Tonen på forumet

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tonen på forumet

Inlägg av OfarligTesla »

Curik skrev:
Jag ser att det är flera som tummar upp ditt inlägg och jag blir i ärlighetens namn lite förvånad. Har du några exempel?

Jag tycker ju lite av charmen med det här forumet är att det inte påminner så mycket om andra bilklubbar. Folk är relativt objektiva och kritiskt tänkande, inte alls lika benskalliga som jag uppfattar att det ofta är på andra ställen. Verdi var ju lite av en sådan filur så desto tidigare denne kommer tillbaka desto bättre. :)

Men jag kanske har missat något.. det finns ju såklart alltid undantag. Och jag undviker att prata politik, det brukar inte sluta bra.
Tycker det är bra mycket mer ”fanboys” här än på något annat märkesforum jag hängt på tidigare även om det är långt ifrån alla. När andra företag har gjort produkter med typfel eller tagit beslut som drabbat enskilda kunder så har mer eller mindre alla varit arga på bolaget och tyckt synd om drabbade, här verkar det vara sport att försöka hitta på en obskyr anledning varför det egentligen är bra för kunderna och synd om Tesla. Jag förstår verkligen varför många utomstående upplever det som sektliknande.

Man kan nämligen vara kritisk till saker man äger även om man som helhet tycker de är bra, det är bara bilar vi pratar om. Detsamma gäller allt här i livet, jag tycker t.ex. min arbetsgivare är jäkligt bra, men gör de något jag inte gillar så böjer jag mig inte fram och väntar på att ta emot.

Det gäller ju även Tesla men de är ju 0 personligt intresserade av mig (de vill bara ha mina pengar) så där är jag ännu mindre intresserad av att böja mig för deras vilja.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tonen på forumet

Inlägg av mati »

OfarligTesla skrev:
Jag förstår verkligen varför många utomstående upplever det som sektliknande.
För att det är en sekt helt enkelt. Det finns fortfarande en del i min omgivning som inte vet att jag sedan 1,5 år tillbaka inte längre kör Tesla. Och när de får reda på det är reaktionen nästan alltid ungefär såhär:
- Va? Kan man göra så?
Eller
- Är det tillåtet?
Och så får man omedelbart höra en massa jämförelser med ett annat företag som säljer smartphones.
Man inser hur folk upplever företaget Tesla och dess "följare".
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1775
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Tonen på forumet

Inlägg av tor-ake »

nek0 skrev:
tor-ake skrev:
Barnsligt. Om man säger emot, blir man emotsagd. Men det finns nån sån jeppe på varje forum, som rider runt på höga hästar och sedan demonstrativt skall deaktivera sig vid minsta motgång.

Mobbning, fine, det måste man slå ned på så klart, men att några inte delar ens politiska uppfattning, som jag tror det handlar om här, det bör man kunna klara som vuxen.
Tyvärr handlar det här inte om minsta motgång, utan hackandet dag in dag ut.
Jag lusläser inte allt som skrivs men min observation är inte att det är hackande, utan att det är så att om man har en avvikande åsikt i många frågor blir man emotsagd i många frågor. I ett forcerat socialt sammanhang som en arbetsplats eller en familj så blir det ofta så att man låter den eller de få med de avvikande åsikterna hållas, för "husfridens skull" men på ett forum finns ingen husfrid, utan diskussionen är ju själva andemeningen.

Det sagt, jag skulle också vilja, utan att ni uppfattar det som vatten på era respektiva kvarnar, ge en eloge till alla de som sticker ut med sin åsikt. Tes och Antites leder ibland till Syntes. Fast ganska sällan. Oftare blir det typ:
Bild
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
granlundii
Inlägg: 290
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Tonen på forumet

Inlägg av granlundii »

Jag måste ändå vara lite positiv och säga att jag tycker att tonen på detta forum har vara ganska bra jämfört med många andra forum jag besökt :) Av någon anledning så verkar bilar vara ett känsligt ämne, jag har i alla fall noterat att tonen på en del bilforum ofta är dålig (speciellt Vi Bilägare). Väldigt många forum har ju stora problem med dålig diskussionston, så det kan hända att jag lägger ribban rätt lågt (man har blivit van).
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Tonen på forumet

Inlägg av Curik »

OfarligTesla skrev:
Tycker det är bra mycket mer ”fanboys” här än på något annat märkesforum jag hängt på tidigare även om det är långt ifrån alla. När andra företag har gjort produkter med typfel eller tagit beslut som drabbat enskilda kunder så har mer eller mindre alla varit arga på bolaget och tyckt synd om drabbade, här verkar det vara sport att försöka hitta på en obskyr anledning varför det egentligen är bra för kunderna och synd om Tesla. Jag förstår verkligen varför många utomstående upplever det som sektliknande.

Man kan nämligen vara kritisk till saker man äger även om man som helhet tycker de är bra, det är bara bilar vi pratar om. Detsamma gäller allt här i livet, jag tycker t.ex. min arbetsgivare är jäkligt bra, men gör de något jag inte gillar så böjer jag mig inte fram och väntar på att ta emot.

Det gäller ju även Tesla men de är ju 0 personligt intresserade av mig (de vill bara ha mina pengar) så där är jag ännu mindre intresserad av att böja mig för deras vilja.
Ja, det låter ju inget kul. Jag har väl hängt här för lite eller varit för ouppmärksam, antar jag. Tycker det där låter precis som hur jag brukar tycka att det är på t.ex. tyska bilmärkesforum. "Gillar du det inte så kan du ju välja ett annat bilmärke" typ. Uppskattar när det är högt i tak och konstruktivt.

Jag delar för övrigt din syn på kommersiella aktörer i allmänhet.
backe
Inlägg: 1719
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Tonen på forumet

Inlägg av backe »

Långt skrivet och säkert osammanhängande, men ni som vill läsa läser :)


Någonstans tror jag att vi måste kunna låta folk tycka olika, bara för att någon gillar Enyaq så blir inte din Tesla automatiskt dålig för det, eller tvärtom. Det kan vara så att någon gillar Tesla men det är fler behov som checkas av med Enyaq, eller tvärtom. Jag måste inte hoppa in i en tråd kring Leaf och säga att "Zoe är bättre, Leaf suger, punkt slut", jag kan gå in och lägga fram mina argument men låta andra ha sina åsikter intakta. Troligen så kommer personen på andra sidan ha lättare att svänga mot en Zoe också om man är lite mer ödmjuk.

Nu är det här med olika läger inte något unikt för Tesla, det finns bland de flesta produkter och även andra bilmärken, men jag tror Tesla just nu är i ett läge där det blivit Tesla mot resten vilket jag inte tror är bra för elbilismen eller Tesla heller för den delen, men säkert ger det en härlig gemenskap för vissa av de som är inne i den.

Men kring stämningen här på forumet så är det lite tråkigt med en del av trådarna här att det nästan går till personangrepp för att man har olika åsikter. Tråden kring Tjänstebilsreglerna t.ex., bara för att någon tycker att reglerna kan göras om behöver inte betyda att man är bitter och avundsjuk på någon annan?
Jag har förmånsbil, jag har fått bonus och nedsatt förmånsvärde, så avundsjuk är jag definitivt inte på någon annan som har det.
Tycker jag ändå att reglerna kan göras om? Det tycker jag definitivt(inte som det förslag som lagts nu dock), det är mest för att jag ser en fördel för elbilismen om priserna kommer ner på något sätt. Kollar jag runt bland vänner och familj så har de flesta lättare för att köpa en dieselbil för 300 000 kr även om TCO blir dyrare än en M3 för 600 000 kr, så på något sätt så tror jag vi måste försöka få ner priserna och då måste i mina ögon en förändring av reglerna kring incitament göras om, gärna på ett sätt så att även privatbilsköparna gynnas på ett mer lika sätt som oss tjänstebilister/förmånsbillister och att man sätter något slags tak för vilken nivå som det är extra billigt att ha en elbil på samma sätt som man gjort tidigare med en basbeloppsgräns på 7,5-8 basbelopp, det har definitivt gjort så att det alltid funnits en ok utrustad bil från de flesta bilmärken under den gränsen.

Och som en disclaimer så tror jag inte att jag är ofelbar eller alltid rolig/vettig att argumentera med, jag har heller ingen Tesla men det kan mycket väl bli en med MY/Giga Berlin, jag stänger inga dörrar :)
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Tonen på forumet

Inlägg av B99 »

Har inte hängt med i Verdis förehavanden men min erfarenhet är att det i alla forum finns dramaqueens som lämnar med jämna mellanrum och sedan kommer tillbaka. Det handlar ofta om att man övervärderar sin egen betydelse för forumet.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1775
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Tonen på forumet

Inlägg av tor-ake »

Behöver inte nödvändigtvis vara det, kan vara en form av självkontroll också. I synnerhet om det inte föregås av "adjö för alltid era skitstövlar"-typ.

VD:n på ett företag jag jobbade för brukade ibland lägga in en blockering i sin egen dator på vissa sajter, tror det var för att göra det lite mindre frestande att öda bort tid på dem, eller om det var för att han blev upprörd av att läsa. Var Resume.se bl.a. (bolaget hade ganska hög profil, så det skrevs om bolaget och VD:n ibland).
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tonen på forumet

Inlägg av LarsL »

B99 skrev:
Har inte hängt med i Verdis förehavanden men min erfarenhet är att det i alla forum finns dramaqueens som lämnar med jämna mellanrum och sedan kommer tillbaka. Det handlar ofta om att man övervärderar sin egen betydelse för forumet.
Jag tog en paus i några månader och det var rätt uppfriskande.
Jag tycker att personangreppen är det som är absolut värst men jag har också försökt undvika ämnen och åsikter efter min paus. Därför tycker jag inte man ska kalla någon för en dramaqueen bara för att man lämnar gemenskapen. Det är ju så att man ibland behöver gå vidare och ibland behöver man återsamla sig utanför gruppen.
tor-ake skrev:
Behöver inte nödvändigtvis vara det, kan vara en form av självkontroll också. I synnerhet om det inte föregås av "adjö för alltid era skitstövlar"-typ.
Absolut handlar det om att skaffa sig kontroll över sig själv också, när det blir för mycket släntrian att gå in och läsa.
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Tonen på forumet

Inlägg av M3apan »

Det jag brukar undra över är hur vissa har tid, lust och energi att investera i såpass mycket negativet och icke konstruktivt tjafs på ett bilforum. Även om jag kan tycka att det finns ett visst underhållningsvärde i det också. Kan ju numera utan problem se vem som skrivit vilket inlägg bara på tonen, utan att behöva kolla avsändaren. Ibland undrar jag ifall det bara är ett gäng med jättenära kompisar som bara tjafsar för att trolla alla andra. Det jag brukar göra, när det inte är underhållande längre, är att scrolla förbi.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tonen på forumet

Inlägg av Jerker »

Jag bumpar den här tråden eftersom jag tycker att det bara blir allt sämre på forumet. Väldigt många trådar översvämmas av privata diskussioner om vad som egentligen skrivits och vad som egentligen menats. Min aktivitet här har av den anledningen i princip reducerats till att skumma igenom trådar för att eventuellt hitta nåt inlägg som är av intresse och har med trådens syfte att göra. Jag har nästan tappat lusten att skriva nåt. Trist.

Det finns stunder då jag på allvar har funderat på att lämna forumet helt och mina besök här blir allt mer sällsynta. Det kanske bara är en naturlig utveckling eftersom Tesla har blivit en såpass vanlig bil, men det är isåfall väldigt tråkigt.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Tonen på forumet

Inlägg av HelectriC »

Anledningen till all OT är nog för att folk i så stor grad sitter hemma och inte träffar så mycket folk under CV-19 och därför använder alla möjliga tillfällen att få kommunicera.
I tillägg är folk frustrerade av samma anledning och då blir tonen dålig ibland.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Tonen på forumet

Inlägg av themax »

Jerker skrev:
Det finns stunder då jag på allvar har funderat på att lämna forumet helt och mina besök här blir allt mer sällsynta.
Samma här. Jag har dragit ner på verksamheten här (och kommer även kliva ur rollen som eventansvarig eftersom jag drabbats av det som Tibor skrev om den fjärde maj). Kommer dock dyka upp på fysiska event när det erbjuds och är möjligt, men tonen är tyvärr inte densamma som när jag började hänga här för många år sedan. Det är synd, för vi behöver vara sakliga och möta våra medmänniskor med respekt även om de har en avvikande åsikt från din egen. Annars blir elbilisterna den där sekten som många stämplat oss som. Vi behöver ha sakliga argument utan cherrypicking men just nu går det åt fel håll.

Tror alla behöver läsa artikeln igen; https://teslaclubsweden.se/folk-som-int ... e-idioter/
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Tonen på forumet

Inlägg av iAkita »

HelectriC skrev:
Anledningen till all OT är nog för att folk i så stor grad sitter hemma och inte träffar så mycket folk under CV-19 och därför använder alla möjliga tillfällen att få kommunicera.
I tillägg är folk frustrerade av samma anledning och då blir tonen dålig ibland.
Ja, det ska verkligne bli skönt att komma tillbaka till vardagsdiskussionerna på jobbet igen efter mer än ett års hemarbete.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Schackis
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 30 jul 2015 00:07

Re: Tonen på forumet

Inlägg av Schackis »

Forumet har smittats av att det kommit massa människor som har tagit med sig vanan av att man skall vara väldigt tuff i munnen mot varandra på nätet, med svepande påståenden och negativa omdömen om andra grupper och sånt. Det är väldigt modernt i samhället nämligen. Genom att skriva så visar man ju att man själv är insatt i ämnet nämligen och inte rädd för att ta en diskussion. Ger kanske status, tycker de. För egen del tycker jag det är väldigt omoget, fult och tröttsamt. Som ni andra refererar blir jag ju själv varken sugen på att läsa eller skriva här då.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7075
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tonen på forumet

Inlägg av fth »

Jag håller med om att det har varit rätt mycket käbbel den senaste tiden, men jag är inte alls säker på att det har något med nya medlemmar på TCS att göra.

90% av allt käbbel är ju samma handfull individer som hackar på varandra oavsett vilket ämne som diskuteras.

Dom flesta av dessa har varit medlemmar här under många år, vissa av dom ligger också högt på "topplistan" över flest inlägg.

Ett par allvarliga PM från moderator kanske kan dämpa symptomen iaf tillfälligt?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7567
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tonen på forumet

Inlägg av mikebike »

iAkita skrev:
HelectriC skrev:
Anledningen till all OT är nog för att folk i så stor grad sitter hemma och inte träffar så mycket folk under CV-19 och därför använder alla möjliga tillfällen att få kommunicera.
I tillägg är folk frustrerade av samma anledning och då blir tonen dålig ibland.
Ja, det ska verkligne bli skönt att komma tillbaka till vardagsdiskussionerna på jobbet igen efter mer än ett års hemarbete.
Jag har jobbat hemma 4 timmar de senaste 8 åren. :lol:

Fast de flesta av mina kollegor jobbar hemifrån, så det är onekligen lugnare på fikarasterna.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Tonen på forumet

Inlägg av lator »

Att ett forum ändrar sammansättning med tiden är inte ovanligt och i detta fallet är det ju extra förståeligt då det handlar om ett märke som inte har funnits så länge. Jag tyckte mig känna av en förändring när Model 3 började säljas. Jag har ingen statistik men det är ju inte konstigt om tillströmningen av medlemmar ökade kraftigt då och kanske blev det flera som inte specifikt är intresserade av eldrift utan mera en blandad kompott av barnstolar, foliering, hundburar och laddboxar. Jag har noterat att vissa som jag anser var "stöttestenar" mer eller mindre har försvunnit och jag ser ju själv hur jag skummar över rubrikerna på de nya inläggen utan att hitta speciellt mycket som fångar mitt intresse. Nu är det ju absolut fritt att ha olika intressen och söka information om just det som intresserar en för tillfället så jag accepterar att det finns mindre och mindre som fångar mitt öga men om tonen ska hårdna till den grad att man undviker vissa ämnen och skribenter så tappar jag allt intresse för detta forum. Det måste finnas höjd för att kunna acceptera oliktänkande och avvikande åsikter, oavsett om man får "prata av sig" på jobbet eller inte... Jag anser att Tibors visdomsord i ovan nämnda artikel borde vara allas riktmärke. Mår man riktigt dåligt kanske man ska överväga att söka professionell hjälp istället för att vältra över sina problem på ett forums medlemmar.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1775
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Tonen på forumet

Inlägg av tor-ake »

Tror lösningen är att träna en AI att identifiera otrevliga diskussioner och direkt straffa de individer som uppvisar oönskade mönster.

Meningsskiljaktligheter är okej, passerar, men ad hominem, halmgubbar etc får röd flagg direkt det postats, och kontot kickbannas i tre dagar. Skulle bli en storsäljare tror jag.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1369
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Tonen på forumet

Inlägg av thebishop »

Det är ju samma problem som på resten av nätet dessa dagar tyvärr.

Jag har till och med blockat en person som skriver sjukt mycket (superpositivt och okritiskt och spekulativt) i alla lägen för att man skall kunna försöka läsa vissa trådar - nuvarande blir ju som spam tyvärr.

Känns som det vore bra med maxpostningar per dag (och max en trådstart i veckan efter man skapat sina första 5 eller så).

Hoppas det går att hitta tillbaka till för hur det var för 4-5 år sedan på något vis.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tonen på forumet

Inlägg av Jerker »

Grundproblemet är ju att vissa personer uppför sig på ett sätt som de inte skulle göra om de diskuterade öga mot öga. Tonen kan bli väldigt skarp direkt utan provokation. De tycker kanske inte själva att de har en tråkig ton utan bara att de sakligt bemöter argument. Men i vissa ämnen kan man inte skriva något utan att direkt få väldigt "tydliga" kommentarer som direkt sänker lusten och viljan att fortsätta skriva. Det finns ingen vänlighet och överseende alls utan man blir kapad längs fotknölarna i första svaret och dessutom i princip idiotförklarad.

Sen är den här oviljan att avsluta totalt meningslösa debatter om vem som har skrivit vad ett annat stort problem som dödar hela trådar. Vi får väl bli bättre på anmäla sådana meningslösa munhuggningar så att de rensas bort.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tonen på forumet

Inlägg av Jerker »

thebishop skrev:
Det är ju samma problem som på resten av nätet dessa dagar tyvärr.

Jag har till och med blockat en person som skriver sjukt mycket (superpositivt och okritiskt och spekulativt) i alla lägen för att man skall kunna försöka läsa vissa trådar - nuvarande blir ju som spam tyvärr.

Känns som det vore bra med maxpostningar per dag (och max en trådstart i veckan efter man skapat sina första 5 eller så).

Hoppas det går att hitta tillbaka till för hur det var för 4-5 år sedan på något vis.
Jo, men förr var det en ganska stor skillnad mellan anda nätfora och TCS. Det är det knappast längre.

Ja, det finns andra ställen där man har både gränser för antal poster per dag och antal startade trådar. Går säkert att ställa in i detta forum också.
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Tonen på forumet

Inlägg av hooked »

Jag är inte någon aktiv skribent, men läser en del. Av nämnda anledningar i denna tråden blir besöksfrekvensen lägre med tiden och snart kanske glöms det här forumet helt. Vilket vore synd.

Det är slående att skeptiker, nej-sägare och negativa papegojor (som ältar samma sak in absurdum) har tagit över stor del av forumet. Den positiva anda jag upplevde tidigare får allt mindre utrymme. När någon är för positiv skrattas det hånfullt och att vara negativ eller skeptisk är tydligen mer balanserat och objektivt? Framförallt gäller det ett antal medlemmar som kommenterar i varenda tråd och alltid ska ha sista ordet. Flertalet av de medlemmarna som skrev sådant jag uppskattade att läsa har försvunnit och det är inte svårt att räkna ut varför. Antalet som inte gillar Tesla har också ökat, vilket skapar motsättning och bidrar till den tråkiga stämningen. Det jag menar är inte att det ska vara en klubb för inbördes benundran där allt är rosa moln, men när pendeln svänger över till det motsatta blir det inte heller bra.

Tyvärr är detta dagens internet och det är bara att bege sig till valfritt kommentarsfält. En överrepresentation av personer som har alldeles för mycket fritid och en stark och orubblig åsikt. Inte sällan sitter man på en för hög häst och troligtvis ligger grunden i sina egna tillkortakommanden. Att ha en bestämd åsikt inom områden man själv saknar kompetens och erfarenhet är en paradgren.

Krasst sett är hårdare moderering och påpekanden från vederbörande direkt i trådar enda sättet att få till en förändring. Varför finns det inte flera moderatorer? På ett forum av denna storlek borde det vara en självklarhet.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Tonen på forumet

Inlägg av Delta »

Det som är trevligt med Tesla är att man tänker utanför boxen vilket medför att man emellanåt stöter sig med den etablerade ordningen på statusstegen. Före tesla var hackordningen ungefär så här:

Porsche
BMW
Mercedes
Audi
Volvo
Jaguar
Landrover
Toyota
Saab
Ford
Peugeot
Subaru
Skoda
Citroën
Opel
Renault
Fiat
Seat
Datscha

Endimensionell och enkel rangordning.

Efter Teslas intåg och bilmärkets etablering som Nr 1 i alla fall sett till börsvärde så är rangordningen mera som "sten-påse-sax". En allmän rangordning går inte längre att lista upp. Detta gör att vissa personer blir vilse och osäkra. Vem är bäst och vem kommer först? Det hörs ju i argument som: En bil för en mille ska man kunna förvänta sig bla, bla... Det är då som personliga tyckanden som inte stämmer med den gamla hackordningen ger upphov till att olika mindre trevliga epitet delas ut. Allt kommer att lösa sig med tiden i samband med att konkurserna rensar upp i listan.
Jag minns själv när jag vågade att torgföra idén med att varje år i november att lägga på nya kontintala vinterdäck för att sedan vänta ett år till nästa däckbyte. Vilken idiot jag var och fortfarande är enligt alla som inte vågar tänka utanför boxen.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Tonen på forumet

Inlägg av Jordad »

hooked skrev:
Krasst sett är hårdare moderering och påpekanden från vederbörande direkt i trådar enda sättet att få till en förändring. Varför finns det inte flera moderatorer? På ett forum av denna storlek borde det vara en självklarhet.
Enda anledningen till att jag började skriva här var den överdrivna negativiteten och bristfälliga modereringen. Jag brukade bara skriva på det amerikanska teslaforumet innan och där fungerar det bättre. Jag bryr mig inte om någon gillar det jag skriver utan jag vill bara att det ska finnas en motpol till den överdrivna negativiteten och även ibland blinda övertron.

Mest skadlig är negativiteten i aktietråden. Det kan ha varit många som sålt bort sig pga den negativa bild som sprids. Ofta baseras den negativa bilden dessutom på direkta osanningar. Man ska vara skeptisk när man investerar men man får aldrig bli så skeptisk att man börjar ignorera positiva indikatorer.

Min önskan för det här forumet är mer moderering och att man ska kunna se vem som gillar ett inlägg. Jag trycker alltid gilla på de som rättar mig när jag har fel och det hade varit fint om det syntes. En begränsning i antal nya trådar per dag är nog bra med.
Skriv svar