Om du nu väljer att använda den som källa så blir det solklart för mig att du antingen inte läst mina inlägg eller så ignorerar du de så fort jag skriver något som kan ses som kritik mot Tesla. Antar att det är meningslöst då att fortsätta argumentera emot och man bara ska hålla med om att Tesla är bäst på allt de gör...taliz skrev:Det är ju bara att titta på statistiken.Fredrik j skrev:Precis. Problembeskrivningen skulle ju då behöva vara att bilar med endast AP är inblandade i många allvarliga olyckor. Så är det ju inte. Hur många olyckor skulle inträffa om alla bilar var tesla med AP?vigge50 skrev:Är du säker på att du läste frågan? Han frågade inte om alla idag skulle gå över till FSD från dagens bilar. Han frågade hur många liv som skulle sparas genom att gå från de som Tesla idag erbjuder så som TACC och filhållare i AP till full FSD som Tesla är på väg att erbjuda i USA. Skulle detta leda till en drastisk minskning av olyckor?taliz skrev:I teorin skulle majoriteten av alla olyckor kunna elimineras, då de som sagt beror på mänskliga misstag.Fredrik j skrev:
Naturligtvis. Det är ju hur vi människor konstruerar och använder tekniken som är risken. Inte tekniken i sig.
Hur många liv skulle övergången från bara AP till FSD spara på ett ungefär?
https://www.tesla.com/sv_SE/VehicleSafetyReport
Tesla Autopilot vingklipps medvetet i Europa?
Moderator: Redaktion
Re: Tesla Autopilot vingklipps medvetet i Europa?
Re: Tesla Autopilot vingklipps medvetet i Europa?
vigge50 skrev:Om du nu väljer att använda den som källa så blir det solklart för mig att du antingen inte läst mina inlägg eller så ignorerar du de så fort jag skriver något som kan ses som kritik mot Tesla. Antar att det är meningslöst då att fortsätta argumentera emot och man bara ska hålla med om att Tesla är bäst på allt de gör...taliz skrev:Det är ju bara att titta på statistiken.Fredrik j skrev:Precis. Problembeskrivningen skulle ju då behöva vara att bilar med endast AP är inblandade i många allvarliga olyckor. Så är det ju inte. Hur många olyckor skulle inträffa om alla bilar var tesla med AP?vigge50 skrev:Är du säker på att du läste frågan? Han frågade inte om alla idag skulle gå över till FSD från dagens bilar. Han frågade hur många liv som skulle sparas genom att gå från de som Tesla idag erbjuder så som TACC och filhållare i AP till full FSD som Tesla är på väg att erbjuda i USA. Skulle detta leda till en drastisk minskning av olyckor?taliz skrev:I teorin skulle majoriteten av alla olyckor kunna elimineras, då de som sagt beror på mänskliga misstag.
https://www.tesla.com/sv_SE/VehicleSafetyReport
Förlåt,
Vad är problemet med den statistiken menar du?
Den specificerar just det Fredrik efterfrågade.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Tesla Autopilot vingklipps medvetet i Europa?
taliz skrev:vigge50 skrev:Om du nu väljer att använda den som källa så blir det solklart för mig att du antingen inte läst mina inlägg eller så ignorerar du de så fort jag skriver något som kan ses som kritik mot Tesla. Antar att det är meningslöst då att fortsätta argumentera emot och man bara ska hålla med om att Tesla är bäst på allt de gör...taliz skrev:Det är ju bara att titta på statistiken.Fredrik j skrev:Precis. Problembeskrivningen skulle ju då behöva vara att bilar med endast AP är inblandade i många allvarliga olyckor. Så är det ju inte. Hur många olyckor skulle inträffa om alla bilar var tesla med AP?
https://www.tesla.com/sv_SE/VehicleSafetyReport
Förlåt,
Vad är problemet med den statistiken menar du?
Den specificerar just det Fredrik efterfrågade.
Han efterfrågar inte statistik över att bilar med Teslas AP är betydligt säkrare än bilar utan, det vet vi utan han efterfrågar statistik som visar att en bil som körs med AP är betydligt säkrare än en bil som bara har aktiv farthållare och kan följa filen vilket de flesta nya bilarna nu börjar komma med.Fredrik j skrev:Precis. Problembeskrivningen skulle ju då behöva vara att bilar med endast AP är inblandade i många allvarliga olyckor. Så är det ju inte. Hur många olyckor skulle inträffa om alla bilar var tesla med AP?vigge50 skrev:Är du säker på att du läste frågan? Han frågade inte om alla idag skulle gå över till FSD från dagens bilar. Han frågade hur många liv som skulle sparas genom att gå från de som Tesla idag erbjuder så som TACC och filhållare i AP till full FSD som Tesla är på väg att erbjuda i USA. Skulle detta leda till en drastisk minskning av olyckor?
Re: Tesla Autopilot vingklipps medvetet i Europa?
Nej, det gjorde han inte.vigge50 skrev:taliz skrev:vigge50 skrev:Om du nu väljer att använda den som källa så blir det solklart för mig att du antingen inte läst mina inlägg eller så ignorerar du de så fort jag skriver något som kan ses som kritik mot Tesla. Antar att det är meningslöst då att fortsätta argumentera emot och man bara ska hålla med om att Tesla är bäst på allt de gör...taliz skrev:Det är ju bara att titta på statistiken.Fredrik j skrev:Precis. Problembeskrivningen skulle ju då behöva vara att bilar med endast AP är inblandade i många allvarliga olyckor. Så är det ju inte. Hur många olyckor skulle inträffa om alla bilar var tesla med AP?
https://www.tesla.com/sv_SE/VehicleSafetyReport
Förlåt,
Vad är problemet med den statistiken menar du?
Den specificerar just det Fredrik efterfrågade.Han efterfrågar inte statistik över att bilar med Teslas AP är betydligt säkrare än bilar utan, det vet vi utan han efterfrågar statistik som visar att en bil som körs med AP är betydligt säkrare än en bil som bara har aktiv farthållare och kan följa filen vilket de flesta nya bilarna nu börjar komma med.Fredrik j skrev:Precis. Problembeskrivningen skulle ju då behöva vara att bilar med endast AP är inblandade i många allvarliga olyckor. Så är det ju inte. Hur många olyckor skulle inträffa om alla bilar var tesla med AP?vigge50 skrev:Är du säker på att du läste frågan? Han frågade inte om alla idag skulle gå över till FSD från dagens bilar. Han frågade hur många liv som skulle sparas genom att gå från de som Tesla idag erbjuder så som TACC och filhållare i AP till full FSD som Tesla är på väg att erbjuda i USA. Skulle detta leda till en drastisk minskning av olyckor?
Har du förövrigt läst vad Tesla skriver? Det är ganska tydligt vad skillnaden är med och utan AP, respektive andra hjälpsystem.
Av det är det inte särskilt svårt att dra slutsatser om hur det skulle slå om det applicerades på bredare front.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Tesla Autopilot vingklipps medvetet i Europa?
Jag försökte skriva det tidigare men det var nästan så du tyckte att jag var en som hatade Tesla för det.taliz skrev:Nej, det gjorde han inte.vigge50 skrev:Han efterfrågar inte statistik över att bilar med Teslas AP är betydligt säkrare än bilar utan, det vet vi utan han efterfrågar statistik som visar att en bil som körs med AP är betydligt säkrare än en bil som bara har aktiv farthållare och kan följa filen vilket de flesta nya bilarna nu börjar komma med.taliz skrev:Vad är problemet med den statistiken menar du?
Den specificerar just det Fredrik efterfrågade.
Har du förövrigt läst vad Tesla skriver? Det är ganska tydligt vad skillnaden är med och utan AP, respektive andra hjälpsystem.
Av det är det inte särskilt svårt att dra slutsatser om hur det skulle slå om det applicerades på bredare front.
Om Tesla går ut och säger tydligt att deras system endast ska användas på motorvägar och större landsvägar så kan deras olycksstatistik inte jämföras med den genomsnittliga statistiken för olyckor i USA som inkluderar olyckor under statskörning.
Här är de senaste siffrorna i Teslas rapport
Skillnaden mellan 1,82 miljoner miles och 498 000 miles kan nog endast bero på att den genomsnittliga Teslaföraren av de tidigare bilarna är bättre förare än den genomsnittliga amerikanen.In the 3rd quarter, we registered one accident for every 4.34 million miles driven in which drivers had Autopilot engaged.
For those driving without Autopilot but with our active safety features, we registered one accident for every 2.70 million miles driven.
For those driving without Autopilot and without our active safety features, we registered one accident for every 1.82 million miles driven.
By comparison, NHTSA’s most recent data shows that in the United States there is an automobile crash every 498,000 miles.
Skillnaden mellan 1,82 och 2,7 miljoner miles tyder på att Teslas aktiva säkerhetsfunktioner höjer säkerheten vilket jag inte under något inlägg i denna tråden har sagt något emot.
Den sista siffran går dock inte att jämföra med någon annan eftersom autopilot till stor del endast används på vägar den är avsedd för, motorvägar och större landsvägar.
Rent teoretiskt så skulle det kunna vara så att det aldrig sker en olycka på motorvägarna i USA bortsett från de olyckorna som orsakats med Autopilot inblandad. Detta skulle göra att Autopilot gör motorvägskörning betydligt osäkrare men Tesla skulle kunna presentera samma siffror och påvisa att autopilot är säkrare. Nu vet jag att det sker mycket olyckor på USAs motorvägar där Teslas autopilot inte är inblandad med det fanns en anledning till att jag skrev följande för några inlägg sedan
Om du har statistik på att körningen verkligen blir säkrare när autopilot är påslagen på motorväg jämfört med att en förare kör med Teslas aktiva säkerhet på motorväg så får du gärna visa det men än så länge har du inte varit i närheten av att påvisa detta.Vigge50 skrev:Dela gärna upp statistiken på motorväg, landsväg och stadskörning.
Re: Tesla Autopilot vingklipps medvetet i Europa?
Lugn nu.
Det här verkar vara svårt.
En bil helt utan hjälpsystem har hög risk att hamna i olycka. Beroende på bilmodell blir olyckan mer eller mindre farlig för dom åkande.
Aktiva och passiva hjälpmedel sänker troligtvis olycksrisken dramatiskt (vilket ju statistiken du hänvisar till tydligt visar).
Det finns mycket stora säkerhetsvinster med att hjälpa en förare så att misstag blir mindre allvarliga och olycka undviks.
Om föraren samtidigt är aktiv och kompenserar för maskinens brist på abstrakt tänkande blir det mycket säkert. Jag tänker t.ex. på en människas förmåga att bedöma lite ovanligare trafiksituationer. T.ex. var det kan finnas vilt. Skolbuss vid vägkanten. Fotgängare i vägkanten. För att inte tala om diverse objekt på vägen. Slasksträngar. Blåljus någon kilometer längre fram. Helljus i backspegeln. Är det ett utryckningsfordon? Ja, du fattar säkert.
När man nu har uppnått denna höga säkerhet vill många minska på förarens deltagande utan att man först säkerställt att bilen kan kompensera.
Hur många liv menar du att det skulle spara? Att gå från hjälpsystem typ det som idag finns i bland annat Tesla till ett system med högre grad av autonomi och mindre övervakning av en mänsklig förare.
Jag tror risken är att föraren missbedömmer bilens begränsningar är påtaglig. Det är lätt att tro bilen är helt självkörande när den i själva verket är level3. I gränslandet tror jag det skulle öka risken från den nivå vi har kommit till idag.
Givetvis skulle risken för olyckor sjunka jämfört med en bil helt utan hjälpsystem.
Förstår du vad jag menar? Om inte är det ju meningslöst att argumentera.
Det här verkar vara svårt.
En bil helt utan hjälpsystem har hög risk att hamna i olycka. Beroende på bilmodell blir olyckan mer eller mindre farlig för dom åkande.
Aktiva och passiva hjälpmedel sänker troligtvis olycksrisken dramatiskt (vilket ju statistiken du hänvisar till tydligt visar).
Det finns mycket stora säkerhetsvinster med att hjälpa en förare så att misstag blir mindre allvarliga och olycka undviks.
Om föraren samtidigt är aktiv och kompenserar för maskinens brist på abstrakt tänkande blir det mycket säkert. Jag tänker t.ex. på en människas förmåga att bedöma lite ovanligare trafiksituationer. T.ex. var det kan finnas vilt. Skolbuss vid vägkanten. Fotgängare i vägkanten. För att inte tala om diverse objekt på vägen. Slasksträngar. Blåljus någon kilometer längre fram. Helljus i backspegeln. Är det ett utryckningsfordon? Ja, du fattar säkert.
När man nu har uppnått denna höga säkerhet vill många minska på förarens deltagande utan att man först säkerställt att bilen kan kompensera.
Hur många liv menar du att det skulle spara? Att gå från hjälpsystem typ det som idag finns i bland annat Tesla till ett system med högre grad av autonomi och mindre övervakning av en mänsklig förare.
Jag tror risken är att föraren missbedömmer bilens begränsningar är påtaglig. Det är lätt att tro bilen är helt självkörande när den i själva verket är level3. I gränslandet tror jag det skulle öka risken från den nivå vi har kommit till idag.
Givetvis skulle risken för olyckor sjunka jämfört med en bil helt utan hjälpsystem.
Förstår du vad jag menar? Om inte är det ju meningslöst att argumentera.
Re: Tesla Autopilot vingklipps medvetet i Europa?
Återigen, det är inte FSD eller funktioner utan mänsklig interaktion som vingklipps. Det är AP och bland annat funktion för att hålla bilen i filen som vingklipps. Funktion som fungerat i mer än tre år i min egna bil. Denna tråd handlar inte om funktioner där föraren inte är en aktiv part.
Hur kan det vara säkrare att bilen inte får svänga så mycket som krävs utan måste stänga av funktionen när ett visst värde uppnås som verkar vara taget ur luften och satts av anonym byråkrat?
Hur kan det vara säkrare att bilen inte får svänga så mycket som krävs utan måste stänga av funktionen när ett visst värde uppnås som verkar vara taget ur luften och satts av anonym byråkrat?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tesla Autopilot vingklipps medvetet i Europa?
Fast det är inte så regeln är skriven, även om Tesla verkar ha valt att implementera den så. Det är sidoaccelerationen som är begränsad, så den uppenbara lösningen är att köra tillräckligt långsamt i tvära kurvor.Svenssons skrev:Återigen, det är inte FSD eller funktioner utan mänsklig interaktion som vingklipps. Det är AP och bland annat funktion för att hålla bilen i filen som vingklipps. Funktion som fungerat i mer än tre år i min egna bil. Denna tråd handlar inte om funktioner där föraren inte är en aktiv part.
Hur kan det vara säkrare att bilen inte får svänga så mycket som krävs utan måste stänga av funktionen när ett visst värde uppnås som verkar vara taget ur luften och satts av anonym byråkrat?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Tesla Autopilot vingklipps medvetet i Europa?
Sant att det går att strypa hastigheten också men som det verkar vara så krävs sänkning av hastigheten på mer än vad många förare accepterar innan regelverket. Det kan ju också vara så att det kommer något oförutsett från sidan av vägen. Enligt regelverket så får bilen då inte göra en tillräcklig undanmanöver eftersom man då kommer över den av den anonyma byråkraten angivna siffran för sidoaccelleration.bylund skrev:Fast det är inte så regeln är skriven, även om Tesla verkar ha valt att implementera den så. Det är sidoaccelerationen som är begränsad, så den uppenbara lösningen är att köra tillräckligt långsamt i tvära kurvor.
Jag hade antagligen kunnat köpa argumentet om det fanns angivet hur man kommit fram till siffran och att man hade någon angiven person eller organisation som stod bakom den. Det är inte endast Tesla som påverkas av den. Som det är nu gissar jag att det antingen är en siffra tagen mer eller mindre ur luften eller från en konkurrent/lobbyorganisation som vill fördröja implementation för att komma ikapp rent tekniskt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tesla Autopilot vingklipps medvetet i Europa?
Ja, reglerna känns skumma. Det borde ju mer åt samma håll som regler för att få körkort, alltså att du ska uppnå en viss färdighet. Finns ihåg ingen begränsning i körkortreglerna om hur kraftigt man får svänga.
Re: Tesla Autopilot vingklipps medvetet i Europa?
Jo, det finns visst en begränsning när man tar körkort. Prova att hålla full skyltad hastighet i en tvär kurva eller runt ett gathörn och se om du klarar uppkörningen. I det fallet är det är en bedömningsfråga och inte en siffra.
Att självkörande bilar inte får svänga hur skarpt som helst för en given hastighet är naturligt. Om alla bilar har samma gräns bromsar de till samma hastighet inför varje given kurva. Vi får förutsätta att bilarna har likvärdiga kartor med data för kurvorna. Det är ytterligare en finess som gör självkörande bilar säkrare än förarframförda bilar.
Ni som gnäller: Varför ska en självkörande bil till vardags komma runt kurvorna med ställ? Självkörande bilar kommer vara grymt coola på rally och drifting. Rally kan göras TV-vänliga genom att kräva sladd och uppställ med gruset sprutande. Drifting med differentiell bromsning!
Att självkörande bilar inte får svänga hur skarpt som helst för en given hastighet är naturligt. Om alla bilar har samma gräns bromsar de till samma hastighet inför varje given kurva. Vi får förutsätta att bilarna har likvärdiga kartor med data för kurvorna. Det är ytterligare en finess som gör självkörande bilar säkrare än förarframförda bilar.
Ni som gnäller: Varför ska en självkörande bil till vardags komma runt kurvorna med ställ? Självkörande bilar kommer vara grymt coola på rally och drifting. Rally kan göras TV-vänliga genom att kräva sladd och uppställ med gruset sprutande. Drifting med differentiell bromsning!
Re: Tesla Autopilot vingklipps medvetet i Europa?
Om det springer ut en älg eller rullar ut en barnvagn kommer jag inte bli underkänd om jag väjer för den.HenrikC skrev:Jo, det finns visst en begränsning när man tar körkort. Prova att hålla full skyltad hastighet i en tvär kurva eller runt ett gathörn och se om du klarar uppkörningen. I det fallet är det är en bedömningsfråga och inte en siffra.
Jag bara påpekar att det är fel sätt att begränsa en förare/Autopilot på. Den bör begränsas efter vilka förmågor den har att lösa olika trafiksituationer inte hur mycket av bilens kapacitet den kan använda. Detta är ju rätt uppenbart för alla utom byråkrater eller hur?
Re: Tesla Autopilot vingklipps medvetet i Europa?
Tror du på fullaste allvar att någon skulle ta en biltillverkare till domstol för snabba undanmanövrer?
Det skulle vara en slam dunk för media och följas av frågor från olika EU-parlamentriker.
Det skulle vara en slam dunk för media och följas av frågor från olika EU-parlamentriker.
Re: Tesla Autopilot vingklipps medvetet i Europa?
Nja, inte riktigt. FSD är viktig bit på vägen, men jag talade om helt självkörande, över allt == SAE Level 5.vigge50 skrev:Är du säker på att du läste frågan? Han frågade inte om alla idag skulle gå över till FSD från dagens bilar. Han frågade hur många liv som skulle sparas genom att gå från de som Tesla idag erbjuder så som TACC och filhållare i AP till full FSD som Tesla är på väg att erbjuda i USA. Skulle detta leda till en drastisk minskning av olyckor?taliz skrev:I teorin skulle majoriteten av alla olyckor kunna elimineras, då de som sagt beror på mänskliga misstag.Fredrik j skrev:Naturligtvis. Det är ju hur vi människor konstruerar och använder tekniken som är risken. Inte tekniken i sig.martinot skrev:Jag håller inte med. Idag så är det vi människor (som förare) som är det absolut största problemet och den enskilt största säkerhetsrisken i trafiken (och inte tekniken).Fredrik j skrev:Steget från AP till självkörande bilar kommer inte göra så stor skillnad som du säger. Tvärt om kan det bli bakslag när vi litar mer på systemen.
Hur många liv skulle övergången från bara AP till FSD spara på ett ungefär?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tesla Autopilot vingklipps medvetet i Europa?
Det håller jag med om, enligt den definitionen. Mycket vettig princip. Faktum är (för de som hängt med) att jag själv skrev en hyfsat liknande formulering i ett tidigt inlägg i tråden (mitt andra, #20) att det är så det borde gå till.BjornS skrev:Försiktighetsprincipen handlar inte om att eliminera all risk. Den handlar om att risker för allmänhet och miljö skall vara utredda med vetenskapligt konsensus innan beslut i en fråga tas.martinot skrev:Skall försiktighetsprincipen tillämpas 100% (för helst problemfritt kommer aldrig någonsin någon teknik bli) så kommer aldrig några förbättringar att införas.
Men det är samtidigt exakt det som jag ifrågasätter om det verkligen gått till så?
Tänker på bla. att pilotassist skall plötsligt skall stängas av i vissa kurvor. Samma sak med de här sekunderna som EU-tjänstemännen beslutat om skall gälla vi filbyten.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tesla Autopilot vingklipps medvetet i Europa?
Men det är ju det de gjort med Tesla nu. Istället för att låta bilen svänga så ska den pipa och be föraren ta över... det är det som är idiotin.HenrikC skrev:Tror du på fullaste allvar att någon skulle ta en biltillverkare till domstol för snabba undanmanövrer?
Det skulle vara en slam dunk för media och följas av frågor från olika EU-parlamentriker.
Re: Tesla Autopilot vingklipps medvetet i Europa?
Fast tecken några sekunder innan filbyte gäller i högsta grad även manuellt körda bilar.martinot skrev:Tänker på bla. att pilotassist skall plötsligt skall stängas av i vissa kurvor. Samma sak med de här sekunderna som EU-tjänstemännen beslutat om skall gälla vi filbyten.
Eller vad är annars ”i god tid”?Tecken skall ges i god tid innan den avsedda manövern genomförs och vara väl synligt och otvetydigt. Teckengivningen skall upphöra så snart manövern är avslutad.
Tvära kurvor är ju redan förklarat att det alls inte är ett krav att plötsligt stänga av.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Tesla Autopilot vingklipps medvetet i Europa?
Konstigt att Tesla själva inte tar striden. Är de säkra att de uppfyller kraven för nivå 3 kan de bevisa det och få slippa strypningen. Eller är det som så att ni tror mer än Tesla på bilarnas förmåga att köra utan mänskligt ingripande.
Re: Tesla Autopilot vingklipps medvetet i Europa?
Det är ju klart att Tesla lobbar så mycket de kan för EU, det är ju massor av pengar som står på spel. Allt de redan sålt som är låsta då de inte kan leverera produkten plus alla kommande försäljningar.nek0 skrev:Konstigt att Tesla själva inte tar striden. Är de säkra att de uppfyller kraven för nivå 3 kan de bevisa det och få slippa strypningen. Eller är det som så att ni tror mer än Tesla på bilarnas förmåga att köra utan mänskligt ingripande.
Nu i Januari kommer det med lite tur bli lite lättningar på reglerna runt UN reg 79. Sen får vi se hur lång tid det tar innan det träder i kraft.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Tesla Autopilot vingklipps medvetet i Europa?
frippan skrev:Det är ju klart att Tesla lobbar så mycket de kan för EU, det är ju massor av pengar som står på spel. Allt de redan sålt som är låsta då de inte kan leverera produkten plus alla kommande försäljningar.nek0 skrev:Konstigt att Tesla själva inte tar striden. Är de säkra att de uppfyller kraven för nivå 3 kan de bevisa det och få slippa strypningen. Eller är det som så att ni tror mer än Tesla på bilarnas förmåga att köra utan mänskligt ingripande.
Nu i Januari kommer det med lite tur bli lite lättningar på reglerna runt UN reg 79. Sen får vi se hur lång tid det tar innan det träder i kraft.
Med lite tur? Jag hävdar med envishet det måste mer till än så!
Provade Smart Summon - Fjärrparkering (efter senaste uppdatering 2019.40.50.5) helt utan att någon minsta skillnad förbättring märktes! Urdåligt!
Nu har det uppmärksammats av CleanTechnica
https://cleantechnica.com/2019/12/31/eu ... y-useless/
Re: Tesla Autopilot vingklipps medvetet i Europa?
Det är inga jätteändringar som skall ändras så jag är rätt optimistisk att det kan hända.
Om jag kommer ihåg rätt så är det säkerhetsavståndet vid filbyten och max G Kraft vid kurvtagning. Kan säkert vara något mer som jag inte la på minnet från konferensen i september.
Om jag kommer ihåg rätt så är det säkerhetsavståndet vid filbyten och max G Kraft vid kurvtagning. Kan säkert vara något mer som jag inte la på minnet från konferensen i september.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Tesla Autopilot vingklipps medvetet i Europa?
Förlåt, men vilken konferens syftar du på?frippan skrev:Det är inga jätteändringar som skall ändras så jag är rätt optimistisk att det kan hända.
Om jag kommer ihåg rätt så är det säkerhetsavståndet vid filbyten och max G Kraft vid kurvtagning. Kan säkert vara något mer som jag inte la på minnet från konferensen i september.
Ytterligare Shiiiiiit -
Re: Tesla Autopilot vingklipps medvetet i Europa?
Jag även på den nya begränsningen inom vilken tidsrymd filbyte måste ske.bylund skrev:Fast tecken några sekunder innan filbyte gäller i högsta grad även manuellt körda bilar.martinot skrev:Tänker på bla. att pilotassist skall plötsligt skall stängas av i vissa kurvor. Samma sak med de här sekunderna som EU-tjänstemännen beslutat om skall gälla vi filbyten.
Tecken skall ges i god tid innan den avsedda manövern genomförs och vara väl synligt och otvetydigt. Teckengivningen skall upphöra så snart manövern är avslutad.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tesla Autopilot vingklipps medvetet i Europa?
Är också hoppfull. Dessa delar av de nuvarande reglerna känns ju inte helt genomtänkta och relevanta.frippan skrev:Det är inga jätteändringar som skall ändras så jag är rätt optimistisk att det kan hända.
Om jag kommer ihåg rätt så är det säkerhetsavståndet vid filbyten och max G Kraft vid kurvtagning. Kan säkert vara något mer som jag inte la på minnet från konferensen i september.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik