USA resa

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lejon1
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 13 mar 2014 16:10

USA resa

Inlägg av lejon1 »

USA resa! Tänkte dra över till USA, hyra en Tesla och åka runt ett par veckor. Kalifornien alt Route 66. Tips! Biluthyrare som har Tesla mm. Svårt att tänka mej åka fosilbil efter 5 år i Tesla.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2173
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: USA resa

Inlägg av jpetters »

Turo verkar vara ett bra alternativ.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Rasmussen
Teslaägare
Inlägg: 147
Blev medlem: 20 sep 2019 20:02

Re: USA resa

Inlägg av Rasmussen »

jpetters skrev:
Turo verkar vara ett bra alternativ.
Kollat lite på det med när jag ska till Seattle i vår. Känns dock lite oklart hur det funkar med försäkringar?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: USA resa

Inlägg av HelectriC »

Rasmussen skrev:
jpetters skrev:
Turo verkar vara ett bra alternativ.
Kollat lite på det med när jag ska till Seattle i vår. Känns dock lite oklart hur det funkar med försäkringar?
Sjukt många Tesla i Seattle, så det kan inte vara svårt att få tag på en där.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: USA resa

Inlägg av M3apan »

Har använt Turo i LA flera gånger och det har fungerat väldigt bra.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: USA resa

Inlägg av Pontus »

Rasmussen skrev:
jpetters skrev:
Turo verkar vara ett bra alternativ.
Kollat lite på det med när jag ska till Seattle i vår. Känns dock lite oklart hur det funkar med försäkringar?
Har inte kollat angående personer som inte har SSN men det betalas av uthyraren en försäkringsavgift vid varje tillfälle. Normalt så gäller ju inte någon försäkring om du lånar ut bilen privat till någon. Självrisker är garanterat höga om nu extra försäkringen gäller.
Efter lite googlande så verkar det som att det går bra för utlänningar att hyra bilar via Turo gällande försäkringar.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Rasmussen
Teslaägare
Inlägg: 147
Blev medlem: 20 sep 2019 20:02

Re: USA resa

Inlägg av Rasmussen »

HelectriC skrev:
Rasmussen skrev:
jpetters skrev:
Turo verkar vara ett bra alternativ.
Kollat lite på det med när jag ska till Seattle i vår. Känns dock lite oklart hur det funkar med försäkringar?
Sjukt många Tesla i Seattle, så det kan inte vara svårt att få tag på en där.
Flera m3 sr för ca 90usd/dygn och ännu fler lr för ca 110, så lutar starkt åt det.
Användarvisningsbild
fodogen
Teslaägare
Inlägg: 66
Blev medlem: 30 nov 2014 20:36
Ort: Borlänge

Re: USA resa

Inlägg av fodogen »

Hyrde själv via Turo i Portland vilket fungerade väldigt bra. Tänk dock på att försäkring tillkommer på priserna som står och för mig var det runt $60 per dygn så det blir inte riktigt så billigt som det ser ut.

Supercharging fick jag betala i efterskott efter överenskommelse.

Min bil hade också FSD vilket var lite kul att få prova på på riktigt utan EU-restriktioner.
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: USA resa

Inlägg av thedude »

En hyra på ca $150 per dag och $60 försäkring per dag + SuC kostnader, är det dyrare än "vanliga" hyrbilar för att det är Tesla?

Var i LA förrförra våren men Hertz hade inga Teslor tillgängliga så jag kollade inte priset heller.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: USA resa

Inlägg av HelectriC »

thedude skrev:
En hyra på ca $150 per dag och $60 försäkring per dag + SuC kostnader, är det dyrare än "vanliga" hyrbilar för att det är Tesla?

Var i LA förrförra våren men Hertz hade inga Teslor tillgängliga så jag kollade inte priset heller.
det är nog dyrare med tanke på att en Tesla är betydligt dyrare än de flesta andra vanliga bilar i USA. Ex en Toyota Camry startar på 28 000 USD och en Mustang på 26 000 USD medans en Tesla M3 startar på 40 000 USD och en MS på 80 000 USD.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

USA resa

Inlägg av taliz »

Är det fria mil normalt?
Aldrig hyrt bil i USA.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Rasmussen
Teslaägare
Inlägg: 147
Blev medlem: 20 sep 2019 20:02

Re: USA resa

Inlägg av Rasmussen »

fodogen skrev:
Hyrde själv via Turo i Portland vilket fungerade väldigt bra. Tänk dock på att försäkring tillkommer på priserna som står och för mig var det runt $60 per dygn så det blir inte riktigt så billigt som det ser ut.

Supercharging fick jag betala i efterskott efter överenskommelse.

Min bil hade också FSD vilket var lite kul att få prova på på riktigt utan EU-restriktioner.
Oj, 60 usd per dygn hinner ju bli en del på en vecka. Med tanke på att en vanlig fossilare på hertz kostar runt3-4000 för en vecka så blir det ju en rätt saftig skillnad.
Användarvisningsbild
Rasmussen
Teslaägare
Inlägg: 147
Blev medlem: 20 sep 2019 20:02

Re: USA resa

Inlägg av Rasmussen »

thedude skrev:
En hyra på ca $150 per dag och $60 försäkring per dag + SuC kostnader, är det dyrare än "vanliga" hyrbilar för att det är Tesla?

Var i LA förrförra våren men Hertz hade inga Teslor tillgängliga så jag kollade inte priset heller.
Tror inga traditionella biluthyrare har tesla, inte kunnat hitta det. Har för mig att de pratade om det i Ride the lightning för att par avsnitt sedan också. Normalt betalar man kanske runt 400dollar för en vecka om det inte är runt jul eller så.
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: USA resa

Inlägg av mgorgis »

Vad kostar SuC elen i usa jämfört med bensinen? Alltså per mil
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: USA resa

Inlägg av EnTraktor »

Jag har hyrt via Turo 2 gånger och trots små incidenter båda gångerna så har det fungerat bra.

Första gången för nått åt sedan hyrde jag en Model S men kunden innan körde sönder fälgen så uthyraren erbjöd mig en BMW i3 i 2 dagar tills fälgen var fixad.

Andra gången i våras hyrde jag en Model 3 med nån slags halv försäkring via Turo. Näst sista dagen blev bilen påkörd på en parkering. Lyckligtvis hade den som kört på bilen lämnat en lapp och efter att ha ringt och fått hans försäkringsnummer lämnade jag det när jag återlämnade bilen och behövde inte betala en krona. För övrigt ställde SAS in min flight så jag blev kvar en dag extra och det var inga problem att förlänga uthyrningen med en extra dag.

Båda uthyrningarna var i Los Angeles från samma kille har det visat sig, han heter Howard på Turo.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Skriv svar