Sveriges bilpark 2020

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4180
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Sveriges bilpark 2020

Inlägg av nek0 »

LarsL skrev:
Att jämföra historiska data för hur länge bilar används och hur många som skrotas är lite som att titta på bytes intervall för tjock-tv för att förstå när alla kommer ha platt-tv. En tjock-tv användes i genomsnitt i 15 år. Det var ingen mening att byta innan dess för teven i butiken var precis samma som den hemma. När väl platt-tv kom så slängdes fungerade tjock-teven ut och inte ens Erikshjälpen vill ha den gratis. Jag slängde en jättefin tjock-tv för barnen ville inte ha den på sina rum, den var för stor.
Det kommer skrotas många fungerande avgasbilar de närmaste åren.
Lovar att jag ska skrota min Skoda samma dag som jag kan köpa en bättre och större elbil för 10-15000 kr. När ska ni sluta med att jämföra bilar med mobil telefoner och tv apparater?
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Sveriges bilpark 2020

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Att jämföra historiska data för hur länge bilar används och hur många som skrotas är lite som att titta på bytes intervall för tjock-tv för att förstå när alla kommer ha platt-tv. En tjock-tv användes i genomsnitt i 15 år. Det var ingen mening att byta innan dess för teven i butiken var precis samma som den hemma. När väl platt-tv kom så slängdes fungerade tjock-teven ut och inte ens Erikshjälpen vill ha den gratis. Jag slängde en jättefin tjock-tv för barnen ville inte ha den på sina rum, den var för stor.
Det kommer skrotas många fungerande avgasbilar de närmaste åren.
Min 9-5 fungerade faktiskt. Den hade en airbaglampa som tändes ibland och så drack den både olja och lite kylarvätska. Vi hade den som andrabil. Varför vi skrotade den var för att den var sunkig interiört. Varje plastbil var skör och det luktade lite unket i den. Sen skulle den besiktas. Airbaglampan...
Tror den var ett typiskt exempel på en bil som skrotas p.g.a. ålder. 42000mil tror jag det blev. Eller blev det 47? Minns inte riktigt.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Sveriges bilpark 2020

Inlägg av Fredrik j »

Tittar fortfarande på min 37" plasma.... ;)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Sveriges bilpark 2020

Inlägg av LarsL »

Fossilkämparna rycker ut! :D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Sveriges bilpark 2020

Inlägg av LarsL »

nek0 skrev:
Lovar att jag ska skrota min Skoda samma dag som jag kan köpa en bättre och större elbil för 10-15000 kr. När ska ni sluta med att jämföra bilar med mobil telefoner och tv apparater?
En ny TV kostar bara extra pengar. Men en elbil kommer spara dig pengar och därför byter du bort fossilen.
Verdi

Re: Sveriges bilpark 2020

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
Fossilkämparna rycker ut! :D
Men du måste väl förstå att en TV för mindre än en månadslön netto är nåt helt annat än en bil för över en årslön?

Så mycket pengar sparar man inte om man inte kör väldigt mycket. Skulle aldrig byta vår primära bil som rullar närmare 5000 min per år. Men andrabilen som ligger på drygt 1000 mil per år kan lika gärna vara en fossilkärra egentligen. Får en fin Mercedes E-klass med dieselvärmare, dragkrok osv för mindre än vad vår lika gamla BMW i3 kostar att köpa ut. Vad är egentligen mest bil för pengarna?
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4180
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Sveriges bilpark 2020

Inlägg av nek0 »

LarsL skrev:
nek0 skrev:
Lovar att jag ska skrota min Skoda samma dag som jag kan köpa en bättre och större elbil för 10-15000 kr. När ska ni sluta med att jämföra bilar med mobil telefoner och tv apparater?
En ny TV kostar bara extra pengar. Men en elbil kommer spara dig pengar och därför byter du bort fossilen.
Tror att jag byter till elbil många år innan en elbil kan spara några pengar åt mig. Det finns ingen i världen som kan räkna så att jag kan spara pengar genom att idag köper en elbil. Nu pratar vi om mig ,någon annan kan säkert spara pengar men inte jag
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4180
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Sveriges bilpark 2020

Inlägg av nek0 »

Verdi skrev:
LarsL skrev:
Fossilkämparna rycker ut! :D
Men du måste väl förstå att en TV för mindre än en månadslön netto är nåt helt annat än en bil för över en årslön?

Så mycket pengar sparar man inte om man inte kör väldigt mycket. Skulle aldrig byta vår primära bil som rullar närmare 5000 min per år. Men andrabilen som ligger på drygt 1000 mil per år kan lika gärna vara en fossilkärra egentligen. Får en fin Mercedes E-klass med dieselvärmare, dragkrok osv för mindre än vad vår lika gamla BMW i3 kostar att köpa ut. Vad är egentligen mest bil för pengarna?
+1 tack Verdi
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Sveriges bilpark 2020

Inlägg av LarsL »

Så ni tror alltså att avgasbilar kommer skrotas i samma takt som de senaste årtionden under det kommande årtiondet? Det tror inte jag.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4180
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Sveriges bilpark 2020

Inlägg av nek0 »

LarsL skrev:
Så ni tror alltså att avgasbilar kommer skrotas i samma takt som de senaste årtionden under det kommande årtiondet? Det tror inte jag.
Nej det sa jag aldrig, men vi får nog dras med de ett bra tag till tror jag
Skriv svar