Fynda Tesla i Norge

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Fynda Tesla i Norge

Inlägg av NEO »

Verdi skrev:
NEO skrev:
Verdi skrev:
NEO skrev:
NOK/SEK är på 0.87 denna morgon ho ly sh iieeeeeeeeeeeeeeet.
Gått ner 19 öre på en månad. 17,9%

Nog inte helt enkelt att åka och köpa en bil i Norge nu dock.
Har man konto där kan man enkelt föra över några kronor och bara rida ut vågen :D

Men nej att importera en bil hit från Norge nu utan kontakter blir extremt svårt. Dels för att du som privatperson inte blir insläppt utan giltiga skäl samt att det kanske inte är läge med tanke på coronautbrottet. Har man någon i Norge som kan köpa bilen åt en ska man ha någon man anförtror flera hundratusentals kronor, man får väl fråga HelEctric snällt :lol:
Kan man klicka hem en norsk lagerbil som svensk? Inte för att det är aktuellt för min del men...
Tesla kan inte stoppa dig från att köpa bilen, men de skriver tydligt att de inte hjälper till vid export osv. Märkligt ändå när det är rätt vanligt med export/import av bilar.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Fynda Tesla i Norge

Inlägg av Zalman3 »

Verdi skrev:
NEO skrev:
NOK/SEK är på 0.87 denna morgon ho ly sh iieeeeeeeeeeeeeeet.
Gått ner 19 öre på en månad. 17,9%

Nog inte helt enkelt att åka och köpa en bil i Norge nu dock.
Men det är väl bara att köpa Norska kronor nu.
Vad kan gå fel?
:lol: :lol: :lol:


EDIT:

Bill Gates säger att det hela är över på några veckor.
Bill Gates: Länder som stänger ned kan vara tillbaka inom 6-10 veckor
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8565
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Fynda Tesla i Norge

Inlägg av Pontus »

Zalman3 skrev:
Zalman3 skrev:
Norska kronan ligger nu på 0,90SEK!

Galet billigt i Norge nu!

En Nissan Leaf 40kWh klar i Sverige!
297.000SEK!

Tesla S.
229.000Nok.
Klar i Sverige för 283.387Sek!
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=172687021

Nissan Leaf 24kWh, 49.000Nok!
Borde gå att ta in en Leaf 40kWh som ny och få 60.000kr i stöd.
Då är man nere på 237.000kr för en ny Leaf!
Är ju en trevlig tanke om man skulle kunnat få 60.000 även för en bil köpt i Norge. 425 tkr för en 3 SR+ och kanske lite avgifter på det men ändå ;)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Dizzycap
Inlägg: 150
Blev medlem: 05 feb 2020 16:40

Re: Fynda Tesla i Norge

Inlägg av Dizzycap »

Ja, inte kan man få miljöbonus för en privatimport? Även om den är sprillans ny?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Fynda Tesla i Norge

Inlägg av bylund »

Dizzycap skrev:
Ja, inte kan man få miljöbonus för en privatimport? Även om den är sprillans ny?
Jo, om den aldrig tagits i trafik, ej heller utomlands, innan så kan man få det.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Dizzycap
Inlägg: 150
Blev medlem: 05 feb 2020 16:40

Re: Fynda Tesla i Norge

Inlägg av Dizzycap »

Det var som tusan. Hmmm... är det här görbart för vanliga dödliga, och framför allt does it make Financial sense?

Vad är definitionen för ”i trafik”?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Fynda Tesla i Norge

Inlägg av bylund »

Dizzycap skrev:
Det var som tusan. Hmmm... är det här görbart för vanliga dödliga, och framför allt does it make Financial sense?

Vad är definitionen för ”i trafik”?
Att den har varit påställd, eller motsvarande, i något land. Så superviktigt om man gör detta att se till att säljaren i utlandet inte ställer på bilen. Jag antar att det då är bilsläp eller biltransport som gäller för att ta bilen till Sverige. Kanske är import- eller exportskyltar ok.

Sedan är det också bäst att dubbelkolla det jag säger, så att inte Transportstyrelsen gör en annan tolkning. Med supermiljöbilspremien var det definitivt som jag säger, men någon skrivning kan ju ha ändrats för bonusbilar när det infördes.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Verdi

Re: Fynda Tesla i Norge

Inlägg av Verdi »

bylund skrev:
Dizzycap skrev:
Det var som tusan. Hmmm... är det här görbart för vanliga dödliga, och framför allt does it make Financial sense?

Vad är definitionen för ”i trafik”?
Att den har varit påställd, eller motsvarande, i något land. Så superviktigt om man gör detta att se till att säljaren i utlandet inte ställer på bilen. Jag antar att det då är bilsläp eller biltransport som gäller för att ta bilen till Sverige. Kanske är import- eller exportskyltar ok.

