Slår V2G igenom 2021?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Slår V2G igenom 2021?

Inlägg av Mickep »

V2h är det folk vill ha. Vid strömavbrott eller vid dyra toppar. Tror det blir dyrt om ström går ut bakvägen.
Tänker mig en laddare som kan kommunicera med bilen att ladda ur eller ta emot laddning.(alt manuell inställning om man tex har en handske med schukuuttag så man tar ström från laddluckan.(ex vid camping)
Det stora problemet är att bilen är rörlig och troligtvis inte närvarande när ett batteri behövs.
Blir batterierna billiga är det någ mest praktiskt med sådana än en dyr elbil.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Slår V2G igenom 2021?

Inlägg av Svenssons »

Tror inte alls det är V2G som folk vill ha. Det är möjligtvis elnätsdistributörerna som vill ha V2G. Vid strömavbrott funkar V2G lika bra som vanligt installerade solceller, det viss säja inte alls. För att kapa topparna är V2G mycket dyr lösning i Sverige och därmed inte särskilt intressant.

El från Schuko-uttag för tillfällig el är klart intressant dock för t.ex. el vid strömavbrott. Det har dock inget alls att göra med V2G.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Slår V2G igenom 2021?

Inlägg av Jerker »

Jag skulle vilja ha V2G för att kunna utnyttja batteriet i mitt eget hus vid strömavbrott, inte att dela med mig på det publika nätet.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Slår V2G igenom 2021?

Inlägg av LarsL »

Nä, det är ju elleverantörer som vill styra batterierna både med laddning och urladdning. Det kan vi om inte annat se med Tibber.

Jag skulle gärna ha 1,5 kW att ta till om det blir strömavbrott. Det skulle kunna driva kylskåp, vattenpump och bredband mm. Värmen måste naturligtvis skötas på något annat sätt, tex en kamin.
Nu ska jag väl säga att det är ytterst sällan som vi har haft strömavbrott. Jag tror att det bara hänt 1 eller 2 gånger på 15 år att strömmen men varit borta mer än 4-5 timmar.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Slår V2G igenom 2021?

Inlägg av Zalman3 »

Bor man i villa och kör elbil så vill man ju ha solceller.

Blir det strömavbrott känns det ju surt att bli av med strömmen då man har egen elproduktion i form av solceller.

Kan man då koppla in bilens batterier, kan solcellerna ladda bilen, och man kan driva huset.

En annan fråga, ni som bor i bostadsrätt och har solceller och laddstolpar för elbilar.

Har ni gratis el under månaderna maj, juni, juli och augusti?
Mellan kl10.00 till kl15.00?

För då har man oftast liten förbrukning och maximal elproduktion.

Och tyvärr så får man mycket dåligt betalt för den överskottsel som man säljer till elbolaget.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Slår V2G igenom 2021?

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:
Jag skulle vilja ha V2G för att kunna utnyttja batteriet i mitt eget hus vid strömavbrott, inte att dela med mig på det publika nätet.
Då är det ju inte V2G, Vehicle to Grid (nätet). Du måste klippa kopplingen till nätet för att kunna koppla in bilen till dit hus så att du får ström i huset från bilen. Du får inte leverera ström till nätet. Det som behövs då är alltså brytare mellan huset och nätet, växelriktare och koppling mellan bilen och växelriktare alternativt kör man från bilens schuko-uttag och behöver ingen växelriktare men effekten är rätt begränsad då antagligen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Slår V2G igenom 2021?

Inlägg av Zalman3 »

Svenssons skrev:
Jerker skrev:
Jag skulle vilja ha V2G för att kunna utnyttja batteriet i mitt eget hus vid strömavbrott, inte att dela med mig på det publika nätet.
Då är det ju inte V2G, Vehicle to Grid (nätet). Du måste klippa kopplingen till nätet för att kunna koppla in bilen till dit hus så att du får ström i huset från bilen. Du får inte leverera ström till nätet. Det som behövs då är alltså brytare mellan huset och nätet, växelriktare och koppling mellan bilen och växelriktare alternativt kör man från bilens schuko-uttag och behöver ingen växelriktare men effekten är rätt begränsad då antagligen.
V2G är kanske fel sagt, grejen är ju att man vill kunna ut ström ur batteriet på elbilen, på något sätt!


EDIT:
Även med bara 1500W eluttag vore mycket värdefullt för min syster som eldar med ved. Hon skulle kunna driva fläkten till vedpannan och cirkulationspumpen, vore mycket värt vid elavbrott.
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Slår V2G igenom 2021?

Inlägg av Jerker »

Svenssons skrev:
Jerker skrev:
Jag skulle vilja ha V2G för att kunna utnyttja batteriet i mitt eget hus vid strömavbrott, inte att dela med mig på det publika nätet.
Då är det ju inte V2G, Vehicle to Grid (nätet). Du måste klippa kopplingen till nätet för att kunna koppla in bilen till dit hus så att du får ström i huset från bilen. Du får inte leverera ström till nätet. Det som behövs då är alltså brytare mellan huset och nätet, växelriktare och koppling mellan bilen och växelriktare alternativt kör man från bilens schuko-uttag och behöver ingen växelriktare men effekten är rätt begränsad då antagligen.
Jovisst. Men standarden V2G bryr sig väl inte om ifall det bara är ett enskilt hushåll eller hela elnätet som är mottagare.

För att förklara hur jag vill ha det: Jag vill ha solceller på taket och batterier som laddas av dessa och även bilen ska kunna laddas direkt av solcellerna. Om nätet blir strömlöst så kopplas nätet ifrån av ett relä som bryter när elnätet är strömlöst och kopplar in igen när nätet levererar ström igen. När nätet är frånkopplat så använder man ström från batteriet i huset och om så krävs även från bilen.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Slår V2G igenom 2021?

Inlägg av Zalman3 »

Jerker skrev:
Svenssons skrev:
Jerker skrev:
Jag skulle vilja ha V2G för att kunna utnyttja batteriet i mitt eget hus vid strömavbrott, inte att dela med mig på det publika nätet.
Då är det ju inte V2G, Vehicle to Grid (nätet). Du måste klippa kopplingen till nätet för att kunna koppla in bilen till dit hus så att du får ström i huset från bilen. Du får inte leverera ström till nätet. Det som behövs då är alltså brytare mellan huset och nätet, växelriktare och koppling mellan bilen och växelriktare alternativt kör man från bilens schuko-uttag och behöver ingen växelriktare men effekten är rätt begränsad då antagligen.
Jovisst. Men standarden V2G bryr sig väl inte om ifall det bara är ett enskilt hushåll eller hela elnätet som är mottagare.

För att förklara hur jag vill ha det: Jag vill ha solceller på taket och batterier som laddas av dessa och även bilen ska kunna laddas direkt av solcellerna. Om nätet blir strömlöst så kopplas nätet ifrån av ett relä som bryter när elnätet är strömlöst och kopplar in igen när nätet levererar ström igen. När nätet är frånkopplat så använder man ström från batteriet i huset och om så krävs även från bilen.
Precis så vill man ha det.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Slår V2G igenom 2021?

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:
Svenssons skrev:
Jerker skrev:
Jag skulle vilja ha V2G för att kunna utnyttja batteriet i mitt eget hus vid strömavbrott, inte att dela med mig på det publika nätet.
Då är det ju inte V2G, Vehicle to Grid (nätet). Du måste klippa kopplingen till nätet för att kunna koppla in bilen till dit hus så att du får ström i huset från bilen. Du får inte leverera ström till nätet. Det som behövs då är alltså brytare mellan huset och nätet, växelriktare och koppling mellan bilen och växelriktare alternativt kör man från bilens schuko-uttag och behöver ingen växelriktare men effekten är rätt begränsad då antagligen.
Jovisst. Men standarden V2G bryr sig väl inte om ifall det bara är ett enskilt hushåll eller hela elnätet som är mottagare.

För att förklara hur jag vill ha det: Jag vill ha solceller på taket och batterier som laddas av dessa och även bilen ska kunna laddas direkt av solcellerna. Om nätet blir strömlöst så kopplas nätet ifrån av ett relä som bryter när elnätet är strömlöst och kopplar in igen när nätet levererar ström igen. När nätet är frånkopplat så använder man ström från batteriet i huset och om så krävs även från bilen.
Du kommer att behöva dubbla växelriktare och något sätt att få ut effekt från bilen. I dagsläget finns inga bilmodeller som levereras med någon lösning för detta i Europa. Tror inte att de V2G-lösningar som finns för t.ex. Nissan i Japan kommer att fungera eftersom de räknar med att få ström från nätet för laddning och för att kunna leverera ström. Kommer ingen ström från nätet misstänker jag att de inte kommer att fungera. Det är V2H, Vehicle to Home, som är det som man är ute efter då och här är möjligheterna ännu färre än för V2G eftersom nätägarna inte är intresserade av V2H och därför inte satsar några pengar på detta.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Slår V2G igenom 2021?

Inlägg av Jerker »

[quote="Svenssons"Du kommer att behöva dubbla växelriktare och något sätt att få ut effekt från bilen. I dagsläget finns inga bilmodeller som levereras med någon lösning för detta i Europa. Tror inte att de V2G-lösningar som finns för t.ex. Nissan i Japan kommer att fungera eftersom de räknar med att få ström från nätet för laddning och för att kunna leverera ström. Kommer ingen ström från nätet misstänker jag att de inte kommer att fungera. Det är V2H, Vehicle to Home, som är det som man är ute efter då och här är möjligheterna ännu färre än för V2G eftersom nätägarna inte är intresserade av V2H och därför inte satsar några pengar på detta.[/quote]

Det kommer nog att komma sådana lösningar. Om Sono Sion kommer ut på marknaden så kommer den att kunna användas så. Den har nämligen ett typ2-uttag 11 kW med tanke på att ladda en annan elbil. Så det borde ju gå att ha ett interface i huset som simulerar en elbil som tar emot laddning.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Slår V2G igenom 2021?

Inlägg av Zalman3 »

Jerker skrev:
[quote="Svenssons"Du kommer att behöva dubbla växelriktare och något sätt att få ut effekt från bilen. I dagsläget finns inga bilmodeller som levereras med någon lösning för detta i Europa. Tror inte att de V2G-lösningar som finns för t.ex. Nissan i Japan kommer att fungera eftersom de räknar med att få ström från nätet för laddning och för att kunna leverera ström. Kommer ingen ström från nätet misstänker jag att de inte kommer att fungera. Det är V2H, Vehicle to Home, som är det som man är ute efter då och här är möjligheterna ännu färre än för V2G eftersom nätägarna inte är intresserade av V2H och därför inte satsar några pengar på detta.
Det kommer nog att komma sådana lösningar. Om Sono Sion kommer ut på marknaden så kommer den att kunna användas så. Den har nämligen ett typ2-uttag 11 kW med tanke på att ladda en annan elbil. Så det borde ju gå att ha ett interface i huset som simulerar en elbil som tar emot laddning.[/quote]

Allt fler elbilar har eluttag, tex Honda e och Mazda MX30.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Slår V2G igenom 2021?

Inlägg av tor »

Jag skulle önska att det fanns en version av powerwall dit solceller ansluts direkt med likström. Vidare skulle den ha ccs för anslutning till bilen. Bilen skulle då kunna laddas från solceller eller batteri via likström med mindre förluster. Det skulle även då vara möjligt att ta ut energi ur bilen och skicka ut i huset via de växelriktare som finns i powerwall.

Är ingen expert på el men känns som det borde funka.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Slår V2G igenom 2021?

Inlägg av Svenssons »

Det skulle då behövas två växelriktare plus en DC-DC omvandlare. Det skulle troligen bli en dyrare installation men effektivare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Slår V2G igenom 2021?

Inlägg av tor »

Svenssons skrev:
Det skulle då behövas två växelriktare plus en DC-DC omvandlare. Det skulle troligen bli en dyrare installation men effektivare.
Varför två växelriktare?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Slår V2G igenom 2021?

Inlägg av Svenssons »

tor skrev:
Svenssons skrev:
Det skulle då behövas två växelriktare plus en DC-DC omvandlare. Det skulle troligen bli en dyrare installation men effektivare.
Varför två växelriktare?
Om du vill ha el vid strömavbrott och kunna sälja överskottsel så krävs det. Växelriktare som levererar el till nätet måste stängas av inom millisekunder när det blir strömavbrott.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Slår V2G igenom 2021?

Inlägg av Zalman3 »

tor skrev:
Jag skulle önska att det fanns en version av powerwall dit solceller ansluts direkt med likström. Vidare skulle den ha ccs för anslutning till bilen. Bilen skulle då kunna laddas från solceller eller batteri via likström med mindre förluster. Det skulle även då vara möjligt att ta ut energi ur bilen och skicka ut i huset via de växelriktare som finns i powerwall.

Är ingen expert på el men känns som det borde funka.
Var på en elfackmässa i höstas.
Där pratade man om att köra mera likström.
Vissa spekulerade i att elbilar bara skulle kunna laddas med likström, och att man skippar invertern.

Fördelen skulle vara att slippa inverterkostnaden och att man inte har nån begränsning i hur många kW man kan ladda med(tills man når max A som batteriet tål).
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Slår V2G igenom 2021?

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:
.

Fördelen skulle vara att slippa inverterkostnaden och att man inte har nån begränsning i hur många kW man kan ladda med(tills man når max A som batteriet tål).
Du måste ju istället ha DC-DC omvandlare och det finns visst en begränsning på antalet kW man kan ladda med.

Förlusterna lär dock vara lägre, särskilt med både solceller och batterier är inblandade
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Slår V2G igenom 2021?

Inlägg av Zalman3 »

Förstår egentligen inte varför en DC-DC omvandlare skulle behövas.

Om batteriet klarar 400V.
Kollar på syrrans solceller, de ger 300-350V.
Borde gå att koppla direkt till elbilens batterier.

Jag förstår att man inte kan ladda fullt, men till en viss grad i alla fall.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Slår V2G igenom 2021?

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:
Förstår egentligen inte varför en DC-DC omvandlare skulle behövas.

Om batteriet klarar 400V.
Kollar på syrrans solceller, de ger 300-350V.
Borde gå att koppla direkt till elbilens batterier.

Jag förstår att man inte kan ladda fullt, men till en viss grad i alla fall.
Normalt ligger serierna på 700-800 V men vad den faktiska spänningen är varierar under dagen. Du ikommer nte kunna ladda särskilt effektivt med 300 V utan att bilarna byggs om för att kunna hantera så låg spänning.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Slår V2G igenom 2021?

Inlägg av Bjelke »

Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:
Förstår egentligen inte varför en DC-DC omvandlare skulle behövas.

Om batteriet klarar 400V.
Kollar på syrrans solceller, de ger 300-350V.
Borde gå att koppla direkt till elbilens batterier.

Jag förstår att man inte kan ladda fullt, men till en viss grad i alla fall.
Normalt ligger serierna på 700-800 V men vad den faktiska spänningen är varierar under dagen. Du ikommer nte kunna ladda särskilt effektivt med 300 V utan att bilarna byggs om för att kunna hantera så låg spänning.
Det är ju t.o.m. än värre, matningen måste ligga över batterispänningen, och det är noga HUR mycket eftersom det
bestämmer hur mycket ström som går in i batteriet, man måste alltså reglera spänningen från tex solcellerna.
Det är dessutom lite mer avancerat än så men det räcker för att förstå att det är svårt att ta spänning direkt från ett
gäng solceller direkt till batteriet i en bil.
Men om man antar att man kan få upp tillräckligt hög spänning från solcellerna så borde man kunna fixa en
laddare till bilen, men det blir nog lite dyrt, verkningsgraden borde hursomhelst bli riktigt bra! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Slår V2G igenom 2021?

Inlägg av [JM] »

https://ferroamp.com/sv/energyhub-systemet/

Det nog inte allt för långt bort i tiden med DC/DC till elbilar.
Dc-nanogrid
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Slår V2G igenom 2021?

Inlägg av tor »

Om man idag har solceller, powerwall samt en elbil blir ju kedjan vid laddning av PW:
Solcell -> växelriktare -> likriktare till PW batteri.

När bilen laddas från PW:
Växelriktare PW -> likriktare bil.

Bilen laddas från solceller:
Solcell->växelriktare->likriktare i bil.


Känns som att: Solcell -> dc-dc converter i PW som antingen laddar PW eller bilen skulle vara riktigt nice. Borde gå att ta tillvara kraftiga effekter då. Om PW eller bil behöver ge ström till hus så kan PW inbyggda växelriktare fixa detta.

Poängen är lite att PW idag redan måste ha en växelriktare och likriktare. Om den bara kunde kompletteras med ingång för likström, dc-dc omvandlare och utgång för CCS så skulle detta gå och vara så smutt. Fördelarna är ju: mindre förluster, kunna ta hand om större del av det solcellerna ger, enklare att vara självförsörjande. "Älskling jag åker och hämtar lite el till helgen" :)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Slår V2G igenom 2021?

Inlägg av Svenssons »

tor skrev:
Poängen är lite att PW idag redan måste ha en växelriktare och likriktare. Om den bara kunde kompletteras med ingång för likström, dc-dc omvandlare och utgång för CCS så skulle detta gå och vara så smutt. Fördelarna är ju: mindre förluster, kunna ta hand om större del av det solcellerna ger, enklare att vara självförsörjande. "Älskling jag åker och hämtar lite el till helgen" :)
Jag misstänker att dagens DC-DC omvandlare i PowerWallen inte är anpassad för att kunna ge 400V och sedan behövs lite till för CCS. Tesla har dock full koll på detta och skulle kunna bygga en PowerWall med inbyggd CCS-uttag.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Slår V2G igenom 2021?

Inlägg av tor »

Svenssons skrev:
tor skrev:
Poängen är lite att PW idag redan måste ha en växelriktare och likriktare. Om den bara kunde kompletteras med ingång för likström, dc-dc omvandlare och utgång för CCS så skulle detta gå och vara så smutt. Fördelarna är ju: mindre förluster, kunna ta hand om större del av det solcellerna ger, enklare att vara självförsörjande. "Älskling jag åker och hämtar lite el till helgen" :)
Jag misstänker att dagens DC-DC omvandlare i PowerWallen inte är anpassad för att kunna ge 400V och sedan behövs lite till för CCS. Tesla har dock full koll på detta och skulle kunna bygga en PowerWall med inbyggd CCS-uttag.
Ja det verkar rimligt. Jag vill ha detta! Skulle kunna betala en hel del för det....
Skriv svar