas av de andra stolparna eller är det 16 a per stolpe?
Vet inte hur man kollar upp det exakt just där däremot…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil
Säker att du kollade rätt på Mer? Jag var där över nyår och fördelen med Mer-platserna var att jag slapp betala parkering då 6 timmar ingick. Det blev billigare att ladda bilen än att stå på vanlig parkering. Det var i Lindvallen och Tandådalen. I Hundfjället stod jag aldrig så kollade inte in just deras så noga men skulle förvåna mig om det var annorlunda där.fimpen skrev:Urk
Är i Sälen/hundfjället på skidhelg… här har Volvo lagt beslag på de gamla gratis-laddarna. Dock finns en radda MER-laddare… men, där tas det betalt både för kWh och parkering, så det blir ocker-dyrt om en inte ändå måste parkera, vilket en ju inte måste om en hyr nybyggd lägenhet genom SkiStar. Nu var det ju så fint att lägenhetens parkerings-plats har laddning, otroligt bra… men så har dom helt tappat fattningen och vill ha 5kr/kWh betalt för långsamladdning. Visst, jag går inte i konkurs för det, men det är så in-i-h-e irriterande att det ska ockras på elbilisterna. Blir så sur så jag åker å snabbladdar vid Lindvallen, men med en rejält sur eftersmak efter vistelsen. Blir nog sista gången i Sälen på ett tag…
/F
Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil
Någon som testat Mer abonnemanget på 99kr mån som ger laddning för 2,5kr kwh i Norge? Gäller samma kwh pris även i Sverige samt på snabbladdarna? I så fall kan det vara ett attraktivt alternativ till Tesla's superchargers eftersom man även får volymrabatt om man laddar mycket