Betallösning för att ladda på jobbet år 2020?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Betallösning för att ladda på jobbet år 2020?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Nu gäller det att hitta en bra betallösning för de 250 laddplatser som är på gång i en kommersiell fastighetsägares garage.

Tanken är att det ska vara ett attraktivt pris till de som hyr garageplatserna.

Eftersom det är 50 olika företag med alla varianter från privatbil, förmånsbil, personalbil, rena tjänstebilar,
servicebilar, paketbilar etc. så finns hur många önskemål som helst från hyresgästerna.

Fastighetsägaren vill inte få något större administrativt arbete, och de kan köpa in elen till ett rätt så bra pris med sitt befintliga elavtal.

Enklast vore kanske att outsorca rubbet och avtala om ett kWh-pris för hyresgästerna, och hur många % de betalar tillbaka
till fastighetsägaren.

Såg att till exempel Defa har en variant: https://www.defa.com/ev-charging/cloudcharge/

Kan 2,50 per kWh vara ett lockande pris?

Jag kollade också på någon annan laddboxleverantör, de hade en lösning där 87% av betalningarna återbetalas till fastighetsägaren

Verkar även finnas en del företag som endast håller på med själva betallösningen.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Betallösning för att ladda på jobbet år 2020?

Inlägg av bylund »

Är syftet att ändå tjäna pengar på själva laddningen? Eller är det 2,50 kr/kWh för att även täcka fast kostnader, och inte ta högre hyra för platser med laddbox?

Annars borde det väl gå att komma lägre. Jag betalar 200 kr/mån + 1,30 kr/kWh i min BRF, och det är Eways som driftar och tar betalt. Vet inte hur avtalet ser ut, men det känns inte som att det är någon som skor sig väldigt mycket på det, men rimligen inte förlorar en massa pengar heller.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Betallösning för att ladda på jobbet år 2020?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Tanken var att det inte ska vara någon extra hyra för laddplatserna. Allt ska ingå i kWh-priset.

Om vi kalkylerar med 15 000:- per laddplats efter investeringsstöd på 50 % och med priset 2,50 per kWh blir det cirka 1 kr i förtjänst.

Då tar det 15 000 kWh innan installationen är betald.

Kan genomsnittet på laddning vara 20 kWh per arbetsdag kanske?

År 2020 är det 10% elbilar och år 2030 upp mot 60% som laddar.

Kommer ta sin tid att få igen investeringen av 250 laddpunkter.
Verdi

Re: Betallösning för att ladda på jobbet år 2020?

Inlägg av Verdi »

Är det inte bättre med en fast dagsavgift?
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Betallösning för att ladda på jobbet år 2020?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

P-platserna hyrs med fast månadsavgift idag och utan laddmöjligheter.

Det blir ju väldigt olika laddbehov då vissa kör 30 mil per dag och andra 2 mil.

Men det kanske skulle funka med 300:- månad i fast avgift.

Fast många verkar vilja ha redovisning per fordon och Skatteverket kan ha synpunkter om privata laddningar.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Betallösning för att ladda på jobbet år 2020?

Inlägg av bylund »

Man kan ju lösa det genom att starta laddningen med ett kort. Så privata kort för privat laddning.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
FlyingBlue
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/Roger53431

Re: Betallösning för att ladda på jobbet år 2020?

Inlägg av FlyingBlue »

Jag tycker att TS förslag på 2,50 / kWh låter skäligt och rimligt för en laddpunkt på 11 kW. Jag har själv inte behov av att ladda min bil på arbetsplatsen idag, men med mina tidigare laddhybrider skulle jag absolut ha utnyttjat möjligheten att ladda till detta pris om möjligheten funnits.
Min arbetsplats debiterar idag 2,5 / kWh för laddning på platser reserverade för anställda och det är alltid fullbelagt (mestadels av laddhybrider) på dagtid vid dessa stolpar.
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1779
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Betallösning för att ladda på jobbet år 2020?

Inlägg av tor-ake »

Om jag tar på mig mina Outlander-PHEV-glasögon är 2,5kr/kWh ett utmärkt pris. 3kWh elektricitet från väggen, inkl laddförlust motsvarar med den 0,8l bensin. Med ett bensinliterpris på 15kr blir det 12kr/mil på bensin och alltså 7,5kr/mil på elektricitet. Plus alla andra fördelar av att köra på el så klart, bilen kan förvärmas/förkylas innan man skall åka hem osv.

Sedan måste ju så klart administrationen för bilägaren vara rimlig. En rfid-dångel och månatlig e-faktura är rimligt för mig.

Med Tesla-glasögonen skulle jag inte bry mig om att plugga in med kostnaden 2,50, om jobbpendlingen är mindre än 10 mil, eftersom jag enkelt kan ladda hemma för ungefär halva kostnaden. Men det finns ju en växande skara Teslaägare som inte bor i villa!
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
FlyingBlue
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/Roger53431

Re: Betallösning för att ladda på jobbet år 2020?

Inlägg av FlyingBlue »

Alternativet för Teslaägarna som inte kan ladda hemma är kanske att åka förbi en snabbladdare på vägen till eller från jobbet. och kan man då ladda på jobbet för 2,50 / kWh är det ju ett bättre alternativ än om man måste stanna 30 minuter extra.
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Användarvisningsbild
Tobberoth
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 03 sep 2019 15:05

Re: Betallösning för att ladda på jobbet år 2020?

Inlägg av Tobberoth »

På mitt jobb hanteras det av eways och priset verkar variera per månad (1kr/kWh första fakturan, 1,6kr/kWh andra fakturan). Det handlar dock om 1fas 16amp (delat på två bilar, vilket nästan alltid är fallet). Eftersom jag inte har någon möjlighet att ladda hemma så tycker jag fortfarande att 2.5kr/kWh hade varit rimligt, men därefter börjar man nå smärtgränsen, jag hade nog försökt skära ner på att ladda på jobbet om de tog mer än så.
Tesla M3 LR AWD 2020, Midnight Silver, 19" Sport
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Betallösning för att ladda på jobbet år 2020?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Eways har en variant att alla intäkter går till fastighetägaren och kunderna får betala 49:- per månad för ett laddkort.

Då går det ju att hålla ett något lägre kWh pris runt 2;00 kr, kanske det är en bättre lösning?

Men beror ju på hur mycket som laddas. Och om de höjer priset till 99:- per månad i framtiden vet vi inte.

Helst vill vi inte vara helt låsta till en leverantör.
Användarvisningsbild
samuelsu
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 07 jun 2017 09:16
Ort: Umeå

Re: Betallösning för att ladda på jobbet år 2020?

Inlägg av samuelsu »

På min arbetsplats har man i garaget där jag parkerar installerat Bee-laddare för ett halvår sen (https://bee.se/om-laddning/ladda-pa-jobbet/), men fortfarande inte aktiverat dem. Tanken är att de ska kopplas på tag (rfid), men det är väl det där med olika företag, förmåns-, personal- och privatbil så man inte vet hur och hur mycket man ska ta betalt... Vi är 3 elbilar och 3-4 laddhybrider som parkerar där just nu, men ingen kan alltså ladda i dagsläget. Jag har bara 2 mil till jobbet så jag kommer inte vara intresserad - om det inte kostar typ 1kr/kWh.
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Betallösning för att ladda på jobbet år 2020?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Besöksparkering är utomhus, men det kanske skulle vara en bra idé att få upp några laddare där också.

Frågan är om det ska vara samma betallösning som inuti hyresgästgaraget, eller någon mer publik betaltjänst för dem?

Här är en ny variant av laddstolpe med Visa & Mastercard korts betalning:
EU-Edition.png
Vanja Valfusk
Inlägg: 8
Blev medlem: 22 okt 2019 21:28

Re: Betallösning för att ladda på jobbet år 2020?

Inlägg av Vanja Valfusk »

Hyr de olika företagen specifika parkeringsplatser med tillhörande RFID som de kan dela ut till sina medarbetare?

Tänkte om varje laddpunk och samma bil står på samma plats så kanske de olika företagen kan uppskatta hur många kWh de gör av med på en snittmånad och betala efter det. Sedan varje år läser ni av mätaren för varje laddpunkt och kollar om företaget är skyldig mer pengar eller om ni ska betala tillbaka? Då minimeras administrationen en smula.

Exempel
Bild
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Betallösning för att ladda på jobbet år 2020?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Ja de hyr fasta P-platser i garaget.

Men jag tror inte på modellen med årlig avläsning i denna typ av garage, det funkar säkert perfekt i Brf:er och samfällda garage.

Här måste det nog till någon vettig och prisvärd betallösning. Så att det går att ladda med privat betalning, företagskort, laddkort per servicebil etc.

Tyvärr har ju varje leverantör av laddboxar hittat på sin egen lösning så detta är en djungel.

Laddstationen med kreditkortslösning på varje station är väldigt kostsam, kostar 60,000:- styck för två ladduttag.

Avgift för betalningsinlösaren är sedan 4% på alla transaktioner. Årlig serviceavgift för telemetri och övervakning av varje laddstation 2.500 kronor, blir dyrt 312 000:- per år i avgift med 125 stycken laddstationer som ger 250 laddpunkter.

Skissade även på lite intäkter, vad tror ni om denna prognos?

Jag har utgått från att det är 320 P-platser totalt i garaget, och vi installerar ladduttag på 250 av dem. Tror inte på att det blir 100% elbilar så fort.

Laddpris 2,50 per kWh, intäkt 1,00 sek per kWh efter inköp och 20 % avdrag till den som sköter driften. Start januari år 2021

Elnätsavtal L10L hos Ellevio: https://www.ellevio.se/globalassets/upl ... 200201.pdf

En grov uppskattning är det handlar om 8 miljoner i installationskostnad, och i bästa fall fyra miljoner i investeringsbidrag.
Ink.JPG
Rena
Inlägg: 12
Blev medlem: 30 dec 2019 08:14

Re: Betallösning för att ladda på jobbet år 2020?

Inlägg av Rena »

Jag skall sätta upp 20-25 platser på en kontorsfastighet och har tittat på Rexels betalningslösning. https://rexolution.se/laddsystem/
De tar 65 kr + moms per användare och månad. Dessa faktureras sedan direkt till användaren.
20% av laddintäkterna behåller de.

Skall få en fullständig demo nästa vecka, men det verkar smidigt!
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Betallösning för att ladda på jobbet år 2020?

Inlägg av heldiggrisen »

Rena skrev:
Jag skall sätta upp 20-25 platser på en kontorsfastighet och har tittat på Rexels betalningslösning. https://rexolution.se/laddsystem/
De tar 65 kr + moms per användare och månad. Dessa faktureras sedan direkt till användaren.
20% av laddintäkterna behåller de.

Skall få en fullständig demo nästa vecka, men det verkar smidigt!
Vem bestämmer kWh priset? Du eller Rexolution?
Annars motsvarar jo 65kr+moms ungefär en 5% tjänst, så om du inte har tillgänglig Admin-resurs inhouse, så är väl det ett ok pris tycker jag.
20% verkar det som man oavsett måste betala oberoende av vem man väljer.
Rena
Inlägg: 12
Blev medlem: 30 dec 2019 08:14

Re: Betallösning för att ladda på jobbet år 2020?

Inlägg av Rena »

heldiggrisen skrev:
Rena skrev:
Jag skall sätta upp 20-25 platser på en kontorsfastighet och har tittat på Rexels betalningslösning. https://rexolution.se/laddsystem/
De tar 65 kr + moms per användare och månad. Dessa faktureras sedan direkt till användaren.
20% av laddintäkterna behåller de.

Skall få en fullständig demo nästa vecka, men det verkar smidigt!
Vem bestämmer kWh priset? Du eller Rexolution?
Annars motsvarar jo 65kr+moms ungefär en 5% tjänst, så om du inte har tillgänglig Admin-resurs inhouse, så är väl det ett ok pris tycker jag.
20% verkar det som man oavsett måste betala oberoende av vem man väljer.
Jag bestämmer priset, antigen tid eller kWh eller både och.
Vill helt komma ifrån admin då vi egentligen bara hyr ut lokaler.
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Betallösning för att ladda på jobbet år 2020?

Inlägg av Anderzzon »

bylund skrev:
Är syftet att ändå tjäna pengar på själva laddningen? Eller är det 2,50 kr/kWh för att även täcka fast kostnader, och inte ta högre hyra för platser med laddbox?

Annars borde det väl gå att komma lägre. Jag betalar 200 kr/mån + 1,30 kr/kWh i min BRF, och det är Eways som driftar och tar betalt. Vet inte hur avtalet ser ut, men det känns inte som att det är någon som skor sig väldigt mycket på det, men rimligen inte förlorar en massa pengar heller.
Funkar Eways bra hos er? Vi ska installera boxar i vår förening och Eways är ett av alternativen.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Betallösning för att ladda på jobbet år 2020?

Inlägg av bylund »

Jag har bara sett hur det fungerar som slutanvändare, och det har på det hela taget funkat bra, något strul med någon konfiguration någon gång när en box hade bytts ut, men det löste de. Jag vet inte hur samarbetet Eways - styrelse - fastighetsskötare fungerar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Betallösning för att ladda på jobbet år 2020?

Inlägg av Anderzzon »

bylund skrev:
Jag har bara sett hur det fungerar som slutanvändare, och det har på det hela taget funkat bra, något strul med någon konfiguration någon gång när en box hade bytts ut, men det löste de. Jag vet inte hur samarbetet Eways - styrelse - fastighetsskötare fungerar.
Kanon, det låter ju bra! Vilket märke är det på boxarna?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Betallösning för att ladda på jobbet år 2020?

Inlägg av bylund »

Anderzzon skrev:
bylund skrev:
Jag har bara sett hur det fungerar som slutanvändare, och det har på det hela taget funkat bra, något strul med någon konfiguration någon gång när en box hade bytts ut, men det löste de. Jag vet inte hur samarbetet Eways - styrelse - fastighetsskötare fungerar.
Kanon, det låter ju bra! Vilket märke är det på boxarna?
Chargeamps Halo enfas har vi. Upplägget för slutanvändare är 200 kr/mån + 1,30 kr/kWh.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Betallösning för att ladda på jobbet år 2020?

Inlägg av LasseTM »

Jag tror också att 2,5:-/kWh är där smärtgränsen går.
Nu har jag egen villa och kan ladda hemma för runt 1:-/kWh men jag har även möjlighet att ladda på jobbet för just 2,5:-/kWh
Det är inte många bilar man ser inkopplade på dessa stolpar, speciellt inte med tanke på att tex BEE tar 2,5:-/kWh men står ju längs vägen och då är folk benägna att betala mer för en tjänst tänk lite Pressbyrån kontra ICA.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Skriv svar