Placering av laddstolpar i stadsmiljö

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Placering av laddstolpar i stadsmiljö

Inlägg av Jerka »

Jag är nog också inne på att detta aldrig kommer bli verklighet, utan man löser behovet med snabbladdning samt laddning på nästan alla typer av parkeringsplatser istället.

Det är många som parkerar sin bil på gatan, men det blir struligt med laddning där. En lösning med arm blir för dyrt och stolpar blir opraktiska (ska man dra en sladd rakt över trottoaren?).

Jag tror att om man kör till jobbet med bilen varje dag så kan man oftast ladda där, och kör man inte till jobbet varje dag behöver man förmodligen ladda så sällan att man kan ta en halvtimme på snabbladdare någon gång i månaden. Jag tror också det kommer bli vanligare att stadsbor lever utan egen bil.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Placering av laddstolpar i stadsmiljö

Inlägg av bylund »

nek0 skrev:
bylund skrev:
Mats79 skrev:
bylund skrev:
Det finns olika varianter på laddgator i Stockholm: tvärparkering, snedda in, och fickparkering.
Har du några exempel på gator med just fickparkering?
Lindhagensgatan:
70D52696-A6E0-427A-8AAE-96B60DD6D791.jpeg
Tycker att laddarna står för långt från trottoarkanten . Det kan inte vara så bra att folk går över kablarna.
Fast folk som inte ska till eller från bilarna går på andra sidan cykelbanan, så det är nog inget egentligt problem.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Placering av laddstolpar i stadsmiljö

Inlägg av Black »

Tycker personligen att det borde gå att sätta laddstolpar så de kan nås från två håll samt lite avsides så man slipper ice-problemet.
Sedan förstår jag inte varför det inte finn laddstolpar som kan dubblera vid behov och ge dubbel styrka vid mindre antal bilar tex två bilar laddar 4 kw vardera och när den ena är klar går 4+4kw till den som ej laddat klart alt är ensam på laddstation en.
Dessutom saknar jag kabel hållare likn en garo jag bara sett vid köpcentrat i Skövde.
IMG_20191120_113906.jpg
IMG_20191120_113906.jpg
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Placering av laddstolpar i stadsmiljö

Inlägg av nek0 »

bylund skrev:
nek0 skrev:
bylund skrev:
Mats79 skrev:
bylund skrev:
Det finns olika varianter på laddgator i Stockholm: tvärparkering, snedda in, och fickparkering.
Har du några exempel på gator med just fickparkering?
Lindhagensgatan:
70D52696-A6E0-427A-8AAE-96B60DD6D791.jpeg
Tycker att laddarna står för långt från trottoarkanten . Det kan inte vara så bra att folk går över kablarna.
Fast folk som inte ska till eller från bilarna går på andra sidan cykelbanan, så det är nog inget egentligt problem.
Kan man garantera att ingen ska gå där? Varför går man över järnvägsrälsen ? Där får man inte gå. Man kan aldrig bygga in tillräckligt med säkerhet. Det är alltid någon som gör som man inte ska.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Placering av laddstolpar i stadsmiljö

Inlägg av GreenMachine »

Kan ju tycka att det borde gå att enas mellan tillverkarna om placering av uttag eller om det är så omöjligt sätta in ett fram och ett bak. Värst tycker jag är de som har uttag på sidan framskärm.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Placering av laddstolpar i stadsmiljö

Inlägg av bylund »

nek0 skrev:
Kan man garantera att ingen ska gå där? Varför går man över järnvägsrälsen ? Där får man inte gå. Man kan aldrig bygga in tillräckligt med säkerhet. Det är alltid någon som gör som man inte ska.
Det är klart att man inte kan garantera. Men det är alltså inte ett problem att folk i allmänhet går och snubblar där, men de som försöker skapa problem för sig själva kommer såklart att lyckas med detta upplägg.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Placering av laddstolpar i stadsmiljö

Inlägg av nek0 »

bylund skrev:
nek0 skrev:
Kan man garantera att ingen ska gå där? Varför går man över järnvägsrälsen ? Där får man inte gå. Man kan aldrig bygga in tillräckligt med säkerhet. Det är alltid någon som gör som man inte ska.
Det är klart att man inte kan garantera. Men det är alltså inte ett problem att folk i allmänhet går och snubblar där, men de som försöker skapa problem för sig själva kommer såklart att lyckas med detta upplägg.
Jo det är såna jag menade och det blir tyvärr inte bara problem för de, tänk om de skadar laddkontakten på bilen.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Placering av laddstolpar i stadsmiljö

Inlägg av taliz »

Tror det kommer se ut ungefär som på Lindhagensgatan.
Finns som sagt många fler laddgator i Stockholm och jag misstänker många ser likadana ut?
Det är inte helt optimalt som sagt, men det är good enough.

