Dags för motorjournalister att vakna
Moderator: Redaktion
Re: Dags för motorjournalister att vakna
Det är väl ingen hemlighet att de flesta motorjournalister avskyr elbilar. Eller att de åtminstone är ointresserade... Pliktskyldiga artiklar blir inte lika bra. Precis samma problem som biltillverkarna har. Elbilar är nåt man håller på med för att man måste. Det är inget man brinner för.
Re: Dags för motorjournalister att vakna
Att en genomsnittlig artikel innehåller massor av direkta felaktigheter är ingen nyhet för mig heller. Men min erfarenhet är mest från lokalreportrars artiklar från nåt föreningsevenemang där de blandar ihop namnen på folk på bilder, missuppfattar fakta etc. De är allmänreportrar och ska ut och bevaka allt från en krocketturnering hos PRO till bilolyckor med dödlig utgång. Men jag anser att man ska kunna ställa högre krav på specialister inom journalistkåren.
Re: Dags för motorjournalister att vakna
Ja men jag tycker faktiskt att Alrik Söderlind på automotorsport är väldigt bra,
exvis:
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... r-ar-skit/
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... a-elbilar/
Sen är nog journalister lata (uppenbarligen), eller kanske agenda drivna. exvis ("vår vän bidén").
exvis:
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... r-ar-skit/
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... a-elbilar/
Sen är nog journalister lata (uppenbarligen), eller kanske agenda drivna. exvis ("vår vän bidén").
Re: Dags för motorjournalister att vakna
mickeisol skrev:Ja men jag tycker faktiskt att Alrik Söderlind på automotorsport är väldigt bra,
exvis:
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... r-ar-skit/
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... a-elbilar/
Sen är nog journalister lata (uppenbarligen), eller kanske agenda drivna. exvis ("vår vän bidén").
Alrik är undantaget. Han kör dessutom elbil privat. BMW i3. Men läs vad deras "stjärnreporter" Dyredand skriver om elbilar så får du se... Han är besatt av gammal teknik och har bland annat en gammal luftkyld Porsche privat. Han valde bort Teslal i nåt reportage eftersom det var en omväg för honom att åka till Upplands Väsby för att ladda den när han pendlade in till jobbet. Att han utan problem skulle kunna åka från sitt hem 7 mil norr om Stockholm till arbetet och tillbaka på en (natt-)laddning verkar han inte förstå. Så djupt sitter "jag måste åka till macken och tanka"-tänket hos vissa alltså.
Re: Dags för motorjournalister att vakna
Jag känner ärligt talat ingen ingenjör som litar på det som står i NyT idag. De flesta begriper nog att det inte är samma tidning som förr. Själv använder jag den numera enbart som underlägg för kattlådan eller för att tända brasan. Inget skämt, det är faktiskt sant.LarsL skrev:Nyteknik är en farlig då den är ingenjörernas fackförbunds tidning. Många, särskilt av den äldre skolan, tar nog till sig det som skrivs där som fakta och sanningar. Det gör att de kommer agera på ett felaktigt sätt på arbetsplatsen och tex inte förstå fullt ut effekten av elbilsomställningen. Det gör att de företag där dessa jobbar och styr hamnar efter i utvecklingen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Dags för motorjournalister att vakna
Haha, blev kattskit av ny teknik.
Ang Dyredand et al, ja det är stort problem att vissa hatar elbilar, kramar sin gamla brännare, finns även i Norge. Känner flera skeptiker. Några vågar sig på en laddhybrid nu. De har lätt råd med en model X, men nejdå.
Ang Dyredand et al, ja det är stort problem att vissa hatar elbilar, kramar sin gamla brännare, finns även i Norge. Känner flera skeptiker. Några vågar sig på en laddhybrid nu. De har lätt råd med en model X, men nejdå.
Re: Dags för motorjournalister att vakna
Ja, de har ännu inte bytt till sämre papper för dessa ändamål i alla fall även ifall det som de skriver i tidningen blivit mycket sämre. Bra att höra att tidningen ännu fyller några funktioner i alla fall.mati skrev:[Själv använder jag den numera enbart som underlägg för kattlådan eller för att tända brasan. Inget skämt, det är faktiskt sant.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Dags för motorjournalister att vakna
Jag ser två problem. Det ena är att motorjournalister sällan eller aldrig har examen från journalisthögskolan. Hantverket saknas helt enkelt. De saknar kunskaper i den vackra konstarten att skriva en intressant och informativ text. De rekryteras istället genom att någon känner någon som också delar deras intresse för fossilsportbilar. Och var är brudarna? Motorpressen har pliktskyldigast en kvinna anställd, gärna som redaktionsassistent.
Det andra problemet är att alla dessa snubbar gärna låter sig bjudas av fossilindustrin när det ska flygas till franska rivieran och provas ny bilmodell av olika slag. De är sålunda genomkorrupta för man biter inte den hand som inte bara föder en, utan dessutom erbjuder en liv i lyx, med bjudmiddagar och hotellövernattningar. Där får de också tillfälle att nätverka med andra snubbar av samma sort från olika delar av världen som också de, delar samma beroendeställning till de stora fossilbiltillverkarna. De befinner sig helt enkelt i en miljö där kritiskt tänkande inte premieras. En miljö som heller inte sporrar till journalistiska stordåd, kan man tänka.
Det andra problemet är att alla dessa snubbar gärna låter sig bjudas av fossilindustrin när det ska flygas till franska rivieran och provas ny bilmodell av olika slag. De är sålunda genomkorrupta för man biter inte den hand som inte bara föder en, utan dessutom erbjuder en liv i lyx, med bjudmiddagar och hotellövernattningar. Där får de också tillfälle att nätverka med andra snubbar av samma sort från olika delar av världen som också de, delar samma beroendeställning till de stora fossilbiltillverkarna. De befinner sig helt enkelt i en miljö där kritiskt tänkande inte premieras. En miljö som heller inte sporrar till journalistiska stordåd, kan man tänka.
Senast redigerad av Kriper, redigerad totalt 1 gånger.
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
Re: Dags för motorjournalister att vakna
Mycket välskrivet! Du har inte funderat på en karriär som journalist? Kanske med inriktning på elbilar?Kriper skrev:Jag ser två problem. Det ena är att motorjournalister sällan eller aldrig har examen från journalisthögskolan. Hantverket saknas helt enkelt. De saknar kunskaper i den vackra konstarten att skriva en intressant och informativ test. De rekryteras istället genom att någon känner någon som också delar deras intresse för fossilsportbilar. Och var är brudarna? Motorpressen har pliktskyldigast en kvinna anställd, gärna som redaktionsassistent.
Det andra problemet är att alla dessa snubbar gärna låter sig bjudas av fossilindustrin när det ska flygas till franska rivieran och provas ny bilmodell av olika slag. De är sålunda genomkorrupta för man biter inte den hand som inte bara föder en, utan dessutom erbjuder en liv i lyx, med bjudmiddagar och hotellövernattningar. Där får de också tillfälle att nätverka med andra snubbar av samma sort från olika delar av världen som också de, delar samma beroendeställning till de stora fossilbiltillverkarna. De befinner sig helt enkelt i en miljö där kritiskt tänkande inte premieras. En miljö som heller inte sporrar till journalistiska stordåd, kan man tänka.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Dags för motorjournalister att vakna
Och eftersom Tesla inte bjuder på hummersås och lyxmiddagar kan ingen förvänta sig att de får samma positiva respons från journalistkåren.
Ett känt faktum som har diskuterats ganska flitigt här på forumet för några år sedan. Tyvärr gäller det än idag.
Ett känt faktum som har diskuterats ganska flitigt här på forumet för några år sedan. Tyvärr gäller det än idag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Dags för motorjournalister att vakna
Det är bara att titta vilka som annonserar mest i nämnda tidningar...Kriper skrev:Jag ser två problem. Det ena är att motorjournalister sällan eller aldrig har examen från journalisthögskolan. Hantverket saknas helt enkelt. De saknar kunskaper i den vackra konstarten att skriva en intressant och informativ test. De rekryteras istället genom att någon känner någon som också delar deras intresse för fossilsportbilar. Och var är brudarna? Motorpressen har pliktskyldigast en kvinna anställd, gärna som redaktionsassistent.
Det andra problemet är att alla dessa snubbar gärna låter sig bjudas av fossilindustrin när det ska flygas till franska rivieran och provas ny bilmodell av olika slag. De är sålunda genomkorrupta för man biter inte den hand som inte bara föder en, utan dessutom erbjuder en liv i lyx, med bjudmiddagar och hotellövernattningar. Där får de också tillfälle att nätverka med andra snubbar av samma sort från olika delar av världen som också de, delar samma beroendeställning till de stora fossilbiltillverkarna. De befinner sig helt enkelt i en miljö där kritiskt tänkande inte premieras. En miljö som heller inte sporrar till journalistiska stordåd, kan man tänka.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Dags för motorjournalister att vakna
Rallycross försökte väl att gå helt elektriskt för något år sedan. Det borde ju verkligen funka då de är på samma ställe och kör korta heat.Swede1 skrev:Varför har inte rally eldrift de kör bara 5 minuter?
Rally kan ju bli lite jobbigare då det körs långt ute i skogen där det kanske inte alltid finns laddmöjlighet.
Re: Dags för motorjournalister att vakna
Det finns ett annat problem också och det är att en så stor del av artiklarna i dagens tidningar tillhör en av tre kategorier:
1) Rena TT-artiklar. Alla tidningar skriver exakt samma sak.
2) Artiklar som handlar om andra nyheter eller sociala medier (rubriker av typen "hon hyllas för sitt inlägg på Twitter").
3) Åsikter: debattinlägg, krönikor, kåserier eller liknande.
Gemensamt för de tre är att de ger maximalt antal klick för minimal ansträngning. Man behöver inte göra några intervjuer, skicka några korrespondenter eller göra någon egen research. Det är bara svänga ihop en artikel av någon annans material (ibland lövtunt) och sedan publicera. Nivån är som på mellanstadiet - skriv om artikeln med egna ord.
Detta får förstås genomslag även inom motorjournalistiken, och gör tidningarna mer sårbara för "bekvämlighetskorruption". Provkör en bil, få resan betald, skriv en recension. Klart som korvspad att det blir dessa bilar man recenserar då.
Jag har dock inga bra lösningar på det här. Det är marknadsekonomi och Internet som tillsammans driver på utvecklingen, och ingen av dem lär avskaffas i första taget.
1) Rena TT-artiklar. Alla tidningar skriver exakt samma sak.
2) Artiklar som handlar om andra nyheter eller sociala medier (rubriker av typen "hon hyllas för sitt inlägg på Twitter").
3) Åsikter: debattinlägg, krönikor, kåserier eller liknande.
Gemensamt för de tre är att de ger maximalt antal klick för minimal ansträngning. Man behöver inte göra några intervjuer, skicka några korrespondenter eller göra någon egen research. Det är bara svänga ihop en artikel av någon annans material (ibland lövtunt) och sedan publicera. Nivån är som på mellanstadiet - skriv om artikeln med egna ord.
Detta får förstås genomslag även inom motorjournalistiken, och gör tidningarna mer sårbara för "bekvämlighetskorruption". Provkör en bil, få resan betald, skriv en recension. Klart som korvspad att det blir dessa bilar man recenserar då.
Jag har dock inga bra lösningar på det här. Det är marknadsekonomi och Internet som tillsammans driver på utvecklingen, och ingen av dem lär avskaffas i första taget.
Re: Dags för motorjournalister att vakna
Nej, det är tur att det finns kompetenta eldsjälar som Tibor!
Re: Dags för motorjournalister att vakna
Du menar elsjälarJerker skrev:Nej, det är tur att det finns kompetenta eldsjälar som Tibor!
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Dags för motorjournalister att vakna
Givetvis!mati skrev:Du menar elsjälarJerker skrev:Nej, det är tur att det finns kompetenta eldsjälar som Tibor!
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Dags för motorjournalister att vakna
Jag har en bror som tidigare jobbade som journalist. Jag skojade lite med honom att det väl vara korrekturläsaren som även stod för faktakollen och när korrekturläsarna försvann innebar det även att faktakollen försvann. Även om det var ett skämt från min sida stämde det tydligen ganska bra med verkligheten. Tydligen fanns det ofta sakkunniga inom vissa ämnen och en sådan personen läste igenom artikeln. Det fanns även rena korrekturläsare som krävde att få ut allt på papper och sedan gjorde röda markeringar vid språkfel etc. Till det hela kunde redigerare, redaktionschef och nyhetschef läsa igenom artikeln innan den skulle ut i tryck. Numera går artikeln ofta direkt ut på nätet utan någon av nämnda personer ens läst artikeln. Det är inte ens säkert att journalisten själv läst igenom sin artikel mer än ½ gång.
Driver sajten Car.info
Re: Dags för motorjournalister att vakna
Ja, den långsamma journalistiken är utrotningshotad.Franz skrev:Jag har en bror som tidigare jobbade som journalist. Jag skojade lite med honom att det väl vara korrekturläsaren som även stod för faktakollen och när korrekturläsarna försvann innebar det även att faktakollen försvann. Även om det var ett skämt från min sida stämde det tydligen ganska bra med verkligheten. Tydligen fanns det ofta sakkunniga inom vissa ämnen och en sådan personen läste igenom artikeln. Det fanns även rena korrekturläsare som krävde att få ut allt på papper och sedan gjorde röda markeringar vid språkfel etc. Till det hela kunde redigerare, redaktionschef och nyhetschef läsa igenom artikeln innan den skulle ut i tryck. Numera går artikeln ofta direkt ut på nätet utan någon av nämnda personer ens läst artikeln. Det är inte ens säkert att journalisten själv läst igenom sin artikel mer än ½ gång.
Re: Dags för motorjournalister att vakna
Hela internet svämmar ju över av kommentarer som inte på något sätt är faktakollad av någon.Jerker skrev:Ja, den långsamma journalistiken är utrotningshotad.Franz skrev:Jag har en bror som tidigare jobbade som journalist. Jag skojade lite med honom att det väl vara korrekturläsaren som även stod för faktakollen och när korrekturläsarna försvann innebar det även att faktakollen försvann. Även om det var ett skämt från min sida stämde det tydligen ganska bra med verkligheten. Tydligen fanns det ofta sakkunniga inom vissa ämnen och en sådan personen läste igenom artikeln. Det fanns även rena korrekturläsare som krävde att få ut allt på papper och sedan gjorde röda markeringar vid språkfel etc. Till det hela kunde redigerare, redaktionschef och nyhetschef läsa igenom artikeln innan den skulle ut i tryck. Numera går artikeln ofta direkt ut på nätet utan någon av nämnda personer ens läst artikeln. Det är inte ens säkert att journalisten själv läst igenom sin artikel mer än ½ gång.
Re: Dags för motorjournalister att vakna
Källa på det?Fredrik j skrev:Hela internet svämmar ju över av kommentarer som inte på något sätt är faktakollad av någon.
-
- Inlägg: 587
- Blev medlem: 10 feb 2021 20:49
Re: Dags för motorjournalister att vakna
Alrik Söderlind har koll.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... erigrejen/Alrik: Vad är egentligen batterigrejen?
Min gissning är att det är vanligare med förbränningsmotorbyten än elbilsbatteribyten. Elbilar är långt ifrån perfekta och det sämsta är faktiskt något som elbilsdissarna inte har koll på: laddinfrastrukturen.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Dags för motorjournalister att vakna
Riktigt bra skrivet av Alrik.Peter Andersson skrev:Alrik Söderlind har koll.https://www.mestmotor.se/automotorsport ... erigrejen/Alrik: Vad är egentligen batterigrejen?
Min gissning är att det är vanligare med förbränningsmotorbyten än elbilsbatteribyten. Elbilar är långt ifrån perfekta och det sämsta är faktiskt något som elbilsdissarna inte har koll på: laddinfrastrukturen.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
-
- Inlägg: 587
- Blev medlem: 10 feb 2021 20:49
Re: Dags för motorjournalister att vakna
Angående usel laddinfrastruktur.Niklas Z skrev:Riktigt bra skrivet av Alrik.Peter Andersson skrev:Alrik Söderlind har koll.https://www.mestmotor.se/automotorsport ... erigrejen/Alrik: Vad är egentligen batterigrejen?
Min gissning är att det är vanligare med förbränningsmotorbyten än elbilsbatteribyten. Elbilar är långt ifrån perfekta och det sämsta är faktiskt något som elbilsdissarna inte har koll på: laddinfrastrukturen.
Skriv på detta upprop för bättre laddinfrastruktur.
https://www.mittskifte.org/petitions/by ... r-snabbare