Viköperdinbil

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

chaffis75
elbilist
Inlägg: 4886
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Viköperdinbil

Inlägg av chaffis75 »

Hej

Jag funderar på hur man smidigt blir av med vår 8 år gammal bil när de är dags att köpa en elbil. Jag såg då siten viköpeedinbil.se, är den så smidig att använda som den ger bilden av. Är där några här som kanske sålt den vägen?

Jag har gjort en online värdering som kändes bra, hur väl har dessa stämt när ni väl gjort en slut värdering?

Berätta gärna om era erfarenhet och om de är något ni rekommenderar.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Viköperdinbil

Inlägg av taliz »

Det är scammers. När du kommer med bilen får du ett skambud.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Viköperdinbil

Inlägg av nek0 »

taliz skrev:
Det är scammers. När du kommer med bilen får du ett skambud.
+1
Tänkte sälja min förra Superb och gjorde värdering hos de. 185 000kr för en 42 månader gammal Skoda som kostat mig 285000kr . Åkte dit och besiktigade bilen U.A.
Inte en repa eller något. Fick vänta 1 timme och då fick jag erbjudande :) 140 000kr.
Sålde bilen 10 månader senare för 182 000kr.
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 31 maj 2019 07:34
Ort: Bankeryd

Re: Viköperdinbil

Inlägg av Front242 »

Atteviks ville inte lösa en 10 månader gammal Passat GTE på 1900 mil som de själva sålt för 285’. Bilen kostade 430’
Kamux betalade 320’ Så kolla med Kamux är mitt tips
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4886
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Viköperdinbil

Inlägg av chaffis75 »

nek0 skrev:
taliz skrev:
Det är scammers. När du kommer med bilen får du ett skambud.
+1
Tänkte sälja min förra Superb och gjorde värdering hos de. 185 000kr för en 42 månader gammal Skoda som kostat mig 285000kr . Åkte dit och besiktigade bilen U.A.
Inte en repa eller något. Fick vänta 1 timme och då fick jag erbjudande :) 140 000kr.
Sålde bilen 10 månader senare för 182 000kr.
Låter ju väldigt konstigt du fick så olika värderingar. De slösar ju dessutom på deras tid då sannolikheten för att du ska sälja bilen till dem är låg när värderingen skiljer så mycket.
Men om jag fattat de rätt så kostar dig inte mer än din tid, dvs du kan tacka nej utan någon kostnad?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4886
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Viköperdinbil

Inlägg av chaffis75 »

Front242 skrev:
Atteviks ville inte lösa en 10 månader gammal Passat GTE på 1900 mil som de själva sålt för 285’. Bilen kostade 430’
Kamux betalade 320’ Så kolla med Kamux är mitt tips
Ok, är de en likande tjäns? Kollade snabbt på hemsidan. Jag kan dock inte sälja den vägen eftersom min min gått över 20000 mil.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Viköperdinbil

Inlägg av metchristian »

taliz skrev:
Det är scammers. När du kommer med bilen får du ett skambud.
de kom med bra bud på min Voyager när jag sålde den. Onlinepriset va för lite för högt lagt och visste att min bil inte va värd det priset o vid test fick jag mer än va jag trodde jag skulle få. Fick faktiskt 5000kr mer än va Möller bil i Uppsala ville ge i inbyte så Scam nä..

När jag skulle köpa min tesla så fick jag erbjudande på 298000 av dem och tesla gav 295000 för min golf r så de är inte alls scammers.. i alla fall inte de i Uppsala.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Viköperdinbil

Inlägg av nek0 »

chaffis75 skrev:
nek0 skrev:
taliz skrev:
Det är scammers. När du kommer med bilen får du ett skambud.
+1
Tänkte sälja min förra Superb och gjorde värdering hos de. 185 000kr för en 42 månader gammal Skoda som kostat mig 285000kr . Åkte dit och besiktigade bilen U.A.
Inte en repa eller något. Fick vänta 1 timme och då fick jag erbjudande :) 140 000kr.
Sålde bilen 10 månader senare för 182 000kr.
Låter ju väldigt konstigt du fick så olika värderingar. De slösar ju dessutom på deras tid då sannolikheten för att du ska sälja bilen till dem är låg när värderingen skiljer så mycket.
Men om jag fattat de rätt så kostar dig inte mer än din tid, dvs du kan tacka nej utan någon kostnad?
Jo de tar en massa bilder på bilen och sedan lägger ut allt på någon auktion där olika handlare kan köpa bilen . Viköperdinbil köper inte bilar utan de förmedlar bara bilarna till externa köpare.
Nej det kostade mig inte mer än 2-3 timmar av mitt liv :lol:
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4886
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Viköperdinbil

Inlägg av chaffis75 »

nek0 skrev:
chaffis75 skrev:
nek0 skrev:
taliz skrev:
Det är scammers. När du kommer med bilen får du ett skambud.
+1
Tänkte sälja min förra Superb och gjorde värdering hos de. 185 000kr för en 42 månader gammal Skoda som kostat mig 285000kr . Åkte dit och besiktigade bilen U.A.
Inte en repa eller något. Fick vänta 1 timme och då fick jag erbjudande :) 140 000kr.
Sålde bilen 10 månader senare för 182 000kr.
Låter ju väldigt konstigt du fick så olika värderingar. De slösar ju dessutom på deras tid då sannolikheten för att du ska sälja bilen till dem är låg när värderingen skiljer så mycket.
Men om jag fattat de rätt så kostar dig inte mer än din tid, dvs du kan tacka nej utan någon kostnad?
Jo de tar en massa bilder på bilen och sedan lägger ut allt på någon auktion där olika handlare kan köpa bilen . Viköperdinbil köper inte bilar utan de förmedlar bara bilarna till externa köpare.
Nej det kostade mig inte mer än 2-3 timmar av mitt liv :lol:
Vem som köper bilen bryr jag mig mindre om bara jag får bra betalt.
Sen låter 2-3 timmar länge, står ju 30 minuter på deras hemsida eller du räknar kanske din körtid osv för att ta dig dit?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Viköperdinbil

Inlägg av nek0 »

chaffis75 skrev:
nek0 skrev:
chaffis75 skrev:
nek0 skrev:
taliz skrev:
Det är scammers. När du kommer med bilen får du ett skambud.
+1
Tänkte sälja min förra Superb och gjorde värdering hos de. 185 000kr för en 42 månader gammal Skoda som kostat mig 285000kr . Åkte dit och besiktigade bilen U.A.
Inte en repa eller något. Fick vänta 1 timme och då fick jag erbjudande :) 140 000kr.
Sålde bilen 10 månader senare för 182 000kr.
Låter ju väldigt konstigt du fick så olika värderingar. De slösar ju dessutom på deras tid då sannolikheten för att du ska sälja bilen till dem är låg när värderingen skiljer så mycket.
Men om jag fattat de rätt så kostar dig inte mer än din tid, dvs du kan tacka nej utan någon kostnad?
Jo de tar en massa bilder på bilen och sedan lägger ut allt på någon auktion där olika handlare kan köpa bilen . Viköperdinbil köper inte bilar utan de förmedlar bara bilarna till externa köpare.
Nej det kostade mig inte mer än 2-3 timmar av mitt liv :lol:
Vem som köper bilen bryr jag mig mindre om bara jag får bra betalt.
Sen låter 2-3 timmar länge, står ju 30 minuter på deras hemsida eller du räknar kanske din körtid osv för att ta dig dit?
Nej det tar inte så lång tid att köra en mil ens med en diesel Skoda :lol:
Besiktningen var så grundlig att det gick åt mer än en timme bara för det.
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 31 maj 2019 07:34
Ort: Bankeryd

Re: Viköperdinbil

Inlägg av Front242 »

chaffis75 skrev:
Front242 skrev:
Atteviks ville inte lösa en 10 månader gammal Passat GTE på 1900 mil som de själva sålt för 285’. Bilen kostade 430’
Kamux betalade 320’ Så kolla med Kamux är mitt tips
Ok, är de en likande tjäns? Kollade snabbt på hemsidan. Jag kan dock inte sälja den vägen eftersom min min gått över 20000 mil.
Jag tror det är ett liknande upplägg
Användarvisningsbild
JOhlsson
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 18 nov 2019 14:46

Re: Viköperdinbil

Inlägg av JOhlsson »

Jag har min nuvarande bil ute hos Cardrop just nu. Känns seriöst så här långt. Får se nästa vecka vad som bjuds.
Ny M3 på väg
M3 SR+ vit 2020 - såld
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Viköperdinbil

Inlägg av Pontus »

Utan egna erfarenheter så låter det som att man kan få ett bra pris men att det är en scam på så sätt att det medvetet ljuger på hemsidan angående priset och tiden för att få dig att åka dit och sedan ta affären även om den blev så bra som dom först säger.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
Ort: Linköping

Re: Viköperdinbil

Inlägg av nicklasandersson »

Vi har sålt en via viköperdinbil. Mer betalt än märkeshandlaren och med auktion så hade priset gått upp lite tills vi lämnade in bilen.

Teslan hade de inte lika bra koll på men hyggligt bud ändå. Tips är att inte värdera en fre em eller lördag då många som budar är mest aktiva på vardagar.
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Viköperdinbil

Inlägg av LarsL »

Låter ju som samma sätt som Tesla gör med bilen när du lämnar i den till dem för byte. Det är det första jag rekommenderar också om du ska byta till Tesla, mig gav de ett bra pris.

Annars tycker jag att du ska lämna in bilen till KVD. Det kostar en liten slant men man slipper mycket trassel.
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 466
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Viköperdinbil

Inlägg av John Galt »

På förra bilen fick jag indikation 168000 hos viköper... Vilket sannolikt skulle sänkas vid deras kontroll.

Kollade med Hedins som, efter besiktning, erbjöd 175000.

Riddermarks erbjöd 200000 och kom hem till mig och kollade och hämtade.

Så kolla med lite olika är mitt tips.


Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Viköperdinbil

Inlägg av Remuz »

Dom sa 1050k på nätet, när jag visade bilen, utan några skråmor, så sa dom 854k. 20% värdeminskning på att köra 2km till Högdalen så dom fick se den live. Tackade nej...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Viköperdinbil

Inlägg av taliz »

Har man en nyare bil som är värd några hundra tusen åtminstone skulle jag nog välja KVD.
Man får nog rätt bra försäljningspris där, väldigt många budgivare. Såväl bilhandlare som privatpersoner.
Problemet är väl att KVD tar duktigt betalt för att sälja numera.
Tveksamt om det är värt för en gammal bil som ändå inte är värd så mkt.
Blocket är nog bäst då, men mer besvär såklart.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 09 sep 2017 14:03
Ort: Arvika

Re: Viköperdinbil

Inlägg av fimpen »

+1 för KVD.

De tar lite betalt... men är tamejtusan den enda helt seriösa aktören i beg-bil-branschen. Både gentemot säljare och köpare...

/F
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Viköperdinbil

Inlägg av LarsL »

När jag sålde på KVD tog de ungefär 10000kr lite från mig och lite från köparen. Fullt rimligt kan jag tycka med tanke på att jag bara behövde lämna in bilen.

Skulle aldrig köpa begagnad bil på något annat ställe än KVD. De kollar bilarna och är uppriktiga mot både säljare och köpare. De felen de hittade på min bil och som de berättade om i aktionen hade varken jag eller service verkstaden upptäck precis innan inlämningen.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Viköperdinbil

Inlägg av taliz »

fimpen skrev:
+1 för KVD.

De tar lite betalt... men är tamejtusan den enda helt seriösa aktören i beg-bil-branschen. Både gentemot säljare och köpare...

/F
Mnja. Jag har köpt bil av dom i Växjö. Där var dom duktiga och allt var som det skall.
Jag har dock också köpt MC av dom i Kungälv, den var INTE ok. Dom hade fotat på ett sätt som gjorde att man inte såg att den vält åt ena hållet. BMW boxer där ena cylindern var uppskrapad, samt spräckta kåpor. Den var tom på olja och hade massa felmeddelanden de inte noterat.
Jag hävde köpet. Var inga problem dock. Men sen dess litar jag inte på dom riktigt...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Viköperdinbil

Inlägg av Pontus »

Remuz skrev:
Dom sa 1050k på nätet, när jag visade bilen, utan några skråmor, så sa dom 854k. 20% värdeminskning på att köra 2km till Högdalen så dom fick se den live. Tackade nej...
Det precis sånt oärligt spel som gör att jag aldrig kommer fråga dom. Oavsett slutpriset.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Viköperdinbil

Inlägg av LarsL »

taliz skrev:
fimpen skrev:
+1 för KVD.

De tar lite betalt... men är tamejtusan den enda helt seriösa aktören i beg-bil-branschen. Både gentemot säljare och köpare...

/F
Mnja. Jag har köpt bil av dom i Växjö. Där var dom duktiga och allt var som det skall.
Jag har dock också köpt MC av dom i Kungälv, den var INTE ok. Dom hade fotat på ett sätt som gjorde att man inte såg att den vält åt ena hållet. BMW boxer där ena cylindern var uppskrapad, samt spräckta kåpor. Den var tom på olja och hade massa felmeddelanden de inte noterat.
Jag hävde köpet. Var inga problem dock. Men sen dess litar jag inte på dom riktigt...
Fast grejen var ju att det bara är att tacka nej, särskilt om bilen inte stämmer med beskrivningen.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Viköperdinbil

Inlägg av heldiggrisen »

Jag hade en gammal S80.
Bilia erbjöd mig skambud, och jag pallade inte med att sälja den privat här i Malmö.
Vkdb erbjöd ett ok pris, och jag godtog det, snabb affär, mycket nöjd.
Vid gammal svårsåld bil, typ mellan 50-150” eller en äldre bil, så kan vkdb vara ett gott alternativ. Vid nyare och dyrare bilar är nog kvd bättre.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4886
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Viköperdinbil

Inlägg av chaffis75 »

Tack för alla tips. Med tanke på ålder och värde på min bil så tror jag de kan vara ett alternativ. Låter som de är lite äldre billigare bilar som funkar bäst på viköperdinbil.
Kvd tror jag inte ens tar emot min gamla bil.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Skriv svar