Tonen på forumet

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Tonen på forumet

Inlägg av Jerker »

TCS är ett väldigt tillåtande forum. Trots att det är ett forum med Tesla som fokus så har det alltid varit tillåtet att bevaka och diskutera andra elbilsmärken och angränsande ämnen såsom solceller och miljö, t.ex.

När jag började hänga här för 4½ år sedan så slogs jag över den trevliga och respektfulla tonen på det här forumet till skillnad från andra sociala medier. I vissa Facebookgrupper, även med Tesla som fokus, så riskerade man att bli utslängd om man var lite för kritisk mot Tesla. Att man inte ska diskutera andra bilmärken än Tesla i en Facebookgrupp kan jag förstå eftersom man kan ha olika grupper för olika bilmärken och modeller, men på det här forumet, med olika avdelningar, så är det lätt att sortera olika intressen under olika kategorier och trådar, så därför är det ju så enkelt att både leta upp trådar om annat än Tesla som man tycker är intressant och också att undvika att delta i dessa diskussioner.

Men med ett stigande antal medlemmar så har också tonen här på forumet blivit allt hårdare och vissa trådar mals ned av nåt som närmast kan betecknas som pajkasteri, ändlösa diskussioner av semantisk art eller helt enkelt av rena personangrepp. Det tycker jag är en trist utveckling. Jag kan inte påstå att jag själv skulle undslippa att drabbas av den här kritiken, för jag har säkert dragits med ibland, och det beklagar jag verkligen.

Jag skulle önska att TCS kan få fortsätta att vara ett tillåtande forum med befruktande diskussioner om allt mellan himmel och jord som på något sätt har anknytning till Tesla utan att förpestas av det som är så vanligt på andra sociala medier.

Tack för ordet!
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tonen på forumet

Inlägg av Svenssons »

Tack!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tonen på forumet

Inlägg av Niklas Z »

Håller med dig Jerker och uppskattar att du tar upp detta.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 853
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Tonen på forumet

Inlägg av loftux »

Håller med. Man måste inte vinna en poäng med varje inlägg. Att det är olika åsikter eller slutsatser är förstås en följd av att det handlar så mycket om personliga preferenser och behov, det finns sällan en objektiv sanning om vilken bil som är bäst. Det är bara att respektera utan att hugga tillbaka. Enklaste är att fråga sig själv, skulle jag säga det jag är på väg att skriva om jag stod ansikte mot ansikte med samma person. Tvekar man är det läge att omformulera sig och ge uttryck för den egna åsikten på ett mer positivt sätt och med respekt.

Trådarna om exempelvis Polestar 2 och Audi E-tron har lärt mig mycket. Har en svåger som jag aldrig kommer övertyga om en Tesla, men kanske kan få honom att välja annan elbil. Så nu vet jag en del andra märken som jag kan rekommendera. Låt oss inte skrämma iväg dem som föredrar annan bil än Tesla till andra separata märkesforum, jag skulle missa massor av kunskap.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tonen på forumet

Inlägg av Bjelke »

Håller helt med dig Jerker, förvisso undviker jag oftast att lägga mig i sådant men lyckas inte till 100% och
tycker också att det är lite trist det hela...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1489
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Tonen på forumet

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Mycket bra inlägg Jerker, tack!
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tonen på forumet

Inlägg av Jerker »

loftux skrev:
Håller med. Man måste inte vinna en poäng med varje inlägg. Att det är olika åsikter eller slutsatser är förstås en följd av att det handlar så mycket om personliga preferenser och behov, det finns sällan en objektiv sanning om vilken bil som är bäst. Det är bara att respektera utan att hugga tillbaka. Enklaste är att fråga sig själv, skulle jag säga det jag är på väg att skriva om jag stod ansikte mot ansikte med samma person. Tvekar man är det läge att omformulera sig och ge uttryck för den egna åsikten på ett mer positivt sätt och med respekt.

Trådarna om exempelvis Polestar 2 och Audi E-tron har lärt mig mycket. Har en svåger som jag aldrig kommer övertyga om en Tesla, men kanske kan få honom att välja annan elbil. Så nu vet jag en del andra märken som jag kan rekommendera. Låt oss inte skrämma iväg dem som föredrar annan bil än Tesla till andra separata märkesforum, jag skulle missa massor av kunskap.
Ja, precis! Jag lär mig hela tiden en massa om andra elbilar på ett sätt som jag aldrig skulle gjort om jag t.ex. skulle ha läst biltidningar. Att mati, trots att han bytte till en e-tron ändå har stannat kvar och skrivit på forumet, har ju tillfört det här forumet otroligt mycket.

Här finns så många som kan så mycket och det är ju bara bra att de delar med sig av det.

Och jag vill också nämna Zalman som tyvärr fått utstå en massa spott och spe för sitt ihärdiga postande, men jag tycker att hans trådar är en guldgruva. Visserligen kan han vara lite väl optimistisk i vissa frågor, men att han har en sån energi att gräva fram information om andra elbilar gör att hans bidrag till forumet verkligen är betydelesfullt.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Tonen på forumet

Inlägg av Remuz »

Ju fler som är här desto fler motpoler. Forum med hundratusentals aktiva behöver sjukt mycket moderering. Nu har vi en bit dit, men jag tror tonen här bara kommer bli tuffare med tiden
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Tonen på forumet

Inlägg av bonath »

Mycket bra sammanfattat Jerker.
Är det någon tråd man inte gillar så behöver man inte läsa den heller.
Att man é här inne "hela dagarna" måste väl betyda att man trivs....... :lol:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Tonen på forumet

Inlägg av MangeT »

Har tyvärr varit så länge. Har slutat kommentera eller skriva om ett ämne då det nästan direkt slutade med påhopp. Finns mycket bra hjälp i forumet att få och har fått snabba svar på problem/frågor gällande bilen, laddning etc.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tonen på forumet

Inlägg av Jerker »

Remuz skrev:
Ju fler som är här desto fler motpoler. Forum med hundratusentals aktiva behöver sjukt mycket moderering. Nu har vi en bit dit, men jag tror tonen här bara kommer bli tuffare med tiden
Ja, när det var mycket färre användare så tror jag att känslan var mer personlig. Nu har det här forumet drabbats av den där distansen som tenderar prägla digitala medier och som undergräver hänsyn och vanlig mänsklig hyfs.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Tonen på forumet

Inlägg av frippan »

Bra inlägg Jerker.

Självklart skall man få diskutera olika åsikter i ett forum. Men jag förstår inte att det skall vara så svårt att ha en trevlig ton. Måste man trakassera någon så har man nog inte så mycket goda argument och kan lika gärna vara tyst.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tonen på forumet

Inlägg av Gustafsson »

Tyvärr verkar ”påhopp” vara det digitala umgängets baksida. I extremfall uttryckt som näthat. Apropå Zalman så ser jag hans postande som ett uttryck för ett brinnande intresse, och han har startat många trådar som blivit intressanta att följa. Keep on truckln’ :-).
När jag började hänga här för snart 5år sedan var det Bylund som var ”facit” i alla frågor och han hänger ju här ännu. Sen har det tillkommit filosofer som Jerker, å hans trådar är ju alltid läsvärda. Mati har alltid kunniga reflektioner, men har fått mycket mothugg å Bjelke lättar upp stämningen.
Listan kan göras lång.
Vad jag vill säga är väl att man snart lär sig vilka som kritiserar andra på ett nedlåtande sätt, men det ser man ju vilka det är rätt snart. Brukar helt enkelt hoppa över deras inlägg.
Senast redigerad av Gustafsson, redigerad totalt 1 gånger.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Tonen på forumet

Inlägg av TiborBlomhall »

Bra skrivet!

Jag vill påminna om rapporteringsknappen, cirkeln med utropstecken uppe till höger på varje inlägg. Ser ni personpåhopp så anmäl det!

Forumet har vuxit så stort så jag kan inte läsa varje inlägg, följa varje tråd. Då är det viktigt att anmäla sånt man inte gillar.

/Moderatorn
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tonen på forumet

Inlägg av Jerker »

Gustafsson skrev:
Vad jag vill säga är väl att man snart lär sig vilka som kritiserar andra på ett nedlåtande sätt, men det ser man ju vilka det är rätt snart. Brukar helt enkelt hoppa över deras inlägg.
Håller med. Jag tränar mig i att undvika de tråkiga inläggen men ibland vaknar nån slags "rättspatos" i mig och vill tala dumskallen tillrätta. Men det brukar sällan ha nån effekt utan dessvärre vara kontraproduktivt. Jag försöker nu ta ett steg tillbaka och hoppas på att nån som klarar av att formulera sig på ett bättre sätt tar den striden.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tonen på forumet

Inlägg av Zalman3 »

Och jag vill också nämna Zalman som tyvärr fått utstå en massa spott och spe för sitt ihärdiga postande, men jag tycker att hans trådar är en guldgruva. Visserligen kan han vara lite väl optimistisk i vissa frågor, men att han har en sån energi att gräva fram information om andra elbilar gör att hans bidrag till forumet verkligen är betydelesfullt.
Tack för stödet!

Jag hittar ju en massa saker på nätet.
Postar och oftast har jag med länken.
Och om folk är intresserade kan de läsa länken och själv göra en bedömning om hur relevant den är.

Visst är jag optimist.
Nån sa att man lätt överskattar vad man kan göra på ett år, men underskattar vad man kan göra på 5 år.

Volvo sålde ca 85% dieselbilar 2016.
Och allmänt såldes försvinnande få laddbara bilar.

Tittar man på hur många dieselbilar som såldes i januari i år och att det såldes 30,7% laddbara bilar, så har det gjorts stora framsteg.

De närmsta 5 åren kommer helt klart innebära dramatiska förändringar.

Kul att vara med på denna resa.

Sen är det lite kul att det kommer så mycket information på Teslaclubsweden att när man läser AMS, Teknikens Värld och Vi Bilägare, så känns dom som steget efter.

Givetvis ska vi ha en bra stämmning på detta forum.
Inga person påhopp.

Folk kan tycka olika, ha olika förutsättningar mm.
Och tycker nån annorlunda än en själv, får man helt enkelt respektera detta.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Tonen på forumet

Inlägg av Pontus »

Vore ju trist om jag själv satt på alla svaren och alla tyckte precis som jag. Då skulle det ju absolut inte finnas någon anledning att läsa något här.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 746
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Tonen på forumet

Inlägg av Bjorn »

Zalman3 skrev:
Postar och oftast har jag med länken.
Många nya trådar som ofta börjar kortfattat med en länk så man själv kan bilda sig uppfattning.
Tack för dessa!
Nån sa att man lätt överskattar vad man kan göra på ett år, men underskattar vad man kan göra på 5 år..
....
De närmsta 5 åren kommer helt klart innebära dramatiska förändringar.

Kul att vara med på denna resa.
Kan bara hålla med.

Jag är anhängare till "S-kurvan" och tror att många underskattar vad de procentförändringar vi ser betyder för utvecklingen.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 746
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Tonen på forumet

Inlägg av Bjorn »

Jerker skrev:
Gustafsson skrev:
Vad jag vill säga är väl att man snart lär sig vilka som kritiserar andra på ett nedlåtande sätt, men det ser man ju vilka det är rätt snart. Brukar helt enkelt hoppa över deras inlägg.
Håller med. Jag tränar mig i att undvika de tråkiga inläggen men ibland vaknar nån slags "rättspatos" i mig och vill tala dumskallen tillrätta. Men det brukar sällan ha nån effekt utan dessvärre vara kontraproduktivt. Jag försöker nu ta ett steg tillbaka och hoppas på att nån som klarar av att formulera sig på ett bättre sätt tar den striden.
Man har väl skrivet några inlägg då och då och sen bara klickat bort det. Det är lugnande.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Tonen på forumet

Inlägg av Teslaspolen »

Jerker levererar!
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tonen på forumet

Inlägg av fth »

Det finns ju också funktionen "Markera som en ignorerad användare", individer som envisas med personangrepp och negativa inlägg kan man på detta sätt ta bort från sitt flöde.
Inläggen syns då endast med rubrik, vill man läsa dom måste man klicka en gång till.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tonen på forumet

Inlägg av mati »

Tack Jerker. Väl skrivet som vanligt.
Jag minns tiden då man läste bokstavligen varje (!!!!) inlägg här på forumet. Det var liksom kutym att det inte fick finnas en enda oläst tråd. Ibland började folk klaga på att det var svårt att hänga med eftersom det (tillfälligt) skrevs för många inlägg. :lol:
Men då var tonen mycket riktigt en helt annan. Även om Hybris trollade i varenda tråd så var det alltid med respekt för de andras åsikter. Det var familjärt och antalet aktiva medlemmar var ytterst begränsat. Den tiden är definitivt passé.
Nu får man hålla sig till de få trådarna som man är intresserad av och så får man rent mentalt filtrera bort allt trams och pajkastningen som hamnar mittemellan de intressanta inläggen.
Jag tycker ändå att det det skrivs så pass mycket läsvärt och matnyttigt att det är värt att stanna kvar. Åtminstone ett tag till.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tonen på forumet

Inlägg av Zalman3 »

Känner alla på detta forum till "Den gröna elefanten"?

Meningen med den är att man inte kan bli kränkt utan ens eget medgivande.

Om någon anklagar dig för att vara en "Grön elefant" så är du så trygg i dig själv att du inte bryr dig eftersom att det är så uppenbart att det helt fel.
Och tjatar denna anklagande person på om att du är en Grön elefant, då förstår alla i ens omgivning också att det är fel och den anklagande personen blir bara ett pinsamt troll.

Byt ut Grön elefant mot politiskt parti, religion eller vilken bil du kör, och du förstår problemet.

Regler:
1. Du kan aldrig bli kränkt, och du inte själv går med på det.
2. Trollet som anklagar dig vill dra ner diskussionen på en låg nivå och vinna på erfarenhet.
3. Fråga dig, om du svarar på trollets anklagelser, hur stor är sannolikheten att trollet ändrar sig?
4. Tänk på att trollet har mothugg som bränsle, att bara vara tyst är det värsta som kan hända trollet.
5. Om du svarar på ett inlägg, skriv, jag tycker så här i saklig ton. Inte, du har fel.
6. Om du försöker påverka, hitta nån serös person på nätet som stödjer din tes, det blir större tyngd då.

Som nån tidigare skrev, vore ett jättetråkigt forum om alla tycker exakt lika.
Om forumet används på rätt sätt, kan vi alla hjälpas år att få fram så mycket korrekt information som möjligt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tonen på forumet

Inlägg av fth »

Zalman3 skrev:
3. Fråga dig, om du svarar på trollets anklagelser, hur stor är sannolikheten att trollet ändrar sig?
4. Tänk på att trollet har mothugg som bränsle, att bara vara tyst är det värsta som kan hända trollet.
Jag håller med i stort, även om jag aldrig hört "Gröna Elefanten" förut :)

Dock "måste" man ibland bemöta trollen, inte för att de kommer att ändra sig, utan mer riktat till den "tysta massan" som inte deltar i diskussionen men läser tråden.

Blir trollen helt oemotsagda så kan deras åsikter/trollande till synes få oförtjänt mycket vikt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
jans
Teslaägare
Inlägg: 218
Blev medlem: 18 mar 2014 11:10
Ort: Birkastan, Stockholm

Re: Tonen på forumet

Inlägg av jans »

Tack för inlägget Jerker! Själv har jag varit på väg att lämna forumet pga den tråkiga ton och attityd som blir alltmer utbredd. Absolut kan man ju undvika tråkiga debattörer, men om man själv är den påhoppade kan det ju vara svårt, man kan ju inte , som fth påpekar, låta dumheter vara oemotsagda.
.
Model S P85+ Juni 2014
Skriv svar