Flytta FSD till ny bil?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Flytta FSD till ny bil?

Inlägg av olarsson »

Om man har betalat för FSD på sin gamla bil, kan man flytta med det till en ny bil om man byter? Tänker att det är en tjänst man låst upp, borde inte vara omöjligt att avaktivera och ta med den till en ny bil. Tesla har väl ibland avaktiverat SW-baserade grejer på lagerbilar när kunder så önskat.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Flytta FSD till ny bil?

Inlägg av LarsL »

Nej det går inte att ta med till nästa bil.
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Flytta FSD till ny bil?

Inlägg av olarsson »

LarsL skrev:
Nej det går inte att ta med till nästa bil.
Misstänkte det. Men det vore annars en rimlig grej att erbjuda. : )
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Flytta FSD till ny bil?

Inlägg av HelectriC »

Det blir till att betala en gång till för ingenting, det känns väl bra ;)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Flytta FSD till ny bil?

Inlägg av olarsson »

HelectriC skrev:
Det blir till att betala en gång till för ingenting, det känns väl bra ;)
Haha, nej den här gången passar jag. Första gången köpte jag (eller, jag lät mitt företag köpa...) på rean när det kostade 20kkr mest för att få ny hårdvara när det blir dags. 20kkr för uppdaterad dator var ändå en ok deal. Som nästa ägare av bilen kanske få uppleva...
Men jag kommer att sakna summon litegrann nu när de skalat av en del av funktionerna Från EAP. Summon är praktiskt ibland men knappast värt 67 lök... NOA funkar sisådär tycker jag så det kvittar och autopark använder jag aldrig.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Flytta FSD till ny bil?

Inlägg av NEO »

olarsson skrev:
HelectriC skrev:
Det blir till att betala en gång till för ingenting, det känns väl bra ;)
Haha, nej den här gången passar jag. Första gången köpte jag (eller, jag lät mitt företag köpa...) på rean när det kostade 20kkr mest för att få ny hårdvara när det blir dags. 20kkr för uppdaterad dator var ändå en ok deal. Som nästa ägare av bilen kanske få uppleva...
Men jag kommer att sakna summon litegrann nu när de skalat av en del av funktionerna Från EAP. Summon är praktiskt ibland men knappast värt 67 lök... NOA funkar sisådär tycker jag så det kvittar och autopark använder jag aldrig.
Summon är praktiskt när det väl fungerar, annars är det en bra feature för att se idiotisk ut för vänner/grannar/kollegor/okända :lol: Men ja tycker auto lane change samt påfart/avfart borde ligga i AP och inte FSD. Autopark tar enerverande lång tid på sig ibland och återigen, skämsfaktor.
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Flytta FSD till ny bil?

Inlägg av kallekula »

Saknar att kunna byta fil med blinkers på motorväg. Tycker AP är meningslös på motorväg utan det.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Flytta FSD till ny bil?

Inlägg av NEO »

kallekula skrev:
Saknar att kunna byta fil med blinkers på motorväg. Tycker AP är meningslös på motorväg utan det.
Verkligen,

1. Ut på motorvägen
2. Slå på AP

-så hamnar man bakom en lastbil-

3. Slå av AP
4. Byta fil
5. Slå på AP igen

-dyker upp en merca i 290km/h i röven på en-

6. Repeat

Mycket viftande för en enkel manöver, känns nästan som man gjort det med flit så att man i frustrationen ska punga ut 67000kr för den funktionen.
Användarvisningsbild
Tobberoth
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 03 sep 2019 15:05

Re: Flytta FSD till ny bil?

Inlägg av Tobberoth »

NEO skrev:
kallekula skrev:
Saknar att kunna byta fil med blinkers på motorväg. Tycker AP är meningslös på motorväg utan det.
Verkligen,

1. Ut på motorvägen
2. Slå på AP

-så hamnar man bakom en lastbil-

3. Slå av AP
4. Byta fil
5. Slå på AP igen

-dyker upp en merca i 290km/h i röven på en-

6. Repeat

Mycket viftande för en enkel manöver, känns nästan som man gjort det med flit så att man i frustrationen ska punga ut 67000kr för den funktionen.
Tricket är att stanna bakom lastbilen och njuta av den lilla energi man sparar genom slipstreamen ;)

Tycker personligen AP gör att jag kör om mindre. Är inte lika störigt att ligga bakom någon som kör i 90-100 när bilen kör själv.
Tesla M3 LR AWD 2020, Midnight Silver, 19" Sport
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Flytta FSD till ny bil?

Inlägg av ippii »

Man behöver ju inte slå av AP. Blinkar man så är den väldigt snabb med att slå av AP själv om man vrider det minsta lilla på ratten. Tycker det funkar rätt smidigt, aldrig testat NoA själv dock, hört blandade recensioner.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Flytta FSD till ny bil?

Inlägg av kallekula »

För mig har det tyvärr blivit att jag slutat använda AP på motorväg. På landsväg (80 km/h) där det ändå är svårt eller meningslöst att köra om tycker jag dock den är grym.
Användarvisningsbild
jos32
Teslaägare
Inlägg: 175
Blev medlem: 12 apr 2016 13:32

Re: Flytta FSD till ny bil?

Inlägg av jos32 »

ippii skrev:
Man behöver ju inte slå av AP. Blinkar man så är den väldigt snabb med att slå av AP själv om man vrider det minsta lilla på ratten. Tycker det funkar rätt smidigt, aldrig testat NoA själv dock, hört blandade recensioner.
Noa är skit..

Den vill gärna att man skall byta in i bussfiler eller så vill den byta fil utan anledning trots att hastighet är bra..

Inget man saknar..
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Flytta FSD till ny bil?

Inlägg av NEO »

ippii skrev:
Man behöver ju inte slå av AP. Blinkar man så är den väldigt snabb med att slå av AP själv om man vrider det minsta lilla på ratten. Tycker det funkar rätt smidigt, aldrig testat NoA själv dock, hört blandade recensioner.
Det är ingen skillnad i vad som krävs för att få AP att slå av oavsett med eller utan blinkers på, det enda du gör är att overridea APn. Tycker det blir ryckigt att slå av APn på det sättet, tyckte det är otympligt på alla bilar jag haft med AP S,3,X.

Senaste mjukvaran har faktiskt gjort att filbyten går smidigt och snabbt till, inte som före 2019.40.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Flytta FSD till ny bil?

Inlägg av Mickep »

Det är ju inget som säger att det inte borde gå, men lite snopet för den begagnade bil köpare där funktionen plötsligt försvinner (om man kan säga att den någonsin funnits).
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Flytta FSD till ny bil?

Inlägg av Wahll »

Tricket är att stanna bakom lastbilen och njuta av den lilla energi man sparar genom slipstreamen ;)

Tycker personligen AP gör att jag kör om mindre. Är inte lika störigt att ligga bakom någon som kör i 90-100 när bilen kör själv.
Men då kör du ju på (pyttelite) Diesel. :shock:
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Flytta FSD till ny bil?

Inlägg av NEO »

Wahll skrev:
Tricket är att stanna bakom lastbilen och njuta av den lilla energi man sparar genom slipstreamen ;)

Tycker personligen AP gör att jag kör om mindre. Är inte lika störigt att ligga bakom någon som kör i 90-100 när bilen kör själv.
Men då kör du ju på (pyttelite) Diesel. :shock:
Bra för förbrukningen, mindre bra med stenskott.
Användarvisningsbild
Tobberoth
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 03 sep 2019 15:05

Re: Flytta FSD till ny bil?

Inlägg av Tobberoth »

Wahll skrev:
Tricket är att stanna bakom lastbilen och njuta av den lilla energi man sparar genom slipstreamen ;)

Tycker personligen AP gör att jag kör om mindre. Är inte lika störigt att ligga bakom någon som kör i 90-100 när bilen kör själv.
Men då kör du ju på (pyttelite) Diesel. :shock:
Egentligen är det tvärt om. Är inte säker på hur det funkar men när man slipstreamar bakom ett fordon så sänks även förbrukningen för fordonet framför. Så det är snarare så att man låter trucken köra lite på el ;)
Senast redigerad av Tobberoth, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla M3 LR AWD 2020, Midnight Silver, 19" Sport
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Flytta FSD till ny bil?

Inlägg av ippii »

NEO skrev:
ippii skrev:
Man behöver ju inte slå av AP. Blinkar man så är den väldigt snabb med att slå av AP själv om man vrider det minsta lilla på ratten. Tycker det funkar rätt smidigt, aldrig testat NoA själv dock, hört blandade recensioner.
Det är ingen skillnad i vad som krävs för att få AP att slå av oavsett med eller utan blinkers på, det enda du gör är att overridea APn. Tycker det blir ryckigt att slå av APn på det sättet, tyckte det är otympligt på alla bilar jag haft med AP S,3,X.

Senaste mjukvaran har faktiskt gjort att filbyten går smidigt och snabbt till, inte som före 2019.40.
Det är det visst. Åtminstone på Model 3. Blinkar man inte måste man ta i ganska mycket för att overrida AP, blinkar man så är det som sagt väldigt enkelt.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Flytta FSD till ny bil?

Inlägg av NEO »

ippii skrev:
NEO skrev:
ippii skrev:
Man behöver ju inte slå av AP. Blinkar man så är den väldigt snabb med att slå av AP själv om man vrider det minsta lilla på ratten. Tycker det funkar rätt smidigt, aldrig testat NoA själv dock, hört blandade recensioner.
Det är ingen skillnad i vad som krävs för att få AP att slå av oavsett med eller utan blinkers på, det enda du gör är att overridea APn. Tycker det blir ryckigt att slå av APn på det sättet, tyckte det är otympligt på alla bilar jag haft med AP S,3,X.

Senaste mjukvaran har faktiskt gjort att filbyten går smidigt och snabbt till, inte som före 2019.40.
Det är det visst. Åtminstone på Model 3. Blinkar man inte måste man ta i ganska mycket för att overrida AP, blinkar man så är det som sagt väldigt enkelt.
Har det alltid varit så? Var inte så på min 3 Performance med VIN KF384xxx ...
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 437
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Flytta FSD till ny bil?

Inlägg av kikat »

NEO skrev:
ippii skrev:
NEO skrev:
ippii skrev:
Man behöver ju inte slå av AP. Blinkar man så är den väldigt snabb med att slå av AP själv om man vrider det minsta lilla på ratten. Tycker det funkar rätt smidigt, aldrig testat NoA själv dock, hört blandade recensioner.
Det är ingen skillnad i vad som krävs för att få AP att slå av oavsett med eller utan blinkers på, det enda du gör är att overridea APn. Tycker det blir ryckigt att slå av APn på det sättet, tyckte det är otympligt på alla bilar jag haft med AP S,3,X.

Senaste mjukvaran har faktiskt gjort att filbyten går smidigt och snabbt till, inte som före 2019.40.
Det är det visst. Åtminstone på Model 3. Blinkar man inte måste man ta i ganska mycket för att overrida AP, blinkar man så är det som sagt väldigt enkelt.
Har det alltid varit så? Var inte så på min 3 Performance med VIN KF384xxx ...
Har varit så åtminstone ett halvår. Ämnet har varit uppe på detta forum förut.
När blinkern är på så försvinner motståndet i ratten helt och hållet, men direkt när blinkern stängs av så kommer motståndet igen. Så du måste börja svänga under tiden när blinkern är på, det funkar inte att blinka först och sen börja svänga för då har du ett motstånd som är omöjligt komma över utan att bilen rycker till. Jag tycker det funkar rätt smidigt när man lärt sig. Skulle varit helt oanvändbart med autosteer på motorvägen om inte den funktionen fanns.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Flytta FSD till ny bil?

Inlägg av Gustafsson »

Har man en bil med FSD måste väl den rimligen vara mer värd när man säljer den, så att man betalar för ingenting är väl bara delvis sant.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Flytta FSD till ny bil?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

NEO skrev:
ippii skrev:
Man behöver ju inte slå av AP. Blinkar man så är den väldigt snabb med att slå av AP själv om man vrider det minsta lilla på ratten. Tycker det funkar rätt smidigt, aldrig testat NoA själv dock, hört blandade recensioner.
Det är ingen skillnad i vad som krävs för att få AP att slå av oavsett med eller utan blinkers på, det enda du gör är att overridea APn. Tycker det blir ryckigt att slå av APn på det sättet, tyckte det är otympligt på alla bilar jag haft med AP S,3,X
Det är skillnad. Även med AP1 var det skillnad tidigare, beroende på om man aktiverat Auto Line Change eller ej i profilen. Hade man inte aktiverat Auto Line Change så var det ingent motstånd för att koppla ur AP när man vred ratten när blinkersen var på, vilket var väldigt smidigt i tät trafik med många filbyten.

Tyvärr har Tesla tagit bort denna valmöjlighet med de nya menyerna. Och med de senaste uppdateringarna på AP1 där det har införts en obligatorisk tidsfördröjning och maxtid innan filbytet påbörjas så är Auto Line Change mer eller mindre omöjlig att använda om det är mycket trafik. Detta har gjort att jag använder APn betydligt mindre nu. Bra jobbat Tesla.

Hur är det? Går Auto Line Change att stänga av om man har FSD, eller måste man stänga av APn för att göra ett manuellt filbyte utan att övervinna APns styrkraft?

I annat fall är det anledning nog för att jag ska avstå FSD.
Model Y P
Model S P
Model S P
Skriv svar