Lämplig effekt på ladduttag vid arbetsplatser år 2020?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Lämplig effekt på ladduttag vid arbetsplatser år 2020?

Inlägg av GreenMachine »

För att koppla en annan tråd angående upptagna laddplatser. En större mängd uttag med lägre effekt 4kw och ett mindre antal med högre effekt 11-22.
Sen lägger man lite pengar på att skylta istället så att ex uttagen med högre effekt endast är avsedda rena elbilar och då kanske max 3-4 timmar och för kanske hybrider i en eller två timmar.

Uttagen med lägre effekt är till för alla bilar både el och hybrider men som ska stå parkerade hela dagen. På så där både kontorsråttor som både kommer lite senare till jobbet få laddning genom ett högre antal antal uttag, men även säljare och tekniker som är ute på jobb och sedan inne på kontoret i några timmar för att sedan åka igen.
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 494
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Lämplig effekt på ladduttag vid arbetsplatser år 2020?

Inlägg av Hammar »

MS & MX Har väl 16,5KW laddare.
Det handlar ju inte bara om hur snabbt som bilarna kan ladda maximalt, utan också hur mycket bilarna behöver ladda under dagen.
Lastbalansering kommer förr eller senare bli en viktig del.
Med 200 p-platser så har du ju ström till 30A per bil. Du kommer nog att vilja ha en blandning av 1-fas och 3-fas laddare.
Typ-2 standarden har ju 6A som minsta laddning, så "18A" (3x6A) är ju det minsta du kan balansera ned 3-fasladdarna till.
Du har ju enormt mycket el i huset, så om du skulle sätta dit ett par 50 KW eller 150KW HPC för tex Taxi, så behöver du kunna balansera ned laddplatserna då de används.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Lämplig effekt på ladduttag vid arbetsplatser år 2020?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Problemet är att kunderna hyr fasta P-platser i detta garage. Det är ett 50 tal olika företag som hyr 1-20 platser. De vill inte flytta omkring bilarna.

Alla platserna är dessutom uthyrda.

Skulle tro att cirka 70% borde vara helt nöjda med 3,7 kW laddplatser.

Men så finns en del servicebolag med bilar som borde kunna köras ända upp mot 20-30 mil per dag. En del parkeras över natten, då är det inga problem.

Krävs passerkort för att komma in i garaget så ingen publik laddning. Min idé med två snabbladdare var för att täcka upp alla som har speciella behov. Men de är väldigt kostsamma och så ryker två P-platser.

Funderar även på om två 25 kW DC laddare kunde vara ett alternativ, de kostar runt 75 000:- styck.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Lämplig effekt på ladduttag vid arbetsplatser år 2020?

Inlägg av [JM] »

Jobbar själv på stor arbetsplats, >1000 pers, med massor med motorvärmaruttag som bara går 1timme per dag (10A) som företaget inte vill "uppgradera". Jag har ett antal kollegor som bor i lägenhet i stockholm och som inte vill köpa elbil pga att dom inte har någonstans att ladda. Vare sig nära hemmet eller på jobbet.
Tror att många som sitter i den sitsen kan ta klivet över till elbil om det finns garanterad laddning på t.ex. arbetsplatsen.
Därför tror jag det är bättre med en lösning som ger alla möjlighet att ladda.
Om det då innebär 1-fas (3,7 kW) på alla platser istället för 3-fas (11 kW) på hälften så tror jag det är bättre med 1-fas.

8h på jobbet innebär ju ca 9 timmar totalt parkerad. 3,7 kW i 9 timmar, 5 dagar i veckan blir ju 166,5kWh.
Med en törstig stor suv som drar ca 3 kWh/mil så kommer man då 55,5 mil per vecka.
Jobba 46 veckor per år så blir det 2553 mil per år vilket är nästan det dubbla vad folk kör i snitt (ligger väl på 1000-1300 mil/år).

Alltså borde 1-fas 3,7kW duga gott
kontakten2

Re: Lämplig effekt på ladduttag vid arbetsplatser år 2020?

