Tesla Autopilot vingklipps medvetet i Europa?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Tesla Autopilot vingklipps medvetet i Europa?

Inlägg av HenrikC »

Jo, det finns visst en begränsning när man tar körkort. Prova att hålla full skyltad hastighet i en tvär kurva eller runt ett gathörn och se om du klarar uppkörningen. I det fallet är det är en bedömningsfråga och inte en siffra.

Att självkörande bilar inte får svänga hur skarpt som helst för en given hastighet är naturligt. Om alla bilar har samma gräns bromsar de till samma hastighet inför varje given kurva. Vi får förutsätta att bilarna har likvärdiga kartor med data för kurvorna. Det är ytterligare en finess som gör självkörande bilar säkrare än förarframförda bilar.

Ni som gnäller: Varför ska en självkörande bil till vardags komma runt kurvorna med ställ? Självkörande bilar kommer vara grymt coola på rally och drifting. Rally kan göras TV-vänliga genom att kräva sladd och uppställ med gruset sprutande. Drifting med differentiell bromsning! 8-)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Autopilot vingklipps medvetet i Europa?

Inlägg av LarsL »

HenrikC skrev:
Jo, det finns visst en begränsning när man tar körkort. Prova att hålla full skyltad hastighet i en tvär kurva eller runt ett gathörn och se om du klarar uppkörningen. I det fallet är det är en bedömningsfråga och inte en siffra.
Om det springer ut en älg eller rullar ut en barnvagn kommer jag inte bli underkänd om jag väjer för den.

Jag bara påpekar att det är fel sätt att begränsa en förare/Autopilot på. Den bör begränsas efter vilka förmågor den har att lösa olika trafiksituationer inte hur mycket av bilens kapacitet den kan använda. Detta är ju rätt uppenbart för alla utom byråkrater eller hur?
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Tesla Autopilot vingklipps medvetet i Europa?

Inlägg av HenrikC »

Tror du på fullaste allvar att någon skulle ta en biltillverkare till domstol för snabba undanmanövrer?

Det skulle vara en slam dunk för media och följas av frågor från olika EU-parlamentriker.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla Autopilot vingklipps medvetet i Europa?

Inlägg av martinot »

vigge50 skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Steget från AP till självkörande bilar kommer inte göra så stor skillnad som du säger. Tvärt om kan det bli bakslag när vi litar mer på systemen.
Jag håller inte med. Idag så är det vi människor (som förare) som är det absolut största problemet och den enskilt största säkerhetsrisken i trafiken (och inte tekniken).
Naturligtvis. Det är ju hur vi människor konstruerar och använder tekniken som är risken. Inte tekniken i sig.
Hur många liv skulle övergången från bara AP till FSD spara på ett ungefär?
I teorin skulle majoriteten av alla olyckor kunna elimineras, då de som sagt beror på mänskliga misstag.
Är du säker på att du läste frågan? Han frågade inte om alla idag skulle gå över till FSD från dagens bilar. Han frågade hur många liv som skulle sparas genom att gå från de som Tesla idag erbjuder så som TACC och filhållare i AP till full FSD som Tesla är på väg att erbjuda i USA. Skulle detta leda till en drastisk minskning av olyckor?
Nja, inte riktigt. FSD är viktig bit på vägen, men jag talade om helt självkörande, över allt == SAE Level 5.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla Autopilot vingklipps medvetet i Europa?

Inlägg av martinot »

BjornS skrev:
martinot skrev:
Skall försiktighetsprincipen tillämpas 100% (för helst problemfritt kommer aldrig någonsin någon teknik bli) så kommer aldrig några förbättringar att införas.
Försiktighetsprincipen handlar inte om att eliminera all risk. Den handlar om att risker för allmänhet och miljö skall vara utredda med vetenskapligt konsensus innan beslut i en fråga tas.
Det håller jag med om, enligt den definitionen. Mycket vettig princip. Faktum är (för de som hängt med) att jag själv skrev en hyfsat liknande formulering i ett tidigt inlägg i tråden (mitt andra, #20) att det är så det borde gå till.

Men det är samtidigt exakt det som jag ifrågasätter om det verkligen gått till så?

Tänker på bla. att pilotassist skall plötsligt skall stängas av i vissa kurvor. Samma sak med de här sekunderna som EU-tjänstemännen beslutat om skall gälla vi filbyten.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Autopilot vingklipps medvetet i Europa?

Inlägg av LarsL »

HenrikC skrev:
Tror du på fullaste allvar att någon skulle ta en biltillverkare till domstol för snabba undanmanövrer?

Det skulle vara en slam dunk för media och följas av frågor från olika EU-parlamentriker.
Men det är ju det de gjort med Tesla nu. Istället för att låta bilen svänga så ska den pipa och be föraren ta över... det är det som är idiotin.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tesla Autopilot vingklipps medvetet i Europa?

