Främre nummerskylt fastlimmad

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Främre nummerskylt fastlimmad

Inlägg av mati »

Jag har en fundering som jag inte har fått svar på. Det är kanske någon här som vet.
Jag har ju personliga skyltar, men för att slippa trubbel brukar jag byta till mina ordinarie skyltar när jag åker utomlands. Enkelt.
Problemet är att på min e-tron så är främre skylten inte fastsatt med en vanlig nummerskyltshållare utan den sitter fastlimmad med superdunder dubbelhäftande tejp på en specialhållare. Det är ett helvete att få loss skiten, jag brukar åka till verkstan för detta. Skylten är numera rätt så tillknycklad och bucklig.
Enligt min verkstad är de tvungna att göra så, det är på grund av fotgängarskyddet att de inte får använda en vanlig hållare, säger de. Men jag fattar inte logiken. På vilket sätt påverkar det säkerheten om nummerskylten sitter fastklämd i en vanlig hållare, jämfört med att den är fastlimmad med dundertejp på en nästan likadan hållare?
Är det fler bilar som är så eller är det ett påhitt från Audi? Vad händer om jag byter den tejp-baserade hållaren mot en vanlig? Tittar besiktningen på sånt?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Främre nummerskylt fastlimmad

Inlägg av heldiggrisen »

Kan du klistra dina ordinära skylten utanpå dina personliga?
Die Polizei kanske börjar undra, men du har jo papper på båda?
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Främre nummerskylt fastlimmad

Inlägg av bonath »

Måste väl gå och klistra fast "hållaren" så man kan dra ut skylten neråt som vanligt...
På min trea sitter det en mindre hållare mot karossen som skylthållaren är skruvad i.
(båda é således fastskruvade, två plus tre skruv)
Själva skyltarna skruvas ju inte nu för tiá...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Folke
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 30 dec 2018 08:15

Re: Främre nummerskylt fastlimmad

Inlägg av Folke »

Låter helt otroligt att den ska behöva limmas men man slutar inte chockas av audi heller. En gång aldrig mer.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Främre nummerskylt fastlimmad

Inlägg av mati »

heldiggrisen skrev:
Kan du klistra dina ordinära skylten utanpå dina personliga?
Die Polizei kanske börjar undra, men du har jo papper på båda?
Risken finns ju att jag kvaddar framsidan på min personliga skylt när jag använder samma tejp som de gör. Enda sättet att få bort det är att dra med ett vasst snöre bakom skylten och "såga" av det. Helst skulle jag vilja undvika den där tejpen helt och hållet. Nu har jag förvisso köpt en sån rulle tejp så jag slipper åka till verkstan för det. Kostar multum, men det går ju att använda till bra mycket annat också.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Främre nummerskylt fastlimmad

Inlägg av taliz »

Kan man inte bara lägga ena skylten i framrutan och sätta fast den andra i bakrutan?
Det är ju bara temporärt ändå.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Främre nummerskylt fastlimmad

Inlägg av mati »

Bakre skylten är inget bekymmer, där sitter det en vanlig hållare.
Man får inte ha nummerskylten bakom rutan. Den måste vara synlig och det är den inte när den ligger där. I så fall är det faktiskt bättre att låta de personliga skyltarna sitta kvar. Det är fullt tillåtet även utomlands, men det rekommenderas ändå att byta.
Polizeien tog mig en gång och undrade vad jag var för en.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Eric Exar
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 26 aug 2018 20:45

Re: Främre nummerskylt fastlimmad

Inlägg av Eric Exar »

På farsans Tiguan var också främre skylten limmad, tydligen gör VAG koncernen så på alla nya bilar. Han åkte till sin bilhandlare så bytte de till vanlig hållare på en kvart, så kan han ploppa i och ur sina personliga skyltar efter det.

De borde inte vara några problem för Audi att sätta en hållare fram åt dig.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Främre nummerskylt fastlimmad

Inlägg av mati »

Eric Exar skrev:
På farsans Tiguan var också främre skylten limmad, tydligen gör VAG koncernen så på alla nya bilar. Han åkte till sin bilhandlare så bytte de till vanlig hållare på en kvart, så kan han ploppa i och ur sina personliga skyltar efter det.

De borde inte vara några problem för Audi att sätta en hållare fram åt dig.
Det kan jag göra själv. Bara så jag vet att det är tilllåtet, men tydligen är det väl det då. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Främre nummerskylt fastlimmad

Inlägg av taliz »

mati skrev:
Eric Exar skrev:
På farsans Tiguan var också främre skylten limmad, tydligen gör VAG koncernen så på alla nya bilar. Han åkte till sin bilhandlare så bytte de till vanlig hållare på en kvart, så kan han ploppa i och ur sina personliga skyltar efter det.

De borde inte vara några problem för Audi att sätta en hållare fram åt dig.
Det kan jag göra själv. Bara så jag vet att det är tilllåtet, men tydligen är det väl det då. :)
Du menar borra osv? Jag skulle nog vara försiktig med det. Sitter väl en drös sensorer i fronten. Bättre låta handlaren göra det, så är det deras fel om ngt sen strular...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Främre nummerskylt fastlimmad

Inlägg av bonath »

...men det räcker väl o limma hållaren... Skylten kläms ju fast i hållaren... :oops:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Främre nummerskylt fastlimmad

Inlägg av mati »

Men den befintliga hållaren är ju också fastskruvad. Det är väl bara ta loss den och sätta dit en vanlig "klämmhållare". Om man får göra så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar