Tonen på forumet

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
wilfried
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 23 jan 2017 14:47

Re: Tonen på forumet

Inlägg av wilfried »

2021/03- Model 3 P AWD, Röd flerlagersfärg, S/V interiör

2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tonen på forumet

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Förr, alltså för flera år sedan, var det här forumet en mötesplats för ett fåtal entusiaster. Vi var så få att alla "kände" varandra, och tonen var familjär och vänskaplig. Det var obligatoriskt att läsa alla inlägg i alla trådar, och man visste precis vem som hade skrivit vad och när. Typ så. Det var exceptionellt kul och trevligt. Hade det inte varit för detta så hade jag aldrig hängt här. Numera är TCS egentligen varken bättre eller sämre än alla andra bilforum, men av gammal vana och för att det ibland fortfarande dyker upp intressanta diskussioner, hänger jag fortfarande här. Men det var bättre förr, om man får säga så.
Forum kommer och går. Jag gillar forum med mycket aktivitet och jag tror det avsomnar om alla tycker lika. Lika så om OT-poliserna får för stort inflytande. Trådarna får naturligtvis inte springa iväg men när det börjar klagas på att vissa trådar inte borde få finnas ringer varningsklockorna.
Har sett det hända med t.ex. porscheklubben. Där var det liv och mycket skrevs dagligen. Alla var inte överens, vissa kunde inte hantera det och intressanta människor droppade av. Nu är det näst intill dött. Häromveckan såg jag ett inlägg där trådskaparen ville ha tråden borttagen för att han fått svar på sin fråga...
snepo
Inlägg: 22
Blev medlem: 22 feb 2020 19:25

Re: Tonen på forumet

Inlägg av snepo »

Hej Av de forum jag är medlem i,så är Jaguar forumet bäst. Tycker ändå Tesla forumet är okey. Har inte spårat ur. Inte än,och hoppas det inte gör det. Men det finns många forum som är mycket värre än Tesla. Vet inte om det är dagens samhälle som gör det.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tonen på forumet

Inlägg av mati »

Det finns några saker som skiljer det här forumet från andra märkesforum. För det första så är det (fortfarande) okej att diskutera andra bilar än Tesla. Även om icke-Tesla-trådarna allt oftare blir nedskräpade av personer som inte förstår att det finns folk som inte vill eller kan ha en Tesla.
För det andra så så tycker jag det är bra att man får skapa trådar som inte handlar om elbilar överhuvudtaget, 3D-printar-tråden är ett sådant exempel. Det finns mycket kloka människor här som gladeligen delar med sig sina kunskaper om allt möjligt. Jag har lärt mig massor på det här forumet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tonen på forumet

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Det finns några saker som skiljer det här forumet från andra märkesforum. För det första så är det (fortfarande) okej att diskutera andra bilar än Tesla. Även om icke-Tesla-trådarna allt oftare blir nedskräpade av personer som inte förstår att det finns folk som inte vill eller kan ha en Tesla.
För det andra så så tycker jag det är bra att man får skapa trådar som inte handlar om elbilar överhuvudtaget, 3D-printar-tråden är ett sådant exempel. Det finns mycket kloka människor här som gladeligen delar med sig sina kunskaper om allt möjligt. Jag har lärt mig massor på det här forumet.
Ja det finns nästan ingen gräns för vad man kan få hjälp med här! :)
Det är allt från bokföring och företagsekonomi till programmering och elektronik, och ren juridik tom :)
Jag har också lärt mig massor här! :)
(hoppas man bidrar med något vettigt själv ibland också :lol:)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Tonen på forumet

Inlägg av johan_w »

snepo skrev:
Hej Av de forum jag är medlem i,så är Jaguar forumet bäst. Tycker ändå Tesla forumet är okey. Har inte spårat ur. Inte än,och hoppas det inte gör det. Men det finns många forum som är mycket värre än Tesla. Vet inte om det är dagens samhälle som gör det.
Håller med, just Jaguar har jag ingen kunskap om men jämfört med många andra forum är detta rätt bra. Det tråkiga är att det är tristare och drygare ton nu än när jag köpte min första Tesla för tre år sedan. Samma sak gäller de Teslaforum som är mycket aktivitet på facebook. Antar att det tidigare var fler nyfikna entusiaster, de finns kvar men väldigt många fler också.
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 858
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Tonen på forumet

Inlägg av loftux »

Hur kan man ignorera en hel tråd? Vill gärna slippa se Corona tråden helt.
Jag läser oftast forumet efter "Senaste Inläggen" eller via olästa i Tapatalk. Och då måste den klickas bort för att rensa listan. Jag hoppar över läsa den (markera som läst i Tapatalk), men vill helst inte se den alls.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tonen på forumet

Inlägg av mati »

loftux skrev:
Hur kan man ignorera en hel tråd? Vill gärna slippa se Corona tråden helt.
Jag läser oftast forumet efter "Senaste Inläggen" eller via olästa i Tapatalk. Och då måste den klickas bort för att rensa listan. Jag hoppar över läsa den (markera som läst i Tapatalk), men vill helst inte se den alls.
Gör som jag har gjort. Programmera om din hjärna så att den omedvetet filtrerar bort tråden så du slipper se den.
Ungefär som folk som bor utmed en järnväg eller en motorväg. De hör inte heller trafiken.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Tonen på forumet

Inlägg av Surfaren »

Jag vill lyfta upp denna tråd igen. Det är otroligt tråkigt när en tråd man är intresserad av blir förstörd av en massa helt orelaterat snack och mer eller mindre personliga påhopp. Ännu tråkigare att det så ofta är samma lilla grupp användare som står för majoriteten av detta.

Jag ska testa ett tag nu med att flitigt använda rapporteringsknappen och se om det kan hjälpa något. Om inte så får jag väl helt enkelt logga ut och kasta bort lösenordet.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Tonen på forumet

Inlägg av frippan »

Surfaren skrev:
Jag vill lyfta upp denna tråd igen. Det är otroligt tråkigt när en tråd man är intresserad av blir förstörd av en massa helt orelaterat snack och mer eller mindre personliga påhopp. Ännu tråkigare att det så ofta är samma lilla grupp användare som står för majoriteten av detta.

Jag ska testa ett tag nu med att flitigt använda rapporteringsknappen och se om det kan hjälpa något. Om inte så får jag väl helt enkelt logga ut och kasta bort lösenordet.
+1
Har börjat blockat personer. Blir lite bättre, visst kan bli lite konstigt i vissa trådar när det fattas inlägg men jag föredrar det.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Tonen på forumet

Inlägg av TiborBlomhall »

Att trådar råkar ibland handla även om annat än trådstartarens fråga får man vänja sig vid. Hellre att det kommer upp några andra ofta intressanta synpunkter innan diskussionen återgår till ursprungliga frågan än att spamma ner tråden med sura varningsmeddelanden om "off topic". Och att fläta isär ett meddelandetråd till två i efterhand är i stort sett övermänskligt krångligt. Så det är ingen större idé att rapportera sådana inlägg.

Personpåhopp däremot ska rapporteras omedelbart!

Ju snabbare jag kan städa bort sånt desto bättre.

Jag håller på med nya funktioner som automatisk karantän om flera har anmält ett inlägg, och att sätta vissa skribenter i karantän, att har man brutit mot reglerna måste sedan ens inlägg godkännas innan publicering. Men det är dock mycket annat mer akut jag måste fixa på sajten. Kommer kanske någon torsdag.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Tonen på forumet

Inlägg av Surfaren »

TiborBlomhall skrev:
Att trådar råkar ibland handla även om annat än trådstartarens fråga får man vänja sig vid. Hellre att det kommer upp några andra ofta intressanta synpunkter innan diskussionen återgår till ursprungliga frågan än att spamma ner tråden med sura varningsmeddelanden om "off topic". Och att fläta isär ett meddelandetråd till två i efterhand är i stort sett övermänskligt krångligt. Så det är ingen större idé att rapportera sådana inlägg.
Jag inser att vi har olika sätt att se på detta. Eftersom jag bara kan trycka på den där knappen och det är du som är moderatorn så får jag nog helt enkelt erkänna mig besegrad och försöka fokusera på något annat helt och hållet.

För den som kanske undrar varför jag verkar så kinkig så ska jag göra en sista ansats att förklara var jag står i såna här frågor. Jag trivs inte alls med den normalisering jag ser, av sämre respekt för andra människor och större behov av att hävda sig själv och föra fram sina åsikter över andras. För mig är det uppenbart att personer som skriver flertalet inlägg utanför ämnet i tråd efter tråd är klart mer intresserade av att få utlopp för sina tankar och åsikter än av att lyssna på andras (eller av att respektera trådskaparens frågeställning). Vissa ägnar sig åt att skriva syrliga kommentarer riktade till enskilda personer, till synes enbart för att försöka göra denna person irriterad eller för att vinna tomma poäng till sitt eget ego. Det är tråkigt att se världen (åtminstone den digitala) gå mer och mer åt det här hållet. Tyvärr tror jag att allt sånt här måste kvävas i sin linda på denna typ av plattform om man inte vill att beteendet ska normaliseras över tid. Men det är möjligt att jag är i minoritet här och då får jag anpassa mig (genom att sluta hänga här alltså, inte genom att ansluta mig till det ovan beskrivna beteendet (med viss ironi då jag med detta inlägg tydligt vill få utlopp för mina tankar och idéer, men i detta fall anser jag det finnas en poäng och det är åtminstone on topic)).
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7068
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tonen på forumet

Inlägg av fth »

Jag håller helt med vad gäller personangrepp och påhopp, men off-topic tycker jag är en del av charmen med TCS.

Dom flesta trådar brukar förr eller senare sticka iväg i tangentens riktning utan att det blir otrevlig ton, det tycker jag bara är kul! :)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
maccis
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 12 apr 2019 14:18

Re: Tonen på forumet

Inlägg av maccis »

Förstår inte sporten i att dra allting OT.
Gör det helt omöjligt och värdet på forumet är ju noll.
Hur ska man som ny användare kunna hitta nån info? Frågorna kommer ju gång på gång och alla gamla rävar här inne blir dryga (sorry för att jag generaliserar så grovt) och då är man som ny inte så sugen på att ställa fler frågor.


Om det inte ska fortsätta vara klubben för inbördes beundran behöver man kanske skapa några ramar. Eller varför inte skapa en yta där OT uppmuntras för de som gillar de

Mina tankar kring det hela.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2241
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Tonen på forumet

Inlägg av frippe »

maccis skrev:
Förstår inte sporten i att dra allting OT.
Gör det helt omöjligt och värdet på forumet är ju noll.
Hur ska man som ny användare kunna hitta nån info? Frågorna kommer ju gång på gång och alla gamla rävar här inne blir dryga (sorry för att jag generaliserar så grovt) och då är man som ny inte så sugen på att ställa fler frågor.


Om det inte ska fortsätta vara klubben för inbördes beundran behöver man kanske skapa några ramar. Eller varför inte skapa en yta där OT uppmuntras för de som gillar de Bild

Mina tankar kring det hela.
Enklast att hitta är faktiskt att använda sökfunktionen, antingen här på forumet eller via googlesökning. Det brukar vara bäst.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
maccis
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 12 apr 2019 14:18

Re: Tonen på forumet

Inlägg av maccis »

frippe skrev:
maccis skrev:
Förstår inte sporten i att dra allting OT.
Gör det helt omöjligt och värdet på forumet är ju noll.
Hur ska man som ny användare kunna hitta nån info? Frågorna kommer ju gång på gång och alla gamla rävar här inne blir dryga (sorry för att jag generaliserar så grovt) och då är man som ny inte så sugen på att ställa fler frågor.


Om det inte ska fortsätta vara klubben för inbördes beundran behöver man kanske skapa några ramar. Eller varför inte skapa en yta där OT uppmuntras för de som gillar de Bild

Mina tankar kring det hela.
Enklast att hitta är faktiskt att använda sökfunktionen, antingen här på forumet eller via googlesökning. Det brukar vara bäst.
Har man tur hittar man en tråd som är "kort" det vanliga är att man hittar en frågeställning och ett par sidor med OT och ibland finns där kanske ett riktigt svar också Bild
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Tonen på forumet

Inlägg av TiborBlomhall »

Problemet med att reglera OT är att om någon nu har skrivit något OT vad ska vi göra?

Skriva massa inlägg om att nej du får inte skriva OT? Det blir otrevligt ton på forumet.

Ska jag rensa bort inläggen? Det blir dels konstigt dels svårt då det kanske kom redan massa svar.

Bästa lösningen än att skriva "För att återgå till ämnet " och så skriver man on topic igen.

Personpåhopp är däremot en helt annan kaka, fattar inte ens hur vissa kan dra det och OT över en kam.

Öht tycker jag att så snart en diskussion börjar handla om personen som skrev något isf det någon skrev kan man börja dra åt sig öronen och anmäla. Redan innan rena personpåhopp. Här diskuterar vi idéer inte personer, liksom. Jag hänger inte med i alla trådar och det blir dålig stämning om pajkastningen har pågått i flera sidor innan forumpolisen anländer.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tonen på forumet

Inlägg av bylund »

Jag hör väl till dem som gärna följer med när något går lite utanför ämnet. För mig är att hålla sig strikt till ämnet utan utvikningar alls lite som att sitta på ett årsmöte där man bara precis följer dagordningen, medan att tillåta viss avvikelse är mer som en konversation. Vill man byta ämne helt skapar man såklart en ny tråd eller använder en mer passande, men att associera vidare från ett ämne gör det ju bara mer intressant och roligt. Annars kan man ju skapa en wiki om det bara handlar om att få fram viss information.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
maccis
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 12 apr 2019 14:18

Re: Tonen på forumet

Inlägg av maccis »

På andra forum så finns det fler personer som hjälper till med modereringen.
Det kan tyckas vara lite stelt ibland men ger man allting ett visst slack så funkar det. Ungefär som ett möte, lite OT kan vara ok men med respekt till folks tid så återgår man till mötesagendan.

När det bara är OT så tycker inte jag att man gör forumet en tjänst.
Vi har ju Slack, använd de där chattas de hela dagarna.
Användarvisningsbild
maccis
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 12 apr 2019 14:18

Re: Tonen på forumet

Inlägg av maccis »

Jag är inte så drastisk att jag kommer sluta hänga här men det är svårare att tillgodogöra sig informationen som är bra här pga den är för mkt uppblandad.

Jag vill inte att TCS inte ska självdö som många andra märkesrorum faktiskt gjort.
När det finns ett par eldsjälar som håller ett forum vid liv så funkar det tills de tröttnar. Men det fylls inte på med nya som lägger hela dagarna här för att murarna är för höga.

Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tonen på forumet

Inlägg av Fredrik j »

Väldigt många trådar startar ju inte med någon fråga från någon utan är mer av en diskussion runt ett ämne. Är ämnet väldigt brett blir ju även diskussionen ganska bred. Alla dom trådarna som handlar om konkurrenter till tesla t.ex. Polestar2, Porsche taycan, Audi e-tron med flera. Ingen tydlig frågeställning som ska besvaras och sen kan man stänga tråden. Aktien Tesla är också en tråd som kan glida iväg.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tonen på forumet

Inlägg av mati »

För att inte tala om gamla hederliga artikel i media-tråden. Längsta tråden på forumet, men den handlade ursprungligen om nåt helt annat. :lol:
Jag håller f ö med bylund. Men jag tillhör ju också de "gamla dryga rävarna".
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Tonen på forumet

Inlägg av dd88 »

TiborBlomhall skrev:
Problemet med att reglera OT är att om någon nu har skrivit något OT vad ska vi göra?

Skriva massa inlägg om att nej du får inte skriva OT? Det blir otrevligt ton på forumet.

Ska jag rensa bort inläggen? Det blir dels konstigt dels svårt då det kanske kom redan massa svar.

Bästa lösningen än att skriva "För att återgå till ämnet " och så skriver man on topic igen.

Personpåhopp är däremot en helt annan kaka, fattar inte ens hur vissa kan dra det och OT över en kam.

Öht tycker jag att så snart en diskussion börjar handla om personen som skrev något isf det någon skrev kan man börja dra åt sig öronen och anmäla. Redan innan rena personpåhopp. Här diskuterar vi idéer inte personer, liksom. Jag hänger inte med i alla trådar och det blir dålig stämning om pajkastningen har pågått i flera sidor innan forumpolisen anländer.
Låt trådskaparen tagga tråden med ”seriös”, är den taggad med detta så är det lättare att ta bort allt som sticker iväg och det sätter även en förväntan både från skribent och läsare.

Funkar bra på Reddit:


Andra bra funktioner är ”bäst svar” (oftast lösningen på ett problem eller ett bra förklarande svar i en frågeställning) samt ”löst”.

Finns redan ett röst-system som kan utnyttjas till detta.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Tonen på forumet

Inlägg av mans71 »

mati skrev:
För att inte tala om gamla hederliga artikel i media-tråden. Längsta tråden på forumet, men den handlade ursprungligen om nåt helt annat. :lol:
Jag håller f ö med bylund. Men jag tillhör ju också de "gamla dryga rävarna".
+1 på den, som ”gammal dryg räv” man är. Det här forumet var(är?) inte som andra då en forumtråd snarare är en diskussionstråd runt ett ämne, med diverse OT-avstickare, och att tråden lever sitt eget liv långt efter den ursprungliga frågan (ev.) fått ett svar. Ja, kanske lite som Slack-kanaler, fast i forum-form.

Sen tycker jag Bylund som så ofta kommer med klokheter summerar med något som dagens allmänna samtalsklimat behöver mer av;
bylund skrev:
Tänk på att det inte är viktigt att "vinna" en diskussion här. Det kommer liksom inte att förändra världen, utan det är mest för att det är trevligt att utbyta tankar, idéer och information. Är det inte trevligt längre kan vi lika gärna lägga ner.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Tonen på forumet

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Det finns några saker som skiljer det här forumet från andra märkesforum. För det första så är det (fortfarande) okej att diskutera andra bilar än Tesla. Även om icke-Tesla-trådarna allt oftare blir nedskräpade av personer som inte förstår att det finns folk som inte vill eller kan ha en Tesla.
Håller med. Sen kan jag tycka att det ofta skapas en höna av en fjäder. Ta ex PS2 diskussionen om motoriserad laddlucka vs motoriserad baklucka, grillens vara eller icke vara är en annan sak. Bara för att man säger att man föredrar det ena eller det andra betyder det kanske inte att det är en avgörande fråga om ett potentiellt bilköp eller ej för personen ifråga. Men det tolkas ofta som det.

Sen har jag precis som Bylund inget problem med att trådarna blir lite OT.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Skriv svar