Har du några som helst bevis för motsatsen? Varför skulle just elbilsladdning vara annorlunda än alla andra köp/sälj-kontrakt?
Jag vet inte om mätningen sker före eller efter omvandlingen till likström. Jag vet inte heller om det görs på samma sätt på alla snabbladdare.
Du verkar inte heller veta säkert hur det ligger till men det kan vara så som du tror.
Självklart görs mätningen efter omvandlingen till DC på Teslas SuC (som det handlar om i denna diskussion)
Hur skulle annars kostnaden beräknas när det är 2 stolpar per laddare?
Det är något på G angående DC mätning där MID och europakomiskonen är inblandade.
BTW så får man inte sälja snabbladdning per KW/h i Finland. Där är det bara minutpris. Tänker att det har med certifiering att göra.
De nya MER-stolparna på Grizzlyparkeringen i Björnrike, är det någon som vet om man får ladda bilen över natt där? Det är ju annars generellt parkeringsförbud 00-06 på den parkeringen om jag minns rätt.
Samma i närliggande Vemdalsskalet, ett 10-tal nya MER-stolpar men nattligt parkeringsförbud på den stora parkeringen där dessa finns. Antar det är för att snöröjningen ska kunna göra sitt.
Det tänkte jag faktiskt inte på när jag var där och laddade, men skulle mycket väl kunna vara så. Fick bara 5,5kW på dem så det kan bli lite meckigt. I praktiken turades de flesta elbilarna om att ladda på de två gratisladdarna på samma parkering samtidigt som vanliga bilar stod vid merladdarna dagtid.
Jag fick 11kW, ensam på en tvåuttagsbox, men gjorde lite miss, körde dit mitt på dagen och upptäckte att man måste betala både strömmen OCH parkeringen, så tillsammans blir det ungefär 5kr/kWh om man kan få full effekt. När jag ändå var där så laddade jag medan vi åkte skidor, men jag borde lämnat bilen vid lägenheten och rullat ner och lämnat bilen för laddning mellan 16 och 23 istället. Det var inte skyltat som laddplats heller, så mellan 9 och 16 är det nog stor risk för ICEing. Ska skriva till Skistar igen.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Jag fick 11kW, ensam på en tvåuttagsbox, men gjorde lite miss, körde dit mitt på dagen och upptäckte att man måste betala både strömmen OCH parkeringen, så tillsammans blir det ungefär 5kr/kWh om man kan få full effekt. När jag ändå var där så laddade jag medan vi åkte skidor, men jag borde lämnat bilen vid lägenheten och rullat ner och lämnat bilen för laddning mellan 16 och 23 istället. Det var inte skyltat som laddplats heller, så mellan 9 och 16 är det nog stor risk för ICEing. Ska skriva till Skistar igen.
Ja gör det. Det blir ju lite konstigt om MER tar 18kr/h över 4h 07-21, men vanliga bilar får stå där gratis under dagen. Och samtidigt som MER vill styra folk till att ladda över natten så är det P-förbud då…
Jag fick 11kW, ensam på en tvåuttagsbox, men gjorde lite miss, körde dit mitt på dagen och upptäckte att man måste betala både strömmen OCH parkeringen, så tillsammans blir det ungefär 5kr/kWh om man kan få full effekt. När jag ändå var där så laddade jag medan vi åkte skidor, men jag borde lämnat bilen vid lägenheten och rullat ner och lämnat bilen för laddning mellan 16 och 23 istället. Det var inte skyltat som laddplats heller, så mellan 9 och 16 är det nog stor risk för ICEing. Ska skriva till Skistar igen.
Ja gör det. Det blir ju lite konstigt om MER tar 18kr/h över 4h 07-21, men vanliga bilar får stå där gratis under dagen. Och samtidigt som MER vill styra folk till att ladda över natten så är det P-förbud då…
Jag var nog lite otydlig, de har placerat laddstolparna på en av de rader som Skistar utsett till betalparkering. "nära liftarna". 95kr/dag eller 20kr/h. De införde betalparkeringen med motiveringen att "minska på onödiga körningar och utsläpp". Men eftersom det i princip inte finns laddmöjligheter någon annanstans i området så måste man ju köra dit. Does not compute. Laddstolparna borde givetvis vara på en plats där inte flera intressen kolliderar.
Men hjort är hjort som rådjuret sade, stolparna står där de står, så då får man ändra skyltningen istället.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Om de gör laddparkeringarna gratis kommer det väl en massa PHEV och laddar ett par kWh under skiddagen. Skulle ställt dem dåligt till istället.
Precis. Misstänker att de som planerade laddplatsen primärt tänkte sig att det är PHEV som *skall* ladda där. Då stämmer allt mycket bättre. Priset per kWh är då inte så viktigt eftersom en PHEV inte kan ladda så mycket ändå, och att man inte får ut fulla 11kW spelar inte heller någon större roll då man hinner få fullt ändå på några timmar.
En BEV med 50kWh batteri, som min, kan ju inte ha funnits i tankarna, med 5-7kr/kWh dagtid och parkeringsförbud nattetid.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Mognadsfråga tror jag. Det kommer ge sig med tiden.
Det finns så många konstiga laddlösningar, 16A enfas på ställen där man är max en timme är ju rätt meningslöst men ändå inte ovanligt.
Och som sagt, gratis är inte gott för de flesta. Även jag pluggar i om det finns 11kW gratis trots att jag skulle ta mig hem utan att göra det - om det är gratis. Den perfekta kostnaden är liiiite dyrare än hemmaladdning. 2-3 kr / kWh är helt rimligt tycker jag.
Har bott på BnB där det gick att ladda elbilen, bonden som hade stället hade investerat i en riktig laddbox och frågade försiktigt om 3 spänn / kWh var ok. Absolut säger jag! Oerhört smidigt att kunna starta hemresan med bilen full av elektroner. Annars hade jag ju dessutom fått snabbladda för ännu mera pengar på vägen hem.
En liten fråga angående vanliga trefasladdare på 11kw. Jag laddar ofta vid sådana och ibland varierar laddningen mellan 8ampere 13 ampere och 16 ampere. Finns sex laddplatser nära varandra och ofta har jag märkt att när laddstolparna inte är fulla så laddas det på högre Ampere. Under en period från några timmar jag har bilen inkopplad varierar ampere flera gånger. Bedömer ni detta som ett fel på laddstolparna eller har det något med min laddkabel eller bil eller batteriets temperatur att göra? Om man har låg a och det finns någon annan laddplats ledig är det lönt att byta eller får man antagligen samma där?
En liten fråga angående vanliga trefasladdare på 11kw. Jag laddar ofta vid sådana och ibland varierar laddningen mellan 8ampere 13 ampere och 16 ampere. Finns sex laddplatser nära varandra och ofta har jag märkt att när laddstolparna inte är fulla så laddas det på högre Ampere. Under en period från några timmar jag har bilen inkopplad varierar ampere flera gånger. Bedömer ni detta som ett fel på laddstolparna eller har det något med min laddkabel eller bil eller batteriets temperatur att göra? Om man har låg a och det finns någon annan laddplats ledig är det lönt att byta eller får man antagligen samma där?
Man delar ju oftast på totalt 32A så med två bilar där så får båda 16A var (dvs man märker ingen nackdel om
man bara har en bil som kan ta just 16A som tex model 3), men är man fler så får varje bil mindre (tex 10A var
på 3 bilar), men för att krångla till det ytterligare så kan ju tex någon bil ladda på en lägre ström (kan ju vara
nästan färdig eller kallt batteri eller ställt ner strömmen ändå bara).
Så det kan variera av flera anledningar förutom bilens egna förutsättningar (som tex kallt batteri)…
Det är 3 laddstolpar med 2 bilar som laddar på varje.
Hade 11kw sedan kommer en Passat GTE och då tappade jag laddning till 6kw. Vad jag förstått ska ju Passat inte kunna snabbladda på 11kw men laddhastighet en blev halverad ändå. Tror ni de 2 närliggande stolparna påverkas av de andra stolparna eller är det 16 a per stolpe?
Är i Sälen/hundfjället på skidhelg… här har Volvo lagt beslag på de gamla gratis-laddarna. Dock finns en radda MER-laddare… men, där tas det betalt både för kWh och parkering, så det blir ocker-dyrt om en inte ändå måste parkera, vilket en ju inte måste om en hyr nybyggd lägenhet genom SkiStar. Nu var det ju så fint att lägenhetens parkerings-plats har laddning, otroligt bra… men så har dom helt tappat fattningen och vill ha 5kr/kWh betalt för långsamladdning. Visst, jag går inte i konkurs för det, men det är så in-i-h-e irriterande att det ska ockras på elbilisterna. Blir så sur så jag åker å snabbladdar vid Lindvallen, men med en rejält sur eftersmak efter vistelsen. Blir nog sista gången i Sälen på ett tag…
/F
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Det är 3 laddstolpar med 2 bilar som laddar på varje.
Hade 11kw sedan kommer en Passat GTE och då tappade jag laddning till 6kw. Vad jag förstått ska ju Passat inte kunna snabbladda på 11kw men laddhastighet en blev halverad ändå. Tror ni de 2 närliggande stolparna påverkas av de andra stolparna eller är det 16 a per stolpe?
Alla dom stolparna delar garanterat på samma matning och hyfsat säkert 32A totalt (ibland 24A eller nåt sånt)…
Vet inte hur man kollar upp det exakt just där däremot…
Är i Sälen/hundfjället på skidhelg… här har Volvo lagt beslag på de gamla gratis-laddarna. Dock finns en radda MER-laddare… men, där tas det betalt både för kWh och parkering, så det blir ocker-dyrt om en inte ändå måste parkera, vilket en ju inte måste om en hyr nybyggd lägenhet genom SkiStar. Nu var det ju så fint att lägenhetens parkerings-plats har laddning, otroligt bra… men så har dom helt tappat fattningen och vill ha 5kr/kWh betalt för långsamladdning. Visst, jag går inte i konkurs för det, men det är så in-i-h-e irriterande att det ska ockras på elbilisterna. Blir så sur så jag åker å snabbladdar vid Lindvallen, men med en rejält sur eftersmak efter vistelsen. Blir nog sista gången i Sälen på ett tag…
/F
Säker att du kollade rätt på Mer? Jag var där över nyår och fördelen med Mer-platserna var att jag slapp betala parkering då 6 timmar ingick. Det blev billigare att ladda bilen än att stå på vanlig parkering. Det var i Lindvallen och Tandådalen. I Hundfjället stod jag aldrig så kollade inte in just deras så noga men skulle förvåna mig om det var annorlunda där.
Någon som testat Mer abonnemanget på 99kr mån som ger laddning för 2,5kr kwh i Norge? Gäller samma kwh pris även i Sverige samt på snabbladdarna? I så fall kan det vara ett attraktivt alternativ till Tesla's superchargers eftersom man även får volymrabatt om man laddar mycket
Någon som testat Mer abonnemanget på 99kr mån som ger laddning för 2,5kr kwh i Norge? Gäller samma kwh pris även i Sverige samt på snabbladdarna? I så fall kan det vara ett attraktivt alternativ till Tesla's superchargers eftersom man även får volymrabatt om man laddar mycket
Jag har deras Mer around abonnemang som ligger på 399kr i månaden så kan ladda 450 kw i månaden, endast 50kw laddare men duger för mig som komplement till superchargers.
Är i Sälen/hundfjället på skidhelg… här har Volvo lagt beslag på de gamla gratis-laddarna. Dock finns en radda MER-laddare… men, där tas det betalt både för kWh och parkering, så det blir ocker-dyrt om en inte ändå måste parkera, vilket en ju inte måste om en hyr nybyggd lägenhet genom SkiStar. Nu var det ju så fint att lägenhetens parkerings-plats har laddning, otroligt bra… men så har dom helt tappat fattningen och vill ha 5kr/kWh betalt för långsamladdning. Visst, jag går inte i konkurs för det, men det är så in-i-h-e irriterande att det ska ockras på elbilisterna. Blir så sur så jag åker å snabbladdar vid Lindvallen, men med en rejält sur eftersmak efter vistelsen. Blir nog sista gången i Sälen på ett tag…
/F
Hela konceptet går väl ut på att dra in pengar. Några hundra är väl inget att bråka om när priserna för en pilsner och liftkort minst sagt kostar. Jag tyckte det var kanon att kunna ladda rätt utanför lägenheten och slippa åka till Lindvallen och ladda och vad kostar det i energi fram och tillbaka?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Åre/Duved verkar ha fattat galoppen. De har ökat antal laddplatser vid parkeringarna rejält. I Rödkullen finns 16 st 11 kW laddare med Fortum som leverantör. 3 kr/kWh är ett helt ok pris. Och lagom snabb laddning så det kan laddas fullt medans man åker skidor. Men inte för snabbt så man blockerar i onödan. Mer sånt vill jag se.
Jag var sista bilen att lämna laddstolparna i Duved på eftermiddagen. Först då, när jag var helt ensam om alla stolparna, så gick effekten upp till 11kW igen.
Läser man ordentligt på stolparna så står det "Max 11kW" ... Så var det inte senast jag var där, i vart fall så fick jag 11kW hela dan då. Så här har utvecklingen alltså gått bakåt.
Senast redigerad av Viper, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik