Danmark är stängt från 14 Mars kl 12.00

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Danmark är stängt från 14 Mars kl 12.00

Inlägg av kenny »

Den stora fördelen med att stanna hemma vid symptom oavsett virus är ju att man kan sitta och dividera i en 73 sidor lång pajkastning på Corona Club Sweden. Så fantastiskt.

:P
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Danmark är stängt från 14 Mars kl 12.00

Inlägg av heldiggrisen »

Svenssons skrev:
heldiggrisen skrev:
Nej du kan knappast inte låsa in friska personer för att de er 70+, men du kan straffas om du inte tar "rimliga försiktighetsåtgärder" för att förhindra smitta. Jag vill påstå att inte samlas med pensionärsgänget för kortspel eller fika går under " rimliga försiktighetsåtgärder". Man kan också låta grannen eller barnbarnet handla.
Jag tror det blir svårt att straffa 70+are, men lagen finns.
Vi vet inte om människor utan symptom smittar, och tills vi vet så ponerar jag att i nuläget är alla brott mot FHMs rekommendationer ett brott mot smittskyddslagen kap 2 §1
https://www.svd.se/kan-vara-misshandel- ... kyddslagen
On man blir straffad för att fem friska pensionärer samlas så ser jag det som viktigare att straffa de tusentals människor som samlas i tunnelbanan eller de som åker på skidsemester.
Har du ens läst FHMs rekommendationer? Står inget där om att friska människor under 70 inte får åka tunnelbana. Gällande skidresor, så ser inte jag det som nödvändiga resor, och ska enligt hur jag tolkar FHMs rekommendationer, undvikas.
Läs gärna på FHMs hemsida vad FHM skriver om 70+are
För att undvika att bli smittad uppmanar Folkhälsomyndigheten dig som är 70 år och äldre att stanna hemma. Du bör låta bli att åka buss och tunnelbana, handla i butiker eller vistas i lokaler där det finns många människor samtidigt. Ta istället hjälp av anhöriga eller grannar för att t. ex. handla mat. Försök att hålla dig hemma, men självklart finns det inget som hindrar att du går ut och promenerar.
Jag står fortfarande på det att man kan straffa 70+are som bryter mot avsnittet ovan då de inte följer smittskyddslagen.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Danmark är stängt från 14 Mars kl 12.00

Inlägg av ovelundkvist »

kenny skrev:
Den stora fördelen med att stanna hemma vid symptom oavsett virus är ju att man kan sitta och dividera i en 73 sidor lång pajkastning på Corona Club Sweden. Så fantastiskt.

:P
+1
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Danmark är stängt från 14 Mars kl 12.00

Inlägg av nek0 »

ChristerSjo skrev:
nek0 skrev:
Hur ska man vara säker på att man inte är smittad? Jag är på min 9. dag med hosta lätt feber och huvudverk. Har jag corona, influensa eller förkylning? Hur ska ja veta?

Varför måste du veta?
Frippe skrev : "Jag kan själv faktiskt inte se det allvarliga i att ett gäng 70+are umgås. Så länge de alla är säkra på att vara friska från Corona eller förkylning eller influensa. Det är över generationsgränser vi inte bör ses eller umgås i första hand."
Frågade frippe :)
Varför ska man inte få veta?
Då kan jag gå och handla åt mina grannar, besöka min mamma utan att vara rädd att smitta henne ........
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Danmark är stängt från 14 Mars kl 12.00

Inlägg av ChristerSjo »

nek0 skrev:
ChristerSjo skrev:
nek0 skrev:
Hur ska man vara säker på att man inte är smittad? Jag är på min 9. dag med hosta lätt feber och huvudverk. Har jag corona, influensa eller förkylning? Hur ska ja veta?

Varför måste du veta?
Frippe skrev : "Jag kan själv faktiskt inte se det allvarliga i att ett gäng 70+are umgås. Så länge de alla är säkra på att vara friska från Corona eller förkylning eller influensa. Det är över generationsgränser vi inte bör ses eller umgås i första hand."
Frågade frippe :)
Varför ska man inte få veta?
Då kan jag gå och handla åt mina grannar, besöka min mamma utan att vara rädd att smitta henne ........
Så länge du har symtom skall du inte gå någonstans enligt gällande direktiv, oavsett var det beror på + två dagar. Därefter kan du hjälpa dina grannar.

EDIT. Vid en valig säsongsinfluensa vill du då veta om det är typ A eller B du har blivit drabbad av?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7305
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Danmark är stängt från 14 Mars kl 12.00

Inlägg av TiborBlomhall »

Självaste presidenten of the freaking United States of freaking America twittrar ut Fake News om Corona viruset :o

När man trodde att han inte kunde sjunka lägre.... :roll:



Till och med tidningsartikeln han länkar till skriver att patienten fick massa andra medicin också, och att det ändå var hans egen immunsystem som övervann smittan till slut enligt läkarna.

Även om det skulle visa sig att medicinen funkar måste man först kliniskt testa innan man skickar iväg halva väljarkåren till apoteken :roll:
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Danmark är stängt från 14 Mars kl 12.00

Inlägg av ChristerSjo »

TiborBlomhall skrev:
Självaste presidenten of the freaking United States of freaking America twittrar ut Fake News om Corona viruset :o

När man trodde att han inte kunde sjunka lägre.... :roll:



Till och med tidningsartikeln han länkar till skriver att patienten fick massa andra medicin också, och att det ändå var hans egen immunsystem som övervann smittan till slut enligt läkarna.

Även om det skulle visa sig att medicinen funkar måste man först kliniskt testa innan man skickar iväg halva väljarkåren till apoteken :roll:
Vad gör man inte för att dämpa paniken/hysterin?

EDIT: framför allt Politiker. Trumps första utalande var väll att detta med Corona var ingenting att bry sig om. Som politker hänger man löst om man inte visar handlingskraft och inger hopp (falska så som riktiga) till sina väljare.
Senast redigerad av ChristerSjo, redigerad totalt 1 gånger.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Danmark är stängt från 14 Mars kl 12.00

Inlägg av Svenssons »

heldiggrisen skrev:
Har du ens läst FHMs rekommendationer? Står inget där om att friska människor under 70 inte får åka tunnelbana. Gällande skidresor, så ser inte jag det som nödvändiga resor, och ska enligt hur jag tolkar FHMs rekommendationer, undvikas.
Läs gärna på FHMs hemsida vad FHM skriver om 70+are
För att undvika att bli smittad uppmanar Folkhälsomyndigheten dig som är 70 år och äldre att stanna hemma. Du bör låta bli att åka buss och tunnelbana, handla i butiker eller vistas i lokaler där det finns många människor samtidigt. Ta istället hjälp av anhöriga eller grannar för att t. ex. handla mat. Försök att hålla dig hemma, men självklart finns det inget som hindrar att du går ut och promenerar.
Jag står fortfarande på det att man kan straffa 70+are som bryter mot avsnittet ovan då de inte följer smittskyddslagen.
Uppmanar betyder inte att de inte får. Jag gissar att du har fel, inte har något som kan backa upp att det är möjligt att använda smittskyddslagen mot friska pensionärer som vidtar försiktighetsåtgärder precis som alla andra.

Vad tror du sprider viruset mest? Tusentals personer som trängs på tunnelbanan eller några friska, symptomfria pensionärer? Varför skulle pensionärerna straffas ifall de tar mycket lägre risk att sprida viruset?
Vad tror du orsakar flest inlagda på sjukhus? Tusentals personer i skidbackarna eller de där friska symptomfria pensionärer som träffas nära hemmet?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Danmark är stängt från 14 Mars kl 12.00

Inlägg av heldiggrisen »

Svenssons skrev:
heldiggrisen skrev:
Har du ens läst FHMs rekommendationer? Står inget där om att friska människor under 70 inte får åka tunnelbana. Gällande skidresor, så ser inte jag det som nödvändiga resor, och ska enligt hur jag tolkar FHMs rekommendationer, undvikas.
Läs gärna på FHMs hemsida vad FHM skriver om 70+are
För att undvika att bli smittad uppmanar Folkhälsomyndigheten dig som är 70 år och äldre att stanna hemma. Du bör låta bli att åka buss och tunnelbana, handla i butiker eller vistas i lokaler där det finns många människor samtidigt. Ta istället hjälp av anhöriga eller grannar för att t. ex. handla mat. Försök att hålla dig hemma, men självklart finns det inget som hindrar att du går ut och promenerar.
Jag står fortfarande på det att man kan straffa 70+are som bryter mot avsnittet ovan då de inte följer smittskyddslagen.
Uppmanar betyder inte att de inte får. Jag gissar att du har fel, inte har något som kan backa upp att det är möjligt att använda smittskyddslagen mot friska pensionärer som vidtar försiktighetsåtgärder precis som alla andra.

Vad tror du sprider viruset mest? Tusentals personer som trängs på tunnelbanan eller några friska, symptomfria pensionärer? Varför skulle pensionärerna straffas ifall de tar mycket lägre risk att sprida viruset?
Vad tror du orsakar flest inlagda på sjukhus? Tusentals personer i skidbackarna eller de där friska
symptomfria pensionärer som träffas nära hemmet?
Jag tror aldrig vi blir eniga. Jag skrev jo innan att skidresor också är onödiga resor = avrådas från FHM.
Jag tro däremot vi kan vara eniga om följande:
1 Det finns en lag i Sverige som heter smittskyddslagen.
2 i den lagen står följande:
Var och en skall genom uppmärksamhet och rimliga försiktighetsåtgärder medverka till att förhindra spridning av smittsamma sjukdomar.
3FHM kommer med en del uppmaningar, bla att 70+ ska undvika en hel del sociala Umgängen närmaste veckorna.
4 bryter man mot en lag riskerar man att bli straffad

Så menar jag att nummer 3 absolut ingår i 2, det att undvika sociala umgängen när man är 70+ för et par veckor, är ett rimlig försiktighetsåtgärd, speciellt eftersom nämnde grupp är extra sårbara.

Jag hade tänkt så mycket över det, hade det inte varit för att jag har syster, svärförälder, mormor och förälder som är i riskzonen, och då känns det så ofattbart provocerande att stora grupper av individer skiter i resten av samhället för sin egen egoismens skuld. Det är inte mycket att be om att man följer myndigheternas pålägg och uppmaningar.

Da känner jag mig klar med dig. Jag känner mitt, och du ditt, och jag tror inte du klarar att överbevisa mig om att liberalism och personlig frihet är vägen ut av coronapandemin. Vi har sett alltför många idioter till att det kan vara möjlig.
Edit: Jag tänker mest på sannolikhet.
Sannolikheten för att bli smittat som 70+are är större om man möter ett gäng andra 70+are, även om de framstår friska, mot att samma 70+aren socialdistanserar sig. På samma sätt är det större sannolikhet att en 70+are som blir sjuk kräver vård, än att en 70— gör det, och därför har myndigheten kommit med specifika riktlinjer gällande äldre och andra i riskzonen.
Det verkar många äldre skita i, och om min familj då inte får vård för Corona eller annan sjukdom, pga att en kortspelande idiot, som fint hade undvikit smitta, tar platsen. Då känner jag mig rätt att bli upprörd.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Danmark är stängt från 14 Mars kl 12.00

Inlägg av Svenssons »

Du ändrar det som FHM säger för att det ska passa din argumentation bättre. De säger inte att 70-plussare ska stanna hemma. Sedan blir inte FHMs rekommendationer lag. Smittskyddslagen är till för att minska spridningen. 70-plussare smittar inte mer än yngre. Håller man distans och vidtar försiktighetsåtgärdet så följer man smittskyddslagen bättre än om man trängs med tusentals andra i tunnelbanan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Danmark är stängt från 14 Mars kl 12.00

Inlägg av nek0 »

Svenssons skrev:
Du ändrar det som FHM säger för att det ska passa din argumentation bättre. De säger inte att 70-plussare ska stanna hemma. Sedan blir inte FHMs rekommendationer lag. Smittskyddslagen är till för att minska spridningen. 70-plussare smittar inte mer än yngre. Håller man distans och vidtar försiktighetsåtgärdet så följer man smittskyddslagen bättre än om man trängs med tusentals andra i tunnelbanan.
Tror inte att 70-plussare smittar mer än yngre. Problemet är att dom oftast blir sjukare om dom smittas och behöver mer sjukvård.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Danmark är stängt från 14 Mars kl 12.00

Inlägg av Jordad »

50-75% av de som har covid-19 får väl inga symptom och det är väl just därför den här sjukdomen är så smittsam? Sedan beter den sig väl också samma som influensa när den smittar som mest dygnet innan man eventuellt uppvisar några symptom.

Många läkare liknar detta vid ett krig och det stämmer nog bra. Att navigera ett land rätt igenom ett krig är nästan omöjligt. Varje beslut har så långtgående verkningar att det inte någonsin går att vara säker på vad som är rätt och fel. Det enda som historien säger oss är att panikåtgärder oftast får helt oförutsedda följder men ibland är också panikåtgärder det som kan rädda flest liv. Jag är glad att jag inte jobbar på varken Folkhälsomyndigheten eller regeringskansliet. De måste ta omöjliga beslut hela tiden och vet samtidigt att hur de än gör så kommer de bli obehagligt hårt kritiserade.
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Danmark är stängt från 14 Mars kl 12.00

Inlägg av M3apan »

TiborBlomhall skrev:
Självaste presidenten of the freaking United States of freaking America twittrar ut Fake News om Corona viruset :o

När man trodde att han inte kunde sjunka lägre.... :roll:



Till och med tidningsartikeln han länkar till skriver att patienten fick massa andra medicin också, och att det ändå var hans egen immunsystem som övervann smittan till slut enligt läkarna.

Även om det skulle visa sig att medicinen funkar måste man först kliniskt testa innan man skickar iväg halva väljarkåren till apoteken :roll:
Han gjorde stor sak av det på presskonferensen alldeles nyss också... Mår fysisk dåligt av att lyssna på den mannens dravel.
Skriv svar