Inlägg av kontakten2 »

Fördelen med högre effekt är att bilarna kan kräma på mer under dagen, lunch, när tillgång på el är stor.

Det blir mer värt besväret att koppla in om det är lite mer effekt i uttaget.

Vi hade många 3kw uttag i Norge och många brydde sig inte om att koppla in trots 7h arbetsdag
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Lämplig effekt på ladduttag vid arbetsplatser år 2020?

Inlägg av iAkita »

kontakten2 skrev:
Fördelen med högre effekt är att bilarna kan kräma på mer under dagen, lunch, när tillgång på el är stor.

Det blir mer värt besväret att koppla in om det är lite mer effekt i uttaget.

Vi hade många 3kw uttag i Norge och många brydde sig inte om att koppla in trots 7h arbetsdag
Om man inte bryr sig om att koppla in på grund av låg effekt behöver man inte ladda, och då är det bättre att låta bli till förmån till de som faktiskt behöver ladda. Jag har ytterst svårt att se att 3.7 kW inte skulle fylla behoven för en absolut majoritet. De som är i behov av laddning på arbetsplats är de som inte har möjlighet att ladda hemma, och hur många har ett körsmönster där de behöver ladda ner än ca 30-35 kWh per dag? En annan grupp det skulle gynna är de med plug-in hybrider, och de kan väl vanligtvis inte ladda med mer än 3.7 kW i vilket fall? Att bygga "snabba" AC-laddare för de som redan har möjlighet att ladda hemma känns som pengar i sjön.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Lämplig effekt på ladduttag vid arbetsplatser år 2020?

Inlägg av gellerstam »

Mitt förslag:
Montera 11kw (3x16A) på "alla" platser med lastbalansering. Alla som laddar kommer få sin laddning under dagen. Sannolikheten att lastbalanseraren ska få jobba kommer vara mycket låg ett bra tag framöver. Detta med tanke på antalet fosilbilar och laddhybrider som inte kommer utnyttja sina 11kw. Även i framtiden när alla 200 kommer på morgonen samtidigt och ska ladda kommer alla få 3x10A och vart efter bilarna blir färdiga kommer de som behöver mycket få högre fart. I absolut sämsta tänkbara fall, om alla 200 laddar max hela arbetsdagen får alla > 60kWh. (Detta kommer aldrig att ske!). De som inte har laddning hemma kommer vara mycket trygga i att få rejält med laddning på jobbet. Dvs många kommer våga skaffa elbilen. Samla in lite statistik på laddningen och se hur lasten ligger, du kommer garanterat ha effekt över till en/två snabbladdare. Kolla med hyresgästerna om de verkligen behöver en 50kw laddare också. Tror att möjligen enstaka kan ha det behovet. Är de villiga att betala extrakostnaden för det?

Efter som du inte kan möblera om bland bilarna så ska du inte heller hålla på med olika laddlösningar å olika platser. Kommer bara bli massa mer jobb att flytta uttag vart tredje år när bilar byts.
Tesla Model Y
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Lämplig effekt på ladduttag vid arbetsplatser år 2020?

Inlägg av Mickep »

Det gäller också att försöka bli framtidssäker (vilket är extremt risky) då man lätt kan överinvestera för behov som ännu inte finns.
Om man tänker sig en investering har en avskrivning på säg 20 år. skall man satsa på elbilarna eller plugin bilarnas laddning? Elbilarna vill givetvis ha 11kw, plug-in behöver inte lika mycket. å man får se på kostnaden om lastbalanseringen är värt det, eller om man skall ha uttag så motorvärmaren fungerar. Man får se vad behovet är nu och 5 år framåt.
Så mycket beror på kostnaden. vad man är villig att investera.
Vad man definitivt skall se till är att det finns kabeldragning som har utrymme för uppgradering (det är vad jag fått höra den stora posten, ifall det behövs grävning etc)
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Lämplig effekt på ladduttag vid arbetsplatser år 2020?

Inlägg av gellerstam »

gellerstam skrev:
Mitt förslag:
Montera 11kw (3x16A) på "alla" platser med lastbalansering. Alla som laddar kommer få sin laddning under dagen. Sannolikheten att lastbalanseraren ska få jobba kommer vara mycket låg ett bra tag framöver. Detta med tanke på antalet fosilbilar och laddhybrider som inte kommer utnyttja sina 11kw. Även i framtiden när alla 200 kommer på morgonen samtidigt och ska ladda kommer alla få 3x10A och vart efter bilarna blir färdiga kommer de som behöver mycket få högre fart. I absolut sämsta tänkbara fall, om alla 200 laddar max hela arbetsdagen får alla > 60kWh. (Detta kommer aldrig att ske!). De som inte har laddning hemma kommer vara mycket trygga i att få rejält med laddning på jobbet. Dvs många kommer våga skaffa elbilen. Samla in lite statistik på laddningen och se hur lasten ligger, du kommer garanterat ha effekt över till en/två snabbladdare. Kolla med hyresgästerna om de verkligen behöver en 50kw laddare också. Tror att möjligen enstaka kan ha det behovet. Är de villiga att betala extrakostnaden för det?

Efter som du inte kan möblera om bland bilarna så ska du inte heller hålla på med olika laddlösningar å olika platser. Kommer bara bli massa mer jobb att flytta uttag vart tredje år när bilar byts.

Jag har 1x10A på jobbet idag men kan dra 13A hela dagen då min säkring verkar vara riktigt trög. :-) Jag har 2-2,5mil med kuperad 120km/h ( :? )väg mellan Falun och Borlänge. Laddar ofta enbart på jobbet och ej hemma. På jobbet får jag i 21kWh enligt bilen på en normal arbetsdag (Resten är förluster.). Detta går åt ca 10kWh med all fantomdrain, förvärmning, stolsvärme, kupé på 20grader, m.m.. Det är iaf. inte så jag hinner få batteriet fulladdat till varje helg om jag kommer med 20% på måndag morgon. Så hade jag inte möjlighet att stödladda hemma så hade det inte funkat/varit smidigt för mig med en så pass törstig bil som M3. (Och den är ju inte törstig egentligen ....) Detta förutsatt att jag inte tar extraturer efter jobbet.

Slutsatts: Har du inte laddning hemma behöver merparten mer kräm på jobbet än 1x10A för att det ska fungera på ett vettigt sätt i praktiken. D.v.s. inte behöva snabbladda under veckokvällar. Skulle säga att 1x16 också är i minsta laget. 3x10 skulle i mitt fall vara guld värt i min situation om jag inte kunde ladda hemma.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Lämplig effekt på ladduttag vid arbetsplatser år 2020?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag var och inventerade garaget idag, förvånansvärt många bilar var ute och körde dagtid.

Cirka 60-70 % stod parkerade mitt på dagen, övriga var någon annanstans med sina bilar.

Träffade ett par hyresgäster, en som har 20 bilar påstod att de skulle byta ut hela fordonsflottan till elbilar om det finns vettig laddning i garaget.

Nu var det något år sedan jag var där sist, men det har ökat med rena elbilar här. Cirka 10 % är min bedömning, flest Teslor faktiskt.

11 kW med 3-fas vore ju inte så tokigt, det är ju inte välgörenhet utan ska finansieras med avgifter, ju mer el som kan säljas så blir det ju även mer intäkter.

Tror dock att vi får räkna på 10 år minst för att få någon som helst ekonomi.
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 19 maj 2018 09:31

Re: Lämplig effekt på ladduttag vid arbetsplatser år 2020?

Inlägg av yps »

När jag jämförde chargeamps 3,7kw vs 11kw box så var boxen typ en tusing dyrare. Det fina med deras boxar är att även enfas boxen kopplas in trefas för att välja den fas som är mest ledig i lastbalanseringen.
Jag hade gått på 11kw med lastbalansering, troligen lättare att optimera laddkurvan mot effektabbonemang.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Lämplig effekt på ladduttag vid arbetsplatser år 2020?

Inlägg av tor-ake »

Om det rör sig om ett garage där många elbilar skall ladda dagtid, har det övervägts att installera solpaneler?

Om det finns stor lokal avsättning för ström dagtid bör det löna sig väldigt bra, samt att det avlastar det lokala elnätet, öven om det just nu finns effektöverskott.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
FlyingBlue
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/Roger53431

Re: Lämplig effekt på ladduttag vid arbetsplatser år 2020?

Inlägg av FlyingBlue »

Solpaneler kan inte anses avlasta det lokala elnätet. De ger ju bara användbar mängd energi soliga dagar och det är bara avropningsbar energi som kan avlasta i meningen att man kan lita på att den finns tillgänglig då den behövs.
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Lämplig effekt på ladduttag vid arbetsplatser år 2020?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

FlyingBlue skrev:
Solpaneler kan inte anses avlasta det lokala elnätet. De ger ju bara användbar mängd energi soliga dagar och det är bara avropningsbar energi som kan avlasta i meningen att man kan lita på att den finns tillgänglig då den behövs.
Det behövs då dubbla elnät kan man säga, så det blir kostsamt.

Av mina 150 fastighetsägarkunder är det endast 8 som har solenergi idag. Brukar höra mig för hur planerna ser ut framöver, och de flesta tycker det blir för lång återbetalningstid med 12-15 år. Några få planerar för ny installation.

De anläggningar som byggdes 2010-2014 blev dyra och avskräcker många, nu har priserna sjunkit en bit.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Lämplig effekt på ladduttag vid arbetsplatser år 2020?

Inlägg av tor-ake »

Solpaneler ger användbar energi även molnig dagar, och det fina med att ha det kopplat till en anläggning som laddar elbilar är att man lätt kan anpassa lasten om solen går i moln.

Regniga dagar, samt före och efter solens uppgång kan man exvis ge bilarna 10A/st, men timmar när solpanelerna producerar kan man ge mer.

En phev får fullt batteri ändå på en arbetsdag, medan riktiga elbilar kan vänta in sol. Man behöver inte ladda exvis Model 3 full varje arbetsdag om man inte har 30 mil enkel resa till jobbet.

Min poäng är inte att solel på något sätt är extra bra för den enskilde parkeringskunden, snarare tvärt om,, men om man som fastighetsägare har en last som man kan styra, och som konsumerar all solel man producerar så förbättrar det kalkylen jämfört med om man är beroende av subventioner och att sälja elen på öppen marknad.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 19 maj 2018 09:31

Re: Lämplig effekt på ladduttag vid arbetsplatser år 2020?

Inlägg av yps »

Och i detta fall där det parkeras på dagtid så lyser oftast solen, det ger bättre kalkyl skulle jag tro. Kan man fortfarande sälja ladd-el för 2kr/kwh och få den från solel utan överföringsavgifter osv.
Användarvisningsbild
Gasglad
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 01 nov 2019 20:50
Ort: Hudiksvall

Re: Lämplig effekt på ladduttag vid arbetsplatser år 2020?

Inlägg av Gasglad »

Jag tycker att 3,7 kW borde räcka bra men alternativet trefas och lastbalansering så att man möter ett min krav på säg 3 kW skulle vara fullgott det skulle bli 10 mil per bil och dag....vilket är lång över snittet. Sen en eller ett par 25kW laddare skulle vara kungligt för långväga gäster. Dvs 25-30 mil på ett tvåtimmars möte.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2332
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Lämplig effekt på ladduttag vid arbetsplatser år 2020?

Inlägg av mans71 »

Gasglad skrev:
Jag tycker att 3,7 kW borde räcka bra men alternativet trefas och lastbalansering så att man möter ett min krav på säg 3 kW skulle vara fullgott det skulle bli 10 mil per bil och dag....vilket är lång över snittet. Sen en eller ett par 25kW laddare skulle vara kungligt för långväga gäster. Dvs 25-30 mil på ett tvåtimmars möte.
Det där sista önskar man det fanns mer av vid just kundbesök. Gärna 32kW som man ibland hittar på stan och dom får gärna vara betal-platser så att dom inte är upptagna av snylt-laddande bilar. 3.7kW kanske funkar bra om man står där jättelänge eller om man ska driva en rak-apparat eller PHEV...
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Ferro94
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 09 jan 2016 22:19
Ort: Uppsala

Re: Lämplig effekt på ladduttag vid arbetsplatser år 2020?

Inlägg av Ferro94 »

Den här diskussionen har jag stångat mig blodig med, med min nuvarande fastighetsägare/hyresvärd.

Vi har 8 laddplatser i garaget med nya fina laddboxar som klarar 3-fas 32A. Korkat nog är de inställda för att endast leverera 1-fas 16 A (men börjar alltid på 12A i någon timme). För mig som kör 20 mil om dagen och endast står i garaget 4-6 timmar om dagen är det snålt. Jag kan ladda hemma över natten, men ska jag inte hem så får jag ofta planera lite extra. Övriga bilar är hybrider och klarar sig därmed fint. Och allt som oftast står jag helt ensam och laddar, då övriga bilar är ute och snurrar. Alltså inte en fråga om att de måste begränsa det totala effektuttaget så pass mycket som de gör. De första boxarna installerades på mitt initiativ för c:a 4,5 år sen. Då gav de 3-fas 16A och jag fick ett tillägg på garagehyran om 500 kr (prisvärt - mest pga av hyresvärdens okunnighet kring laddning), vilket fortfarande lever kvar för mig. Där och då var det bara jag som laddade. Så småningom kom några hybrider och de fick betala 1500 kr per månad. Hutlöst med nuvarande kapacitet, enligt mig.

Jag har föreslagit en mer flexibel lösning, där man betalar beroende på hur boxen är inställd (alla har sin egen p-plats). Jag har förstått att de kan fjärrstyra boxarna, så det borde inte vara någon issue. Exempelvis min skulle kunna köra 3-fas/16A och jag får då ett fast pris/månad. De som inte har mitt behov skulle kunna välja långsamladdning till en lägre peng. Ändras behovet för någon ställer de bara om boxen och ändrar månadskostnaden. Alternativt köra med lastbalansering, så att boxarna ger lägre effekt när många laddar, och när hybriderna är klara så får de som behöver mer effekt. Tyvärr möts jag av trångsynthet...

Vill man framtidssäkra inbillar jag mig att det är klokt att satsa på en lösning med bättre kapacitet än 3,7 kW rätt över. Behoven skiftar och en hyresvärd som vill få glada hyresgäster ser till att möta dessa på ett klokt sätt.

Och idén med ett par snabbladdare för gäster (betallösning) är ju riktigt bra. Tänk om det fanns när man var ute hos kunder...
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3292
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Lämplig effekt på ladduttag vid arbetsplatser år 2020?

Inlägg av Niklas Z »

Har du en prisbild över alternativen?
Skiljer det mycket lite att installera för 3x16 A i stället för 1x16A är det väl inte så mycket att tveka om. I vilket fall bör man dra kabel för 3-fas när man ändå är igång. Det jag tänker på är främst hur stor prisskillnad det är mellan olika laddare och annan utrustning, t ex för lastbalansering.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Lämplig effekt på ladduttag vid arbetsplatser år 2020?

Inlägg av Gustafsson »

Jag tycker också 3,7 kW funkar på en vanlig arbetsplats, men det är bättre med 7,2 kW (32 A 1-fas förstås eller bättre. Åkte just 7 mil motorväg till en kund och fantastiskt nog fanns där i år två stolpar med 4 uttag. Pluggade i 3,7, vilken dock inte var strömsatt. Den andra 3*32 A laddade bilen full på drygt en timme. Blev till att gå ut å flytta bilen, vilket jag inte hade känt mig tvungen till på 3,7 kW. Viktigast är nog att ha en garanterad lägstanivå, så man kan vara säker på att man får åtminstone t.ex. 3 kW.
Har råkat ut för att parkera i svindyrt Stockholmsgarage där jag bara fått 1 kW. Det är irriterande...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Lämplig effekt på ladduttag vid arbetsplatser år 2020?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Niklas Z skrev:
Har du en prisbild över alternativen?
Skiljer det mycket lite att installera för 3x16 A i stället för 1x16A är det väl inte så mycket att tveka om. I vilket fall bör man dra kabel för 3-fas när man ändå är igång. Det jag tänker på är främst hur stor prisskillnad det är mellan olika laddare och annan utrustning, t ex för lastbalansering.
Det skiljer ett par tusenlappar per laddbox mellan 1-fas och 3-fas.

Då fokus just nu bland de som säljer laddboxar verkar vara att maximera antal laddpunkter vill de gärna sälja 1-fas boxar.

Elinstallationen blir lite billigare med 1-fas kan ofta 6 laddpunkter läggas på en grövre kabel som kopplas fram via boxarna. Med 3-fas blir det 4 laddpunkter på samma kabel förutsatt 7,4 respektive 11 kW.

Kan även vara något enklare att laststyra många 1-fas laddare då det blir flera steg 32-25-20-16-10-6 men nyare elbilar kan ofta styras i 0,5 A steg. Inte alla leverantörer klarar av att styra på det viset.

Jag tänker om fastighetsägaren får alla intäkter per kWh så borde de vilja sälja så mycket ström som är tekniskt möjligt
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3292
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Lämplig effekt på ladduttag vid arbetsplatser år 2020?

Inlägg av Niklas Z »

Men om det skiljer säg 2,5 kkr per laddbox om du går upp från 1x16A till 3x16A, så kostar ju installationen en halv miljon extra ifall det rör sig om 200 platser. Hur mycket extra el tror du att det kommer att säljas på grund av den högre effekten? Går det att räkna hem över en rimlig tid?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Lämplig effekt på ladduttag vid arbetsplatser år 2020?

Inlägg av Black »

De flesta bilar klarar enfas men bara vissa trefas. Samtidigt är det ofta för klent att ladda fullt med 3,7 kw 16A enfas...
En kompromiss kanske vore enfas 32A 7,2 kw?
Då klarar man att ladda ca drygt 60kw på en normal arbetsdag (+9tim) och fullt på de flesta bilar som ofta har några % kvar.
Gissar på att det är också billigare laddare än trefasladdare?
Vill man snåla lite kanske man kan koppla två laddare på varje fas och strypa til 3,7kw om båda laddar likn SuC...
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Lämplig effekt på ladduttag vid arbetsplatser år 2020?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Black skrev:
De flesta bilar klarar enfas men bara vissa trefas. Samtidigt är det ofta för klent att ladda fullt med 3,7 kw 16A enfas...
En kompromiss kanske vore enfas 32A 7,2 kw?
Då klarar man att ladda ca drygt 60kw på en normal arbetsdag (+9tim) och fullt på de flesta bilar som ofta har några % kvar.
Gissar på att det är också billigare laddare än trefasladdare?
Vill man snåla lite kanske man kan koppla två laddare på varje fas och strypa til 3,7kw om båda laddar likn SuC...
Min egna uppskattning är att nästa år kan 75% av de nya elbilarna ladda med 3-fas. Begagnade elbilar hamnar i Norge,
och när jag inventerade häromdagen i garaget hade alla elbilar 3-fas laddning och laddhybriderna 1-fas 3,7 kW.

Egentligen borde jag lägga till en kolumn med vilka 3-fas bilar som även kan ladda 1-fas 32 A med 7,4 kW.

Det är ju en tänkbar variant om vi har fasta laddkablar på laddboxarna.

viewtopic.php?f=29&t=20131#p408134
Skriv svar