Hej Tibor kan du förklara vad du menar med detta?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hej Tibor kan du förklara vad du menar med detta?

Inlägg av mati »

TiborBlomhall skrev:
Samtalet var nog:
- can you deliver us batteries?
- yes, how many?
- I'm not sure. But have you capacity?
- Yes, sure...
- OK, let's write a contract!
;)
Näää inte alls. Jag tror snarare såhär:
- They tell us we have to build electric cars now, can you make this battery-stuff thing for us?
- Yes I guess. How many do you need?
- Just a few, as few as possible. We actually don't intend to build all these cars. We just say we will. PR you know?
- Okej we will build some batteries for you. But what about your customers? What if they like electric cars?
- No problem. We have a plan. We call it IONITY.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Hej Tibor kan du förklara vad du menar med detta?

Inlägg av Walker »

Men, ärligt, finns det NÅGON som förvånat höjer på ögonbrynen?
Jag har ju tjatat mig omöjlig här på forumet om just detta fenomen. Man lovar runt, men håller tunt.
2020 ska det ju nu komma drösavis med Tesladödare. Bilar som går snabbare, längre och framför allt kostar en bråkdel av en Tesla.
Grattis.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hej Tibor kan du förklara vad du menar med detta?

Inlägg av Svenssons »

Walker skrev:
Men, ärligt, finns det NÅGON som förvånat höjer på ögonbrynen?
Jag har ju tjatat mig omöjlig här på forumet om just detta fenomen. Man lovar runt, men håller tunt.
2020 ska det ju nu komma drösavis med Tesladödare. Bilar som går snabbare, längre och framför allt kostar en bråkdel av en Tesla.
Grattis.
Har för mig att jag såg någon artikel där VW sagt att de skulle vara större än Tesla på elbilar 2018... 2018 så hade VW planer på 50 miljoner elbilar 2020. Undra vad de säger i år? När räknar de med att vara större elbilstillverkare än Tesla nu då eller har de insett att det inte är så lätt att krypa förbi en springande konkurrent som ligger år framför?

Det finns också artiklar om att VW har gått in i företag som ska ha revolutionerande batterier som ska slå ut Tesla. Det har man ju aldrig hört om batterier förr...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Hej Tibor kan du förklara vad du menar med detta?

Inlägg av nek0 »

TiborBlomhall skrev:
Tack alla som redan förklarat.

Ja, flera bilföretag har bevisligen enligt egen utsago skrivit kontrakt med batteritillverkare som skulle säkerställa deras leveranser. Och de har uppenbarligen inte funkat.

Jag misstänker att kontrakten var alldeles för löst skrivna då varken bil- eller batteritillverkare vågade komitta sig till exakta volymer i förväg. Ingen av parterna vågade skriva hårt bindande kontrakt med straffklausuler utan snarare letter-of-consents men som ändå "marknadsfördes" som batterikontrakt, både internt men framför allt externt. Jag har en känsla att de lurade sig själva lite.

Samtalet var nog:
- can you deliver us batteries?
- yes, how many?
- I'm not sure. But have you capacity?
- Yes, sure...
- OK, let's write a contract!
;)
Tack Tibor.
Som jag misstänkte har dom inte skrivit några konkreta kontakter.
Vad det gäller traditionella biltillverkare så är allt en stoooooooooooor lögn. Som en känd bosnisk sångare sjunger "Allt är lögn förutom döden"
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Hej Tibor kan du förklara vad du menar med detta?

Inlägg av nek0 »

Svenssons skrev:
Walker skrev:
Men, ärligt, finns det NÅGON som förvånat höjer på ögonbrynen?
Jag har ju tjatat mig omöjlig här på forumet om just detta fenomen. Man lovar runt, men håller tunt.
2020 ska det ju nu komma drösavis med Tesladödare. Bilar som går snabbare, längre och framför allt kostar en bråkdel av en Tesla.
Grattis.
Har för mig att jag såg någon artikel där VW sagt att de skulle vara större än Tesla på elbilar 2018... 2018 så hade VW planer på 50 miljoner elbilar 2020. Undra vad de säger i år? När räknar de med att vara större elbilstillverkare än Tesla nu då eller har de insett att det inte är så lätt att krypa förbi en springande konkurrent som ligger år framför?

Det finns också artiklar om att VW har gått in i företag som ska ha revolutionerande batterier som ska slå ut Tesla. Det har man ju aldrig hört om batterier förr...
Vad vet vi, dom kanske köper upp https://www.cloetta.se/nyheter/en-ny-el ... ens-bilar/ och då klarar dom det dom lovar . :lol:
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Hej Tibor kan du förklara vad du menar med detta?

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag är lite orolig för VW VD Herbert Diess. Han verkar vara för elbilar men nu ryktas det de försöker peta bort honom. Kanske dags för dieselbilar igen snart :roll:
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Hej Tibor kan du förklara vad du menar med detta?

Inlägg av nek0 »

TiborBlomhall skrev:
Jag är lite orolig för VW VD Herbert Diess. Han verkar vara för elbilar men nu ryktas det de försöker peta bort honom. Kanske dags för dieselbilar igen snart :roll:
Något måste de göra med den nya växellådan som de presenterade för inte länge sedan. :lol:
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hej Tibor kan du förklara vad du menar med detta?

Inlägg av mati »

TiborBlomhall skrev:
Jag är lite orolig för VW VD Herbert Diess. Han verkar vara för elbilar men nu ryktas det de försöker peta bort honom. Kanske dags för dieselbilar igen snart :roll:
Försvinner Diess så dör elbilen för VW och därmed blir det nog dödsstöten för hela den tyska bilindustrin. Då är det ganska kört. Och Tesla kan inte försörja hela världen med elbilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hej Tibor kan du förklara vad du menar med detta?

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
TiborBlomhall skrev:
Jag är lite orolig för VW VD Herbert Diess. Han verkar vara för elbilar men nu ryktas det de försöker peta bort honom. Kanske dags för dieselbilar igen snart :roll:
Försvinner Diess så dör elbilen för VW och därmed blir det nog dödsstöten för hela den tyska bilindustrin. Då är det ganska kört. Och Tesla kan inte försörja hela världen med elbilar.
Vadå? Det är Teslas fel att tyska bilmärken inte byggt bilar som efterfrågas av kunderna och att de fuskar med utsläppen...
Tesla is Slowly Pushing Germany Into Recession
Germany is on the brink of recession as its auto industry hits a 22 year low. Tesla - and the EV movement - has disrupted the backbone of Germany's economy.
https://www.ccn.com/tesla-is-slowly-pus ... recession/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Hej Tibor kan du förklara vad du menar med detta?

Inlägg av taliz »

Minns för nått/några år sedan när jag debatterade med någon på forumet som insisterade att VW minsann skrivit vattentäta kontrakt. Han verkar inte skriva här mer..

Undra om VW ID3 kommer byggas i mer än 30k exempel i år? Kanske inte ens det?
Étron har de ju stoppat tillverkningen av.

Tysklands hopp är nog Teslas fabrik(er).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Hej Tibor kan du förklara vad du menar med detta?

Inlägg av nek0 »

Svenssons skrev:
mati skrev:
TiborBlomhall skrev:
Jag är lite orolig för VW VD Herbert Diess. Han verkar vara för elbilar men nu ryktas det de försöker peta bort honom. Kanske dags för dieselbilar igen snart :roll:
Försvinner Diess så dör elbilen för VW och därmed blir det nog dödsstöten för hela den tyska bilindustrin. Då är det ganska kört. Och Tesla kan inte försörja hela världen med elbilar.
Vadå? Det är Teslas fel att tyska bilmärken inte byggt bilar som efterfrågas av kunderna och att de fuskar med utsläppen...
Tesla is Slowly Pushing Germany Into Recession
Germany is on the brink of recession as its auto industry hits a 22 year low. Tesla - and the EV movement - has disrupted the backbone of Germany's economy.
https://www.ccn.com/tesla-is-slowly-pus ... recession/
Ja nu ska vi inte överdriva. VW säljer fortfarande många fler bilar än alla elbilstillverkare tillsammans.
Att vi här på forumet vill ha elbilar betyder inte att ingen vill ha dieslar.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hej Tibor kan du förklara vad du menar med detta?

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Minns för nått/några år sedan när jag debatterade med någon på forumet som insisterade att VW minsann skrivit vattentäta kontrakt. Han verkar inte skriva här mer..

Undra om VW ID3 kommer byggas i mer än 30k exempel i år? Kanske inte ens det?
Étron har de ju stoppat tillverkningen av.

Tysklands hopp är nog Teslas fabrik(er).
Audi har haft stora problem hela tiden. I höstas visade min säljare ett internt dokument för mig där Audi beskrev att e-tron 50 enbart lanserades eftersom det inte fanns tillräckligt med batterier för 55:an. Det är ju en annan celltyp i 50-modellen. Prismatiska celler istället för pouch, jag antar att det är lättare att få tag på dem, och så är det ju färre celler per bil såklart. De kan alltså sälja fler bilar på det viset, vilket de måste göra för att undvika böter.
Jag ser det faktiskt som en lotterivinst i kubik att Tesla bygger sin fabrik just i Tyskland av alla ställen. Det är ju inte direkt varken det mest obyråkratiska landet man kan hitta eller så är lönerna särskilt låga. Och oddsen för att de blir bland de största (eller rentav den största) biltillverkaren i Tyskland är väl inte så dåliga. Dessutom är Östtyskland rätt så drabbat av arbetslöshet, det är alltså jättebra för regionen också. Undrar om de fattar det själva.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Hej Tibor kan du förklara vad du menar med detta?

Inlägg av taliz »

nek0 skrev:
Ja nu ska vi inte överdriva. VW säljer fortfarande många fler bilar än alla elbilstillverkare tillsammans.
Att vi här på forumet vill ha elbilar betyder inte att ingen vill ha dieslar.
Ja nu ska vi inte överdriva. Nokia säljer fortfarande många fler vanliga mobiler än alla smartphone-tillverkare tillsammans.
Att vi här på forumet vill ha smartphones betyder inte att ingen vill ha vanliga mobiler.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10822
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Hej Tibor kan du förklara vad du menar med detta?

Inlägg av Fredrik j »

Det sista Tesla behöver är en lågkonjunktur med kraftigt inbromsande bilförsäljning.
Man behöver nya rekord även nästa kvartal. Och nästa..
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hej Tibor kan du förklara vad du menar med detta?

Inlägg av Svenssons »

nek0 skrev:
Ja nu ska vi inte överdriva. VW säljer fortfarande många fler bilar än alla elbilstillverkare tillsammans.
Att vi här på forumet vill ha elbilar betyder inte att ingen vill ha dieslar.
Jag sa inget om avgasbilar eller att alla vill ha elbilar. Det som händer är att avgasbilsmarknaden minskar (färre vill köpa avgasbilar) och elbilsmarknaden ökar (fler vill köpa elbilar). Vad hjälper det då att ha fabriker och investeringar i att producera avgasbilar? Dessa fabriker och maskiner kommer ju inte kunna producera lika mycket som tidigare och måste skalas ned för att de annars bara är utgifter. Har man inga elbilar att sälja drabbas man dessutom av att inte kunna vara med på den uppåtgående marknaden.

Nu kanske man kan hävda att elbilsmarknaden är så liten att det inte spelar någon roll och det kanske stämde för några år sedan men inte längre.

Fabriker, maskiner och investeringar för avgasbilar kan alltså bli värdelösa och till och med kostsamma. Det är ingen fördel alls att vara störst på tillverkning som minskar år för år.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hej Tibor kan du förklara vad du menar med detta?

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
Det sista Tesla behöver är en lågkonjunktur med kraftigt inbromsande bilförsäljning.
Man behöver nya rekord även nästa kvartal. Och nästa..
Behöver och behöver. Tesla är inte alls lika skuldsatt som övriga biltillverkare och lär troligen klara av en lågkonjunktur bättre än fler andra biltillverkare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Hej Tibor kan du förklara vad du menar med detta?

Inlägg av Tars »

mati skrev:
TiborBlomhall skrev:
Samtalet var nog:
- can you deliver us batteries?
- yes, how many?
- I'm not sure. But have you capacity?
- Yes, sure...
- OK, let's write a contract!
;)
Näää inte alls. Jag tror snarare såhär:
- They tell us we have to build electric cars now, can you make this battery-stuff thing for us?
- Yes I guess. How many do you need?
- Just a few, as few as possible. We actually don't intend to build all these cars. We just say we will. PR you know?
- Okej we will build some batteries for you. But what about your customers? What if they like electric cars?
- No problem. We have a plan. We call it IONITY.
Bild
Gillar den sista mest
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Hej Tibor kan du förklara vad du menar med detta?

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
Det sista Tesla behöver är en lågkonjunktur med kraftigt inbromsande bilförsäljning.
Man behöver nya rekord även nästa kvartal. Och nästa..
Nej inte längre, man har nu nått en nivå där volymen räcker för att göra vinst varje kvartal.
Avgasbilstillverkarna sitter däremot riktigt illa till. De behöver göra stora vinster så de har råd att ställa om, och betala böter till EU.
En lågkonjunktur kan få dem att gå under ganska snabbt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10822
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Hej Tibor kan du förklara vad du menar med detta?

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Det sista Tesla behöver är en lågkonjunktur med kraftigt inbromsande bilförsäljning.
Man behöver nya rekord även nästa kvartal. Och nästa..
Nej inte längre, man har nu nått en nivå där volymen räcker för att göra vinst varje kvartal.
Avgasbilstillverkarna sitter däremot riktigt illa till. De behöver göra stora vinster så de har råd att ställa om, och betala böter till EU.
En lågkonjunktur kan få dem att gå under ganska snabbt.
Vi får snart se hur det blir.
icreate
elbilist
Inlägg: 237
Blev medlem: 03 apr 2016 15:58

Re: Hej Tibor kan du förklara vad du menar med detta?

Inlägg av icreate »

När jag gick med i det här forumet för 4 år sedan var det många som argumenterade för att omställningen till elbilar skulle gå väldigt snabbt och abrupt. "Så fort folk börjar fatta hur bra det är med elbil kommer ingen längre köpa en avgasbil."

Jag tycker att det verkar som att de traditionella biltillverkarna förhindrat detta genom att helt enkelt vägra bygga elbilar. Det spelar ingen roll om folk fattar. Finns det inte elbilar att köpa så uteblir den abrupta övergången.

Även om Tesla har ett rejält försprång och efterfrågan är oändlig så kommer man inte att kunna bygga tillräckligt många bilar för att åstadkomma en utslagning av avgasbilarna. För de traditionella biltillverkarna gäller det bara att inte vara sist. Man behöver inte vara först för det kostar för mycket, men så länge inte tillgången på elbilar är så stor kommer man att fortsätta tjäna pengar på sina avgasbilar.

Man gör prototyper i rent marknadsföringssyfte och sneglar på konkurrenterna för att hänga med i teknikutveckling. Man bromsar medvetet och effektivt övergången till elbilar genom att helt enkelt inte bygga så många elbilar att man inte kan sälja sina avgasbilar.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Hej Tibor kan du förklara vad du menar med detta?

Inlägg av bonath »

Tars skrev:
mati skrev:
TiborBlomhall skrev:
Samtalet var nog:
- can you deliver us batteries?
- yes, how many?
- I'm not sure. But have you capacity?
- Yes, sure...
- OK, let's write a contract!
;)
Näää inte alls. Jag tror snarare såhär:
- They tell us we have to build electric cars now, can you make this battery-stuff thing for us?
- Yes I guess. How many do you need?
- Just a few, as few as possible. We actually don't intend to build all these cars. We just say we will. PR you know?
- Okej we will build some batteries for you. But what about your customers? What if they like electric cars?
- No problem. We have a plan. We call it IONITY.
Bild
Gillar den sista mest

Snacka om klockren...
Pedagogen MATI slår till! :lol: :lol: :lol:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Hej Tibor kan du förklara vad du menar med detta?

Inlägg av taliz »

icreate skrev:
När jag gick med i det här forumet för 4 år sedan var det många som argumenterade för att omställningen till elbilar skulle gå väldigt snabbt och abrupt. "Så fort folk börjar fatta hur bra det är med elbil kommer ingen längre köpa en avgasbil."

Jag tycker att det verkar som att de traditionella biltillverkarna förhindrat detta genom att helt enkelt vägra bygga elbilar. Det spelar ingen roll om folk fattar. Finns det inte elbilar att köpa så uteblir den abrupta övergången.

Även om Tesla har ett rejält försprång och efterfrågan är oändlig så kommer man inte att kunna bygga tillräckligt många bilar för att åstadkomma en utslagning av avgasbilarna. För de traditionella biltillverkarna gäller det bara att inte vara sist. Man behöver inte vara först för det kostar för mycket, men så länge inte tillgången på elbilar är så stor kommer man att fortsätta tjäna pengar på sina avgasbilar.

Man gör prototyper i rent marknadsföringssyfte och sneglar på konkurrenterna för att hänga med i teknikutveckling. Man bromsar medvetet och effektivt övergången till elbilar genom att helt enkelt inte bygga så många elbilar att man inte kan sälja sina avgasbilar.
Allt är relativt som man säger. När man är mitt uppe i en omställning känns det som det går väldigt långsamt. När det är över känns det som det gick extremt snabbt.

Ett gigantiskt problem för avgasbilstillverkarna är också Osborne-effekten.
Tesla har redan slagit hårt mot premiummärkena. Kommer nu en lågkonjunktur kommer det inte bara bli svårt att leverera resultat, utan även omöjligt att finansiera omställning.

Historien talar sitt tydliga språk. Väldigt få storbolag överlever stora teknikskiften.

EDIT: Denna länkades i en annan tråd:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Jan-Erik Sebestyen
Inlägg: 69
Blev medlem: 16 maj 2018 10:43

Re: Hej Tibor kan du förklara vad du menar med detta?

Inlägg av Jan-Erik Sebestyen »

TiborBlomhall skrev:
Tack alla som redan förklarat.

Ja, flera bilföretag har bevisligen enligt egen utsago skrivit kontrakt med batteritillverkare som skulle säkerställa deras leveranser. Och de har uppenbarligen inte funkat.

Jag misstänker att kontrakten var alldeles för löst skrivna då varken bil- eller batteritillverkare vågade komitta sig till exakta volymer i förväg. Ingen av parterna vågade skriva hårt bindande kontrakt med straffklausuler utan snarare letter-of-consents men som ändå "marknadsfördes" som batterikontrakt, både internt men framför allt externt. Jag har en känsla att de lurade sig själva lite.
Det kan ju också vara så att LG Chem, och andra batteritillverkare, faktiskt byggt upp produktionslinjer utifrån rimliga volymer, men inte fått dessa linjer att producera som det var tänkt. Mitt intryck av Panasonic/Teslas batterilinjer är att de haft mycket svårt nå planerade volymer. Jag kan ha missuppfattat saker och ting, men jag har fått intrycket att de tidvis hade rätt höga kassationer. Det blir dyrt att producera om t.ex. kassationer stiger snabbare än volymökningen, och det finns givetvis gränser hur mycket kostnader tillverkarna kan hantera.

Det är inte omöjligt att det kommer att ta flera år att nå de volymer som de planerat för. Och när de kommit upp i de volymerna har Tesla bytt till ny teknik.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hej Tibor kan du förklara vad du menar med detta?

Inlägg av Jerker »

Jag funderar över ketchupeffekten som borde slå till nån gång under de närmaste åren. Just nu står alltså en rad biltillverkare och stampar eftersom det inte finns batterier att stoppa in i elbilarna. Men det byggs och planeras en rad stora batterifabriker som kommer att vara klara för produktion inom några år.

Är det nån som har en överblick över vilka fabriker som planeras/byggs och vilken kapacitet dessa kommer att få?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hej Tibor kan du förklara vad du menar med detta?

Inlägg av Jerker »

Jerker skrev:
Jag funderar över ketchupeffekten som borde slå till nån gång under de närmaste åren. Just nu står alltså en rad biltillverkare och stampar eftersom det inte finns batterier att stoppa in i elbilarna. Men det byggs och planeras en rad stora batterifabriker som kommer att vara klara för produktion inom några år.

Är det nån som har en överblick över vilka fabriker som planeras/byggs och vilken kapacitet dessa kommer att få?
Kan åtminstone delvis svara mig själv. Jag tittar på videon med Seba som länkades till ovan och där har han följande jämförelse om antalet batterifabriker 2014 och 2019:
Batterifabriker.PNG
Skriv svar