Lämplig effekt på ladduttag vid arbetsplatser år 2020?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Lämplig effekt på ladduttag vid arbetsplatser år 2020?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Gäller ett större parkeringsgarage som delas av flera företag, med lite olika verksamheter. Det är samma fastighetsägare för hela området.

Kommer byggas med en betallösning till ett hyfsat kWh-pris.

Funderar på om 1-fas med 3,7 kW är i snålaste laget.

För de som arbetar 8 timmar borde det kunna räcka bra.

Då det finns tillgång till rejält med ström skulle det kunna gå att även ställa en 150 kW laddare med två laddplatser vid garageinfarten för de som har andra behov.

Alternativt 3-fas laddboxar med 11 kW men det verkar komma en hel del 1-fas bilar som kan ladda 32 A och 7,4 kW. Då får ju de endast 3,7 kW med den lösningen, blir inte så lyckat.

Skulle förstås även kunna använda laddboxar med 1x32 A då rätt många 3-fas bilar kan skifta över till 1-fas 32 A.

Men laddkabeln blir då väldigt het, om det är en 20 A typ 2 kabel som ofta följer med i 3-fas bilarna. Tycker det är en viss brandrisk.

3-fas 32 A blir rätt kostsamt att installera.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Lämplig effekt på ladduttag vid arbetsplatser år 2020?

Inlägg av taliz »

Kommer folk vara där 8h även i framtiden?
I så fall är väl 3,7kw rätt ok.
De som är där kortare vill nog ha åtminstone 11kw för att det skall vara värt besväret att koppla in. Så kanske komplettera med ett gäng 11kw?
HPC är dyrt i inköp och väl även drift, skulle inte jag besvära mig med.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
FlyingBlue
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/Roger53431

Re: Lämplig effekt på ladduttag vid arbetsplatser år 2020?

Inlägg av FlyingBlue »

Off Grid Byggaren skrev:

Men laddkabeln blir då väldigt het, om det är en 20 A typ 2 kabel som ofta följer med i 3-fas bilarna. Tycker det är en viss brandrisk.
.
Laddaren känner av kapaciteten på kabeln så den kommer inte att skicka ut mer än den tål

Min personliga åsikt är att 16A trefas är lagom, annars kommer det att kosta onödigt mycket. Om någon har köpt en bil med enfasladdare 32A skulle jag vilja påstå att den inte är ändamålsenlig för Svenska förhållanden. (Obs fortfarande min personliga åsikt och man får ha en annan åsikt)
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3300
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Lämplig effekt på ladduttag vid arbetsplatser år 2020?

Inlägg av Niklas Z »

Håller med om att 3,7 kW under 8 timmar borde räcka gott och väl. Det är ändå laddning för runt 15 mils körning. Visst kan det vara trevligt att få mer än vad som krävs för hemfärden efter 8 timmars jobb, men jag tycker att det är nog generöst att kunna få bilen uppladdad (till ett rimligt pris per kWh) för hemfärd – och få pendlar 15 mil enkel resa mellan hemmet och jobbet.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Lämplig effekt på ladduttag vid arbetsplatser år 2020?

Inlägg av Mickep »

Hur många är det tänkt att effekten skall serva?
Har man en anslutning på 16A*3 fas så kan en bil få ok hastighet men kommer det 3 till som skall dela samtidigt så sjunker det. (eftersom det var tänkt att ha den på arbetsplats, där kanske fler än en jobbar)
Här borde man se till att kostanden att ha laddplatser blir så låg som möjlighet frrån de styrades håll.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Lämplig effekt på ladduttag vid arbetsplatser år 2020?

Inlägg av Henrik Torphammar »

Niklas Z skrev:
Håller med om att 3,7 kW under 8 timmar borde räcka gott och väl. Det är ändå laddning för runt 15 mils körning. Visst kan det vara trevligt att få mer än vad som krävs för hemfärden efter 8 timmars jobb, men jag tycker att det är nog generöst att kunna få bilen uppladdad (till ett rimligt pris per kWh) för hemfärd – och få pendlar 15 mil enkel resa mellan hemmet och jobbet.
Det blir ju allt från 8 till 24mil beroende på bilmodell av dom vi känner till idag. Antagligen är det dom som bara får 8mil som hade behövt de 24milen (etron, Taycan osv) och de som får 20mil + som behövt max 8mil (Leaf, e-up, zoe etc)

Svårt att veta exakt vad bilarna kan hantera generellt i framtiden med 3fas 16A är kanske inte tokigt?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 494
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Lämplig effekt på ladduttag vid arbetsplatser år 2020?

Inlägg av Hammar »

Bygg 1-fas 32A och se sedan till att kunna lastbalansera. På 8H får du ju ut 59,2KwH.
1-fas boxar är väl billigare än 3-fasboxar, och borde vara lättare att lastbalansera.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Lämplig effekt på ladduttag vid arbetsplatser år 2020?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag kollade på nätet och det verkar ändå som rätt många elbilar kommer med 3-fas laddning.

Så att bygga med 3-fas 16 A täcker behovet för dem, men som sagt då får 1-fas bilarna nöja sig med endast 3,7 kW.

Varianten med 1-fas 32 A gör ju att en hel del 3-fas bilar skulle kunna ladda med 7,4 kW. Men det kräver då en grövre laddkabel, den som oftast följer med till 3-fas bilarna är spärrad till 20 A. Och då blir dessa rätt så tunna laddkablar ändå rätt så heta har jag testat, men det ska ju funka.

Ett alternativ är ju fasta laddkablar för 1-fas 32 A, men då ökar underhållskostnaderna för fastighetsägaren.

Det är 200 P-platser i garaget, och jag har väldigt mycket ström (3 x 2000 Ampere) tillgängligt efter en datahall som flyttats bort.
Lista 1.JPG
Lista 2.JPG
Verdi

Re: Lämplig effekt på ladduttag vid arbetsplatser år 2020?

Inlägg av Verdi »

3,7 kW räcker bra. Bättre med fler långsamma laddpunkter än färre med högre effekt.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Lämplig effekt på ladduttag vid arbetsplatser år 2020?

Inlägg av taliz »

De som bara klarar 1fas 7,4kw kommer nog inte vara så vanliga på parkeringen....
Antagligen mest Model 3 och framöver kanske PS2 och ID3 samt förstås en drös PHEV.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Lämplig effekt på ladduttag vid arbetsplatser år 2020?

Inlägg av GreenMachine »

För att koppla en annan tråd angående upptagna laddplatser. En större mängd uttag med lägre effekt 4kw och ett mindre antal med högre effekt 11-22.
Sen lägger man lite pengar på att skylta istället så att ex uttagen med högre effekt endast är avsedda rena elbilar och då kanske max 3-4 timmar och för kanske hybrider i en eller två timmar.

Uttagen med lägre effekt är till för alla bilar både el och hybrider men som ska stå parkerade hela dagen. På så där både kontorsråttor som både kommer lite senare till jobbet få laddning genom ett högre antal antal uttag, men även säljare och tekniker som är ute på jobb och sedan inne på kontoret i några timmar för att sedan åka igen.
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 494
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Lämplig effekt på ladduttag vid arbetsplatser år 2020?

Inlägg av Hammar »

MS & MX Har väl 16,5KW laddare.
Det handlar ju inte bara om hur snabbt som bilarna kan ladda maximalt, utan också hur mycket bilarna behöver ladda under dagen.
Lastbalansering kommer förr eller senare bli en viktig del.
Med 200 p-platser så har du ju ström till 30A per bil. Du kommer nog att vilja ha en blandning av 1-fas och 3-fas laddare.
Typ-2 standarden har ju 6A som minsta laddning, så "18A" (3x6A) är ju det minsta du kan balansera ned 3-fasladdarna till.
Du har ju enormt mycket el i huset, så om du skulle sätta dit ett par 50 KW eller 150KW HPC för tex Taxi, så behöver du kunna balansera ned laddplatserna då de används.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Lämplig effekt på ladduttag vid arbetsplatser år 2020?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Problemet är att kunderna hyr fasta P-platser i detta garage. Det är ett 50 tal olika företag som hyr 1-20 platser. De vill inte flytta omkring bilarna.

Alla platserna är dessutom uthyrda.

Skulle tro att cirka 70% borde vara helt nöjda med 3,7 kW laddplatser.

Men så finns en del servicebolag med bilar som borde kunna köras ända upp mot 20-30 mil per dag. En del parkeras över natten, då är det inga problem.

Krävs passerkort för att komma in i garaget så ingen publik laddning. Min idé med två snabbladdare var för att täcka upp alla som har speciella behov. Men de är väldigt kostsamma och så ryker två P-platser.

Funderar även på om två 25 kW DC laddare kunde vara ett alternativ, de kostar runt 75 000:- styck.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Lämplig effekt på ladduttag vid arbetsplatser år 2020?

Inlägg av [JM] »

Jobbar själv på stor arbetsplats, >1000 pers, med massor med motorvärmaruttag som bara går 1timme per dag (10A) som företaget inte vill "uppgradera". Jag har ett antal kollegor som bor i lägenhet i stockholm och som inte vill köpa elbil pga att dom inte har någonstans att ladda. Vare sig nära hemmet eller på jobbet.
Tror att många som sitter i den sitsen kan ta klivet över till elbil om det finns garanterad laddning på t.ex. arbetsplatsen.
Därför tror jag det är bättre med en lösning som ger alla möjlighet att ladda.
Om det då innebär 1-fas (3,7 kW) på alla platser istället för 3-fas (11 kW) på hälften så tror jag det är bättre med 1-fas.

8h på jobbet innebär ju ca 9 timmar totalt parkerad. 3,7 kW i 9 timmar, 5 dagar i veckan blir ju 166,5kWh.
Med en törstig stor suv som drar ca 3 kWh/mil så kommer man då 55,5 mil per vecka.
Jobba 46 veckor per år så blir det 2553 mil per år vilket är nästan det dubbla vad folk kör i snitt (ligger väl på 1000-1300 mil/år).

Alltså borde 1-fas 3,7kW duga gott
kontakten2

Re: Lämplig effekt på ladduttag vid arbetsplatser år 2020?

Inlägg av kontakten2 »

Fördelen med högre effekt är att bilarna kan kräma på mer under dagen, lunch, när tillgång på el är stor.

Det blir mer värt besväret att koppla in om det är lite mer effekt i uttaget.

Vi hade många 3kw uttag i Norge och många brydde sig inte om att koppla in trots 7h arbetsdag
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Lämplig effekt på ladduttag vid arbetsplatser år 2020?

Inlägg av iAkita »

kontakten2 skrev:
Fördelen med högre effekt är att bilarna kan kräma på mer under dagen, lunch, när tillgång på el är stor.

Det blir mer värt besväret att koppla in om det är lite mer effekt i uttaget.

Vi hade många 3kw uttag i Norge och många brydde sig inte om att koppla in trots 7h arbetsdag
Om man inte bryr sig om att koppla in på grund av låg effekt behöver man inte ladda, och då är det bättre att låta bli till förmån till de som faktiskt behöver ladda. Jag har ytterst svårt att se att 3.7 kW inte skulle fylla behoven för en absolut majoritet. De som är i behov av laddning på arbetsplats är de som inte har möjlighet att ladda hemma, och hur många har ett körsmönster där de behöver ladda ner än ca 30-35 kWh per dag? En annan grupp det skulle gynna är de med plug-in hybrider, och de kan väl vanligtvis inte ladda med mer än 3.7 kW i vilket fall? Att bygga "snabba" AC-laddare för de som redan har möjlighet att ladda hemma känns som pengar i sjön.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Lämplig effekt på ladduttag vid arbetsplatser år 2020?

Inlägg av gellerstam »

Mitt förslag:
Montera 11kw (3x16A) på "alla" platser med lastbalansering. Alla som laddar kommer få sin laddning under dagen. Sannolikheten att lastbalanseraren ska få jobba kommer vara mycket låg ett bra tag framöver. Detta med tanke på antalet fosilbilar och laddhybrider som inte kommer utnyttja sina 11kw. Även i framtiden när alla 200 kommer på morgonen samtidigt och ska ladda kommer alla få 3x10A och vart efter bilarna blir färdiga kommer de som behöver mycket få högre fart. I absolut sämsta tänkbara fall, om alla 200 laddar max hela arbetsdagen får alla > 60kWh. (Detta kommer aldrig att ske!). De som inte har laddning hemma kommer vara mycket trygga i att få rejält med laddning på jobbet. Dvs många kommer våga skaffa elbilen. Samla in lite statistik på laddningen och se hur lasten ligger, du kommer garanterat ha effekt över till en/två snabbladdare. Kolla med hyresgästerna om de verkligen behöver en 50kw laddare också. Tror att möjligen enstaka kan ha det behovet. Är de villiga att betala extrakostnaden för det?

Efter som du inte kan möblera om bland bilarna så ska du inte heller hålla på med olika laddlösningar å olika platser. Kommer bara bli massa mer jobb att flytta uttag vart tredje år när bilar byts.
Tesla Model Y
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Lämplig effekt på ladduttag vid arbetsplatser år 2020?

Inlägg av Mickep »

Det gäller också att försöka bli framtidssäker (vilket är extremt risky) då man lätt kan överinvestera för behov som ännu inte finns.
Om man tänker sig en investering har en avskrivning på säg 20 år. skall man satsa på elbilarna eller plugin bilarnas laddning? Elbilarna vill givetvis ha 11kw, plug-in behöver inte lika mycket. å man får se på kostnaden om lastbalanseringen är värt det, eller om man skall ha uttag så motorvärmaren fungerar. Man får se vad behovet är nu och 5 år framåt.
Så mycket beror på kostnaden. vad man är villig att investera.
Vad man definitivt skall se till är att det finns kabeldragning som har utrymme för uppgradering (det är vad jag fått höra den stora posten, ifall det behövs grävning etc)
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Lämplig effekt på ladduttag vid arbetsplatser år 2020?

Inlägg av gellerstam »

gellerstam skrev:
Mitt förslag:
Montera 11kw (3x16A) på "alla" platser med lastbalansering. Alla som laddar kommer få sin laddning under dagen. Sannolikheten att lastbalanseraren ska få jobba kommer vara mycket låg ett bra tag framöver. Detta med tanke på antalet fosilbilar och laddhybrider som inte kommer utnyttja sina 11kw. Även i framtiden när alla 200 kommer på morgonen samtidigt och ska ladda kommer alla få 3x10A och vart efter bilarna blir färdiga kommer de som behöver mycket få högre fart. I absolut sämsta tänkbara fall, om alla 200 laddar max hela arbetsdagen får alla > 60kWh. (Detta kommer aldrig att ske!). De som inte har laddning hemma kommer vara mycket trygga i att få rejält med laddning på jobbet. Dvs många kommer våga skaffa elbilen. Samla in lite statistik på laddningen och se hur lasten ligger, du kommer garanterat ha effekt över till en/två snabbladdare. Kolla med hyresgästerna om de verkligen behöver en 50kw laddare också. Tror att möjligen enstaka kan ha det behovet. Är de villiga att betala extrakostnaden för det?

Efter som du inte kan möblera om bland bilarna så ska du inte heller hålla på med olika laddlösningar å olika platser. Kommer bara bli massa mer jobb att flytta uttag vart tredje år när bilar byts.

Jag har 1x10A på jobbet idag men kan dra 13A hela dagen då min säkring verkar vara riktigt trög. :-) Jag har 2-2,5mil med kuperad 120km/h ( :? )väg mellan Falun och Borlänge. Laddar ofta enbart på jobbet och ej hemma. På jobbet får jag i 21kWh enligt bilen på en normal arbetsdag (Resten är förluster.). Detta går åt ca 10kWh med all fantomdrain, förvärmning, stolsvärme, kupé på 20grader, m.m.. Det är iaf. inte så jag hinner få batteriet fulladdat till varje helg om jag kommer med 20% på måndag morgon. Så hade jag inte möjlighet att stödladda hemma så hade det inte funkat/varit smidigt för mig med en så pass törstig bil som M3. (Och den är ju inte törstig egentligen ....) Detta förutsatt att jag inte tar extraturer efter jobbet.

Slutsatts: Har du inte laddning hemma behöver merparten mer kräm på jobbet än 1x10A för att det ska fungera på ett vettigt sätt i praktiken. D.v.s. inte behöva snabbladda under veckokvällar. Skulle säga att 1x16 också är i minsta laget. 3x10 skulle i mitt fall vara guld värt i min situation om jag inte kunde ladda hemma.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Lämplig effekt på ladduttag vid arbetsplatser år 2020?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag var och inventerade garaget idag, förvånansvärt många bilar var ute och körde dagtid.

Cirka 60-70 % stod parkerade mitt på dagen, övriga var någon annanstans med sina bilar.

Träffade ett par hyresgäster, en som har 20 bilar påstod att de skulle byta ut hela fordonsflottan till elbilar om det finns vettig laddning i garaget.

Nu var det något år sedan jag var där sist, men det har ökat med rena elbilar här. Cirka 10 % är min bedömning, flest Teslor faktiskt.

11 kW med 3-fas vore ju inte så tokigt, det är ju inte välgörenhet utan ska finansieras med avgifter, ju mer el som kan säljas så blir det ju även mer intäkter.

Tror dock att vi får räkna på 10 år minst för att få någon som helst ekonomi.
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 19 maj 2018 09:31

Re: Lämplig effekt på ladduttag vid arbetsplatser år 2020?

Inlägg av yps »

När jag jämförde chargeamps 3,7kw vs 11kw box så var boxen typ en tusing dyrare. Det fina med deras boxar är att även enfas boxen kopplas in trefas för att välja den fas som är mest ledig i lastbalanseringen.
Jag hade gått på 11kw med lastbalansering, troligen lättare att optimera laddkurvan mot effektabbonemang.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Lämplig effekt på ladduttag vid arbetsplatser år 2020?

Inlägg av tor-ake »

Om det rör sig om ett garage där många elbilar skall ladda dagtid, har det övervägts att installera solpaneler?

Om det finns stor lokal avsättning för ström dagtid bör det löna sig väldigt bra, samt att det avlastar det lokala elnätet, öven om det just nu finns effektöverskott.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
FlyingBlue
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/Roger53431

Re: Lämplig effekt på ladduttag vid arbetsplatser år 2020?

Inlägg av FlyingBlue »

Solpaneler kan inte anses avlasta det lokala elnätet. De ger ju bara användbar mängd energi soliga dagar och det är bara avropningsbar energi som kan avlasta i meningen att man kan lita på att den finns tillgänglig då den behövs.
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Lämplig effekt på ladduttag vid arbetsplatser år 2020?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

FlyingBlue skrev:
Solpaneler kan inte anses avlasta det lokala elnätet. De ger ju bara användbar mängd energi soliga dagar och det är bara avropningsbar energi som kan avlasta i meningen att man kan lita på att den finns tillgänglig då den behövs.
Det behövs då dubbla elnät kan man säga, så det blir kostsamt.

Av mina 150 fastighetsägarkunder är det endast 8 som har solenergi idag. Brukar höra mig för hur planerna ser ut framöver, och de flesta tycker det blir för lång återbetalningstid med 12-15 år. Några få planerar för ny installation.

De anläggningar som byggdes 2010-2014 blev dyra och avskräcker många, nu har priserna sjunkit en bit.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Lämplig effekt på ladduttag vid arbetsplatser år 2020?

Inlägg av tor-ake »

Solpaneler ger användbar energi även molnig dagar, och det fina med att ha det kopplat till en anläggning som laddar elbilar är att man lätt kan anpassa lasten om solen går i moln.

Regniga dagar, samt före och efter solens uppgång kan man exvis ge bilarna 10A/st, men timmar när solpanelerna producerar kan man ge mer.

En phev får fullt batteri ändå på en arbetsdag, medan riktiga elbilar kan vänta in sol. Man behöver inte ladda exvis Model 3 full varje arbetsdag om man inte har 30 mil enkel resa till jobbet.

Min poäng är inte att solel på något sätt är extra bra för den enskilde parkeringskunden, snarare tvärt om,, men om man som fastighetsägare har en last som man kan styra, och som konsumerar all solel man producerar så förbättrar det kalkylen jämfört med om man är beroende av subventioner och att sälja elen på öppen marknad.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Skriv svar