Inlägg av bylund »

martinot skrev:
Tänker på bla. att pilotassist skall plötsligt skall stängas av i vissa kurvor. Samma sak med de här sekunderna som EU-tjänstemännen beslutat om skall gälla vi filbyten.
Fast tecken några sekunder innan filbyte gäller i högsta grad även manuellt körda bilar.
Tecken skall ges i god tid innan den avsedda manövern genomförs och vara väl synligt och otvetydigt. Teckengivningen skall upphöra så snart manövern är avslutad.
Eller vad är annars ”i god tid”?

Tvära kurvor är ju redan förklarat att det alls inte är ett krav att plötsligt stänga av.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Tesla Autopilot vingklipps medvetet i Europa?

Inlägg av nek0 »

Konstigt att Tesla själva inte tar striden. Är de säkra att de uppfyller kraven för nivå 3 kan de bevisa det och få slippa strypningen. Eller är det som så att ni tror mer än Tesla på bilarnas förmåga att köra utan mänskligt ingripande.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Tesla Autopilot vingklipps medvetet i Europa?

Inlägg av frippan »

nek0 skrev:
Konstigt att Tesla själva inte tar striden. Är de säkra att de uppfyller kraven för nivå 3 kan de bevisa det och få slippa strypningen. Eller är det som så att ni tror mer än Tesla på bilarnas förmåga att köra utan mänskligt ingripande.
Det är ju klart att Tesla lobbar så mycket de kan för EU, det är ju massor av pengar som står på spel. Allt de redan sålt som är låsta då de inte kan leverera produkten plus alla kommande försäljningar.
Nu i Januari kommer det med lite tur bli lite lättningar på reglerna runt UN reg 79. Sen får vi se hur lång tid det tar innan det träder i kraft.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Tesla Autopilot vingklipps medvetet i Europa?

Inlägg av TeslaTissel »

frippan skrev:
nek0 skrev:
Konstigt att Tesla själva inte tar striden. Är de säkra att de uppfyller kraven för nivå 3 kan de bevisa det och få slippa strypningen. Eller är det som så att ni tror mer än Tesla på bilarnas förmåga att köra utan mänskligt ingripande.
Det är ju klart att Tesla lobbar så mycket de kan för EU, det är ju massor av pengar som står på spel. Allt de redan sålt som är låsta då de inte kan leverera produkten plus alla kommande försäljningar.
Nu i Januari kommer det med lite tur bli lite lättningar på reglerna runt UN reg 79. Sen får vi se hur lång tid det tar innan det träder i kraft.

Med lite tur? Jag hävdar med envishet det måste mer till än så! :)

Provade Smart Summon - Fjärrparkering (efter senaste uppdatering 2019.40.50.5) helt utan att någon minsta skillnad förbättring märktes! Urdåligt!

Nu har det uppmärksammats av CleanTechnica

https://cleantechnica.com/2019/12/31/eu ... y-useless/
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Tesla Autopilot vingklipps medvetet i Europa?

Inlägg av frippan »

Det är inga jätteändringar som skall ändras så jag är rätt optimistisk att det kan hända.
Om jag kommer ihåg rätt så är det säkerhetsavståndet vid filbyten och max G Kraft vid kurvtagning. Kan säkert vara något mer som jag inte la på minnet från konferensen i september.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Tesla Autopilot vingklipps medvetet i Europa?

Inlägg av TeslaTissel »

frippan skrev:
Det är inga jätteändringar som skall ändras så jag är rätt optimistisk att det kan hända.
Om jag kommer ihåg rätt så är det säkerhetsavståndet vid filbyten och max G Kraft vid kurvtagning. Kan säkert vara något mer som jag inte la på minnet från konferensen i september.
Förlåt, men vilken konferens syftar du på? :)

Ytterligare Shiiiiiit -

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla Autopilot vingklipps medvetet i Europa?

Inlägg av martinot »

bylund skrev:
martinot skrev:
Tänker på bla. att pilotassist skall plötsligt skall stängas av i vissa kurvor. Samma sak med de här sekunderna som EU-tjänstemännen beslutat om skall gälla vi filbyten.
Fast tecken några sekunder innan filbyte gäller i högsta grad även manuellt körda bilar.
Tecken skall ges i god tid innan den avsedda manövern genomförs och vara väl synligt och otvetydigt. Teckengivningen skall upphöra så snart manövern är avslutad.
Jag även på den nya begränsningen inom vilken tidsrymd filbyte måste ske.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla Autopilot vingklipps medvetet i Europa?

Inlägg av martinot »

frippan skrev:
Det är inga jätteändringar som skall ändras så jag är rätt optimistisk att det kan hända.
Om jag kommer ihåg rätt så är det säkerhetsavståndet vid filbyten och max G Kraft vid kurvtagning. Kan säkert vara något mer som jag inte la på minnet från konferensen i september.
Är också hoppfull. Dessa delar av de nuvarande reglerna känns ju inte helt genomtänkta och relevanta.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar