Säkra upp eller lastbalansera?
Moderator: Redaktion
Re: Säkra upp eller lastbalansera?
Utan att ha testat så borde en enkel lösning vara en sån där grej från Ikea som mäter effekten genom att läsa pricken, den kostade ju typ 99kr. Sedan så får man ha en sån där dosa för smarta hem som läser det som skickas ut (det som displayen tar emot). När det börjar klättra uppåt mot de 20A man har att tillgå får man skicka API-anrop att dra ner laddningen (om nu Zoe har stöd för det, skulle vara superenkelt med Tesla).
Med det sagt så får du genom att säkra upp ett bekvämare liv så det kanske är värt 2000kr/år
Med det sagt så får du genom att säkra upp ett bekvämare liv så det kanske är värt 2000kr/år
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Säkra upp eller lastbalansera?
Att utgå från prickläsare funkar bara om du har jämn belastning mellan faserna.
Re: Säkra upp eller lastbalansera?
Jag kollar lite på en sådan https://shelly.cloud/shelly-3-phase-ene ... utomation/
Sedan en NodeRed-automation på det så är man hemma i teorin.
Sedan en NodeRed-automation på det så är man hemma i teorin.
Re: Säkra upp eller lastbalansera?
Det är nackdelen med Teslas box, att den inte kan lastbalansera mot huset. Jag har en Garo som kan fördela lasten mellan flera boxar samtidigt som den övervakar husets förbrukning, kan verkligen rekommendera en sån lösning. Jag har 16 amp huvudsäkringar och laddeffekten brukar pendla mellan 6-10 kW.fth skrev:Tesla WC lastbalanserar sinsemellan upp till max inställd effekt utan ytterligare utrustning eller hackande, det behövs bara en sladd mellan boxarna.fimpen skrev:Hej
Vi säkrade upp när vi skaffade första elbilen... nu har vi precis hämtat den andra som får ersätta den gamla pladdrats hybriden, och då uppstår dilemmat igen, men den här gången siktar jag på lastbalansering. Har beställt en tesla-laddbox till, och de ska ju kunna prata med varandra. Jag har surfat runt på lite forum och tydligen ska det gå att kommunicera med protokollet de använder sinsemellan, men jag är ingen super-hacker så jag vet inte hur jag ska bära mig åt? Finns det ingen som säljer något kit av nåt slag? Typ en Raspberry eller liknande som kan ha koll på förbrukning på respektive fas och släpper fram laddning till bilarna beroende på vad som finns tillgängligt?
/Fimpen
Vill du att boxarna också skall lastbalansera mot övrig förbrukning i huset så krävs dock lite meck, det finns några trådar här på TCS om detta.
Jag har dock aldrig hört talas om någon färdig lösning, jag har bara sett hempulade lösningar som tyvärr kräver en del hackande.
/fth
Re: Säkra upp eller lastbalansera?
Att tänka på gällande uppsäkring är att det bara kommer att bli dyrare och dyrare att ta ut höga effekter i framtiden. Ofta kan man ladda med lägre effekt under hela natten.
Re: Säkra upp eller lastbalansera?
Enklast vore väl om du kan dra ner strömmen lite på din Halo laddbox? Jag har läst igenom manualen och inte hittat den funktionen där. Går det att ställa ner effekten i appen till laddboxen? Ska jag vara ärlig så tycker jag elektrikern gjort fel när hen har installerat boxen så att den blåser säkringar hela tiden. Den borde ha begränsats så att åtminstone värmesystemet kan gå obehindrat medan du laddar. Kan räcka med att dra ner laddningen till 10A 3-fas så klarar du säkringen och tillräcklig laddning.
Om du inte redan hade laddbox så skulle jag rekommendera att du köper en Easee från Tibber tillsammans med Watty som då hanterar din laddning helt och hållet. Som medlem här på TCS kan du få 500kr rabatt och du kan få ytterligare 500kr genom att använda min referallänk, vilket borde bli billigare än lastbalanseraren du länkar till.
6995kr för https://tibber.com/se/store/produkt/easee
1995kr https://tibber.com/se/store/produkt/wat ... ergimatare
Ref https://invite.tibber.com/57456772
Själv höjde jag min huvudsäkring till 20A när jag installerade bergvärmepump. Nu har jag två bilar som kör 8 mil var varje dag och vi klarar laddningen utan att säkringarna går.
Om du inte redan hade laddbox så skulle jag rekommendera att du köper en Easee från Tibber tillsammans med Watty som då hanterar din laddning helt och hållet. Som medlem här på TCS kan du få 500kr rabatt och du kan få ytterligare 500kr genom att använda min referallänk, vilket borde bli billigare än lastbalanseraren du länkar till.
6995kr för https://tibber.com/se/store/produkt/easee
1995kr https://tibber.com/se/store/produkt/wat ... ergimatare
Ref https://invite.tibber.com/57456772
Själv höjde jag min huvudsäkring till 20A när jag installerade bergvärmepump. Nu har jag två bilar som kör 8 mil var varje dag och vi klarar laddningen utan att säkringarna går.
Re: Säkra upp eller lastbalansera?
SantFront242 skrev:Att utgå från prickläsare funkar bara om du har jämn belastning mellan faserna.
P85D svart/svart med gratis SuC
-
- elbilist
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 02 mar 2019 17:20
Re: Säkra upp eller lastbalansera?
Vad jag förstår så kan jag inte välja vilken effekt Zoe:n ska ladda med, utan den tar det som finns upp till max. Men om någon vet bättre så tipsa gärna.Går det inte att ställa in effekt i Zoe? Sätt ned till typ 10A eller den nivå där proppen slutar gå så är problemet löst för 0:-, eller missar jag något?
Sant. Både bättre och billigare (i längden) att fixa en lastbalanserare med andra ord.Att tänka på gällande uppsäkring är att det bara kommer att bli dyrare och dyrare att ta ut höga effekter i framtiden. Ofta kan man ladda med lägre effekt under hela natten.
Ja, jag antar att det är den enklaste lösningen. Tycker dock att det är bekvämt att kunna ladda relativt snabbt emellanåt. Vi hamnar ganska ofta i att vi har lite laddning och behöver åka iväg lite längre relativt snart. Man kan så klart lösa det med lite planering, men det är inte vår starka sida Som jag skrev innan så går det nästan alltid bra. Det är inga problem att köra värmesystemet och ladda bilen samtidigt, men helt plötsligt så tvättar man, torktumlar, lagar mat och så kommer frun hem och sätter bilen på laddning Elektriken ville faktiskt säkra upp, men jag stoppade det och ville testa först utan för att slippa kostnaden (snål, jag vet).Enklast vore väl om du kan dra ner strömmen lite på din Halo laddbox? Jag har läst igenom manualen och inte hittat den funktionen där. Går det att ställa ner effekten i appen till laddboxen? Ska jag vara ärlig så tycker jag elektrikern gjort fel när hen har installerat boxen så att den blåser säkringar hela tiden. Den borde ha begränsats så att åtminstone värmesystemet kan gå obehindrat medan du laddar. Kan räcka med att dra ner laddningen till 10A 3-fas så klarar du säkringen och tillräcklig laddning.
Skulle kanske kunna vara något? Finns Easee med fast laddsladd? Men även om man får ihop det till ungefär samma pris, så känns det som att det är en aningen struligare lösning att få till. Men det är klart man får en laddbox över som man kanske kan sälja?Om du inte redan hade laddbox så skulle jag rekommendera att du köper en Easee från Tibber tillsammans med Watty som då hanterar din laddning helt och hållet.
Även om jag är relativt teknisk så är jag inte så sugen på en hemfixar-lösning där man ska bygga något som ska kopplas ihop med andra system som ska styra ett tredje. Vet av erfarenhet att jag oftast ger upp halvvägs Lutar nog åt en Amp Guard trots allt. Känns som den enklaste lösningen för mina förutsättningar. Men kom gärna med fler tips ändå.
Re: Säkra upp eller lastbalansera?
Du kan logga in i "Charge Amps" mjukvara och ställa ner max A på boxen. Så då kan du höja vid behov om det bara är tillfälligt du behöver mera A ?
Re: Säkra upp eller lastbalansera?
Finns det en sådan funktion i appen för Halo så är det ju enklast att ställa ner effekten där. Jag styr ju effekten i bilen eftersom jag har Tesla.
Easee kräver en lös sladd och måste man köpa det så kostar det extra. Naturligtvis ska installationen göras av en elektriker. Watty skulle rent teoretiskt gå att installera själv men borde vara en baggis för en elektriker att hänga dit samtidigt.
Problemet med Watty är att det så klart är en tredjepartslösning som bara fungerar så länge de företagen fungerar. Fast det är väl lite samma med Halo boxens styrning?
Som sagt Easee är främst en lösning om du inte redan har box.
Easee kräver en lös sladd och måste man köpa det så kostar det extra. Naturligtvis ska installationen göras av en elektriker. Watty skulle rent teoretiskt gå att installera själv men borde vara en baggis för en elektriker att hänga dit samtidigt.
Problemet med Watty är att det så klart är en tredjepartslösning som bara fungerar så länge de företagen fungerar. Fast det är väl lite samma med Halo boxens styrning?
Som sagt Easee är främst en lösning om du inte redan har box.
Re: Säkra upp eller lastbalansera?
https://github.com/wido/smarttwcfimpen skrev:Hej
Vi säkrade upp när vi skaffade första elbilen... nu har vi precis hämtat den andra som får ersätta den gamla pladdrats hybriden, och då uppstår dilemmat igen, men den här gången siktar jag på lastbalansering. Har beställt en tesla-laddbox till, och de ska ju kunna prata med varandra. Jag har surfat runt på lite forum och tydligen ska det gå att kommunicera med protokollet de använder sinsemellan, men jag är ingen super-hacker så jag vet inte hur jag ska bära mig åt? Finns det ingen som säljer något kit av nåt slag? Typ en Raspberry eller liknande som kan ha koll på förbrukning på respektive fas och släpper fram laddning till bilarna beroende på vad som finns tillgängligt?
/Fimpen
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Säkra upp eller lastbalansera?
Varför ställer du inte ner Halon till lägre effekt?
Går att göra i webgränssnittet.
Du behöver kanske inte ladda i 11kw?
Går att göra i webgränssnittet.
Du behöver kanske inte ladda i 11kw?
Re: Säkra upp eller lastbalansera?
Du laddar redan med 3-Fas 11kW (3x16A) och vill inte använda möjligheten att ställa ner det. (Krångligt att göra på ZOE, vissa behov klämma i mycket på kort tid, eller hur man ska tolka det)
Du anser att du ”villhöver” ladda på de tider du gör med den effekt du gör för att få till önskad räckvidd.
Du lär ju behöva de resterande 3x4A till resten av huset samma tider.
Finns nog några alternativ
1 Tänk/prioritera om och flytta elbilens laddning till att främst ske på natten. Då kanske du kan fortsätta med 11kW. Men då funkar det kanske inte dagtid?
2 Utnyttja möjligheten att kunna sänka laddningen. Dag/kvällstid så inte säkringen ryker. Antagligen räcker inställd lägre laddeffekt till även nattetid utan problem. Om ni inte jobbar skift/natt osv vilket då så klart är en faktor som påverkar.
3 sätt in effektvakt som stoppar laddningen när något annat tillfälligt (1%) drar mer. Har du redan en Halo och de har en effektvaktslösning låter väl det som ett bra sätt.
4 hitta annan laddbox med lämpliga funktioner inbyggt.
5 öka på huvudsäkringen.
Personligen hade jag kört på nr 3. Jag gillar låga löpande kostnader och tar hellre en högre smäll från början.
Du anser att du ”villhöver” ladda på de tider du gör med den effekt du gör för att få till önskad räckvidd.
Du lär ju behöva de resterande 3x4A till resten av huset samma tider.
Finns nog några alternativ
1 Tänk/prioritera om och flytta elbilens laddning till att främst ske på natten. Då kanske du kan fortsätta med 11kW. Men då funkar det kanske inte dagtid?
2 Utnyttja möjligheten att kunna sänka laddningen. Dag/kvällstid så inte säkringen ryker. Antagligen räcker inställd lägre laddeffekt till även nattetid utan problem. Om ni inte jobbar skift/natt osv vilket då så klart är en faktor som påverkar.
3 sätt in effektvakt som stoppar laddningen när något annat tillfälligt (1%) drar mer. Har du redan en Halo och de har en effektvaktslösning låter väl det som ett bra sätt.
4 hitta annan laddbox med lämpliga funktioner inbyggt.
5 öka på huvudsäkringen.
Personligen hade jag kört på nr 3. Jag gillar låga löpande kostnader och tar hellre en högre smäll från början.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
-
- elbilist
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 02 mar 2019 17:20
Re: Säkra upp eller lastbalansera?
Lustigt, jag var inne och letade efter den möjligheten vid något tillfälle i början, men kunde inte se att det gick att göra det. Det är ju helt klart ett både billigt och flexibelt alternativ.Varför ställer du inte ner Halon till lägre effekt?
Går att göra i webgränssnittet.
Du behöver kanske inte ladda i 11kw?
