Tips på laddstation att ha hemma!?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Tips på laddstation att ha hemma!?

Inlägg av [JM] »

LasseTM skrev:
[JM] skrev:
ImRemii skrev:
Hej,

Någon som har eller vet en laddstation att ha hemma som är och rekommendera? Något specifikt märke?

Tack!

Edit; Bortse ifrån Tesla Wall Connector, då vår kommande bil inte är en Tesla!

//Rasmus
Man kan använda teslas WC på andra bilar också. Bara så att du inte väljer bort den pga att du tror den inte kommer funka menar jag.

Välkommen till elbilsträsket :D
Nackdelen med detta upplägg är att du inte får uppdateringar av laddboxar om du inte köper den nya WIFI boxen.
Jag köpte en WC för 1,5år sedan för att ladda min ZOE när jag inte hade en Tesla.
Jag fick då problem med boxen och pratade med Tesla, deras spontana reaktion var att koppla upp den mot bilen så felsöker vi på håll och skickar ut en ny om den är trasig.
Utan Tesla var detta svårt så jag sket i boxen och lät den ligga och köpte en juicebox istället.
Nu har jag köpt en Tesla och kopplade in boxen igen, det visade sig att allt min WC behövde var en mjukvaruuppdatering som den annars får av bilen.
Nu funkar den perfekt, så har man ingen kompis med Tesla som man vill ge lite el ibland är det kanske dumt att ha en WC.
Vi behöver en FAQ på forumet så denna typ av toppenbra info blir lättare att hitta.
Användarvisningsbild
micke_r
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 26 jul 2019 21:13

Re: Tips på laddstation att ha hemma!?

Inlägg av micke_r »

LasseTM skrev:
[JM] skrev:
ImRemii skrev:
Hej,

Någon som har eller vet en laddstation att ha hemma som är och rekommendera? Något specifikt märke?

Tack!

Edit; Bortse ifrån Tesla Wall Connector, då vår kommande bil inte är en Tesla!

//Rasmus
Man kan använda teslas WC på andra bilar också. Bara så att du inte väljer bort den pga att du tror den inte kommer funka menar jag.

Välkommen till elbilsträsket :D
Nackdelen med detta upplägg är att du inte får uppdateringar av laddboxar om du inte köper den nya WIFI boxen.
Jag köpte en WC för 1,5år sedan för att ladda min ZOE när jag inte hade en Tesla.
Jag fick då problem med boxen och pratade med Tesla, deras spontana reaktion var att koppla upp den mot bilen så felsöker vi på håll och skickar ut en ny om den är trasig.
Utan Tesla var detta svårt så jag sket i boxen och lät den ligga och köpte en juicebox istället.
Nu har jag köpt en Tesla och kopplade in boxen igen, det visade sig att allt min WC behövde var en mjukvaruuppdatering som den annars får av bilen.
Nu funkar den perfekt, så har man ingen kompis med Tesla som man vill ge lite el ibland är det kanske dumt att ha en WC.
Coolt att de kan skicka in uppdatering av mjukvara via bilen. En besparing där också, bilen har uppkopplingen...
Lars66
Inlägg: 3
Blev medlem: 25 sep 2020 14:58

Re: Tips på laddstation att ha hemma!?

Inlägg av Lars66 »

Söker råd kring val av laddbox hemma. Har idag en model x samt en Mitsubishi Outlander laddhybrid. Är wallcharger en option? Finns det boxar som laddar båda bilarna samtidigt? Någon som kan ge råd?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tips på laddstation att ha hemma!?

Inlägg av LarsL »

Lars66 skrev:
Söker råd kring val av laddbox hemma. Har idag en model x samt en Mitsubishi Outlander laddhybrid. Är wallcharger en option? Finns det boxar som laddar båda bilarna samtidigt? Någon som kan ge råd?
Teslas Wallbox kan ladda bägge bilarna, dock inte samtidigt. Om du vill ladda två bilar samtidigt så köper du två boxar som kan balansera strömmen mellan sig. Wallbox kan det även Easee från Tibber kan det, den kan balansera mot huset också om man köper till en mätare till huset. Är väl överhuvudtaget rätt vanligt att boxar kan balansera mellan sig om de är av samma märke/modell.
Användarvisningsbild
gnutten
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 09 okt 2019 17:28

Re: Tips på laddstation att ha hemma!?

Inlägg av gnutten »

Har inte Outlander typ 1 kontakt? Då behöver du en (eller två) laddare med uttag och inte fast kabel.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tips på laddstation att ha hemma!?

Inlägg av LarsL »

Ja, då går Tesla Wallbox bort du får välja Easee och använda lös sladd. Finns iofs adapter för Typ2 till Typ1 också...
Lars66
Inlägg: 3
Blev medlem: 25 sep 2020 14:58

Re: Tips på laddstation att ha hemma!?

Inlägg av Lars66 »

Stort tack för svaren. Ska kolla vidare på era förslag.
Skriv svar