Säkra upp eller lastbalansera?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Säkra upp eller lastbalansera?

Inlägg av mati »

fimpen skrev:
Hej

Vi säkrade upp när vi skaffade första elbilen... nu har vi precis hämtat den andra som får ersätta den gamla pladdrats hybriden, och då uppstår dilemmat igen, men den här gången siktar jag på lastbalansering. Har beställt en tesla-laddbox till, och de ska ju kunna prata med varandra. Jag har surfat runt på lite forum och tydligen ska det gå att kommunicera med protokollet de använder sinsemellan, men jag är ingen super-hacker så jag vet inte hur jag ska bära mig åt? Finns det ingen som säljer något kit av nåt slag? Typ en Raspberry eller liknande som kan ha koll på förbrukning på respektive fas och släpper fram laddning till bilarna beroende på vad som finns tillgängligt?

/Fimpen
https://github.com/wido/smarttwc
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
jos32
Teslaägare
Inlägg: 175
Blev medlem: 12 apr 2016 13:32

Re: Säkra upp eller lastbalansera?

Inlägg av jos32 »

Varför ställer du inte ner Halon till lägre effekt?

Går att göra i webgränssnittet.

Du behöver kanske inte ladda i 11kw?
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Säkra upp eller lastbalansera?

Inlägg av Leo »

Du laddar redan med 3-Fas 11kW (3x16A) och vill inte använda möjligheten att ställa ner det. (Krångligt att göra på ZOE, vissa behov klämma i mycket på kort tid, eller hur man ska tolka det)

Du anser att du ”villhöver” ladda på de tider du gör med den effekt du gör för att få till önskad räckvidd.

Du lär ju behöva de resterande 3x4A till resten av huset samma tider.

Finns nog några alternativ

1 Tänk/prioritera om och flytta elbilens laddning till att främst ske på natten. Då kanske du kan fortsätta med 11kW. Men då funkar det kanske inte dagtid?

2 Utnyttja möjligheten att kunna sänka laddningen. Dag/kvällstid så inte säkringen ryker. Antagligen räcker inställd lägre laddeffekt till även nattetid utan problem. Om ni inte jobbar skift/natt osv vilket då så klart är en faktor som påverkar.

3 sätt in effektvakt som stoppar laddningen när något annat tillfälligt (1%) drar mer. Har du redan en Halo och de har en effektvaktslösning låter väl det som ett bra sätt.

4 hitta annan laddbox med lämpliga funktioner inbyggt.

5 öka på huvudsäkringen.

Personligen hade jag kört på nr 3. Jag gillar låga löpande kostnader och tar hellre en högre smäll från början.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
kalleanka114
elbilist
Inlägg: 5
Blev medlem: 02 mar 2019 17:20

Re: Säkra upp eller lastbalansera?

Inlägg av kalleanka114 »

Varför ställer du inte ner Halon till lägre effekt?

Går att göra i webgränssnittet.

Du behöver kanske inte ladda i 11kw?
Lustigt, jag var inne och letade efter den möjligheten vid något tillfälle i början, men kunde inte se att det gick att göra det. Det är ju helt klart ett både billigt och flexibelt alternativ.
1 Tänk/prioritera om och flytta elbilens laddning till att främst ske på natten. Då kanske du kan fortsätta med 11kW. Men då funkar det kanske inte dagtid?

2 Utnyttja möjligheten att kunna sänka laddningen. Dag/kvällstid så inte säkringen ryker. Antagligen räcker inställd lägre laddeffekt till även nattetid utan problem. Om ni inte jobbar skift/natt osv vilket då så klart är en faktor som påverkar.

3 sätt in effektvakt som stoppar laddningen när något annat tillfälligt (1%) drar mer. Har du redan en Halo och de har en effektvaktslösning låter väl det som ett bra sätt.

4 hitta annan laddbox med lämpliga funktioner inbyggt.

5 öka på huvudsäkringen.

Personligen hade jag kört på nr 3. Jag gillar låga löpande kostnader och tar hellre en högre smäll från början.
Tack för en bra sammanställning. Jag är likadan, gillar låga löpande kostnader. Lutar åt att börja med alternativ 2 och sänka laddningen i Halo för att se om vi tycker att det "stör" hur vi använder bilen. Med alternativ 3 som backup-plan.

Tack för alla synpunkter och tips!
becker
elbilist
Inlägg: 61
Blev medlem: 23 dec 2017 14:44
Ort: Utanför Sandviken, född i Dalarna

Re: Säkra upp eller lastbalansera?

Inlägg av becker »

Hur långt kör ni normalt per dag??

Jag kör 8 mil och klarar mig på 2,3kW! Detta trotts att jag ibland jobbar sent och börjar tidigt.
eGolf -17
Användarvisningsbild
Gasglad
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 01 nov 2019 20:50
Ort: Hudiksvall

Re: Säkra upp eller lastbalansera?

Inlägg av Gasglad »

Jag köpte en Zappi härom veckan med lastbalansering.

Funkar bra, kör 16 Amp huvudsäkringar och värmepump. Förut gick säkringarna om jag inte gick ner på 2 kW laddning eftersom min Sambo har liiiiite svårt att komma ihåg att inte dra igång varenda apparat samtidigt. Sen är jag snål så jag vill verkligen inte säkra upp.

Speciellt då jag oftast faktiskt klarar mig med 3 kW i snitt men det är fint att kunna köra full förvärmning från nätet när man ska iväg på långresa. Sparar en del räckvidd
Det händer dock ibland att laddningen avbryts dagtid eftersom laddstandarden har min 1,4 kW och jag ligger på maxlast ibland när disk,tvätt och VP går samtidigt men inga säkringar går längre.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Säkra upp eller lastbalansera?

Inlägg av heldiggrisen »

Hiver mig på en "gammal" tråd.
Kan någon bekräfta/avkräfta om man kan ställa in maxbelastning i Halo Wallbox till typ 3fas 10A?

Vilken lösning valde TS till slut?
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Säkra upp eller lastbalansera?

Inlägg av heldiggrisen »

heldiggrisen skrev:
Hiver mig på en "gammal" tråd.
Kan någon bekräfta/avkräfta om man kan ställa in maxbelastning i Halo Wallbox till typ 3fas 10A?

Vilken lösning valde TS till slut?
Svarar mig själv då jag fick snabbt svar från ChargeAmps kundservice:
Du kan själv styra laddström till din laddare om den är kopplad till WiFi och är online i molntjänsten. Se beskrivningen nedan för att ändra laddningseffekt vid ladd-stationen:
Logga in på ditt konto på my.charge.space.
På startsidan, klicka på fliken Profil.
Under "Mina laddare", klicka sedan på serienumret alternativt på kugghjulet.
I rutan "Laddareinfo" kan du se och ändra laddarens namn, samt se Halons PIN-kod.
- Laddningseffekten kan ställas in mellan 6 A och max 16 A, för 3,7 kW och 11 kW Halo (max 32 A för 7,4 kW Halo).
- Laddningseffekten för Aura kan ställas in mellan 6 A och maximalt 32 A för vardera laddningsuttag.
Skriv svar