Tack för en bra sammanställning. Jag är likadan, gillar låga löpande kostnader. Lutar åt att börja med alternativ 2 och sänka laddningen i Halo för att se om vi tycker att det "stör" hur vi använder bilen. Med alternativ 3 som backup-plan.1 Tänk/prioritera om och flytta elbilens laddning till att främst ske på natten. Då kanske du kan fortsätta med 11kW. Men då funkar det kanske inte dagtid?
2 Utnyttja möjligheten att kunna sänka laddningen. Dag/kvällstid så inte säkringen ryker. Antagligen räcker inställd lägre laddeffekt till även nattetid utan problem. Om ni inte jobbar skift/natt osv vilket då så klart är en faktor som påverkar.
3 sätt in effektvakt som stoppar laddningen när något annat tillfälligt (1%) drar mer. Har du redan en Halo och de har en effektvaktslösning låter väl det som ett bra sätt.
4 hitta annan laddbox med lämpliga funktioner inbyggt.
5 öka på huvudsäkringen.
Personligen hade jag kört på nr 3. Jag gillar låga löpande kostnader och tar hellre en högre smäll från början.
Tack för alla synpunkter och tips!
Re: Säkra upp eller lastbalansera?
Hur långt kör ni normalt per dag??
Jag kör 8 mil och klarar mig på 2,3kW! Detta trotts att jag ibland jobbar sent och börjar tidigt.
Jag kör 8 mil och klarar mig på 2,3kW! Detta trotts att jag ibland jobbar sent och börjar tidigt.
eGolf -17
Re: Säkra upp eller lastbalansera?
Jag köpte en Zappi härom veckan med lastbalansering.
Funkar bra, kör 16 Amp huvudsäkringar och värmepump. Förut gick säkringarna om jag inte gick ner på 2 kW laddning eftersom min Sambo har liiiiite svårt att komma ihåg att inte dra igång varenda apparat samtidigt. Sen är jag snål så jag vill verkligen inte säkra upp.
Speciellt då jag oftast faktiskt klarar mig med 3 kW i snitt men det är fint att kunna köra full förvärmning från nätet när man ska iväg på långresa. Sparar en del räckvidd
Det händer dock ibland att laddningen avbryts dagtid eftersom laddstandarden har min 1,4 kW och jag ligger på maxlast ibland när disk,tvätt och VP går samtidigt men inga säkringar går längre.
Funkar bra, kör 16 Amp huvudsäkringar och värmepump. Förut gick säkringarna om jag inte gick ner på 2 kW laddning eftersom min Sambo har liiiiite svårt att komma ihåg att inte dra igång varenda apparat samtidigt. Sen är jag snål så jag vill verkligen inte säkra upp.
Speciellt då jag oftast faktiskt klarar mig med 3 kW i snitt men det är fint att kunna köra full förvärmning från nätet när man ska iväg på långresa. Sparar en del räckvidd
Det händer dock ibland att laddningen avbryts dagtid eftersom laddstandarden har min 1,4 kW och jag ligger på maxlast ibland när disk,tvätt och VP går samtidigt men inga säkringar går längre.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Säkra upp eller lastbalansera?
Hiver mig på en "gammal" tråd.
Kan någon bekräfta/avkräfta om man kan ställa in maxbelastning i Halo Wallbox till typ 3fas 10A?
Vilken lösning valde TS till slut?
Kan någon bekräfta/avkräfta om man kan ställa in maxbelastning i Halo Wallbox till typ 3fas 10A?
Vilken lösning valde TS till slut?
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Säkra upp eller lastbalansera?
Svarar mig själv då jag fick snabbt svar från ChargeAmps kundservice:heldiggrisen skrev:Hiver mig på en "gammal" tråd.
Kan någon bekräfta/avkräfta om man kan ställa in maxbelastning i Halo Wallbox till typ 3fas 10A?
Vilken lösning valde TS till slut?
Du kan själv styra laddström till din laddare om den är kopplad till WiFi och är online i molntjänsten. Se beskrivningen nedan för att ändra laddningseffekt vid ladd-stationen:
Logga in på ditt konto på my.charge.space.
På startsidan, klicka på fliken Profil.
Under "Mina laddare", klicka sedan på serienumret alternativt på kugghjulet.
I rutan "Laddareinfo" kan du se och ändra laddarens namn, samt se Halons PIN-kod.
- Laddningseffekten kan ställas in mellan 6 A och max 16 A, för 3,7 kW och 11 kW Halo (max 32 A för 7,4 kW Halo).
- Laddningseffekten för Aura kan ställas in mellan 6 A och maximalt 32 A för vardera laddningsuttag.