Lämplig effekt på ladduttag vid arbetsplatser år 2020?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
yps
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 19 maj 2018 09:31

Re: Lämplig effekt på ladduttag vid arbetsplatser år 2020?

Inlägg av yps »

Och i detta fall där det parkeras på dagtid så lyser oftast solen, det ger bättre kalkyl skulle jag tro. Kan man fortfarande sälja ladd-el för 2kr/kwh och få den från solel utan överföringsavgifter osv.
Användarvisningsbild
Gasglad
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 01 nov 2019 20:50
Ort: Hudiksvall

Re: Lämplig effekt på ladduttag vid arbetsplatser år 2020?

Inlägg av Gasglad »

Jag tycker att 3,7 kW borde räcka bra men alternativet trefas och lastbalansering så att man möter ett min krav på säg 3 kW skulle vara fullgott det skulle bli 10 mil per bil och dag....vilket är lång över snittet. Sen en eller ett par 25kW laddare skulle vara kungligt för långväga gäster. Dvs 25-30 mil på ett tvåtimmars möte.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2334
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Lämplig effekt på ladduttag vid arbetsplatser år 2020?

Inlägg av mans71 »

Gasglad skrev:
Jag tycker att 3,7 kW borde räcka bra men alternativet trefas och lastbalansering så att man möter ett min krav på säg 3 kW skulle vara fullgott det skulle bli 10 mil per bil och dag....vilket är lång över snittet. Sen en eller ett par 25kW laddare skulle vara kungligt för långväga gäster. Dvs 25-30 mil på ett tvåtimmars möte.
Det där sista önskar man det fanns mer av vid just kundbesök. Gärna 32kW som man ibland hittar på stan och dom får gärna vara betal-platser så att dom inte är upptagna av snylt-laddande bilar. 3.7kW kanske funkar bra om man står där jättelänge eller om man ska driva en rak-apparat eller PHEV...
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Ferro94
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 09 jan 2016 22:19
Ort: Uppsala

Re: Lämplig effekt på ladduttag vid arbetsplatser år 2020?

Inlägg av Ferro94 »

Den här diskussionen har jag stångat mig blodig med, med min nuvarande fastighetsägare/hyresvärd.

Vi har 8 laddplatser i garaget med nya fina laddboxar som klarar 3-fas 32A. Korkat nog är de inställda för att endast leverera 1-fas 16 A (men börjar alltid på 12A i någon timme). För mig som kör 20 mil om dagen och endast står i garaget 4-6 timmar om dagen är det snålt. Jag kan ladda hemma över natten, men ska jag inte hem så får jag ofta planera lite extra. Övriga bilar är hybrider och klarar sig därmed fint. Och allt som oftast står jag helt ensam och laddar, då övriga bilar är ute och snurrar. Alltså inte en fråga om att de måste begränsa det totala effektuttaget så pass mycket som de gör. De första boxarna installerades på mitt initiativ för c:a 4,5 år sen. Då gav de 3-fas 16A och jag fick ett tillägg på garagehyran om 500 kr (prisvärt - mest pga av hyresvärdens okunnighet kring laddning), vilket fortfarande lever kvar för mig. Där och då var det bara jag som laddade. Så småningom kom några hybrider och de fick betala 1500 kr per månad. Hutlöst med nuvarande kapacitet, enligt mig.

Jag har föreslagit en mer flexibel lösning, där man betalar beroende på hur boxen är inställd (alla har sin egen p-plats). Jag har förstått att de kan fjärrstyra boxarna, så det borde inte vara någon issue. Exempelvis min skulle kunna köra 3-fas/16A och jag får då ett fast pris/månad. De som inte har mitt behov skulle kunna välja långsamladdning till en lägre peng. Ändras behovet för någon ställer de bara om boxen och ändrar månadskostnaden. Alternativt köra med lastbalansering, så att boxarna ger lägre effekt när många laddar, och när hybriderna är klara så får de som behöver mer effekt. Tyvärr möts jag av trångsynthet...

Vill man framtidssäkra inbillar jag mig att det är klokt att satsa på en lösning med bättre kapacitet än 3,7 kW rätt över. Behoven skiftar och en hyresvärd som vill få glada hyresgäster ser till att möta dessa på ett klokt sätt.

Och idén med ett par snabbladdare för gäster (betallösning) är ju riktigt bra. Tänk om det fanns när man var ute hos kunder...
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Lämplig effekt på ladduttag vid arbetsplatser år 2020?

Inlägg av Niklas Z »

Har du en prisbild över alternativen?
Skiljer det mycket lite att installera för 3x16 A i stället för 1x16A är det väl inte så mycket att tveka om. I vilket fall bör man dra kabel för 3-fas när man ändå är igång. Det jag tänker på är främst hur stor prisskillnad det är mellan olika laddare och annan utrustning, t ex för lastbalansering.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Lämplig effekt på ladduttag vid arbetsplatser år 2020?

Inlägg av Gustafsson »

Jag tycker också 3,7 kW funkar på en vanlig arbetsplats, men det är bättre med 7,2 kW (32 A 1-fas förstås eller bättre. Åkte just 7 mil motorväg till en kund och fantastiskt nog fanns där i år två stolpar med 4 uttag. Pluggade i 3,7, vilken dock inte var strömsatt. Den andra 3*32 A laddade bilen full på drygt en timme. Blev till att gå ut å flytta bilen, vilket jag inte hade känt mig tvungen till på 3,7 kW. Viktigast är nog att ha en garanterad lägstanivå, så man kan vara säker på att man får åtminstone t.ex. 3 kW.
Har råkat ut för att parkera i svindyrt Stockholmsgarage där jag bara fått 1 kW. Det är irriterande...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Lämplig effekt på ladduttag vid arbetsplatser år 2020?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Niklas Z skrev:
Har du en prisbild över alternativen?
Skiljer det mycket lite att installera för 3x16 A i stället för 1x16A är det väl inte så mycket att tveka om. I vilket fall bör man dra kabel för 3-fas när man ändå är igång. Det jag tänker på är främst hur stor prisskillnad det är mellan olika laddare och annan utrustning, t ex för lastbalansering.
Det skiljer ett par tusenlappar per laddbox mellan 1-fas och 3-fas.

Då fokus just nu bland de som säljer laddboxar verkar vara att maximera antal laddpunkter vill de gärna sälja 1-fas boxar.

Elinstallationen blir lite billigare med 1-fas kan ofta 6 laddpunkter läggas på en grövre kabel som kopplas fram via boxarna. Med 3-fas blir det 4 laddpunkter på samma kabel förutsatt 7,4 respektive 11 kW.

Kan även vara något enklare att laststyra många 1-fas laddare då det blir flera steg 32-25-20-16-10-6 men nyare elbilar kan ofta styras i 0,5 A steg. Inte alla leverantörer klarar av att styra på det viset.

Jag tänker om fastighetsägaren får alla intäkter per kWh så borde de vilja sälja så mycket ström som är tekniskt möjligt
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Lämplig effekt på ladduttag vid arbetsplatser år 2020?

Inlägg av Niklas Z »

Men om det skiljer säg 2,5 kkr per laddbox om du går upp från 1x16A till 3x16A, så kostar ju installationen en halv miljon extra ifall det rör sig om 200 platser. Hur mycket extra el tror du att det kommer att säljas på grund av den högre effekten? Går det att räkna hem över en rimlig tid?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Lämplig effekt på ladduttag vid arbetsplatser år 2020?

Inlägg av Black »

De flesta bilar klarar enfas men bara vissa trefas. Samtidigt är det ofta för klent att ladda fullt med 3,7 kw 16A enfas...
En kompromiss kanske vore enfas 32A 7,2 kw?
Då klarar man att ladda ca drygt 60kw på en normal arbetsdag (+9tim) och fullt på de flesta bilar som ofta har några % kvar.
Gissar på att det är också billigare laddare än trefasladdare?
Vill man snåla lite kanske man kan koppla två laddare på varje fas och strypa til 3,7kw om båda laddar likn SuC...
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Lämplig effekt på ladduttag vid arbetsplatser år 2020?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Black skrev:
De flesta bilar klarar enfas men bara vissa trefas. Samtidigt är det ofta för klent att ladda fullt med 3,7 kw 16A enfas...
En kompromiss kanske vore enfas 32A 7,2 kw?
Då klarar man att ladda ca drygt 60kw på en normal arbetsdag (+9tim) och fullt på de flesta bilar som ofta har några % kvar.
Gissar på att det är också billigare laddare än trefasladdare?
Vill man snåla lite kanske man kan koppla två laddare på varje fas och strypa til 3,7kw om båda laddar likn SuC...
Min egna uppskattning är att nästa år kan 75% av de nya elbilarna ladda med 3-fas. Begagnade elbilar hamnar i Norge,
och när jag inventerade häromdagen i garaget hade alla elbilar 3-fas laddning och laddhybriderna 1-fas 3,7 kW.

Egentligen borde jag lägga till en kolumn med vilka 3-fas bilar som även kan ladda 1-fas 32 A med 7,4 kW.

Det är ju en tänkbar variant om vi har fasta laddkablar på laddboxarna.

viewtopic.php?f=29&t=20131#p408134
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Lämplig effekt på ladduttag vid arbetsplatser år 2020?

Inlägg av Black »

Anledningen till kompromissen 7.4kw 32A enfas var om man har många uttag och begränsad strömstyrka att leka med. Man kan ju då låta två uttag dela på en fas (1a och b likn. Suc) och få 3.7kw vid hög belastning och 7,4kw vid få bilar alt tex att en laddhybrid är fulladdad och då kan ge 7,4 den andra elbilen. Då kan man få ut tot 6 laddplatser på 32A trefas.
Och gärna sätta laddstolparna i mitten av parkering om möjligt, så de går att nå från två håll och gärna på platser längst bort för att undvika Ice...
Men självklart är 11kw trefas optimalt för de flesta om det finns strömstyrka i överflöd...
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Lämplig effekt på ladduttag vid arbetsplatser år 2020?

Inlägg av jeppe_sthlm »

På jobbet har vi en CaCharge-installation på 10 platser. Har för mig att de sa att de hade 32A för den mängden platser. Varje box har 3-fas med lastbalansering och det funkar grymt bra!

På förmiddagarna står hybriderna och tuggar - då får jag kanske 3-4kW. Efter lunch är de generellt klara och jag får 11kW. På måndagar har jag kanske varit och åkt över helgen och trillar in med 20% kvar. Har alltid 90% när jag åker hem, om det inte varit nåt strul med anläggningen.

Det gör att jag bara behöver ladda 1-2 gånger per vecka (ingen hemmaladdning), vilket i sin tur gör att jag slipper stå och ta en laddplats de övriga dagarna.

Ibland toppar jag upp efter lunch - alltid någon som åkt iväg och då är det fri fart.

Tror att boxarna även klarar att leverera 1-fas 32A, men det ska jag vara osagt.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Lämplig effekt på ladduttag vid arbetsplatser år 2020?

Inlägg av LarsL »

Black skrev:
Anledningen till kompromissen 7.4kw 32A enfas var om man har många uttag och begränsad strömstyrka att leka med. Man kan ju då låta två uttag dela på en fas (1a och b likn. Suc) och få 3.7kw vid hög belastning och 7,4kw vid få bilar alt tex att en laddhybrid är fulladdad och då kan ge 7,4 den andra elbilen. Då kan man få ut tot 6 laddplatser på 32A trefas.
Och gärna sätta laddstolparna i mitten av parkering om möjligt, så de går att nå från två håll och gärna på platser längst bort för att undvika Ice...
Men självklart är 11kw trefas optimalt för de flesta om det finns strömstyrka i överflöd...
Att ha ladduttaget placerat så att det nås från 4 platser är riktigt smart. Då är chansen att kunna ladda väldigt stor. Tillsammans med att det finns 6 st uttag per 32A gör att väldigt många platser på en parkering kommer ha möjlighet att ladda. Det upplägget är bra så länge det är en relativt liten andel som behöver ladda.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Lämplig effekt på ladduttag vid arbetsplatser år 2020?

Inlägg av Mickep »

Jag skulle vilja se lite useage cases med kostnaden för resp. Det är först då man kan komma tillnågot avslutande beslut. (kanske inte verklig men uppskattade kostnader för olika alternativ) (kan tänka mig för olika storlekar på parkering)
ex 10 parkeringsplatser
50 parkeringsplats
100 parkeringsplatser.
Det är ju en arbetsplats så någon bör stå for kostnaden. (material installation uppsäkring m.m.)
Elkablar håller ju inte för alltid så det känns som en relevant post att ta med.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Lämplig effekt på ladduttag vid arbetsplatser år 2020?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag har gjort en kalkyl i betaltråden, det skiljer en halv miljon mellan 1-fas 7,4 och 3-fas 11 kW laddboxar för 250 laddboxar.

Nu finns redan elinfrastrukturen framme i detta garage, det har legat ett datacentrer i våningen ovanför och vi backade ner alla elkablar i garaget när de flyttade ut.

Annars hade nog cirka 5 miljoner tillkommit att få fram all denna elkraft, så det är verkligen svårt att få ekonomi i elbilsladdning med höga effekter.

viewtopic.php?f=29&t=20150&start=10#p409033

Rent eltekniskt funderar jag på att sätta upp strömskenor i taket för att fördela ut elkraften, typ denna lösning:

https://zaptec.com/en/forus-parking-ins ... -chargers/
Forus-parkering_1.jpg
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Lämplig effekt på ladduttag vid arbetsplatser år 2020?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Nu har jag haft ute några leverantörer, och alla tycker jag planerar alldeles för hög effekt med 3-fas 11 kW till varje plats och att 50% kan ladda maximalt samtidigt.

Men jag står på mig och går vidare med den lösningen då vi har hur mycket ström som helst just i detta garage.

Funderar på i framtiden om det skulle bli väldigt många som laddar, vad kan det vara värt för kostnad att få en prioriterad laddplats som alltid ger 11 kW mot en som kan strypas till 5,5 kW?

Skulle någon vilja betala extra för det överhuvudtaget?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Lämplig effekt på ladduttag vid arbetsplatser år 2020?

Inlägg av LarsL »

Hur länge ska folk stå parkerade här? Är det en arbetsplats räcker ju hälften gott och väl. Kanske att man har ettbarnspolitiken platser med högre effekt eller lastbalanserar. Men finns ledningarna på plats är det ju dumt att inte dimensionera för 16A.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Lämplig effekt på ladduttag vid arbetsplatser år 2020?

Inlägg av Bjelke »

Det finns väl alltid någon som betalar lite mer för lite bättre :)
Och vissa skulle nog verkligen ha nytta av mer effekt också...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Lämplig effekt på ladduttag vid arbetsplatser år 2020?

Inlägg av Gustafsson »

Om laddningen begränsas till 5,5kW trefas, blir bilar som tar enfas då begränsade till 8A?. I så fall är det ju lite klent
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Lämplig effekt på ladduttag vid arbetsplatser år 2020?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

LarsL skrev:
Hur länge ska folk stå parkerade här? Är det en arbetsplats räcker ju hälften gott och väl. Kanske att man har ettbarnspolitiken platser med högre effekt eller lastbalanserar. Men finns ledningarna på plats är det ju dumt att inte dimensionera för 16A.

Allt från 30 minuter till 15 timmar skulle jag säga.

En del kommer även in flera gånger per dag och vissa bilar går i skift.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Lämplig effekt på ladduttag vid arbetsplatser år 2020?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Gustafsson skrev:
Om laddningen begränsas till 5,5kW trefas, blir bilar som tar enfas då begränsade till 8A?. I så fall är det ju lite klent
Kan ju vara en intressant fråga till leverantörerna om de kan låta 1-fas bilarna få behålla 16 A på en fas.

Faserna bör ju roteras mellan varje laddare för att sprida ut eventuella 1-fas bilar.

Men en del nya 1-fas bilar kan även ladda med 2-fas. Då får de ju 2x8 A.
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Lämplig effekt på ladduttag vid arbetsplatser år 2020?

Inlägg av Black »

Tycker fortfarande att ett delat enfas 32A dubbelt lastbalanserat uttag är en bra kompromiss. Då får man 6 uttag per trefas 32A och 3.6-7,2kw/uttag och får ut max ca 60kwh laddning på en arbetsdag vilket laddar de flesta bilar fullt eftersom man sällan är helt tom i batteriet. Lägre effekt blir irriterad och mer behövs nästan aldrig. Ex på laddare meddubbeluttag nedan. Finns andra också.

https://carcharge.se/shop/product/aura-2x22kw

https://evconnect.se/products/aura-2-x- ... yp-2-uttag
Skriv svar