Polisanmäla farlig körning fångad på dashcam?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Polisanmäla farlig körning fångad på dashcam?

Inlägg av NEO »

Känns helt klart som att föraren har bråttom ifrån något eller till något. Tipsa, kan vara del av något större än bara idiotkörning. Tur killen vid övergångsstället inte fick offra sitt liv.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Polisanmäla farlig körning fångad på dashcam?

Inlägg av Swede1 »

Vart hände det? (Köra om på fel sida refug med övergångsställe har inte jag sett ofta.)
Användarvisningsbild
MattiasH
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 07 jul 2016 12:56

Re: Polisanmäla farlig körning fångad på dashcam?

Inlägg av MattiasH »

Försökte sätta samman dina filmer.
https://1drv.ms/v/s!Akd0WwpGbqxJi7BoK97ZsnzAljDS4g

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Polisanmäla farlig körning fångad på dashcam?

Inlägg av Walker »

Swede1 skrev:
Vart hände det? (Köra om på fel sida refug med övergångsställe har inte jag sett ofta.)
Kista. Syns på filmen.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Polisanmäla farlig körning fångad på dashcam?

Inlägg av M3apan »

thedude skrev:
Walker skrev:
thedude skrev:
Henrik Torphammar skrev:
thedude skrev:
Sånt folk har ingen vett eller skam i kroppen men kanske ändå värt att hänga ut. Ska se om jag lyckas ladda upp på tuben och länka här.
Spännande att se hur forumet reagerar. Som att slå tärning om du eller den som körde är värsta idioten. Sök lite så får du se förklaringar om att man hade jobbiga barn i baksätet till det ena och det andra som är mer eller mindre långsökt. :lol:
Idiot är du själv som kallar andra det!, oavsett vad dem har varit med eller sett. Jag ska ladda upp klippet (om jag lyckas) så ser du att det inte handlar om några barn.
Jag uppfattar det inte som att Henrik kallar dig idiot utan mer undrar hur du kommer att uppfattas av forumet när du hänger ut folk. Kan enl egen erfarenhet få oanade följder att posta sådant. Tror du bara ska se Henriks inlägg sim en liten varningsflagga.
Ja jag kanske överreagerade lite men gillar inte när folk använder sånt språk då det kan ha indirekta antydan. Jag hänger inte ut någon (även om jag önskar jag kunde) utan hänger ut en farlig företeelse av en bil och som någon skrev här så är det bra för att de ska skämmas lite.

Jag tror nog du överreagerade, eller inte läste meningen ordentligt. Som sagt, ingen som kallade dig idiot. Utan det var mer en förvarning över vad folk KAN komma att säga ifall du laddar upp filmen, direkt relaterat till ett annat fall här på forumet där någon nuddade vajerräcket och blev kallad både det ena och det andra... (i det fallet fanns det bråkiga barn med i bil(d)en).

När det gäller filmerna så är ett tips att använda denna hemsida https://teslacam.org/?fbclid=IwAR2Exzym ... 3WD9hlhR2s den sätter ihop alla filmerna till en på ett riktigt bra sätt.
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Polisanmäla farlig körning fångad på dashcam?

Inlägg av thedude »

MattiasH skrev:
Försökte sätta samman dina filmer.
https://1drv.ms/v/s!Akd0WwpGbqxJi7BoK97ZsnzAljDS4g

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Bra jobbat där! :)

Ska höra av mig till polisen ifall videon ger någon nytta. Tur att killen på övergångsstället tittade på "fel sida vägen" och stannade, annars hade han blivit påkörd för dåren saktade inte ens ner trots fartguppet.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Polisanmäla farlig körning fångad på dashcam?

Inlägg av Curik »

Råkade ut för en riktig stolle idag på E4:an.

Jag låg i omkörningsfil efter att ha kört om två bilar. Ser hur en av bilarna snabbt kommer ifatt och lägger sig precis bakom mig. Han låg så nära att jag inte såg hans lysen längre, och han bländade av och på helljuset hela tiden så jag antog att han hade bråttom. Jag började blinka höger och precis när jag skulle svänga höger så fick jag "collision warning" och det visade sig att han nu låg på högersidan om mig, viftandes i fönstret. Riktigt obehagligt. Jag förstod inte riktigt vad det var som hände så jag bromsade för att han skulle komma ifrån. Men då bromsade han också, fortsatte vifta och växla mellan varningsblinkers och helljus. Jag vinkade framåt för att signalera att jag bara ville att han skulle ge sig av och efter en stund gasade han iväg.

Förstår fortfarande inte riktigt vad det handlade om men han såg rätt arg ut. Antog att det handlade om en yngre förare men han var en 60-åring utan brottshistorik. Jättemärkligt.

Tänker skicka klippet till polisen, som inte kommer göra något såklart. Skulle även vilja skicka det till honom så att han eventuellt kan få skämmas lite när ilskan lagt sig. Men det kan jag ju inte. Och han skulle säkert inte skämmas heller. Godnatt.
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 403
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Polisanmäla farlig körning fångad på dashcam?

Inlägg av DanneB »

Har råkat ut för en hel del stollar i trafiken och de flesta kommer från Stockholmsområdet.
Verkar vara en annan mentalitet där, än i övriga landet. Ta inte med den ut i landet, tack!

Finns en rätt rolig Youtube-kanal för er som har dashcam-klipp eller vill se sådana.
En svensk som har den med någon amerikan som snackar.

Wham Baam Teslacam
https://www.youtube.com/channel/UCbMoDt ... yHzCvxeVCw
Tesla Model S 90D
Aida
Inlägg: 962
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Polisanmäla farlig körning fångad på dashcam?

Inlägg av Aida »

Suck så trött jag blir på folk som kör på det viset. Är antagligen en drograttfylla utan körkort. Det är en Passat från 90-talet som antagligen har körförbud.

Men jag blir också trött på alla konstiga kommentarer här och påståenden… Nej polisen har inte slutat lösa småbrott. Vi är många tusen som varje dag kämpar och klarar upp småbrott. Trafikhändelser leder ofta till åtal.

Nej trafikförseelser eller som i detta fall brott (grov vårdslöshet i trafik) är verkligen inte kopplade till ägaren utan endast föraren. Något annat skulle strida mot Europakonventionen. Andra länder har kommit runt detta genom att tex göra om rödljuskörning eller fortkörning (i vissa fall) till administrativ avgift (jämför parkeringsbot) eftersom man hävdar ägaransvar i hur ens bil används.

Nej det är inte olagligt att filma från sin bil så länge man inte håller i kameran medan man kör.

Nej det är inte särskilt lönt att skicka in denna film till polisen och tro att brottet klaras upp så länge man inte har vittnesbevisning eller foton/film av föraren. Skicka isf in den som underrättelsematerial för framtida utredningar.
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 403
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Polisanmäla farlig körning fångad på dashcam?

Inlägg av DanneB »

Aida skrev:
Suck så trött jag blir på folk som kör på det viset. Är antagligen en drograttfylla utan körkort. Det är en Passat från 90-talet som antagligen har körförbud.

Men jag blir också trött på alla konstiga kommentarer här och påståenden… Nej polisen har inte slutat lösa småbrott. Vi är många tusen som varje dag kämpar och klarar upp småbrott. Trafikhändelser leder ofta till åtal.

Nej trafikförseelser eller som i detta fall brott (grov vårdslöshet i trafik) är verkligen inte kopplade till ägaren utan endast föraren. Något annat skulle strida mot Europakonventionen. Andra länder har kommit runt detta genom att tex göra om rödljuskörning eller fortkörning (i vissa fall) till administrativ avgift (jämför parkeringsbot) eftersom man hävdar ägaransvar i hur ens bil används.

Nej det är inte olagligt att filma från sin bil så länge man inte håller i kameran medan man kör.

Nej det är inte särskilt lönt att skicka in denna film till polisen och tro att brottet klaras upp så länge man inte har vittnesbevisning eller foton/film av föraren. Skicka isf in den som underrättelsematerial för framtida utredningar.
När du säger "Vi är många tusen..", så antar jag att du är en polis? Har länge velat fråga någon som jobbar inom polisen, vad som gäller med dashcam och om ni kan använda klippen.

Har några gånger ringt in till polisen och tipsat om allt från vårdslös körning till rattfylla och då tipsat om att jag har allt på film. Erbjudit dem att få kopia på filmen.
Men varenda gång har de tackat nej. Varför?
Till och med när jag följde efter en med polisen i luren tills de fick stop på idioten, så tackade de nej. Vad har de för bevis då?
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Polisanmäla farlig körning fångad på dashcam?

Inlägg av MWall »

Jag tycker inte man ska hänga ut folk. Särskilt om det inte hände något utan bara "kunde hända". Den typen av övervakningssamhälle känns lite olustig.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Polisanmäla farlig körning fångad på dashcam?

Inlägg av GreenMachine »

thedude skrev:
Får man polisanmäla någon för att ha kört farligt och brutit mot ett par trafikregler? Fångad på dashcam och man ser regnumret men tyvärr inte föraren.

Är det ens tillåtet enligt lag att spela in andra i trafiken? jag vill inte få skit för att jag lämnar in sånt bevismaterial och dessutom så går det väl inte att fälla en bilen om man inte kan identifiera föraren?
Om man vill framställa sig själv som än värre idiot så är det såklart rätt väg att gå. Att leka privat-polis brukar sällan vara en bra idé om man ser något värde av att ha någon typ av socialt utbyte med grannar eller vänner och bekanta.

Att man vid en olyckor etc. bidrar med film om man har är ju en sak men att polisanmäla någon för idiot-omköring etc bara för att man har en daschcam är bara sånt som riktiga muppar ägnar sig åt.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Polisanmäla farlig körning fångad på dashcam?

Inlägg av GreenMachine »

iCar skrev:
Numera är även böter knutna till ägaren. Hen är ansvarig för den bilen, oberoende av vem som kört.
År tämligen säker på att ditt påstående är helt felaktigt men om inte annat så får du gärna hänvisa till någon källa.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Polisanmäla farlig körning fångad på dashcam?

Inlägg av Mickep »

Har för mig att polisen har en dashcam som gör automatiska slagningar (om bilar har förbud/är stulen et.c.). med lite ai kan säket bilen i framtiden skicka anmälningar direkt till polisens tipsfunktion.
Men å andra sidan är övervaknings och angiverisamhälle något olustigt. Och det finns lagar som kan vara kännbara för den som lämnar in filer där de visar människor i utsatt position.(som att begå en trafikförseelse eller är redlöst berusad). Man får ju inte sätta upp kameror och filma hur som helst och det är oavsett om någon åker fast pga av kameran, så det är inte så man går fri bara för att polisen har blivit hjälpt.
Rent spontant kan jag dock känna att det är ok att filma när bilen är i rörelse, men när den är parkerad... då är man inne i gråzon. Det finns youtubeklipp där någon far runt och visar på... lustigheter när folk fått körkortet i flingpaketet.
Sedan om bevis räcker vet jag ej. Men om det är ett allvarligt brott kan polisen bli hjälpt med det. De som gör allvarliga brott brukar ha andra problem som polisen kan gå på när de väl sätter någon under lupp.
Om du har regnr kan du säga att du såg något. videon har i det här fallet inte någon extra bevisvärde. Så det räcker att tipsa polisen. om de vill ha videon får de be om det.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Polisanmäla farlig körning fångad på dashcam?

Inlägg av Gargamel »

Curik skrev:
Råkade ut för en riktig stolle idag på E4:an.

Jag låg i omkörningsfil efter att ha kört om två bilar. Ser hur en av bilarna snabbt kommer ifatt och lägger sig precis bakom mig. Han låg så nära att jag inte såg hans lysen längre, och han bländade av och på helljuset hela tiden så jag antog att han hade bråttom. Jag började blinka höger och precis när jag skulle svänga höger så fick jag "collision warning" och det visade sig att han nu låg på högersidan om mig, viftandes i fönstret. Riktigt obehagligt. Jag förstod inte riktigt vad det var som hände så jag bromsade för att han skulle komma ifrån. Men då bromsade han också, fortsatte vifta och växla mellan varningsblinkers och helljus. Jag vinkade framåt för att signalera att jag bara ville att han skulle ge sig av och efter en stund gasade han iväg.

Förstår fortfarande inte riktigt vad det handlade om men han såg rätt arg ut. Antog att det handlade om en yngre förare men han var en 60-åring utan brottshistorik. Jättemärkligt.

Tänker skicka klippet till polisen, som inte kommer göra något såklart. Skulle även vilja skicka det till honom så att han eventuellt kan få skämmas lite när ilskan lagt sig. Men det kan jag ju inte. Och han skulle säkert inte skämmas heller. Godnatt.
Det är inte så att du kanske körde utan lysen på eller körde med dimljusen på fast det inte behövdes?
Han kanske fick tuppjuck på ytterliggare en bländare eller osynlig bil utan lampor.
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 403
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Polisanmäla farlig körning fångad på dashcam?

Inlägg av DanneB »

GreenMachine skrev:
thedude skrev:
Får man polisanmäla någon för att ha kört farligt och brutit mot ett par trafikregler? Fångad på dashcam och man ser regnumret men tyvärr inte föraren.

Är det ens tillåtet enligt lag att spela in andra i trafiken? jag vill inte få skit för att jag lämnar in sånt bevismaterial och dessutom så går det väl inte att fälla en bilen om man inte kan identifiera föraren?
Om man vill framställa sig själv som än värre idiot så är det såklart rätt väg att gå. Att leka privat-polis brukar sällan vara en bra idé om man ser något värde av att ha någon typ av socialt utbyte med grannar eller vänner och bekanta.

Att man vid en olyckor etc. bidrar med film om man har är ju en sak men att polisanmäla någon för idiot-omköring etc bara för att man har en daschcam är bara sånt som riktiga muppar ägnar sig åt.
Så om jag ser ett brott så ska jag inte anmäla det? Sköt ditt och skit i andra mentaliteten alltså.

Själv tänker jag att jag kan ha räddat någons liv, då jag ringt in och tipsat polisen om vårdslös körning.
Tesla Model S 90D
Aida
Inlägg: 962
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Polisanmäla farlig körning fångad på dashcam?

Inlägg av Aida »

DanneB skrev:
Aida skrev:
Suck så trött jag blir på folk som kör på det viset. Är antagligen en drograttfylla utan körkort. Det är en Passat från 90-talet som antagligen har körförbud.

Men jag blir också trött på alla konstiga kommentarer här och påståenden… Nej polisen har inte slutat lösa småbrott. Vi är många tusen som varje dag kämpar och klarar upp småbrott. Trafikhändelser leder ofta till åtal.

Nej trafikförseelser eller som i detta fall brott (grov vårdslöshet i trafik) är verkligen inte kopplade till ägaren utan endast föraren. Något annat skulle strida mot Europakonventionen. Andra länder har kommit runt detta genom att tex göra om rödljuskörning eller fortkörning (i vissa fall) till administrativ avgift (jämför parkeringsbot) eftersom man hävdar ägaransvar i hur ens bil används.

Nej det är inte olagligt att filma från sin bil så länge man inte håller i kameran medan man kör.

Nej det är inte särskilt lönt att skicka in denna film till polisen och tro att brottet klaras upp så länge man inte har vittnesbevisning eller foton/film av föraren. Skicka isf in den som underrättelsematerial för framtida utredningar.
Senast redigerad av Aida, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Polisanmäla farlig körning fångad på dashcam?

Inlägg av Curik »

Gargamel skrev:
Det är inte så att du kanske körde utan lysen på eller körde med dimljusen på fast det inte behövdes?
Han kanske fick tuppjuck på ytterliggare en bländare eller osynlig bil utan lampor.
Haha, omöjligt att blända någon med mina dimljus eller ens helljus. Så dåliga är dom. Men jag förstår vad du menar. :mrgreen:

Jag brukar blända på/av snabbt ibland när jag ser en bil utan lysen, det brukar räcka för att personen ska förstå och slå på sina ljus. Man behöver inte gå helt bananas. I annat fall brukar jag köra ifrån eller (som jag gjorde denna gång) bromsa för att få lite distans om jag tycker det är osäkert.

Men för att svara på din fråga så nej - jag körde inte utan lysen.. det var mörkt ute. Och det syns på videoinspelningen. Vad gäller dimljus så tror jag iaf inte att jag hade det, det krävs ju ett aktivt val i menyn och det är avstängt varje gång man startar bilen.

Med det sagt tycker jag inte att det finns någon anledning att utsätta medtrafikanter för mer livsfara om någon kör utan ljus eller med dimljus. Det var väldigt nära att vi krockade, det var mycket svårt att hålla reda på var han låg bakom mig när han konstant svängde fram och tillbaka. Vill man leka låtsaspolis har man inget på vägen att göra.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7550
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Polisanmäla farlig körning fångad på dashcam?

Inlägg av mikebike »

GreenMachine skrev:
iCar skrev:
Numera är även böter knutna till ägaren. Hen är ansvarig för den bilen, oberoende av vem som kört.
År tämligen säker på att ditt påstående är helt felaktigt men om inte annat så får du gärna hänvisa till någon källa.
Jag blev påkörd för några år sedan och motparten smet från platsen.
På min video syns registreringsskylten tydligt, men inte föraren.
Polisen la ned fallet eftersom de inte kunde identifiera föraren.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3616
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Polisanmäla farlig körning fångad på dashcam?

Inlägg av jonasl »

Borde ändå underlätta försäkringsärendet kan man tycka. Och då drabbar det ju ägaren som lär veta vem som körde.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Polisanmäla farlig körning fångad på dashcam?

Inlägg av LarsL »

Curik skrev:
Råkade ut för en riktig stolle idag på E4:an.

Jag låg i omkörningsfil efter att ha kört om två bilar. Ser hur en av bilarna snabbt kommer ifatt och lägger sig precis bakom mig. Han låg så nära att jag inte såg hans lysen längre, och han bländade av och på helljuset hela tiden så jag antog att han hade bråttom. Jag började blinka höger och precis när jag skulle svänga höger så fick jag "collision warning" och det visade sig att han nu låg på högersidan om mig, viftandes i fönstret. Riktigt obehagligt. Jag förstod inte riktigt vad det var som hände så jag bromsade för att han skulle komma ifrån. Men då bromsade han också, fortsatte vifta och växla mellan varningsblinkers och helljus. Jag vinkade framåt för att signalera att jag bara ville att han skulle ge sig av och efter en stund gasade han iväg.

Förstår fortfarande inte riktigt vad det handlade om men han såg rätt arg ut. Antog att det handlade om en yngre förare men han var en 60-åring utan brottshistorik. Jättemärkligt.

Tänker skicka klippet till polisen, som inte kommer göra något såklart. Skulle även vilja skicka det till honom så att han eventuellt kan få skämmas lite när ilskan lagt sig. Men det kan jag ju inte. Och han skulle säkert inte skämmas heller. Godnatt.

Har hänt mig några gånger. Antar att du låg i vänsterfilen bara några km/h över hastighetsgränsen? Enligt vissa typer av förare (tidigare kallade BMW- senare Audi-förare så är det ett allvarligt brott som ska straffas.

Jag har skickat in sådan här material till polisen och även ringt dem under en sådan här attack… tyvärr är de helt ointresserade. Kanske behövs det lite enklare poliser (och åklagare) som kan ägna sig åt trafikbrott. Då hade de kunna snacka med en sådan här gubbe om han dyker upp ofta och be honom att ha koll på vem som kör bilen.

En grej som skulle vara bra hade varit om man på utsidan av bilen kunde se vem det är som kör. Typ körkortet lika tydligt som registreringsnumret.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Polisanmäla farlig körning fångad på dashcam?

Inlägg av Dafro »

Tack för den, sa Audi föraren och tidigare BMW, men då var det mer sant. :D
27,8 kWp solceller
Skriv svar