Stockholm har ju förövrigt länge haft problem med något så simpelt som att bygga ordentliga cykelbanor. I Malmö har man löst det riktigt bra. Kan man lösa det kan man nog lösa så kablage mellan bil och stolpe inte behöver löpa över gång eller cykelbana.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Placering av laddstolpar i stadsmiljö

Inlägg av Bjelke »

För just den här typen av laddplatser så gissar jag på att trådlös laddning kan bli ett vettigt alternativ, jag tror fortfarande inte att det rör sig om
så otroligt många som behöver detta, men för dessa skulle trådlöst kanske vara bästa tekniska lösningen om man väger in alla nackdelar med
sladdvarianterna.
Det förutsätter såklart att alternativet ens finns att välja till sin bil, men det är ju inte en helt okänd teknik precis :) (med sämre verkningsgrad också).
Det skulle nog tex bli billigare än "gångjärn i lampa"-modellen och liknande, och slitaget skulle väl bli nära 0%. Men vinterproblematiken återstår att lösa bra och
där kanske det enda riktigt bra måste bli uppvärmd platta? dvs ännu mer förluster dom dagarna varje år men det skulle nog mest synas
i större städer och DÄR är det inte många dagar med problemet förvisso (i mindre städer finns det plats för standard-stolpar på ett helt annat sätt).

Kan man bränna stora summor pengar på "laddvägar" så lär man nog fixa det här på en fika-rast...
Man ska inte heller glömma att just den här tekniken har det pratats om även för "vanlig" hemma-laddning, även om det troligen mest blir dom med
bättre ekonomi som väljer det för bekvämlighetens skull.

"Keep it simple" ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Placering av laddstolpar i stadsmiljö

Inlägg av mati »

heldiggrisen skrev:
En annan grej som strular till det i Sverige, är lagen om att alltid parkera i ”körriktningen”.
En Teslaägare får då dra laddsladden ”runt bilen”.
I Norge/Danmark får man parkera åt båda håll, så där Finn inte samma problem.
Det var precis det som jag tyckte var så bra med e-tron, den gick att beställa med ladduttag både på vänster och höger sida. Mycket praktiskt och användbart. Jag använder båda uttagen ungefär lika mycket. Tyvärr verkar det som at den möjligheten inte längre finns på nya bilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Placering av laddstolpar i stadsmiljö

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
heldiggrisen skrev:
En annan grej som strular till det i Sverige, är lagen om att alltid parkera i ”körriktningen”.
En Teslaägare får då dra laddsladden ”runt bilen”.
I Norge/Danmark får man parkera åt båda håll, så där Finn inte samma problem.
Det var precis det som jag tyckte var så bra med e-tron, den gick att beställa med ladduttag både på vänster och höger sida. Mycket praktiskt och användbart. Jag använder båda uttagen ungefär lika mycket. Tyvärr verkar det som at den möjligheten inte längre finns på nya bilar.
Va, har dom tagit bort det?? Va pruttigt, det är ju sjukt bra ju... Jag skulle lätt välja till det på varenda bil! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Placering av laddstolpar i stadsmiljö

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
mati skrev:
heldiggrisen skrev:
En annan grej som strular till det i Sverige, är lagen om att alltid parkera i ”körriktningen”.
En Teslaägare får då dra laddsladden ”runt bilen”.
I Norge/Danmark får man parkera åt båda håll, så där Finn inte samma problem.
Det var precis det som jag tyckte var så bra med e-tron, den gick att beställa med ladduttag både på vänster och höger sida. Mycket praktiskt och användbart. Jag använder båda uttagen ungefär lika mycket. Tyvärr verkar det som at den möjligheten inte längre finns på nya bilar.
Va, har dom tagit bort det?? Va pruttigt, det är ju sjukt bra ju... Jag skulle lätt välja till det på varenda bil! :)
Ja, enligt vad min säljare sa till mig så finns det inte längre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3247
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Placering av laddstolpar i stadsmiljö

Inlägg av Niklas Z »

Det finns ju flera exempel i bilhistorien på att bensinbilar har möjlighet till påfyllning på båda sidor. Det är ju än mer lämpligt på elbilar att ha möjlighet till laddning på båda sidor.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Placering av laddstolpar i stadsmiljö

Inlägg av Bjelke »

Hur funkar det med datumparkering inne i städerna förresten?
Skulle många av dessa bli otillgängliga varannan natt på vintern?
Alltså vanliga parkeringsfickor längs med gator som vi pratar om här...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Mats79
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 10 jul 2019 21:19

Re: Placering av laddstolpar i stadsmiljö

Inlägg av Mats79 »

Bjelke skrev:
Hur funkar det med datumparkering inne i städerna förresten?
Skulle många av dessa bli otillgängliga varannan natt på vintern?
Alltså vanliga parkeringsfickor längs med gator som vi pratar om här...
I Stockholm har man istället servicetider för drift av gatorna. På vissa ställen är det några timmar på natten en gång per vecka och på andra ställen några timmar under dagtid en gång per vecka.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Placering av laddstolpar i stadsmiljö

Inlägg av Bjelke »

Mats79 skrev:
Bjelke skrev:
Hur funkar det med datumparkering inne i städerna förresten?
Skulle många av dessa bli otillgängliga varannan natt på vintern?
Alltså vanliga parkeringsfickor längs med gator som vi pratar om här...
I Stockholm har man istället servicetider för drift av gatorna. På vissa ställen är det några timmar på natten en gång per vecka och på andra ställen några timmar under dagtid en gång per vecka.
Ja det låter bekant när du säger det, vill minnas att det var så i Hjorthagen tex, och det är ju bättre
än traditionell datumparkering :) när vi snackar laddplatser iaf...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar