Tonen på forumet

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2334
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Tonen på forumet

Inlägg av mans71 »

mati skrev:
OT är nästan en tradition här, och det har historiskt alltid accepterats av Tibor. Jag kan tycka att det är en del av tjusningen när diskussionerna börjar "flyta iväg" lite. ... Däremot så är det inte okej när OT-inläggen bara handlar om vem som har rätt och vem som har fel. Då har det gått för långt och det borde modereras bort kan jag tycka.
Håller med i det. Det som ibland förstör trådar är ändlösa kommentarer om vem som sa vad. Skönare kanske att gå in i ett samtal och välja att tolka sådant som ev. kan tolkas olika på ett positivt sätt.

Ironi/satir/vänligt gnabbande/gliringar men alltid med glimten i ögat gör att det är kul att läsa men då måste man ju komma ihåg att tolka det som skrivs på just det sättet och det kan ju vara svårt i text ibland...
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tonen på forumet

Inlägg av Jerker »

taliz skrev:
Alla har också olika mått för vad som är lagom.
Jag är själv mest allergisk mot allmänt gnällande. Det kan jag angripa rätt hårt, och det stör i sin tur en del.
Javisst, det är ju så att vi alla har olika måttstockar. Och vad som är roligt osv. Det har vi ju sett exempel på just idag i nån tråd.
granlundii
Inlägg: 291
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Tonen på forumet

Inlägg av granlundii »

Gällande off topic så tror jag inte att man nödvändigtvis behöver göra så mycket åt det - en smidig lösning kan ju helt enkelt vara att själv bidra med ett mera on topic inlägg ;)

Men långvariga tjafs fram och tillbaka om något kan sen vara ett större störningsmoment. Man kan försöka med samma metod där, men om debattörerna är envisa är det ju rätt sannolikt att de tar över igen fast man försökt bryta diskussionen...
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tonen på forumet

Inlägg av fth »

OT tycker jag är en stor del av charmen med TCS, det blir mer som ”riktiga” samtal då, med lite fria associationer.

Jag tycker det skulle vara en kraftig försämring med ”forumpoliser” som dikterar vad som får sägas eller inte i en tråd. Det finns många sådana forum, dom tenderar att vara rätt tråkiga. :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Tonen på forumet

Inlägg av TiborBlomhall »

mati skrev:
Däremot så är det inte okej när OT-inläggen bara handlar om vem som har rätt och vem som har fel. Då har det gått för långt och det borde modereras bort kan jag tycka.
Jag tror att där satte du fingret på problemet mati, det är just sånt som blir så tråkigt att läsa på ett forum - och som är så svårt att moderera bort. Två som håller på med pajkastning men ändå utan direkta personangrepp.

Istället för diktatorisk moderering skulle kanske fler som vågade säga ifrån vara en lösning. Folk som tröttnat läsa käbblet kan skriva något i stil med:

Nä nu får ni ge er. Folk kan tycka olika och respektera varandras åsikter. Nu återgår vi till ämnet.
...och så kan ni skriva något som angår ämnet.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tonen på forumet

Inlägg av Jerker »

TiborBlomhall skrev:
mati skrev:
Däremot så är det inte okej när OT-inläggen bara handlar om vem som har rätt och vem som har fel. Då har det gått för långt och det borde modereras bort kan jag tycka.
Jag tror att där satte du fingret på problemet mati, det är just sånt som blir så tråkigt att läsa på ett forum - och som är så svårt att moderera bort. Två som håller på med pajkastning men ändå utan direkta personangrepp.

Istället för diktatorisk moderering skulle kanske fler som vågade säga ifrån vara en lösning. Folk som tröttnat läsa käbblet kan skriva något i stil med:

Nä nu får ni ge er. Folk kan tycka olika och respektera varandras åsikter. Nu återgår vi till ämnet.
...och så kan ni skriva något som angår ämnet.
Taget! Nu får vi alla bli bättre på att säga ifrån!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Tonen på forumet

Inlägg av taliz »

Men om man gillar att argumentera och vill få ett avslut då?
Hålla på med priv blir bara bökigt.
Bättre låta diskussionen fortgå sen rensa bort när det är klart IMO, om det inte tillförde nått.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tonen på forumet

Inlägg av Svenssons »

taliz skrev:
Men om man gillar att argumentera och vill få ett avslut då?
Hålla på med priv blir bara bökigt.
Bättre låta diskussionen fortgå sen rensa bort när det är klart IMO, om det inte tillförde nått.
Definiera avslut. Avslut kan aldrig vara "Ha, jag fick rätt!". Oftast finns inget rätt eller fel.

Varför skall andra få jobba (skrolla förbi och flytta saker) för att man inte kan ta en diskussion vi PM eller lägga ner det?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Tonen på forumet

Inlägg av taliz »

Svenssons skrev:
taliz skrev:
Men om man gillar att argumentera och vill få ett avslut då?
Hålla på med priv blir bara bökigt.
Bättre låta diskussionen fortgå sen rensa bort när det är klart IMO, om det inte tillförde nått.
Definiera avslut. Avslut kan aldrig vara "Ha, jag fick rätt!". Oftast finns inget rätt eller fel.

Varför skall andra få jobba (skrolla förbi och flytta saker) för att man inte kan ta en diskussion vi PM eller lägga ner det?
Det är olika från person till person såklart. Som sagt, när två lika envisa argumenterar kan det dra ut rejält.

Varför skall de som tycker det är jobbigt att scrolla premieras framför de som aktivt diskuterar?

Nästan lite som någon som tycker riksdagsdebatterna är jobbiga skulle åka dit och säga till dom "sluta nu, vi är många som tycker ni är jobbiga att lyssna på" - istället för att byta kanal på tvn. Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Tonen på forumet

Inlägg av TiborBlomhall »

Det är ytterst sällan det blir "avslut". Oftast ger den ena sidan bara upp till slut och skriver inget mer.

Kvar blir några sidor käbbel som har lästs av hundratals ointresserade och ett hästjobb för moderatorn att städa upp. Speciellt när det finns en och annan inlägg från andra insprängd i diskussionen. Oftast orkar jag inte utan lämnar kvar tråden som den är.

Missförstå inte, det finns bra intressanta och konstruktiva diskussioner. Men sen finns det också "du sa - nej jag sa inte" diskussioner.

(Kanske ska jag banna så man inte får skriva "du sa" i forumet? ;) )
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Tonen på forumet

Inlägg av 12man »

i riksdagssammanhang är det väl reglerat inläggslängd och typ 2-3 repliker sen slut eller?
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tonen på forumet

Inlägg av taliz »

12man skrev:
i riksdagssammanhang är det väl reglerat inläggslängd och typ 2-3 repliker sen slut eller?
Ja det kanske vore en bra regel.
Man får quota en annan 2-3ggr sen är det stopp. Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tonen på forumet

Inlägg av taliz »

TiborBlomhall skrev:
Det är ytterst sällan det blir "avslut". Oftast ger den ena sidan bara upp till slut och skriver inget mer.
Det är väl typ definitionen av en argumentation?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tonen på forumet

Inlägg av Svenssons »

taliz skrev:
TiborBlomhall skrev:
Det är ytterst sällan det blir "avslut". Oftast ger den ena sidan bara upp till slut och skriver inget mer.
Det är väl typ definitionen av en argumentation?
Nej, det är verkligen inte definitionen. Det jag vill är att man tänker sig för vad man skriver eftersom det är som Tibor skrev hundratals andra som får skrolla igenom tråkig diskussion mellan två personer som inte ger något för de allra flesta när det mer är av käbbel. Ta denna diskussion och argumentation via PM istället och lyssna på de som skriver att det har gått för långt.

Definition of argumentation
1: the act or process of forming reasons and of drawing conclusions and applying them to a case in discussion
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2334
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Tonen på forumet

Inlägg av mans71 »

taliz skrev:
TiborBlomhall skrev:
Det är ytterst sällan det blir "avslut". Oftast ger den ena sidan bara upp till slut och skriver inget mer.
Det är väl typ definitionen av en argumentation?
:)
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tonen på forumet

Inlägg av fth »

taliz skrev:
TiborBlomhall skrev:
Det är ytterst sällan det blir "avslut". Oftast ger den ena sidan bara upp till slut och skriver inget mer.
Det är väl typ definitionen av en argumentation?
No, it isn’t! ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Jerka
Inlägg: 938
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Tonen på forumet

Inlägg av Jerka »

Såna här trådar dyker alltid upp på alla forum. De löser i regel ingenting.

Vill man ha bra stämning på ett forum är det bara två saker som gäller:

1) Bra moderering
2) Föregå med gott exempel

Gnäll funkar inte. Tycker man det blir för mycket snack om polisbilar i Polestar-tråden, då får man posta något nytt som handlar om Polestar istället för att gnälla på dem som diskuterar off topic.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tonen på forumet

Inlägg av fth »

Jerka skrev:
Såna här trådar dyker alltid upp på alla forum. De löser i regel ingenting.
Det är nog ingen som tror att alla problem löses genom en tråd, men det kan kanske göra att en del tänker efter en gång till innan dom "rage-postar".

Jag tycker den här tråden, likt så många andra på TCS, är trevlig läsning, för mig har den därför ett värde i sig, oavsett vilken effekt den får :)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Tonen på forumet

Inlägg av M3apan »

fth skrev:
Jerka skrev:
Såna här trådar dyker alltid upp på alla forum. De löser i regel ingenting.
Det är nog ingen som tror att alla problem löses genom en tråd, men det kan kanske göra att en del tänker efter en gång till innan dom "rage-postar".

Jag tycker den här tråden, likt så många andra på TCS, är trevlig läsning, för mig har den därför ett värde i sig, oavsett vilken effekt den får :)

/fth
framförallt så har den varit on topic sedan starten... bara en sådan sak!
Användarvisningsbild
FlyingBlue
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/Roger53431

Re: Tonen på forumet

Inlägg av FlyingBlue »

fth skrev:
taliz skrev:
TiborBlomhall skrev:
Det är ytterst sällan det blir "avslut". Oftast ger den ena sidan bara upp till slut och skriver inget mer.
Det är väl typ definitionen av en argumentation?
No, it isn’t! ;)

/fth
Yes it is! :lol:

or a contradiction :D
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tonen på forumet

Inlägg av mati »

No, it isn't. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
FlyingBlue
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/Roger53431

Re: Tonen på forumet

Inlägg av FlyingBlue »

mati skrev:
No, it isn't. :lol:
Yes it is! ;)
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Tonen på forumet

Inlägg av Walker »

FlyingBlue skrev:
mati skrev:
No, it isn't. :lol:
Yes it is! ;)
No!
Yes!
No!
Yes!
.... und so weiter.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Tonen på forumet

Inlägg av [JM] »

Walker skrev:
FlyingBlue skrev:
mati skrev:
No, it isn't. :lol:
Yes it is! ;)
No!
Yes!
No!
Yes!
.... und so weiter.
No, it doesn't.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tonen på forumet

Inlägg av LarsL »

M3apan skrev:

framförallt så har den varit on topic sedan starten... bara en sådan sak!
Jag tror du jingsade det.
Skriv svar