Sthlm-Idre

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Sthlm-Idre

Inlägg av thedude »

Är det bättre att åka via Gävle eller väg 70 via Enköping? Det är 30mil från sthlm till SuC i Mora så det borde gå med min MS75 och sen ca 15mil till Idre men har hört att väg 70/69 inte är en rolig väg att köra. Vore bra me en enda stop i Mora än att stanna i både Gävle och Mora.
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 593
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Sthlm-Idre

Inlägg av macksie »

Hej.

Har kört Stockholm till Funäsfjällen ett tiotal gånger i en X90, så kanske hyfsat nära din MS75 i räckvidd i medel. Med undantag av den sista då vi körde via de nya superchargerstationerna i Hudik och Sveg så har vi kört via antingen Stockholm-Gävle-Mora-Särna eller Stockholm-Enköping-Mora-Särna
Det är ju inte exakt den sträcka du frågar om, men ganska nära.

Tidsmässigt, laddstop inkluderat så går det ungefär på ett ut, men väljer hellre Gävle och E4 av det skäl du nämner. Skönare väg att köra. Även om det tar ungefär lika lång tid, laddstopp inräknat, så känns det kortare via Gävle.
Såklart lite av en smaksak, men jag stannar hellre och laddar en gång till för att slippa dålig laddkurva, brukar räcka med 15-20 min i Gävle.

Lek runt lite på abetterouteplanner.
MYP
X90d
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Sthlm-Idre

Inlägg av GreenMachine »

Även om jag haft en bensinare så hade jag tagit vägen över Gävle för att den är bättre. Tvingades att i förrförra veckan att ta den andra vägen hem och blev då raskt påmind om varför jag aldrig åker den.
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Sthlm-Idre

Inlägg av kangru »

Jag brukar köra den vägen (Startar i Uppsala) och kör oftast över Gävle. Väg 70 är ok med AP men det kan bli tight om du inte håller ner hastigheten.

Om du åker på morgonen så kommer du lagom till Mora för lunch, boka in dig på Mora Strand Kök & Bar så finns det bord ledigt när ni kommer. Jag har (för en barnfamilj) hittat lämpligare lunch däromkring.
Erxon
elbilist
Inlägg: 404
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Sthlm-Idre

Inlägg av Erxon »

kangru skrev:
Jag brukar köra den vägen (Startar i Uppsala) och kör oftast över Gävle. Väg 70 är ok med AP men det kan bli tight om du inte håller ner hastigheten.

Om du åker på morgonen så kommer du lagom till Mora för lunch, boka in dig på Mora Strand Kök & Bar så finns det bord ledigt när ni kommer. Jag har (för en barnfamilj) hittat lämpligare lunch däromkring.
Har de öppnat efter vattenskadan?
När jag var i Mora i början på december var det stängt.
Annars har du rätt att lunchen är bra hos dem, möjligen att man på torsdagar dock skall välja Moraparken då deras pannkakor håller bra klass.
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Sthlm-Idre

Inlägg av kangru »

Erxon skrev:
kangru skrev:
Jag brukar köra den vägen (Startar i Uppsala) och kör oftast över Gävle. Väg 70 är ok med AP men det kan bli tight om du inte håller ner hastigheten.

Om du åker på morgonen så kommer du lagom till Mora för lunch, boka in dig på Mora Strand Kök & Bar så finns det bord ledigt när ni kommer. Jag har (för en barnfamilj) hittat lämpligare lunch däromkring.
Har de öppnat efter vattenskadan?
När jag var i Mora i början på december var det stängt.
Annars har du rätt att lunchen är bra hos dem, möjligen att man på torsdagar dock skall välja Moraparken då deras pannkakor håller bra klass.
Verkar vara en re-branding gjord, vet inte hur den nya är. https://strandilgusto.se/
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Sthlm-Idre

Inlägg av thedude »

Kollade lite med Google Street view på väg 70 från Enköping och som ni säger tröttsamt att köra den, enklare och skönare att köra via Gävle istället trots att det är ca 4mil längre och det blir tight med laddning annars mellan sthlm till Mora. Har vant mig att slå på AP och koppla av :)

Sen har jag hört att det finns gott om laddning i Idre Himmelfjäll och gratis dessutom? jag gillar gratis laddning :D
Användarvisningsbild
Jonathanerik_77
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 06 nov 2017 10:56
Ort: Nybro

Re: Sthlm-Idre

Inlägg av Jonathanerik_77 »

thedude skrev:
Sen har jag hört att det finns gott om laddning i Idre Himmelfjäll och gratis dessutom? jag gillar gratis laddning :D
Japp, den fungerade utmärkt. Laddade på Idre fjäll senast igår. :) Vid stadion hade dock fossilbilar ställt sig lite dumt så att det var lite svårt att koppla in. Men vid en annan laddstolpe funkade det utan problem.
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Sthlm-Idre

Inlägg av mgorgis »

Jonathanerik_77 skrev:
thedude skrev:
Sen har jag hört att det finns gott om laddning i Idre Himmelfjäll och gratis dessutom? jag gillar gratis laddning :D
Japp, den fungerade utmärkt. Laddade på Idre fjäll senast igår. :) Vid stadion hade dock fossilbilar ställt sig lite dumt så att det var lite svårt att koppla in. Men vid en annan laddstolpe funkade det utan problem.
Vi ska bo på Auqillavägen som är rätt nära backen o det vore bra om det fanns uttag vid stugan men man använder inte bilen mycket där.
Skriv svar