Sedan är det också bäst att dubbelkolla det jag säger, så att inte Transportstyrelsen gör en annan tolkning. Med supermiljöbilspremien var det definitivt som jag säger, men någon skrivning kan ju ha ändrats för bonusbilar när det infördes.

Jag importerade ett par splitternya BMW för 6-7 år sen.

så här ser det ut på dem: https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/SNW148
https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/XUG885

De fick aldrig vanliga skyltar i England utan bara exportskyltar. Men hur det där tolkas av Sverige vet jag inte. Lägg märke till att 335:an har en notis om "2014-04-07 Registrerad utomlands" medan 330:n INTE har det. Det där matades in vid registreringsbesiktningen. Vilken variant som är korrekt vet jag inte.

Vill man plocka in en bil och kunna leasa/dra momsen så kan man inte göra det som privatperson eller ens som företag om man inte är bilhandlare typ. Har jag för mig iaf. Då måste man be någon bilhandlare hjälpa till alltså...
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8565
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Fynda Tesla i Norge

Inlägg av Pontus »

Hörde på radion att NOK var nere i 0,68 vilket om man lån få miljöbilspremie för en norsk bil att en SR+ skulle kosta 315 tkr. Lockande.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Verdi

Re: Fynda Tesla i Norge

Inlägg av Verdi »

Pontus skrev:
Hörde på radion att NOK var nere i 0,68 vilket om man lån få miljöbilspremie för en norsk bil att en SR+ skulle kosta 315 tkr. Lockande.
Helt fel. Den har vänt uppåt från 0,83 till 0,91 just nu.

https://www.google.com/search?q=1+nok+i ... e&ie=UTF-8
Headline
elbilist
Inlägg: 149
Blev medlem: 07 mar 2019 08:46
Ort: Torslanda Göteborg

Re: Fynda Tesla i Norge

Inlägg av Headline »

Verdi skrev:
bylund skrev:
Dizzycap skrev:
Det var som tusan. Hmmm... är det här görbart för vanliga dödliga, och framför allt does it make Financial sense?

Vad är definitionen för ”i trafik”?
Att den har varit påställd, eller motsvarande, i något land. Så superviktigt om man gör detta att se till att säljaren i utlandet inte ställer på bilen. Jag antar att det då är bilsläp eller biltransport som gäller för att ta bilen till Sverige. Kanske är import- eller exportskyltar ok.

Sedan är det också bäst att dubbelkolla det jag säger, så att inte Transportstyrelsen gör en annan tolkning. Med supermiljöbilspremien var det definitivt som jag säger, men någon skrivning kan ju ha ändrats för bonusbilar när det infördes.

Jag importerade ett par splitternya BMW för 6-7 år sen.

så här ser det ut på dem: https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/SNW148
https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/XUG885

De fick aldrig vanliga skyltar i England utan bara exportskyltar. Men hur det där tolkas av Sverige vet jag inte. Lägg märke till att 335:an har en notis om "2014-04-07 Registrerad utomlands" medan 330:n INTE har det. Det där matades in vid registreringsbesiktningen. Vilken variant som är korrekt vet jag inte.

Vill man plocka in en bil och kunna leasa/dra momsen så kan man inte göra det som privatperson eller ens som företag om man inte är bilhandlare typ. Har jag för mig iaf. Då måste man be någon bilhandlare hjälpa till alltså...
Om intresse finns så kanske det kan finnas möjligheter här. Vore trevligt om vi kunde importera "tillbaka" lite bilar.
eNiro -19
eNiro -19
Leaf -18
Förhandsbokat Polstar 2
Förhandsbokat VW ID3

Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Fynda Tesla i Norge

Inlägg av Gustafsson »

Tullen tillämpar dock inte dagskurs på valuta. Den justeras i efterhand utifrån någon metod. Just nu var tullens kurs 1.08 medan dagskurs 0,86. Så något att tima väl...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Fynda Tesla i Norge

Inlägg av Zalman3 »

Gustafsson skrev:
Tullen tillämpar dock inte dagskurs på valuta. Den justeras i efterhand utifrån någon metod. Just nu var tullens kurs 1.08 medan dagskurs 0,86. Så något att tima väl...
Det är ju bara att handla på sig Nok för 0.86Sek.

Sen kan man i lugn och ro handla bil när det passar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Fynda Tesla i Norge

Inlägg av Gustafsson »

Zalman3 skrev:
Gustafsson skrev:
Tullen tillämpar dock inte dagskurs på valuta. Den justeras i efterhand utifrån någon metod. Just nu var tullens kurs 1.08 medan dagskurs 0,86. Så något att tima väl...
Det är ju bara att handla på sig Nok för 0.86Sek.

Sen kan man i lugn och ro handla bil när det passar.
Bil har jag.
Asså, tullen fastställer ju ut ett värde på bilen i NOK. Sen räknar de om det värdet till SEK. Det är det beloppet du sen betalar moms å tull på. Det är den kursomvandlingen jag pratar om. Då hjälper det inte att köpa NOK, eller ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Fynda Tesla i Norge

Inlägg av Zalman3 »

Gustafsson skrev:
Zalman3 skrev:
Gustafsson skrev:
Tullen tillämpar dock inte dagskurs på valuta. Den justeras i efterhand utifrån någon metod. Just nu var tullens kurs 1.08 medan dagskurs 0,86. Så något att tima väl...
Det är ju bara att handla på sig Nok för 0.86Sek.

Sen kan man i lugn och ro handla bil när det passar.
Bil har jag.
Asså, tullen fastställer ju ut ett värde på bilen i NOK. Sen räknar de om det värdet till SEK. Det är det beloppet du sen betalar moms å tull på. Det är den kursomvandlingen jag pratar om. Då hjälper det inte att köpa NOK, eller ?
En dum fråga, om man tar in en norsk bil till Sverige, är det inte svensk tull och moms man betalar?

Och ska man inte visa upp ett kvitto över vad man betalat för den i Norge?

Och är det en begagnad bil som man köpt av en privatperson.
Då kanske man kan komma överens om vad det ska stå på kvittot.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Fynda Tesla i Norge

Inlägg av Gustafsson »

Jo, åker du över å köper en bil så har du ju ett kvitto på priset i NOK. Sen räknar tullen om värdet till SEK och så får du betala tull å moms på det. Den valutakursen är dock någon typ av medelkurs och svänger inte lika mycket som den faktiska dagskursen. Just nu inte gynnsamt.
Det kan vara bra att köpa tillbehör som vinterdäck, extra laddgrejer å sånt separat och bara importera bilen för att få ner priset.
Har du haft en bil i Norge ett tag ska bilen på något sätt värderas och det kan göras på lite olika sätt. Bäst är förstås att ta in den som flyttgods utan moms å tull, men då måste man ju ha bott fast i Norge.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Fynda Tesla i Norge

Inlägg av Zalman3 »

NOK dippade ner till 0,88Sek idag.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Alzie
Inlägg: 296
Blev medlem: 28 jul 2019 14:45
Ort: Sollentuna

Re: Fynda Tesla i Norge

Inlägg av Alzie »

Shiiiit. Men gränserna är stängda nu eller?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Fynda Tesla i Norge

Inlägg av Gustafsson »

Nästa gång kursen fastställs verkar vara 1/4. Då blir med ens moms å tull betydligt lägre.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Fynda Tesla i Norge

Inlägg av lator »

Gustafsson skrev:
Nästa gång kursen fastställs verkar vara 1/4. Då blir med ens moms å tull betydligt lägre.
Fast det beror väl på vad kursen står i då...?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Fynda Tesla i Norge

Inlägg av Gustafsson »

lator skrev:
Gustafsson skrev:
Nästa gång kursen fastställs verkar vara 1/4. Då blir med ens moms å tull betydligt lägre.
Fast det beror väl på vad kursen står i då...?
Säkert, men det är en eftersläpning hur som helst, de var ganska säkra på kurs runt 88 öre, vet inte hur beräkningen går till som sagt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Hesse
Inlägg: 1
Blev medlem: 05 jul 2020 18:05

Re: Fynda Tesla i Norge

Inlägg av Hesse »

Måste man verkligen betala moms?

"Exempel 3
Fordonet har varit i trafik i 14 månader och har under tiden färdats 1 200 mil.
= Fordonet räknas som begagnat och du behöver inte betala mervärdesskatt."

https://transportstyrelsen.se/sv/vagtra ... rdesskatt/
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Fynda Tesla i Norge

Inlägg av Gustafsson »

Ja vid import från Norge som inte är med i EU.
Dessutom 10 % tull. Sammanlagt 37% på bilens värde.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Fynda Tesla i Norge

Inlägg av lator »

Gustafsson skrev:
Ja vid import från Norge som inte är med i EU.
Dessutom 10 % tull. Sammanlagt 37% på bilens värde.
Egentligen så är det ju för att Norge inte har moms på elbilar men det har vi... :?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Fynda Tesla i Norge

Inlägg av Gustafsson »

lator skrev:
Gustafsson skrev:
Ja vid import från Norge som inte är med i EU.
Dessutom 10 % tull. Sammanlagt 37% på bilens värde.
Egentligen så är det ju för att Norge inte har moms på elbilar men det har vi... :?
Har inget med det att göra.
” Köpa bil från ett land utanför EU

Om du köper en bil från ett land utanför EU, eller från ett område utanför EU:s skatteområde, måste du alltid betala tull och moms. Du ska anmäla fordonet till Tullverket direkt när du passerar gränsen på närmaste tullklareringsexpedition.”
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar